Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    171-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    696
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: با عنایت به ضرورت درگیری فعال دانشجویان دندان پزشکی در یادگیری مباحث درمانی و به منظور تعمیق هر چه بیشتر یادگیری آنان، این مطالعه با هدف ارزیابی روش آموزش برپایه حل مساله و مقایسه آن با روش های تدریس سنتی در درس ارتودنسی دانشجویان دندان پزشکی انجام شد.روش ها: این مطالعه به صورت مداخله ای در 64 دانشجوی سال پنجم دندان پزشکی در سال 87-1386 انجام شد. پس از انتخاب و توجیه اساتید گروهیار، یک راهنما برای یکنواخت سازی شیوه اجرا در اختیار آنان قرار گرفت. پس از توجیه دانشجویان در مورد روش آموزش بر پایه حل مساله، گروه ها مشخص شدند. مراحل چهارگانه آموزش بر پایه حل مساله اجرا گردید. یک پیش آزمون برای ارزیابی نگرش و میزان رضایت مندی آنان از روش تدریس سنتی سخنرانی به عمل آمد. یک پس آزمون، میزان نگرش و رضایت مندی آنان از روش به کار رفته را ارزیابی کرد. حیطه های این روش با مقیاس لیکرت پنج تایی سنجیده شد. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزارSPSS ، آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.نتایج: معدل نمرات کسب شده از سقف پنج، در حیطه سازمان دهی مطالب (0.75±3.41)، انگیزه درونی (0.7±3.41)، حیطه تناسب تکالیف (0.53±3.38) و حیطه تناسب روش ارزشیابی (1.17±3.67) بود. میانگین نمره رضایت 14 از 20، موافقت بالاتر از حد متوسط را نشان داد.نتیجه گیری: روش آموزش بر پایه حل مساله در تدریس دانشجویان دندان پزشکی، با تقویت انگیزه درونی دانشجو و افزایش کیفیت آموزش و یادگیری پایدار، می تواند مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 696

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    155-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    584
  • دانلود: 

    174
چکیده: 

مقدمه: ارتباط نزدیک بین شایستگی بالینی و مفهوم کیفیت مراقبت باعث شده است شایستگی بالینی در ارزشیابی دانشجویان رشته های آموزشی علوم پزشکی، از جایگاه منجصر به فردی برخوردار باشد. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه درک خودکارآمدی دانشجویان نسبت به شایستگی بالینی در آغاز و پایان دوره آموزش بالینی و مقایسه آن با ارزیابی مربیان از قابلیت های بالینی دانشجویان انجام گرفت.روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و مقطعی است که بر روی کلیه دانشجویان رشته های فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی به روش سرشماری به اجرا در آمد. داده ها در دو مقطع از برنامه آموزشی یعنی ترم چهارم و ترم هشتم از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. داده ها با آزمون های آماری t مستقل و آنالیز واریانس، تحلیل شدند.نتایج: میانگین نمره درک خودکارآمدی از شایستگی بالینی برای دانشجویان تمام رشته ها در محدوده متوسط (100-51) بود. میانگین نمره درک خودکارآمدی کلی دانشجویان تمامی رشته ها در ترم هشتم بطور معنی داری بیشتر از ترم چهارم بود. ضریب همبستگی بین ارزیابی مربیان و درک خودکارآمدی بالینی دانشجویان در حد  r=0.04و غیر معنی داربود.نتیجه گیری: خود ارزیابی دانشجویان نسبت به شایستگی بالینی می تواند اطلاعات ارزشمند و مکملی را در ارزشیابی دانشجویان علوم پزشکی فراهم آورد. تنظیم اهداف آموزشی متناسب با نیاز دانشجویان و هماهنگ با نظر اساتید و اتخاذ راهبردهای کیفی ارزشیابی آموزشی با تاکید بر درک خودکارآمدی دانشجویان می تواند منجر به ارتقای کیفی فرایندهای آموزشی دانشگاهی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 584

