Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    328
  • دانلود: 

    536
چکیده: 

زمینه و هدف: ابراز نظر و ایده جزء جدانشدنی و ضروری تصمیم هایی است که افراد در محیط های کاری می گیرند، اما نکته ی قابل تامل این است که تاچه اندازه می توان از این توانمندی ها به بهترین شکل ممکن استفاده نمود. درواقع یکی از معضلات بسیاری از سازمان های امروزی، کاهش مشارکت افراد در تصمیم گیری های سازمانی بدلیل بی توجهی به آوای سازمانی می باشد. هدف این پژوهش، طراحی مدل ساختاری-تفسیری ( ) کاهش آوای سازمانی نیروی انتظامی براساس رویکرد فراترکیب در مورد کارکنان نیروی انتظامی استان گلستان می باشد. روش شناسی: در این پژوهش در بخش کیفی تعداد 15 متخصص منابع انسانی از دانشگاه های نظامی و دانشگاه های غیرنظامی مشارکت داشتند و در بخش کمی تعداد 104 نفر از کارکنان نیروی انتظامی استان گلستان از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و براساس پرسشنامه ماتریسی برای تحلیل ساختاری-تفسیری مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج در بخش کیفی نشان داد، سه مولفه اصلی عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل مدیریتی به عنوان سه عامل اصلی کاهش آوای کارکنان در قالب 16 مولفه فرعی شناسایی و براساس تحلیل دلفی بررسی شدند که در نهایت 10 مولفه فرعی تایید شد. در بخش کمی مشخص شد، دو مولفه فرعی استراتژی های سازمانی و بی عدالتی در ساختارهای سازمانی به عنوان اثرگذارترین مولفه های فرعی علل سازمانی کاهنده آوای سازمانی تعیین شدند و کم اثرترین عامل مربوط به عدم اعتماد به نفس به عنوان عامل فردی کاهش آوای سازمانی مشخص گردید. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد بی توجهی به استراتژی های سازمانی در ابعاد مختلف همچون منابع انسانی و وجود بی عدالتی در سازمان باعث کاهش آوای سازمانی کارکنان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 328

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 536 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    31-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    342
  • دانلود: 

    581
چکیده: 

زمینه و هدف: انتخاب صحیح افراد مستعد و تشکیل مخزن استعداد کارآمد بسیار مشکل است و سازمان های بزرگ و دارای روابط در سطح جهانی بر شناسایی افراد کلیدی برای مشاغل حساس در زمان مناسب تأکید دارند تا به اهداف سازمان دست یابند. به کارگیری افرادی مستعد و توانمند می تواند مزیت رقابتی سازمان محسوب شود و فقدان و یا نقص دیگر منابع را نیز جبران نماید. هدف این تحقیق بررسی عوامل مؤثر در پدیده منسانی ارزیابان در استعداد نامیدن افراد و درنهایت تشکیل مخزن استعداد است. روش­ شناسی: این تحقیق با استفاده از روش پژوهش مبنایی (گرندد تئوری)، در صنعت بانکداری ایران انجام شده و بر اساس روش نمونه گیری هدفمند خبرگان جهت مصاحبه انتخاب شده اند. گردآوری اطلاعات از طریق بررسی بیش از یکصد سند و مقالات موجود و نیز مصاحبه با 14 نفر از هیئت مدیره، مدیرعامل و مدیران ارشد پنج بانک اصلی (رفاه کارگران، ملت، توسعه تعاون، خاورمیانه و تجارت) انجام شده است. یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان می­ دهد، خطاهایی هاله ­ ای مختلف می­ تواند در تشکیل مخزن استعداد خلل ایجاد نماید و انتخاب درست صورت نپذیرد. با توجه به اهمیت انتخاب افراد مناسب برای مشاغل مختلف، شناسایی کلی خطاها از نوآوری مقاله می­ باشد. نتیجه ­ گیری: درنتیجه این تحقیق عوامل مداخله گر در انتخاب استعداد در چهار طبقه، " گرایش فکری، عوامل سازمانی، تشابهات ظاهری و زمینه تاریخی مشخص گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 342

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 581 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    51-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    481
  • دانلود: 

    652
چکیده: 

