زمینه و هدف: کم خونی ناشی از کمبود آهن، یک مسیله مهم بهداشتی به خصوص در دختران نوجوان است. هدف این مطالعه، تعیین کاربرد سازه های مدل اعتقاد بهداشتی برای شناسایی عوامل تاثیرگذار بر مصرف مکمل آهن در دانش آموزان دختر پایه نهم شهر بیرجند بود. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی، بر روی 517 نفر از دانش آموزان دختر پایه نهم انجام شد. دانش آموزان با روش نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تایید شد، صورت گرفت. پرسشنامه دربرگیرنده اطلاعات دموگرافیک، سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و سوالات آگاهی بود. داده ها با آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که آگاهی جامعه در رابطه با مصرف مکمل آهن 1/10، 6/42 و 7/34 درصد، نگرش آنان 4/1، 6/52 و 46 و عملکرد آنها 8/57، 6/34 و 5/7 درصد بوده که به ترتیب در سطوح ضعیف، متوسط و خوب قرار داشتند. پیش بینی کننده های رفتار مصرف مکمل آهن شامل: خودکارآمدی (β = 0. 196, P <0. 001)، راهنمای عمل (β = 0. 330, P <0. 001) و شدت درک شده (β = 0. 085, P <0. 046) بودند. این سازه ها در مجموع 4/32 درصد (0/324=R) از تغییرات رفتار را پیش بینی کردند. نتیجه گیری: آگاهی و نگرش دانش آموزان در حد متوسط است و اکثر دختران پایه نهم قرص آهن را مصرف نمی کنند؛ پیشنهاد می شود که با انجام مداخلات آموزشی و راهنما برای عمل، شدت درک شده و خودکارآمدی دانش آموزان تقویت گردد.