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 174 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    196-197
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    578
  • دانلود: 

    160
کلیدواژه: 
چکیده: 

استفاده از پورت فولیو به عنوان ابزار یادگیری و سنجش بین حرفه های بهداشتی افزایش یافته و مربیان بیشتری برای پایش پیشرفت دانشجو به استفاده از پورت فولیو روی آورده اند. تعریف پورت فولیو پورت فولیو مجموعه مدارکی است که برای نشان دادن توانایی های فرد و سیر یادگیری وی در طول زمان جمع آوری می شود. پورت فولیو می تواند به یک موضوع خاص اختصاص داشته باشد و یا کل یادگیری های فرد را در طول عمر در بر گیرد، هرچند که بنا به نظر کیمبل (به نقل از باتلر) کل این مجموعه تهیه شده و یا انتخاب مواردی از آن بدون بازتاب تفکر و اندیشه ارزشمند نخواهد بود. در واقع، بازتاب و انعکاس تفکر، کل پداگوژی پورت فولیو را تقویت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    101-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    955
  • دانلود: 

    633
چکیده: 

مقدمه: ارزیابی صلاحیت بالینی پرستاران نقش مهمی در مدیریت فرایند ارایه مراقبت و تعیین نیازهای آموزشی آنان دارد. هدف مطالعه حاضر، مقایسه صلاحیت بالینی و میزان بکارگیری مهارت های بالینی پرستاران شاغل در دو بیمارستان دانشگاهی تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بوشهر و شیراز بود.روش ها: در این مطالعه مقطعی، به روش سرشماری، صلاحیت بالینی همه 266 پرستار شاغل در دو بیمارستان اصلی دانشگاه های علوم پزشکی بوشهر و شیراز که داوطلب مشارکت در مطالعه بودند، مقایسه گردید. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه ای، شامل 73 مهارت پرستاری، در هفت حیطه صلاحیت بالینی بود که سطح صلاحیت بالینی پرستاران را به روش Visual Analogue Scale (صفر تا 100)، و میزان بکارگیری مهارت های پرستاری را به وسیله یک مقیاس چهار رتبه ای لیکرت مورد بررسی قرار می داد. داده ها با نرم افزارSPSS، آمار توصیفی، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.نتایج: پرستاران بیمارستان دانشگاه شیراز با میانگین صلاحیت 10.03±87.03 در مقایسه با پرستاران بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با میانگین صلاحیت 13.66±71.07 از صلاحیت بالینی بالاتری برخوردار بودند. همچنین، 70 درصد مهارت های بالینی توسط پرستاران شاغل در بوشهر بطور مکرر استفاده می شود اما این میزان در بیمارستان دانشگاه شیراز بیش از 83 درصد بود.نتیجه گیری: سطح صلاحیت بالینی و میزان بکارگیری مهارت های پرستاری در این دو بیمارستان متفاوت است. نیازسنجی آموزشی پرستاران و اصلاح کیفیت مراقبت در بیمارستان های مختلف نیاز به بررسی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 955

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ادیب حاج باقری محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    111-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1146
  • دانلود: 

    656
چکیده: 

