سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری درس آناتومی در تشخیص و درمان بیماری ها و نیز مشاهده عدم موفقیت روش های معمول تدریس آن و وجود گزارشاتی مبنی بر موفقیت پیش سازمان دهنده یا پیش زمینه در ارتقا کیفیت آموزش و به منظور مقایسه دو روش تدریس تئوری عملی با عملی تئوری بر یادگیری درس آناتومی و نیز میزان رضایت دانشجویان، این تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گرفت.روش بررسی: تحقیق با طراحی کار آزمایی بالینی از نوع cross-over روی 20 دانشجو و در کل 40 نمونه انجام گرفت. در روش تدریس تئوری عملی، به مدت 6 هفته ابتدا مباحث تئوری آناتومی در سه بخش اسکلتی عضلانی، احشا و عروق اعصاب و نیز در سه حیطه روانی، آموزشی و امتحان، مطابق سر فصل های آموزشی مصوب، ارایه شد و سپس کلاس های عملی (تشریح جسد و استفاده از مولاژ) تشکیل گردید. در روش تدریس عملی تئوری، مباحث آناتومی مشابه و نیز با شرایط مشابه آموزش داده شد، با این تفاوت که ابتدا کلاس های عملی و سپس کلاس های تئوری تشکیل گردید. نمرات دانشجویان در آخر ترم به عنوان میزان یادگیری با آزمون من- ویتنی U مورد قضاوت آماری قرار گرفت. همچنین میزان رضایت دانشجویان نیز بررسی گردید. یافته ها: تحقیق روی 20 دانشجو شامل 10 نفر دختر و 10 نفر پسر در 2 مرحله با دو روش تدریس انجام گرفت. میزان یادگیری در روش تدریس تئوری عملی برابر 11.8±2.1 و در روش تدریس عملی تئوری برابر 15.0±1.9بود (p<0.001) .میزان رضایت مندی دانشجویان از روش تدریس عملی-تئوری بیشتر بود (p<0.05) .نتیجه گیری: به نظر می رسد روش تدریس عملی تئوری در یادگیری درس آناتومی موثرتر بوده و نیز میزان رضایت دانشجویان را افزایش می دهد. تحقیقات بیشتر را در سایر دروس مشابه توصیه می نماید.