زمینه و هدف: در برخی از سازمان های دولتی به خصوص سازمان های نظامی، بروز معضلاتی همچون تقاضای بازنشستگی پیش از موعد، استعفا و ترک خدمت کارکنان از مشکلات اصلی مدیریت منابع انسانی محسوب می شود که شناخت ریشه واقعی این مشکلات امری ضروری و اجتناب ناپذیر محسوب می شود. این مطالعه با هدف شناخت و تحلیل ابعاد و مؤلفه های نگه داشت منابع انسانی به روش کیفی صورت گرفته است. روش شناسی: مطالعه حاضر با توجه به هدف آن، توسعه ای و بر اساس روش تحقیق، کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان نیروی انتظامی بوده که انتخاب نمونه آماری به صورت هدفمند و در نقطه اشباع نظری، به تعداد 22 نفر بوده است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تحلیل مصاحبه ها، روش تحلیل مضمون بوده است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد نگه داشت منابع انسانی پلیس، یک مفهوم چندبعدیِ و پیچیده ای است که از دیدگاه کارکنان سازمان از 9 کد فرعیِ سلامت جسم، سلامت روان، رضایت از شغل، رضایت از مدیران، رضایت از سازمان، تعهد، فرصت های توسعه، معیشت و تعادل بین کار و زندگی کارکنان و 3 مضمون اصلیِ سلامت کارکنان، رضایت کارکنان و تمایل کارکنان به ادامه همکاری با سازمان تشکیل شده است. نتیجه گیری: از دیدگاه کارکنان سازمان نگه داشت منابع انسانی، مفهومی فراتر از توجه به سلامت جسم کارکنان داشته و توجه مدیران به مؤلفه های رضایت کارکنان و تمایل به ادامه همکاری کارکنان با سازمان می تواند مانع از کاهش منابع انسانی سازمان شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 481

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 652 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    85-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    349
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی پارامترها، متغیرها و محدودیت ها برای مدل سازی پویا جهت تخصیص بهینه دارایی-بدهی بانک ها است. زمینه ی این پژوهش، بررسی سیستم مدیریت دارایی – بدهی بانک ها برای یافتن ترکیب بهینه ترازنامه آنها است. روش شناسی: این پژوهش جزء پژوهش های کاربردی است که با استفاده از مدل ارایه شده در آن، می توان مقادیر دارایی و بدهی را متناسب با ساختار ترازنامه بانک مورد نظر به دست آورد. طبق یافته های بخشی از پژوهش با بررسی تحقیقات قبلی و نظر خبرگان، مهمترین متغیرهای تأثیرگذار، متغیرهای مربوط به ترازنامه استاندارد بانک ها می باشد. به همین منظور ترازنامه استاندارد بانک A که یکی از شعب بانک های دولنی ایران است در انتهای سال مالی 1396 مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: بدین منظور ابتدا با استفاده از تحقیقات قبلی و نظر خبرگان با روش دلفی یک مدل چند هدفه ای ارائه شد که ضمن توجه به همه اهداف و محدودیت ها در پژوهش، محدودیت ها و اهداف جدیدی را مطابق قوانین بانکی ایران در مدل ریاضی مدیریت دارایی-بدهی وارد کرد. بعد از حل مدل اول با روش لکسیکوگراف، راست آزمایی مدل اول انجام شد. سپس مدل دوم ضمن تأثیر یک پارامتر بیرونی تحت عنوان اسکناس و سکوک در دست مردم و ایجاد یک سیستم تخصیص با تکثیر پول برای بانک مورد نظر و حذف برخی متغیرها طراحی و با نرم افزار متلب، با ورودی اعداد تصادفی و ضمن برقرای شروط تعادل ترازنامه برای یک سال شبیه سازی (مونت کارلو و پویا) و حل شد. نتیجه گیری: پس از ارایه مدل نهایی مورد نظر که یک مدل پویا تخصیص بهینه دارایی-بدهی بود و پس از تفسیر نتایج آن، مشخص شد که این مدل پویا بر خلاف مدل های قبلی که ایستا بودند قابلیت تحلیل رفتار مشتریان در سیستم های تخصیص پیچیده دارایی-بدهی را دارد که با توجه به خصوصیات مدل های ایستا (غیر پویا) این مدل ها قادر به ارایه چنین عملی نبودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    117-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    552
  • دانلود: 

    664
چکیده: 

