Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

علمی قربان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    56-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3490
  • دانلود: 

    791
چکیده: 

دین عنصری پایدار، مؤثر و نیرومند در همه جوامع بشری در طول تاریخ بوده و می باشد. به همین دلیل، همواره این پرسش برای انسان های اندیشمند مطرح بوده است که چه عامل یا انگیزه ای انسان را به سوی دین سوق داده است. آیا آن عامل عقلانی است یا روانی و یا اجتماعی؟ یکی از پاسخ های ارائه شده به این پرسش از دیدگاه جامعه شناسی است. نظریه پردازان مهمی در این زمینه ظهور کرده اند که برجسته ترین آنها امیل دورکیم فرانسوی می باشد. او بر آن بود که پدیده های دین از طریق عقل قابل اثبات نیست، پس برای تبیین آن باید به دنبال عوامل روانی و اجتماعی (غیر معرفتی و غیر عقلانی) گشت. وی علت پیدایش دین را جامعه می دانست. علامه طباطبایی، در عین حال که عقل و وجدان (فطرت) انسان را منشأ پیدایش دین و توجه انسان به خدا می داند، نقش جامعه را در ظهور دین نادیده نمی گیرد، وی در تفسیر المیزان، ذیل آیه 213 سوره بقره، با اشعار به مضمون همین نظریه اظهار می دارد که جامعه هر چند در پیدایش دین تأثیر داشته است، اما هیچگاه علت پیدایش آن نبوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3490

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 791 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قرایی فیاض

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    91-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    641
  • دانلود: 

    239
چکیده: 

در این نوشتار اوصاف و خصال انسان آرمانی از منظر سه مکتب مهم خاور دو ر یعنی دائوییزم، کنفوسیانیزم و شینتوییزم (که دو مکتب اول چینی اند و مکتب آخر ژاپنی است) تحت عناوین زیر مورد بررسی قرار می گیرد. 1- انسان آرمانی دائوییزم را می توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد: - از دیدگاه لائوزه، به عنوان بنیان گذار و مهمترین نظریه پرداز مکتب دائوییزم. - از دیدگاه جوانگ زه، به عنوان مهمترین مروج تفکر دائویی. 2- انسان آرمانی کنفوسیانیزم را می توان از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داد: - از دیدگاه کنفواسیوس، بنیان گذار مکتب کنفواسیانیزم. - از دیدگاه منسیوس، مروج آرمان گرای مکتب کنفوسیانیزم. - ازدیدگاه سون زه، مروج واقع گرای مکتب کنفوسیانیزم. 3- انسان آرمانی شینتوییزم سپس در حد مجال به تطبیق و مقایسه دیدگاههای آنها در باب انسان آرمانی پرداخته می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 641

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 239 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مردیها سیدمرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    143-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    590
  • دانلود: 

    169
چکیده: 

ظهور گرایشهای معرفت شناختی از قبیل تجربه گرایی، علم گرایی، اثبات گرایی و نظایر آن از عصر روشنگری تا اوایل قرن بیستم نوعی شناخت شناسی را تقویت کرد که ظاهراً دفاع عقلی از تفکر دینی از رهگذر آن در تنگنا قرار می گرفت. از اوایل قرن بیستم نحله های متعدد و متفاوتی از معرفت شناسی به وجود آمد که گر چه مبانی و روشهای متفاوت داشت، ولی در یک نقطه همگرایی می کرد و آن این که تصورات معرفت شناختی اثباتی و تجربه گرا که مدعی نوعی قطعیت و شناخت حقیقت واحد، به صورت عینی بوده است، قابل دفاع نیست. مقاله حاضر به بررسی این موضوع پرداخته اس که این گرایشهای متعدد ولی همگرای معاصر در معرفت شناسی کدامها بوده و چگونه توانسته اند براای کلام عقلی فضای جدیدی باز کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 169 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button