Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    60-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    682
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

به مباحث سیاسی مطرح شده در نوشته های ابن سینا می توان از جهات مختلفی نظر کرد و متناسب با رویکرد روشی، نتایج احیانا متفاوتی گرفت. نوشتار حاضر از منظر ویژه ای به طرح بحث درباره برخی وجوه سیاسی فلسفه ابن سینا می پردازد. تلاش ما بر اینست که جایگاه شیخ الرییس را در تاریخ فلسفه سیاسی اسلامی برجسته کنیم و در این کار بیشتر بحث تخیل مورد توجه ما بوده است. طرح تدوین «فلسفه نبوی» با فارابی، که بویژه در کتاب اندیشه های اهل مدینه فاضله کوشیده بود با گسترش کارکردهای قوه متخیله، به توضیح پدیده نبوت و نسبت آن با فلسفه و سیاست بپردازد، آغاز گشت. اندیشه ابن سینا را باید در چارچوب طرحی نگریست که فارابی پی افکند و پس از ابن سینا نیز بطور خاص، شهاب الدین سهروردی با تدوین حکمت اشراقی آن را پیش برد. نقش ابن سینا در این میان، بعنوان فیلسوفی که تاملات فارابی را گسترش بخشید و به طرح دو بحث مهم «حدس» و «تخیل نفوس فلکی» پرداخت، قابل تامل است. بدینسان او راهی را گشود که دو سده بعد به تدوین نظام حکمت اشراقی، که عالم خیال از مفاهیم اساسی آن بود، منجر گشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 682

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جعفری ولنی علی اصغر

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    87-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2810
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بررسی تاریخ تطور مساله عقل نمایانگر یکی از مهترین مسایل در تاریخ فلسفه نزد هر حکیم یا محققی می باشد، بگونه ای که ارسطو در یونان، عقل حوزه درس افلاطون نامیده شد، و نام او با عقل مقارن گردید. ابهام تفسیر ارسطو درباره عقل، شارحان آثار او را بر آن داشت که در بازبینی مساله عقل از نظر ارسطو، راه حلهای بدیعی ارایه کنند. مقام ممتاز عقل در آثار فیلسوفان مسلمان بعنوان مدار حکمت و افکار فلسفی مبین همین شرایط است، چرا که بحث در باب عقل و مراتب آن با تعیین مقام انسان در جهان، سرنوشت نفس در حیات جاویدان، رابطه حق با خلق، نقد معرفت انسانی، رابطه نفس و بدن، و حل مساله معاد ارتباط تنگاتنگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2810

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    4-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    960
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله خواهیم گفت که در محدوده سخن از خدا، امور اخروی، قیامت، و بطور کلی امور غیر مادی زبان قرآن زبان تمثیل است، و بلکه زبان تمثیل، یگانه زبان سخن از این امور و تنها راه درک آیات و الفاظ متشابه قرآن است. فهم این زبان، محتاج فهم هستی شناسی عالم و شناخت روح و حقیقت معنا و تمثل آن در عوالم مختلف است. این زبان بدین ترتیب و از طریق روح و حقیقت معنا که در همه مظاهر و مثالهای خود حضور دارد، ما را به زبان مشترک معنوی می رساند. صدرالمتالهین این زبان را در مقابل زبان اقتصاد اشاعره، زبان اقتصاد صحیح نامیده است. زبان «ظاهرگرا» و «زبان رمز و اشاره» دو زبان دیگری است که صدرا آنها را در بحث از زبان قرآن به میان کشیده و نقد کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 960

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ایلخانی محمد

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    18-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    723
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ابن خلدون در نقد کلامی فلسفه و توجه به اعتقادات دین، و با در نظر گرفتن منطق صوری بعنوان علمی مستقل از مابعدالطبیعه مشائی، غزالی را دنبال کرد اما با نقد معرفتشناختی فلسفه از او فاصله گرفت. او فلسفه را برای سعادت جاویدان و ماورا طبیعی انسان کافی نمی دانست و حوزه آن را به طبیعیات محدود کرد. نقد او از فلسفه بر مبنای شناخت در ارتباط با تجربه بود و از مفاهیم انتزاعی احتراز کرد. در این طریق آرای او شبیه به آرای گیللموس اوکامی، متفکر انگلیسی قرن چهاردهم میلادی است. اما برخلاف انتقادات اوکام که در فلسفه غرب ایجاد یک جریان مستقل در فسلفه نمود، آرای انتقادی ابن خلدون نسبت به فلسفه، در تمدن اسلامی ابتر باقی ماند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 723