زمینه و هدف: در بین انواع مختلف ریسک هایی که نظام بانکی با آن مواجه است، ریسک اعتباری از جایگاه ویژه ای برخوردار است. عدم توجه به این ریسک، نظام بانکی را با خطر ورشکستگی و هدر رفت منابع مواجه می کند. از این رو توسعه مدل هایی در جهت تفکیک انواع مشتریان نظام بانکی چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی جایگاه ویژه ای داشته است. بنابراین ضرورت، پژوهش حاضر به پیش بینی ریسک اعتباری مشتریان حقیقی شعب بانک قوامین شهرستان شیراز، بر اساس مدل ترکیبی رگرسیون لجستیک و رگرسیون سمبلیک می پردازد. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان حقیقی دریافت کننده تسهیلات از شعب بانک قوامین شهرستان شیراز تشکیل می دهد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 پرونده تسهیلاتی تعیین و در نهایت به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی، 351 پرونده در بازه 1396-1390 در اختیار پژوهشگر قرار گرفت. جهت انتخاب متغییرهای مستقل از معیار C5 استفاده شده و با نظرسنجی از نخبگان حوزه مربوطه 17 متغییر توضیح دهنده شامل متغیرهای مالی و غیر مالی برای طبقه بندی مشتریان به خوش حساب و بد حساب تعیین گردید. در نهایت از بین متغیرهای موجود با استفاده از تکنیک انتخاب رو به جلوی والد، 5 متغیر اثرگذار بر ریسک اعتباری انتخاب و به منظور آموزش، از رگرسیون سمبلیک دارای 4 ژن و همچنین برای انتخاب نقطه برش بهینه از منحنی مشخصه عملکرد استفاده گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که از بین 17 متغییر مستقل، متغییرهای متوسط درآمد ماهیانه، تعداد چک برگشتی، سابقه بدهی بانکی، طول عمر حساب و نوع وثیقه دارای بیشترین اثر معنادار بر متغییر وابسته می باشند. همچنین مشخص شد که دقت مدل ترکیبی رگرسیون لجستیک-سمبلیک در طبقه بندی مشتریان خوش حساب برابر 88/0 و در طبقه بندی مشتریان بد حساب برابر 83/0 بوده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، در جامعه آماری پژوهش، نتایج حاصل از مدل ترکیبی رگرسیون لجستیک-سمبلیک در رتبه بندی اعتباری مشتریان حقیقی بهتر از روش رگرسیون لجستیک بوده و می توان دقت پیش بینی مدل ترکیبی رگرسیون لجستیک-سمبلیک در این راستا را مناسب ارزیابی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 552

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 664 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    149-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    698
  • دانلود: 

    703
چکیده: 

زمینه و هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر قابلیت­ های مدیریتی، سازمانی، بازاریابی و کیفیت خدمات بر قصد خرید با بررسی نقش تعدیل­ گری نوآوری خدمات در شرکت پژوهش و توسعه ناجی انجام شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر، یک تحقیق کاربردی و از نظر نوع داده ها کمی است. در این تحقیق جهت سنجش متغیرهای مدل تحقیق، پرسشنامة 45 سوالی طراحی و بین کارکنان ومدیران شرکت پژوهش و توسعه ناجی در شهر تهران به شیوه قضاوتی در دسترس توزیع شد. همچنین نمونه آماری بر اساس جدول مورگان تعداد 234 نفر انتخاب شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که ازابعاد قابلیت­ های مدیریتی بعد استراتژی و کارآفرینی بر قصد خرید تأثیر می گذارد. از ابعاد قابلیت­ های سازمانی بعد تمرکز، ارتباط داخلی، ارتباط خارجی و وظایف سازمانی بر قصد خرید تاثیر دارد. هر دو ابعاد قابلیت­ های بازاریابی یعنی بازاریابی عملیاتی و بازار محوری بر قصد خرید تاثیر می گذارد. قابلیت­ های کیفیت خدمات نیز بر قصد خرید تاثیر می­ گذارد. همچنین نوآوری خدمات رابطه قابلیت های مدیریتی و قابلیت­ های بازاریابی بر قصد خرید را تحت تأثیر قرار می­ دهد. نوآوری خدمات رابطه قابلیت­ های سازمانی و رابطه قابلیت­ های کیفیت خدمات بر قصد خرید را تحت تأثیر قرار نمی­ دهد. نتایج: با توجه به نتایج پژوهش می توان بیان کرد قابلیت های مدیریتی، عامل مهمی برای درک عملکرد فعلی و آتی شرکت است و کمک می کند تا شرکت به منابع ارزشمند و قابلیت های جدید ارزان وپیش روی رقبا برسد. از طرفی قابلیت های بازاریابی بر قصد خرید تأثیر دارد بدان مفهوم که قابلیت های بازاریابی در یک سازمان از طریق میزان تماس مشتری در خدماتی که تماس با مشتری زیاد است بهبود می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 698

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 703 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    175-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    930
  • دانلود: 

    807
چکیده: 

