این مقاله، تحقیقی برای شناسایی و رتبه بندی عوامل زمینه ساز و محرک توسعه بانکداری الکترونیک و نیز شناسایی و رتبه بندی کردن چالش ها و تنگناهای محیط برونی نظام بانکداری الکترونیکی در کشور است. جامعه آماری تحقیق، بانک رفاه می باشد. سه گروه جامعه و نمونه آماری تحقیق را مدیران، کارشناسان و مشتریان تشکیل می دهند.روش آماری تحلیل سوالات پژوهش شاخص های آمار توصیفی است، در حالی که برای آزمون ها از آماره c2, Z و F در سطح معناداری پنج درصد آمار استنباطی استفاده به عمل می آید. رتبه بندی عوامل و چالشها و تنگناها بر اساس ضریب تغییرات و آنتروپی است. نتایج تحقیق نشانه ضرورت تدوین برنامه های راهبردی توسط هر بانک در چارچوب زیر ساخت های الکترونیک کشور برای توسعه بانکداری جهت افزایش چابکی در ارایه خدمات و ارتقای موقعیت رقابتی است.