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    32-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4063
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مفاهیم مواد ثلاث - یعنی وجوب و امکان و امتناع - در علم منطق و در میان مباحث قضایا مطرح می گردند. در فلسفه، از این مفاهیم سه گانه برای تقسیمبندی موجودات به دو قسم واجب الوجود و ممکن الوجود و بتبع آن تقسیمبندی معدومات به دو قسم ممکن الوجود و ممتنع الوجود استفاده می شود. در این مقاله نشان خواهیم داد که بنا بر نظریه اصالت وجود، تقسیمبندی مزبور جایگاه خود را از دست داده و هر موجودی واجب الوجود، هر مفهومی ممکن الوجود و هر معدومی ممتنع الوجود است. حتی تفکیک میان اعتبارات «بالذات» و «بالغیر» مواد ثلاث در نسبت دادن وجود به سه دسته موجود، مفهوم و معدوم نیز تغییری در تحلیل فوق حاصل نخواهد کرد. بدین ترتیب به کارگیری مفاهیم مواد ثلاث فاقد کارایی مورد انتظار در تقسیمبندی موجودات (و همچنین معدومات) است. راهکار جایگزین در حکمت متعالیه، طرح مفاهیم امکان فقری و غنای وجودی است که مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4063

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AAVANI GH.R. | MOHAMMADI NASER

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (54)
  • صفحات: 

    4-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    260
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In this paper, the writers argue that, when speaking of God, otherworldly affairs, the Hereafter, and, in general, non-material issues, the Qur'an adopts an allegorical language. They also emphasize that allegorical language is the only means by which one can discuss these issues and understand the Qur'anic verses and metaphorical expressions. The perception of this language requires understanding the ontology of the world and attaining the knowledge of the spirit and reality of meaning and its allegory in different worlds. Through the spirit and truth of meaning, which is present in all of its manifestations and allegories, this language leads us towards a univocal language .Mulla Sadra calls it the language of true economy as opposed to Ash 'arites' language of economy. When discussing the language of the Qur'an, Mulla Sildra also criticizes the "literal" language and the language of "code and allusion".

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 260

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ILKHANI MOHAMMAD

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (54)
  • صفحات: 

    18-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    266
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Ibn Khaldun followed Ghazzali in his theological criticism of philosophy, attention to religious beliefs, and considering formal logic as a science independent from the Peripatetic metaphysics. However, he stood at a distance from him in terms of his epistemological criticism of philosophy. He believed that philosophy was not enough for man's eternal and supernatural happiness and limited it to the domain of physics. His criticism of philosophy was based on empirical knowledge, and he avoided abstract concepts in this regard. In this way, his ideas are similar to William of Ockham, the English thinker of the 14th century. Nevertheless, unlike Ockham's criticisms, which created an independent philosophical trend in Western philosophy, Ibn Khaldun's critical ideas of philosophy remained incomplete in Islamic philosophy.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 266

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

GOLPARVAR ROUZBAHANI M. | YOUSEF SANI S.M.

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (54)
  • صفحات: 

    32-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    326
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The concepts embedded in the tripartite division of being - necessity, possibility, and impossibility- are posed in logic in relation to propositions. In philosophy, these three-fold concepts are used to divide existents into two types, the necessary being and the possible being, and, following it, to divide non-beings into two types: possible beings and impossible beings. This paper demonstrates that, based on the theory of the principality of existence, the above divisions are refuted, and indicates that each being is a necessary being; each concept is a possible being, and each non-being is an impossible being. Even the distinction between the "by essence" and "by another" considerations of the tripartite division of being in attributing existence to the three groups of existent, concept, and non-existent cannot create a change in the above analysis. In this way, employing the concepts of the tripartite division of being lacks the expected efficiency in classifying existents (and also non-existents). The Transcendent Philosophy has replaced them with the concepts of indigent possibility and ontological richness, which will be discussed in this paper.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 326

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علی زاده سالطه عزیز

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    44-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    516
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

