Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    9-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1461
  • دانلود: 

    913
چکیده: 

زمینه و هدف نماز یاد و ذکر خدا، رکن اصلی دین، کرنشی متواضعانه برای پرستش و عبادت خداوند متعال است که جزیی جدایی ناپذیر از ادیان الهی بوده و در هر دینی به صورتی خاص وجود داشته است. از اهداف مهم دوره سربازی جوانان در کنار خدماتی که ارایه می نمایند ساخته شدن و تقویت هویت ملی و دینی و پیوند آنان با آرمان های انقلاب اسلامی است که بدون شک نمازهای جماعت تاثیر زیادی در این زمینه دارد بنابراین هدف اصلی از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر شرکت مشتاقانه کارکنان وظیفه در نماز جماعت است. روش تحقیق حاضر ازنظر نوع و هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری، سربازان فرماندهی انتظامی یزد به تعداد 330 نفر بوده اند که بر اساس روش کوکران، تعداد 111 نفر که دسترسی به نماز جماعت داشتند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی آن بر اساس نظر استاد راهنما و مشاور و تعدادی از صاحب نظران علوم تربیتی و معارف تایید شد و برای پایایی آن نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها و نتیجه گیری یافته ها حاکی از این است که عوامل موثر بر شرکت مشتاقانه در نماز جماعت، به ترتیب عبارت اند از: عوامل فردی، خانوادگی و سازمانی و عوامل اجتماعی؛ یعنی عوامل فردی بیشترین و عوامل اجتماعی کمترین تاثیر را داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1461

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 913 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    27-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    412
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

زمینه و هدف مدیران و فرماندهان یگان های آموزشی ناجا نقش مهمی در تربیت افسران آینده بر عهده دارند. یکی از دغدغه های اصلی در این حوزه، استفاده از فرماندهانی شایسته و آراسته به اخلاق اسلامی به عنوان الگوی مناسب این افسران است. بر این اساس، شناخت چالش های اخلاقی و رفع آن ها در تحقق این هدف موثر بوده و هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین چالش های اخلاقی فرماندهان صف دانشگاه علوم انتظامی امین و ارایه راهکارهای حل آن ها با تاکید بر آموزه های اسلامی است. روش این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش آمیخته است. در مرحله نخست، چالش های موجود از طریق مصاحبه با 20 نفر از خبرگان از طریق روش تحلیل مفاهیم احصا و در دو بعد چالش های گفتاری (9 مولفه) و بعد چالش های رفتاری (16 مولفه) تدوین شد. برای سنجش تاثیر منفی چالش های به دست آمده، پرسش نامه محقق ساخته در میان 251 نفر از دانشجویان توزیع و گردآوری شد و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای و فریدمن انجام پذیرفت. یافته ها و نتیجه گیری میانگین رتبه ای محاسبه شده برای «چالش های اخلاقی» ازنظر اولویت تاثیرگذاری منفی بر دانشجویان نشان می دهد که شاخص های «بی عدالتی و تبعیض در رفتار»، «بی عدالتی و تبعیض در گفتار « و «ظاهر سازی در مقابل سلسله مراتب» به ترتیب با میانگین «85/17»، «92/15» و «88/15» در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون تی، برای چالش های گفتاری و رفتاری، مقدار تی به ترتیب برابر با 195/55 و 67/65 به دست آمد که با توجه به اینکه این مقدار در سطح اطمینان بیش از 99 درصد (000/0=sig) پذیرفته شده، آزمون تی موردتایید است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    59-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    792
  • دانلود: 

    747
چکیده: 

