Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4 ( پی در پی 105)
  • صفحات: 

    218-224
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    736
  • دانلود: 

    747
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: آموزش کارآموزی یک مسئله جدی در امر آموزش محسوب می شود؛ لذا شناسایی مسائل موجود در آموزش کارآموزی دانشجویان بهداشت عمومی و اقدام برای رفع و اصلاح آن موجب تحقق اهداف یادگیری و ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی خواهد شد. پژوهش حاضر باهدف تعیین دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در خصوص وضعیت آموزش کارآموزی در سال 1395 صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، دیدگاه همه دانشجویان از فرایند آموزش کارآموزی در ابعاد اهداف و برنامه آموزشی، عملکرد مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی توسط پرسشنامه محقق ساخته موردبررسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون t-test تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: دانشجویان بهداشت عمومی با میانگین امتیاز 122 از 150 وضعیت آموزش کارآموزی را در حد مطلوب ارزیابی کردند. کمترین امتیاز به حیطه عملکرد مربی (88) در حد متوسط (نسبتا مطلوب) و بالاترین به حیطه نظارت و ارزشیابی (148) در حد خوب (مطلوب) اختصاص یافت. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که نسبت مربی به دانشجو عامل بروز مشکلات عمده در کارآموزی دانشجویان می باشد، لذا لازم است مسئولین دانشکده بهداشت با رعایت نسبت فوق در جهت ارتقای کیفیت کارآموزی گام بردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 736

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 747 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4 ( پی در پی 105)
  • صفحات: 

    225-233
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    496
  • دانلود: 

    585
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: سلامت معنوی بعد اساسی از بهزیستی و سلامت کلی فرد است که موجب هماهنگی سایر ابعاد سلامت می گردد. مطالعه حاضر باهدف تعیین سلامت معنوی و عوامل مرتبط با آن در زنان باردار انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه توصیفی مقطعی حاضر در سال 1394 بر روی 200 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین انجام شد. نمونه گیری به روش چندمرحله ای انجام و اطلاعات توسط ابزارهای سلامت معنوی پالوتزین و الیسون و اطلاعات فردی و دموگرافیک به روش خود ایفا جمع آوری گردیدد. داده ها توسط نرم افزار آماری spss (نسخه 20) و آزمون های تحلیل واریانس و تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: 5/69 درصد واحدهای پژوهش از سلامت معنوی بالا و 5/30 درصد آن ها از سلامت معنوی متوسط برخوردار بودند. میانگین نمره کلی سلامت معنوی 59/10± 15/104، میانگین نمره سلامت وجودی 63/6± 3/57 و میانگین نمره سلامت مذهبی 65/5± 92/51 تعیین شد. سلامت معنوی ارتباط معنی داری با متغیرهای تحصیلات، تعداد زایمان و درآمد داشت، همچنین ارتباط معنی داری بین زیرگروه های سلامت معنوی با مرتبه حاملگی وجود داشت (05/0p). بحث و نتیجه گیری: اکثر مادران شرکت کننده در این مطالعه از سلامت معنوی بالایی برخوردار بودند و برخی ویژگی های فردی و پره ناتال با سلامت معنوی ارتباط داشت. لذا توجه بیشتر به ابعاد معنوی و روان شناختی زنان باردار در کنار ابعاد دیگر سلامت توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 496

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4 ( پی در پی 105)
  • صفحات: 

    234-247
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    468
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