مقدمه: گزارش مطالعات انجام شده در مورد کاربرد پاورپوینت در تدریس نتایج متفاوتی داشته اشت. با توجه به تناقضات موجود، این تحقیق با هدف بررسی تجارب و نظرات دانشجویان پرستاری و مامایی درباره کاربرد پاورپوینت توسط مدرسان انجام شد.روش ها: مطالعه کیفی با استفاده از شش مصاحبه فردی و دو جلسه بحث گروهی با 12 دانشجو در دانشکده پرستاری و مامایی کاشان انجام شد. در هر جلسه دانشجویان تجارب و نظرات خود را در زمینه نحوه استفاده اساتید از پاورپوینت و نیز میزان تاثیر این روش بر یادگیری خود، بیان می کردند. محتوای جلسات ضبط و سپس کلمه به کلمه پیاده شد و به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: داده ها در دو طبقه با عنوان «ماهیت پاورپوینت» و «فرهنگ استفاده از پاورپوینت» قرار گرفت. طبقه دوم دربردارنده زیر طبقات «استفاده صحیح»، «استفاده نامناسب» و «عوارض استفاده نامناسب» بود. شرکت کنندگان در تحقیق، پاورپوینت را یک ابزار آموزشی می دانستند که می تواند به صورت درست یا غلط استفاده شود. از نظر آنها، «استفاده صحیح» دربردارنده کاربرد هدفمند پاورپوینت در تلفیق با سایر روش های تدریس و در راستای تفهیم مطالب، و در مقابل، «استفاده نامناسب» دربردارنده زیاد بودن سرعت ارایه، استفاده افراطی و نمایش اسلایدهایی با ساختار و محتوای نامناسب و بدون توجه به یادگیری فراگیران بود. این شیوه باعث ایجاد خستگی، پرت شدن حواس و بی توجه دانشجو به درس، فقدان فرصت تفکر و نیز کاهش تعامل استاد و دانشجو می شد.نتیجه گیری: اگرچه استفاده مناسب و بجا از پاورپوینت می تواند به جذابیت تدریس و بهبود یادگیری کمک کند، اما استفاده افراطی و نامطلوب اساتید از آن، عملا باعث کاهش تعامل دانشجو با درس و مدرس، و دلزدگی دانشجویان از این ابزار آموزشی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1146

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 656 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    124-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1497
  • دانلود: 

    816
چکیده: 

مقدمه: یکی از دلایل افزایش عمل سزارین، عدم آگاهی مادران در انتخاب نوع زایمان است. بدین منظور، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی در دوران بارداری بر آگاهی و نگرش و انتخاب نوع زایمان در زنان نخست زا مراجعه  کننده به مراکز بهداشتی- درمانی قائم شهر صورت گرفت.روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود. تعداد 170 خانم باردار نخست زا که هیچ ممنوعیتی برای زایمان طبیعی نداشتند، انتخاب شدند. نمونه گیری چند مرحله ای و مبتنی بر هدف بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. زمان شروع آموزش از پایان هفته 27 حاملگی در نظر گرفته شد و با فواصل منظم تا انتهای بارداری ادامه یافت. پرسشنامه ها یک بار قبل از آموزش و یک بار بعد از آموزش به عنوان پیش آزمون و پس آزمون توسط واحدهای پژوهشی تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آمارهای توصیفی و آزمون های t، ویل کاکسون و Z استفاده شد.نتایج: تفاوت آماری معنی داری بین آگاهی و نگرش زنان پس از آموزش نسبت به قبل از آن دیده شد. انتخاب نوع زایمان طبیعی، قبل و بعد از آموزش در ارجحیت بود، ولی پیگیری عملکرد زنان نشان داد که فقط 57.6 درصد آنها نوع زایمان طبیعی انتخاب برگزیدند. در حقیقت، قبل از آموزش، 61.8 درصد و بعد از آن 80.6 درصد زنان، زایمان طبیعی را انتخاب کرده بودندتیجه گیری: آموزش در دوران بارداری در کاهش انتخاب سزارین موثر است. ایجاد امکانات و ترویج روش های مختلف زایمان کم درد و آموزش کارکنان زایشگاه برای انجام زایمان طبیعی مورد انتظار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1497

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 816 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    131-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1123
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