زمینه و هدف پیشگیری از جرم، امروزه یکی از مهم ترین اولویت های دولت ها است زیرا جرم، به هر شکل و در هر سطحی که ارتکاب یابد، نظم اجتماعی را مختل می کند و کیفیت زیست سالم را کاهش می دهد. هر نوع سیاست گذاری، تعیین راهبرد، برنامه و فعالیت درزمینه پیشگیری از جرم باید با معیارهای الهی منطبق باشد. رعایت اصل تعادل و انصاف که در حقوق جزا و جرم شناسی به قانون و هنجار تعبیر می شوند ازجمله قیودی است که اجازه هر نوع رفتاری را به متولیان نظام عدالت کیفری به بهانه پیشگیری از جرم نمی دهد. معیار نخست، ناظر بر اموری مانند حریم خصوصی شهروندان است. معیار دوم نیز راجع به تقید کامل مجریان سیاست های پیشگیرانه به قوانین و مقررات جاری کشور است؛ بر اساس این دو معیار، پیشگیری از جرم هم حریم خصوصی شهروندان را نقض نمی کند و هم همگان را ملزم به رعایت قانون می کند. در رویکرد اسلامی، هر دو مولفه موردتاکید بوده و شواهد نقلی و عقلی فراوان نیز برای اثبات این موضوع، قابل ارایه است. روش این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است. اسناد مورداستفاده، انواع متون اسلامی شامل کتب و مقالات، آیات و روایات، کتب جرم شناسی و حقوقی مرتبط با موضوع تحقیق است. در این پژوهش تمام اسناد و مدارک که در متون اسلامی ذکر شده و مرتبط با موضوع بوده، گردآوری و در راستای اهداف پژوهش مورداستفاده قرار گرفته است. یافته ها و نتیجه گیری پیشگیری از جرم امری ضروری و حیاتی است اما برخی هنجارها و قواعد الهی و بشری، راهبردها و برنامه های پیشگیری از جرم را محدود می کنند. نظام عدالت کیفری نباید به سمتی حرکت کند که به نام پیشگیری از جرم، هنجارهای مهم و غیر خدشه بشری را نادیده بگیرد و رسیدن به هدف مطلوب کاهش ارتکاب جرم، نباید با هر ابزار و وسیله ای به دست آید. از اصلی ترین قیدهای پیشگیری از جرم رعایت موازین حقوقی و اخلاقی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 792

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 747 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    89-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1041
  • دانلود: 

    710
چکیده: 

زمینه و هدف این پژوهش با هدف شناخت آسیب های تربیت دینی به منظور شناخت چالش های تربیت اخلاقی و دینی دانشجویان دانشگاه امین و ارایه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحب نظران انجام شده است. روش پژوهش از نوع کیفی و روش گردآوری داده ها میدانی، از نوع کتابخانه ای و مصاحبه بود. در مرحله نخست، آسیب های تربیت دینی در سه محور فرهنگی، آموزشی و مذهبی-ایدیولوژیکی از متون اسلامی استخراج و با روش تحلیل محتوای اسنادی تحلیل شد. سپس با استفاده از مصاحبه، راهکارهای برون رفت از مسایل تربیت اخلاقی دینی از دیدگاه متخصصان موردبررسی قرار گرفت. جامعه آماری، صاحب نظران حوزه تربیت دینی در دانشگاه امین بود که با روش نمونه گیری هدفمند با (n=15) از آنان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه ها به صورت نیمه ساختاریافته تدوین شد و روایی آن موردتایید چند صاحب نظر قرار گفت. یافته ها و نتیجه گیری بررسی و تحلیل دشواری های تربیت دینی دانشجویان، درگرو شناخت منشا آسیب هایی است که-در تربیت دینی رخ داده است. این شناخت می تواند تا در جهت رفع آن ها برنامه ریزی های دقیق تری کمک کند و از برخورد سطحی با آن ها پرهیز شود. نتایج حاکی است که برخوردهای تعصبی و قشری، کج فهمی ها، بدفهمی های دینی از سوی افراد و همچنین ناکارآمدی نظام های تربیت اخلاقی دینی، مهم ترین آسیب ها هستند. بر این اساس، ترویج رویکرد خردورزی، دوری جستن از تعصبات و تمایلات فردی و جمعی، می تواند زمینه برون رفت از آسیب ها را فراهم سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1041