یافته ها: نتایج حاصل از مرور مطالعات حاکی از چالش های متعددی در رابطه با پژوهش های پرستاری در ایران بود که در 5 مضمون شامل جهت گیری غیر هدفمند پژوهش ها، کیفیت نامناسب شواهد پژوهشی، وضعیت نامطلوب ترجمان دانش، ضعف پژوهش های تیمی و بین رشته ای و چالش های مراقبت های پرستاری جامعه نگر طبقه بندی گردید. بحث و نتیجه گیری: امید پیش زمینه و هدف: پژوهش و تولید دانش، حرفه پرستاری را در پیش بینی و روبه رو شدن با چالش ها توانمند می سازد. با استفاده از نتایج پژوهش ها دانش حاصل در محیط بالینی بکار گرفته شده و موجب بهبود کیفیت خدمات می گردد. بدون شک کارایی و ثمربخشی تحقیقات به میزان پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه بستگی دارد. هدف از مطالعه حاضر پی بردن به جهت گیری پژوهش های پرستاری ایران، چالش های موجود و ارائه راهکارهای پیشنهادی در جهت رفع آن ها می باشد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع مرور یکپارچه است که با استفاده از روش بروم انجام گرفت. بدین منظور، مقالاتی که در راستای هدف پژوهشی بوده، به زبان فارسی یا انگلیسی نگارش شده و امکان دسترسی به متن کامل وجود داشت، وارد مطالعه شدند. مقالات با بهره گیری از پایگاه های فارسی شامل SID و Magiran و پایگاه های لاتین اعم از PubMed, Ovid, Google Scholar, Science Direct, ProQuest استخراج شدند. جستجو بدون محدودیت زمانی تا سال 2017 و با استفاده از کلیدواژه های, nursing, research, research priorities, research direction و challenges به صورت مجزا یا ترکیبی انجام شد. بعد از بررسی و مطالعه دقیق عنوان، خلاصه و متن کامل، تعداد زیادی از مقالات به دلایل زبان مقاله، عنوان و هدف متفاوت، خلاصه و یا محتوای نامناسب مقاله کنار گذاشته شدند. درنهایت 34 مقاله شامل 17 مقاله به زبان انگلیسی و 17 مقاله به زبان فارسی موردبررسی قرار گرفت. داده ها بر اساس روش بروم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. است نتایج این پژوهش بتواند با ترسیم چالش های پژوهش های پرستاری کشور و ارائه یک راهنمای کلی به برنامه ریزان و سیاست گذاران پرستاری، گامی هرچند کوچک در زمینه تقویت و توسعه راهبردها به منظور مدیریت موثرتر پژوهش های پرستاری و بهره برداری بهینه از دانش حاصل از پژوهش ها بردارد. به منظور شناخت جامع تر چالش های تحقیق در پرستاری و تدوین راه حل های استراتژیک، مطالعات عمیق تر با رویکردهای کیفی توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 468

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4 ( پی در پی 105)
  • صفحات: 

    248-262
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    313
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: پرستاران با شروع کار در بیمارستان تجربه های متفاوت از زمان تحصیل و کارآموزی را کسب می کنند و هر کدام سعی می کنند خود را به نحوی با شرایط محیط کار تطبیق داده و سازگار شوند. این تحقیق به تبیین سازگاری پرستاران زن تازه وارد در محیط بیمارستان می پردازد. مواد و روش کار: مطالعه از نوع کیفی است که در آن داده های موردنیاز از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با 11 پرستار زن تازه وارد به بیمارستان از اردیبهشت 1393 تا تیرماه 1393 جمع آوری شدند. پرستاران به روش نمونه گیری هدفمند از بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شدند. مصاحبه های ضبط شده، پس از پیاده سازی به روش تحلیل محتوای موضوعی تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس نظر مصاحبه شوندگان پنج مضمون اصلی شامل مواجهه با شرایط محیط کار، قالب گیری حرفه ای، پیش بین های زمینه ای، فاصله وضع موجود از مطلوب، نقش مددجو و همکاران در سازگاری حرفه ای از داده ها استخراج گردید. بحث و نتیجه گیری: مضامین به دست آمده از داده های تحقیق نشان می دهد که پرستاران تازه وارد به بیمارستان با چالش های متفاوتی برای سازگاری در محیط کار روبه رو هستند و اگر آن ها و نیز مدیران مرتبط با آن ها شناخت بهتر و بیشتری با این چالش ها داشته باشند گذار از مرحله ورود به بیمارستان و حرفه ای شدن آسان تر خواهد شد و اضطراب و تنش کم تری را تجربه خواهند کرد که به دنبال آن ارائه خدمات بهتر و ارتباطات موثرتر را فراهم می نماید که منجر به افزایش رضایت گیرندگان خدمت خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه برای آموزش پرستاران و حرفه ای شدن آن ها وقت و هزینه زیادی صرف گردیده است، ماندگاری آن ها در شغل پرستاری و تعهد خدمتشان را تضمین خواهد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 313

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4 ( پی در پی 105)
  • صفحات: 