مقدمه: تغییر و تحولات سریع در عرصه علم و دانش، نیاز مبرم نظام های آموزش عالی را به فراگیران خودراهبر و مستقل ضروری می سازد. هدف این پژوهش تعیین میزان تاثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی بود.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون، 24 نفر از دانشجویان پسر و دختر رشته مدارک پزشکی بطور غیر تصادفی به عنوان نمونه انتخاب، و به صورت تصادفی و بطور مساوی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. بسته فراشناختی محقق ساخته در شش جلسه دو ساعته برای گروه تجربی به شیوه توضیحی همراه با پرسش و پاسخ تدریس شد. ابزار گرد آوری اطلاعات، مقیاس خوددرجه بندی یادگیری خودراهبر ویلیامسون بود. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: میانگین نمرات کل خودراهبری در یادگیری و زیرمقیاس های آن در گروه تجربی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش یافت.نتیجه گیری: تدریس بسته فراشناختی در افزایش نمره کل خودراهبری در یادگیری و زیرمقیاس های آن تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1123

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    141-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3367
  • دانلود: 

    2265
چکیده: 

مقدمه: آگاهی از نوع سبک یادگیری دانشجویان می تواند روش های آموزشی را متناسب با سبک یادگیری دانشجویان تغییر داده و موجب بازده آموزشی بالاتر شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی سبک های یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 88-1387 بود.روش ها: این مطالعه توصیفی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد. نود نفر از دانشجویان پزشکی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده این پژوهش، پرسشنامه سبک های یادگیری VARK بود. برای تحلیل نتایج از نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید.نتایج: دانشجویان رشته های پزشکی از سبک های یادگیری مختلفی استفاده می کنند بطوری که سبک یادگیری ترجیحی اکثر دانشجویان پزشکی با نمره 6.87±39.26 سبک دیداری بود. دانشجویان دختر و پسر سبک های یادگیری متفاوتی داشتند.نتیجه گیری: ارتقای کیفیت آموزش، در طراحی و ارایه آموزش ایجاب می کند که به سبک یادگیری فراگیران توجه شود. به اساتید و طراحان آموزش پیشنهاد می گردد از رسانه ها و فناوری های گوناگون استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3367

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2265 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    148-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1809
  • دانلود: 

    831
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت زندگی در بیماری های مزمن، و نقش آموزش در بهبود آن، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش های شناختی- رفتاری بر بهبود کیفیت زندگی بیماران قلبی- عروقی در شهر اصفهان انجام شد.روش ها: در این پژوهش تجربی، نمونه مورد مطالعه 56 نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان چمران و مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان بودند که به صورت تصادفی گزینش، و با روش تخصیص تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. گروه تجربی در طی هشت جلسه دو ساعته، به صورت گروهی، آموزش دیدند. هر دو گروه آزمودنی ها پرسشنامه کیفیت زندگی مک نیو ویژه بیماران قلبی را قبل از شروع آموزش و دو هفته پس از پایان آموزش تکمیل نمودند. برخی اطلاعات جمعیت شناختی آزمودنی ها نیز به همراه پرسشنامه اصلی جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و از طریق آزمون های آماری،t  مستقل، مجذور کای و کولموگروف اسمیرینف و تحلیل کواریانس انجام شد.نتایج: آموزش های شناختی- رفتاری با شاهد اثر احتمالی پیش آزمون در سه خرده مقیاس کیفیت زندگی و نمره کل کیفیت زندگی تاثیر معنی دار داشت.نتیجه گیری: به نظر می رسد بهره گیری از مداخلات شناختی- رفتاری شیوه مناسبی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران قلبی در کنار سایر درمان های پزشکی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1809

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 831 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MOHAMMADI FARAHNAZ | HOSSEINI MOHAMMAD ALI

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (26)
  • صفحات: 

