از عوامل مهم موفقیت سازمان های بخش د ولتی مشارکت د اوطلبانه و شهروند محوری است که مورد تاکید پاراد ایم خد مات عمومی نوین است. هد ف پژوهش حاضر، معرفی پاراد ایم خد مات عمومی نوین و تاکید بر نقش حیاتی ابعاد خد مات عمومی نوین به عنوان زمینه سازان مشارکت شهروند ی در چرخه خط مشی گذاری شهرد اری تهران است، و ماتریسی متشکل از ابعاد خد مات عمومی نوین در محور X و مراحل چرخه خط مشی گذاری در محور Y را با هد ف تعیین اهمیت و اولویت انواع مشارکت شهروند ی در تلاقی د و محور ماتریس ارایه می دهد. در این راستا، الگوی مفهومی بر اساس روش نمونه گیری هد فمند توسط 10 خبره مبتنی بر تکنیک د لفی فازی در دو مرحله به صورت مصاحبه ساختاریافته مورد تحلیل قرار می گیرد. همچنین، با توزیع 392 پرسشنامه در میان کارکنان ستاد ی شهرد اری تهران به روش نمونه گیری تصاد فی، نتایج تحلیل ما نشان می د هد که مشارکت از نوع ارتباط یک سویه، و د یالوگ و گفتگوی عمیق در شش مرحله، مشارکت از نوع مشاوره اجتماعی در پنج مرحله، و مشارکت از نوع شراکت کاری در سه مرحله چرخه خط مشی گذاری موثر است و ابعاد خد مات عمومی نوین در هر چهار نوع مشارکتی (ارتباط یک سویه، مشاوره اجتماعی، د یالوگ و گفتگوی عمیق، و شراکت کاری)، در چرخه خط مشی گذاری وضعیت مطلوب ندارند.