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 710 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    123-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2870
  • دانلود: 

    3643
چکیده: 

زمینه و هدف هدف تحقیق حاضر بررسی نفوذ شبکه های اجتماعی در نهاد خانواده و تاثیر آن بر هویت خانواده است. در کشور ایران، اینترنت و فضای مجازی با افزایش ضریب نفوذ، اغلب به عنوان عاملی برای تغییر اجتماعی شهرت دارد و به باور محققان این مقوله توانسته است یک حوزه عمومی جدید را ایجاد کند. در این چارچوب، اینترنت را می توان نخستین حوزه عمومی برای جامعه ایران دانست؛ یعنی عرصه ای برای شکل گیری، گسترش و تقویت روابط و مناسبات افراد با یکدیگر و تقویت و شفاف شدن هنجارها و قواعد رفتاری که البته کارکردهای مثبت و منفی خاص خود را دارد. روش روش پژوهش در این تحقیق توصیفی و تحلیلی است، ازاین رو ابتدا متغیرها بدون درنظر گرفتن ارتباط آن ها با هم، بررسی شد و مطالب نظری و پیشینه ها را با استفاده از کتب و مقالات و نظریات نویسندگان حقوقی، مورد کنکاش قرار گرفت، سپس ارتباط بین متغیرها با پیامدهای آن ها بررسی شد. یافته ها و نتیجه گیری نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که: شبکه های اجتماعی پایبندی افراد و نهادهای جامعه به ارزش ها و هنجارهای پذیرفته شده در فرهنگ و درنتیجه امنیت اجتماعی را متزلزل می سازند؛ ازاین رو مصونیت افراد از آسیب ها و انحراف ها در جامعه در گرو نهادینه شدن به وسیله نظام سیاسی و مراکز تعلیم و تربیت در سطوح عالی و میانی کشور و ایجاد نظم و انضباط در جامعه است. همچنین پژوهش حاضر نشان داد که شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی و الگوی بومی خانواده تاثیر منفی دارد و راه اندازی شبکه های اجتماعی سالم و مفید برای مبارزه با شبکه ای اجتماعی مخرب، چالش های ایجادشده را کاهش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3643 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    151-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2327
  • دانلود: 

    812
چکیده: 

زمینه و هدف در دین مبین اسلام تاکید ویژه ای بر علم آموزی و اهمیت آن شده است و درنتیجه عالمان و دانشمندان نیز در نظام اسلامی جایگاه والایی خواهند داشت. در این پژوهش سعی شده است تا جایگاه و اهمیت علم و عالمان در منظر و سیره امام علی (ع) تبیین گردد. روش پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای نگاشته شده است. یافته ها و نتیجه گیری امیرالمومنین علی (ع) خود در زمره بزرگترین عالمان است که در بزرگداشت منزلت و جایگاه دانشمندان و علماء می کوشید و به آنان بها می داد و همواره عموم مردم را به دانش اندوزی تشویق و ترغیب می نمود و زمینه را برای آنان فراهم می کرد. برخی از دانشمندان و بنیانگذاران علوم مختلف در صدر اسلام، شاگردان بی واسطه و یا با یک نسل اختلاف، از شاگردان باواسطه آن حضرت به شمار می آیند. ازجمله شاگردان بی واسطه آن حضرت که جزو یاران خاص وی نیز بود، ابوالاسود دویلی و عبیدالله بن ابی رافع هستند. علی (ع) در به کارگیری کارگزاران حکومتی، افرادی را انتخاب می کرد که از جزو نخبگان و عالمان درجه یک عصر خویش بودند. ازجمله این افراد می توان به عبدالله بن عباس اشاره نمود که به «دانشمند امت» معروف بود و همچنین مالک اشتر که افزون بر نبوغ سیاسی و نظامی، جزو قاریان کوفه بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 812 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button