    155-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    354
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Due to the close association between clinical competency and the quality of care concept, clinical competency has a special place in evaluating medical sciences students. This study was performed to investigate perceived clinical self-efficacy among students at the beginning and end of clinical education course and compare it to teachers' evaluation of students’ clinical competencies.Methods: This descriptive correlational cross-sectional study performed on all students of physiotherapy (PT), occupational therapy (OT), speech therapy (ST), and social working (SW) in Social Welfare and Rehabilitation Sciences University. Data was gathered using a researcher made questionnaire distributed at two points, once at the 4th semester and once again at the 8th semester. Data was analyzed using independent t-test and variance analysis.Results: The mean of perceived clinical self-efficacy was in the range of 51-100 for students of all disciplines. The mean score of overall perceived self-efficacy of all students in all disciplines was significantly higher in the 8th semester compared to that of the 4th semester. The correlation coefficient between teachers' evaluation and students' perception from their own clinical self-efficacy was insignificant (r=0.04).Conclusion: Students' self-evaluation of clinical competency could provide valuable and complementary information for evaluating medical sciences students. Setting educational objectives according to students' needs and faculty members’ viewpoints as well as adopting qualitative strategies for educational evaluation and emphasizing on self-efficacy perception in students, may lead to qualitative improvement of educational procedures.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    164-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1071
  • دانلود: 

    636
چکیده: 

مقدمه: با وجود توافق کلی بر مفید بودن آموزش مهارت های ارتباطی، چالش های روش شناختی در زمینه روش آموزش این مهارت ها وجود دارد. این مطالعه به منظور مقایسه تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به روش بازخورد ویدئویی بر بهبود قابلیت بالینی با روش مرسوم سخنرانی انجام گرفته است.روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی، آینده نگر و دو سو کور در سال 1384 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر روی دو گروه 20 نفری از کارورزان انجام شد. هر دو گروه ابتدا آموزش به روش سخنرانی دیدند و بلافاصله از آنها امتحان OSLER (Objective Structured Long Examination Record) به عمل آمد. سپس برای گروه تجربی گارگاه بازخورد ویدئویی اجرا شد و دو ماه بعد برای هر دو گروه همان امتحان اجرا شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های من- ویتنی و ویل کاکسون و مجذور کای تحلیل گردید.نتایج: دو گروه از نظر جنس، سن و ماه کارورزی تفاوت آماری معنی دار نداشتند. نمرات OSLER-I در هر دو گروه تفاوتی معنی دار نداشت، ولی تفاوت نمرات OSLER-II معنی دار بود. تفاوت نمرات OSLER-I با OSLER-II در گروه تجربی معنی دار و در گروه شاهد بدون معنی بود. مهارت در گرفتن شرح حال، انجام معاینه فیزیکی و تشخیص و درمان در گروه تجربی، قبل و بعد از شرکت در کارگاه تفاوت معنی دار داشت.نتیجه گیری: آموزش مهارت های ارتباطی به روش بازخورد ویدئویی سبب ارتقای توانایی کارورزان در گرفتن شرح حال، انجام معاینه فیزیکی و افزایش صحت تشخیص و درمان می شود. ضمن تاکید بر لزوم آموزش مهارت های ارتباطی، روش باز خورد ویدئویی می تواند به عنوان یک روش آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1071

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 636 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (26)
  • صفحات: 

    171-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    289
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Considering the necessity of dentistry students' involvement in learning treatment topics and, in order to achieve deeper learning, this study was performed to evaluate problem based learning method and compare it to traditional method of teaching orthodontics to dentistry students.Methods: This interventional study was performed on 64, fifth year dentistry students in 2007-2008 academic years. After selection and orientation of tutors, a trainer helped them to adjust to the new method. After orientation of students about PBL method, the groups were identified and the PBL method was performed in four steps. A pretest was taken from students to assess their attitude and satisfaction about traditional method of lecture. Then, A post-test evaluated their attitude toward and satisfaction with the new method.The domains of this method were assessed by 5 point Likert scale. Results were analyzed by SPSS software using descriptive and inferential statistics.Results: The average of achieved scores out of the total score of five was as so in areas of material organization (main subjects) (3.41±0.75), internal motivation (3.41±0.7), assignments appropriateness (3.38±0.53), and suitability of evaluation method (3.67±1.17). The mean of satisfaction score was 14 out of the total score of 20 which demonstrates agreement higher than average.Conclusion: By promoting learner's internal motivation, enhancing the quality of education, and, increasing continuous learning, PBL method could prove useful in teaching dentistry students.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 289