صدرالمتالهین از برهان خاص خود در اثبات توحید واجب تعالی بعنوان برهان عرشی یاد کرده و برتری آنرا بر دیگر براهین که از سوی حکمای پیشین از جمله ابن سینا، اقامه شده است یادآور شده است. وی ضمن دقت قابل ملاحظه در آن براهین، هیچیک از آنها را بعنوان برهان تام و بدون نقص قلمداد نمی کند و بر این عقیده است که اگر بخواهیم آن براهین را بعنوان برهان کامل تلقی کنیم، باید در رفع نقص آنها بکوشیم. از اینرو جهت تتمیم آن دلایل وجه تصحیحی را پیشنهاد می کند و حتی برهان اقامه شده از سوی ابن سینا را نیز بی نیاز از این تصحیح نمی داند. با دقتی که در این مقاله به عمل آمده است نشان داده شده است، که برخلاف براهین حکمای دیگر، برهان ابن سینا با تقریرهای مختلفی که دارد، به ترمیم و تصحیح وی نیاز نداشته، در حد خود قابلیت لازم را جهت اثبات وحدت واجب تعالی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 516

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

BOSTANI AHMAD | GHADERI HATAM

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (54)
  • صفحات: 

    60-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    259
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

One can view the political issues propounded in Ibn Sina's works from different perspectives and, considering the methodological approach adopted, possibly arrive at various conclusions. The present paper discusses some of the political aspects of Ibn Sina's philosophy from a specific point of view. The writer has tried to highlight his place in the history of Islamic political philosophy by mainly focusing on the issue of imagination. The plan of devising a "prophetic philosophy" with Farabi particularly began with writing his book Madina fadilah. Here, by expanding the functions of the imaginal faculty, Ibn Sina tried to explain the phenomenon of prophethood and its relationship with philosophy and politics. His philosophy must be studied within a framework which Farabi founded and, after Ibn Sina, Suhrawardi developed by devising the Illuminative philosophy. The role of Ibn Sina, as a philosopher who expanded Farabi's thoughts and posed the two issues of "conjecture" and "imagining the souls of the spheres", is quite noteworthy in this regard. In this way, he opened the window to a way which two centuries later led to the development of Illuminative Philosophy, one of the basic concepts of which is the world of imagination.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 259

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدخانی حسین

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    73-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    624
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بی شک دوانی یکی از برجسته ترین شخصیتهایی است که در دوره پس از حمله مغول به ایران (که سبب انحطاط در فکر و فرهنگ ایران شد) و نیز فاصله مکتب اشراق تا شکل گیری مکتب متعالیه (از سوی صدرالمتالهین) پا به عرصه هستی نهاد. اهمیت دوانی نه تنها بدلیل تالیفات فراوانش است بلکه آنچه سبب امتیاز و برجستگی این شخصیت شده است این است که از نوعی استقلال در تفکر و نوآوری بهره مند است. دوانی علاوه بر آنکه به شارح شیخ اشراق معروف است، بر آثار ابن سینا تسلط کامل داشته و در بسیاری موارد برای تبیین بیانش از سخنان ابن سینا مدد می گیرد و نکته دیگر که در این تحقیق بدان می پردازیم اثر پذیریش از آثار عرفانی است. شاید بتوان گفت مهمترین اندیشه دوانی که مورد توجه متاخرین نیز قرار گرفته است، بیان وی از وحدت وجود است (که خود از آن به ذوق تاله یاد می کند) که علاوه بر آنکه سعی کرده سایر اندیشه هایش با آن همسو باشد، از آن برای اثبات موارد دیگر استفاده کرده است. دوانی در بحث وجود و ماهیت، علت و معلول و... بر اساس ذوق تاله سخن می گوید و نیز در اثبات جنبه های دیگر توحید (توحید در وجوب وجود، تولید افعالی و توحید صفاتی) از آن بهره می برد. از اینرو بدنبال بیان وحدت وجود از منظر دوانی، به ارایه بیانش در اقسام دیگر وحدت نیز می پردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 624

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

JAFARIVALANI A.A.

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (54)
  • صفحات: 

    87-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    227
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The study of the history of the development of the issue of intellect is one of the most important issues in the history of philosophy for all philosophers and researchers in related fields. As we know, in Greece, Aristotle was called the intellect of Plato's classes and his name was inseparable from intellect. Aristotle's ambiguous interpretation of intellect motivated the commentators of his works to present a number of innovative solutions when reviewing the issue of intellect from the viewpoint of Aristotle. The high station of this issue in the works of Muslim philosophers as the axis of wisdom and philosophical thoughts reveals the same conditions. This is because the discussion of intellect and its levels is closely related to determining man's station in the world, the soul's destiny in eternal life, the relation between the Truth and creation, reviewing man's knowledge and the soul-body relation, and solving the issue of resurrection.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 227

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button