    263-272
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    350
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: سوختگی یکی از شدیدترین تروماهای تجربه شده توسط انسان است که درد شدید به دنبال دارد. سلامت معنوی یکی از مفاهیم بنیادین در بیماری های مختلف است، که به نظر می رسد با ایجاد معنا و هدف در زندگی عاملی مهم در کاهش درد بیماران سوختگی نیز باشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی ارتباط سلامت معنوی با درد در بیماران سوختگی سعی دارد زمینه ساز ارتقای فرایند مراقبت در بیماران سوختگی باشد. مواد و روش ها: این پژوهش یک تحقیق توصیفی-همبستگی بود که بر روی 168 بیمار سوختگی بستری در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی ارومیه که با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند انجام شد. برای سنجش سلامت معنوی از مقیاس سلامت معنوی (SWB) استفاده گردید. شدت درد توسط مقیاس آنالوگ دیداری VAS بررسی شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون های آماری پارامتریک و نرم افزار SPSS23 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین سلامت معنوی با شدت درد (r =-0. 522, p < 0. 0001) ارتباط معنی دار و معکوس وجود داشت. در خصوص ارتباط متغیرهای دموگرافیک با سلامت معنوی داده ها نشان داد ارتباط معنی دار آماری بین سلامت معنوی با محیط زندگی وضعیت تاهل (p < 0. 001) و سطح تحصیلات مشارکت کنندگان وجود داشت (p = 0. 004). بین سطح تحصیلات، عمق و سطح سوختگی با شدت درد نیز ارتباط معنی دار وجود داشت p < 0. 001)). بحث و نتیجه گیری: با توجه به مطالعه فوق، ضرورت تقویت بعد معنوی سلامت به عنوان عاملی تاثیرگذار بر کاهش درد بیماران سوختگی و ارائه مراقبت های مبتنی بر فرهنگ، معناگرایی در بیماران مبتلا به سوختگی ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4 ( پی در پی 105)
  • صفحات: 

    273-285
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1150
  • دانلود: 

    750
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی شده برخلاف مطالعات مشاهده ای، پتانسیل کمتری برای تورش و مخدوش شدن دارند، لذا به عنوان یک استاندارد طلایی جهت مقایسه تاثیرات انواع مداخلات در بهداشت و درمان محسوب می شوند. هدف از این مطالعه بر مفهوم تورش در مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی شده، علل وقوع تورش، انواع تورش هایی که در مطالعات کارآزمایی بالینی احتمال وقوع دارند و درنهایت ارائه راهکارهای موثر به منظور مدیریت و کاهش اثر انواع تورش ها است. مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مرور روایتی است که با استفاده از منابع موجود و تحلیل مطالب انجام شد. جستجوی مقالات و کتب مرتبط با موضوع در بانک های اطلاعاتی بین المللی شامل Medline، SOUPUS، Google books، Scholar Google، Web of Science و بانک های داخلی شامل Magiran و SID بدون محدودیت زمانی و به دو زبان فارسی و انگلیسی انجام شد. در پایان تعداد 36 مقاله و 10 جلد کتاب مرتبط با موضوع یافت شد که نتایج در سطوح مراحل مختلف یک کارآزمایی بالینی مطرح شد. یافته ها: انواع تورش ها در مراحل مختلف یک پژوهش کارآزمایی بالینی اعم از مرحله برنامه ریزی، اجرا، اندازه گیری پیامدها، تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها، گزارش نتایج، انتشار و مرحله جذب مخاطب به تفصیل در این مقاله مروری موردبحث قرار گرفت. بحث و نتیجه گیری: انواع گوناگونی از تورش ها در پژوهش های علمی وجود دارد که تاثیر آن ها بر نتایج مطالعه متفاوت می باشد. تورش ها ممکن است در مراحل برنامه ریزی مطالعه تا مراحل پس از انتشار رخ دهند و می توانند به نتایج حاصله از یک پژوهش آسیب جدی وارد کنند و منجر به نتیجه گیری: نادرست شوند و اعتبار داخلی یک مطالعه را خدشه دار کنند، بنابراین تفسیر یافته ها: ی این گونه مطالعات باید با احتیاط صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 750 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خضرلو سمیه | فیضی آرام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4 ( پی در پی 105)
  • صفحات: 

    286-294
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    601
  • دانلود: 