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    180-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    814
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

مقدمه: دانشجویان و کارورزان پزشکی علاوه بر انجام معاینه دقیق و مشاهدات عینی، لازم است از احکام شرعی و قوانین مربوط به آنها آگاهی داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی آگاهی کارورزان یزد نسبت به احکام شرعی و قانونی حیطه پزشکی صورت گرفته است.روش ها: در این مطالعه توصیفی، نظرات 120 نفر کارورز پزشکی در مراکز آموزشی و درمانی یزد که به روش سرشماری وارد مطالعه شده بودند، در زمینه احکام شرعی و قانونی از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.نتایج: چهارده و سه دهم درصد کاروزان نسبت به احکام شرعی و قانونی آگاهی داشتند که نسبت به احکام قانونی 11.8 درصد و احکام شرعی 14.6 درصد بود و 72 درصد طی خدمت خود با مساله ای روبرو شده اند که قوانین مربوط به آن را نمی دانستند و 83.2 درصد معتقد بودند که آموزش های دوره پزشکی پاسخ بسیاری از سوالات را نمی دهد. سطح آگاهی با هیچ کدام از مشخصات دموگرافیک ارتباط معنی داری نداشت.نتیجه گیری: آگاهی کارورزان نسبت به احکام شرعی و قانونی در سطح متوسط قرار دارد. افزایش محتوی درسی دانشجویان در زمینه مباحث اخلاق پزشکی و مسایل مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 814

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    186-195
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2022
  • دانلود: 

    798
چکیده: 

مقدمه: ارزشیابی استاد به روش های مختلفی اندازه گیری می شود اما غالب ترین روش در کشور ما، ارزشیابی استاد توسط دانشجو است که بسیار مورد بحث است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد عوامل موثر بر ارزشیابی دانشجو از استاد انجام شد.روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در نیمه دوم سال 87-86 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد و 95 نفر از اساتید و 379 نفر دانشجویان روزانه این دانشکده به صورت نمونه گیری آسان مقطعی از زمان، مورد مطالعه قرار گرفتند. نظرات آنان توسط دو پرسشنامه پنج قسمتی مجزا جمع آوری شد. پرسشنامه ها به صورت جمع ایفا برای دانشجویان و خودایفا برای اساتید توزیع و گردآوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی، و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: اختلاف معنی داری بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد میانگین نمرات عوامل تاثیرگذار مرتبط با خصوصیات فردی- شخصیتی استاد، فعالیت های آموزشی مدرس، برخی شرایط آموزشی، عوامل مرتبط با دانشجو وجود نداشت ولی میانگین نمرات اساتید و دانشجویان در مورد عوامل تاثیرگذار مرتبط با واحد کارآموزی بر ارزشیابی استاد اختلاف آماری معنی داری داشت. فاکتورهای غیر مرتبط با کیفیت آموزش استاد از قبیل آسان گیری استاد، آسان بودن سوالات امتحانی، میزان علاقه به رشته تحصیلی، میزان علاقه به استاد را در ارزشیابی استاد بسیار مهم دانستند.نتیجه گیری: از نظر اساتید و دانشجویان عوامل متعددی در ارزشیابی استاد حائز اهمیت است که بجز عامل مرتبط با کارآموزی، در سایر موارد، بین دو گروه توافق نظر وجود دارد. بنابراین، ارزشیابی به کمک دانشجویان می تواند شاخص گرانبهایی برای ارزشیابی عملکرد استاد باشد. لازم است به عوامل غیر مرتبط به کیفیت آموزش استاد در ارزشیابی استاد توسط دانشجو توجه ویژه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2022

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 798 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button