    620
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: برقراری ارتباط موثر با بیمار سالمند، از الزامات فرآیند پرستاری می باشد که در جلب رضایت بیمار، رسیدن به نتایج درمانی مطلوب و جلب مشارکت بیمار در تبعیت از رژیم درمانی توصیه شده، مهم می باشد. این مطالعه باهدف تعیین و مقایسه دیدگاه پرستاران و بیماران سالمند از موانع برقراری ارتباط در بیمارستان امام خمینی ارومیه (ره) انجام شد. مواد و روش کار: جمعیت موردمطالعه این پژوهش توصیفی-مقطعی 100 نفر از پرستاران و 100 بیمار سالمند بستری در بخش های داخلی و جراحی بیمارستان امام خمینی ارومیه بود که از فروردین 96 تا تیرماه 96 انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای سه قسمتی بود که موانع ارتباطی را در سه حیطه موانع مربوط به پرستار، موانع مربوط به بیمار سالمند و موانع مربوط به محیط ارزیابی می کرد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سن پرستاران 63/4± 36/28 و میانگین سنی بیماران سالمند 23/2± 12/68 سال بود. از دیدگاه پرستاران مهم ترین مانع ارتباطی مربوط به پرستار شامل خستگی پرستار و از دیدگاه بیماران بی تفاوتی پرستار، مهم ترین مانع مربوط به بیمار سالمند از دیدگاه پرستاران عدم تحمل و بی حوصلگی بیمار و از دیدگاه بیماران عدم اعتماد به پرستار و مهم ترین مانع مربوط به محیط از دیدگاه پرستاران و بیماران حجم کاری زیاد بود. ده مورد از موانع مربوط به پرستار، پنج مورد مربوط به بیمار سالمند و سه مورد مربوط به محیط دارای تفاوت معنی دار بود. مقایسه میانگین موانع ارتباطی از دیدگاه پرستاران و بیماران دارای تفاوت معنی دار بود و پرستاران بیشتر از بیماران امتیاز داده بودند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه اکثر موانع شناسایی شده مربوط به پرستار و بیمار سالمند که مانع از برقراری ارتباط موثر می شود ناشی از ضعف مهارت های ارتباطی پرستاران و عدم شناخت مشکلات فیزیولوژیک سالمندان می باشد که با برگزاری دوره های آموزشی این مشکلات قابل حل می باشند. موانع مربوط به محیط و شرایط کاری پرستاران نیز باید موردتوجه مسئولین بیمارستان قرار بگیرد و در جهت برطرف نمودن آن ها اقدامات لازم انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 601

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 620 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4 ( پی در پی 105)
  • صفحات: 

    295-302
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    544
  • دانلود: 

    621
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: آنژیوگرافی قلب یکی از متداول ترین روش هایی است که برای تشخیص و درمان بیماری عروق کرونر استفاده می شود. این روش تهاجمی اغلب منجر به اضطراب و ترس در بیماران می گردد. اضطراب از طریق افزایش متغیرهای همودینامیک، برای این بیماران پیامدهای منفی به همراه دارد. این مطالعه باهدف بررسی تاثیر آموزش ویدیویی بر سطح اضطراب و متغیرهای همودینامیک بیماران تحت آنزشوگرافی عروق کرونری انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بر روی 108 بیمار (54 نفر در هر گروه) تحت آنژیوگرافی عروق کرونر از تیر 94 تا مرداد 95 در بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق سیدالشهدا ارومیه انجام شد. نمونه گیری به شکل در دسترس انجام شد و تخصیص نمونه ها به دو گروه مداخله و کنترل به شکل تصادفی انجام شد. در گروه مداخله از روش آموزش ویدیویی استفاده شد و گروه کنترل نیز آموزش های روتین بیمارستان را دریافت کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر استفاده شد. متغیرهای همودینامک قبل و بعد از مداخله کنترل و ثبت شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای اسکوئر در نرم افزار SPSS19 استفاده شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که پس از مداخله آموزشی، متغیرهای فشارخون سیستولیک (007/0=P)، فشارخون دیاستولیک (001/0> P)، میزان تنفس (001/0> P) و ضربان قلب (001/0> P) در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار داشت. همچنین اختلاف معنی داری بین سطح اضطراب (001/0> P) بعد از مداخله در دو گروه مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، آموزش ویدیویی سطح اضطراب و علائم حیاتی بیماران را کاهش می دهد. بنابراین آموزش ویدیویی جهت بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری و آموزش به بیمار قبل از رویه های تهاجمی مانند آنژیوگرافی، توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 621 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button