زمینه و هدف: سازمان های امروزی با چالش هایی گسترده در حوزه رفتاری و اخلاقی در بین اعضای خود مواجه هستند که توجه و برطرف کردن آن ها مزیت برجسته ای برای یک سازمان محسوب می شود. رهبران زهرآگین به عنوان افرادی خودخواه که به آرامش زیر دستان اهمیتی نمیدهند می توانند بر دیگر متغیر های رفتاری کارکنان اثرگذاشته و میل آنها به بیان نظرات و عقیده ها و یا شجاعت اخلاقی آن ها را تحت تاثیر قرار دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری زهرآگین بر سکوت سازمانی کارکنان با توجه به نقش میانجی گری متغیر شجاعت اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته است. روش شناسی: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر محتوا توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 340 نفر از کارکنان دانشگاه های دولتی استان همدان است که با توجه به جدول مورگان نمونه ای شامل 196نفر به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شده و داده ها به کمک معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل تحلیل شدند. یافته ها: رهبری زهر آگین بر سکوت سازمانی و شجاعت اخلاقی اثر معنادار دارد. همچنین شجاعت اخلاقی بر سکوت سازمانی و همینطور در نقش متغیر میانجی بر ارتباط رهبری زهرآگین و سکوت سازمانی اثر معناد دارد. نتیجه گیری: رهبری زهر آگین در بین کارکنان دانشگاه های دولتی استان همدان موجب کاهش شجاعت اخلاقی کارکنان می شودهمینطورافزایش شجاعت اخلاقی موجب کاهش سکوت سازمانی در بین آنها می شود واز سوی دیگر رهبری زهرآگین از طریق کاهش شجاعت اخلاقی(متغیر میانجی) منجر به افزایش سکوت سازمانی کارکنان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 807 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    203-228
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    825
  • دانلود: 

    780
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از مولفه های آمادگی برای سازمان ها به ویژه سازمان های نظامی و انتظامی، آماده به کاری (قابلیت اطمینان بالا) تمامی تجهیزات و منابع سازمانی در تمامی زمان ها با صرف کمترین هزینه برای انجام ماموریت است که روش نت مبتنی بر قابلیت اطمینان قابلیت حل این مشکل را دارد و از این جهت ما در این تحقیق به دنبال ارائه مدلی برای بهینه سازی هزینه های نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان هستیم. روش شناسی: در این تحقیق با توجه به ان پی-سخت بودن مدل پیشنهادی، ابتدا مدل را در نرم افزار گمز کد کرده و جواب های دقیق به دست خواهیم آورد، سپس مدل را در نرم افزار متلب با استفاده از الگوریتم های فراابتکاری حل خواهیم کرد که در این تحقیق از الگوریتم فراابتکاری ژنتیک استفاده خواهد شد، سپس جواب های به دست آمده از دو نرم افزار با هم مقایسه خواهد شد. یافته ها و نتیجه گیری: هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای بهینه سازی هزینه های نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان و بهبود وضعیت بکارگیری خودروها با قابلیت اطمینان بالا، خرابی های کمتر و کاهش هزینه نت بوده است. از این رو تابع هدف مسئله در دو قسمت طراحی شد تا با افزایش قابلیت اطمینان سیستم، منجر به کاهش خرابی ها و هم چنین حداقل کردن هزینه ی تعمیرات سیستم که شامل استقرار، برگرداندن و انجام عملیات پیشگیرانه می باشد، شود. همچنین مقایسه ای بین جواب خروجی GAMS و الگوریتم GA انجام شده است و مقایسات انجام شده، نشان دهنده ی کارایی الگوریتم برای مساله می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 825

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 780 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    229-256
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    382
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

درنقد زبان حماسی، چگونگی کار رفت زبان در نوع ادبی حماسی بررسی می شود. بر این اساس که بین نوع ادبی حماسی و زبان به کار رفته در آن، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. به همین منظور نگارنده در این رساله، به شیوه توصیفی و تطبیقی و به روش تحلیل متن، با استفاده از نظریات نقد جدید، به ویژه «صورت گرایی»، چگونگی زبان شعر را در سطوح گوناگون آوایی و موسیقیایی، واژگانی و نحوی، بلاغی و ادبی و محتوایی در سه اثر حماسی شاهنامه، اسکندرنامه، خاوران نامه بررسی می کند تا چگونگی تجلی نوع ادبی حماسی را در زبان کشف و توصیف کند. در این بررسی مشخص شد که شاهنامه به سبب وجوه ادبی و بلاغی و فراتر از یک متن منظوم است. واژه گزینی، ترکیب سازی، تصویرافرینی متناسب بانوع ادبی حماسی، منجر به ایجاد و آفرینش سبک حماسی شده است یکی از ویژگی های بارز تصاویر در شاهنامه رنگ حماسی است. از این رو در بسیاری از تصاویر، حتی در تصاویرغنایی، استفاده از عناصر سپاهی و حماسی دیده می شود. در حالی که در اسکندرنامه که یک منظومه حماسی تاریخی است، ساختار تصویرسازی به خوبی رعایت نمی شود و این تصاویر در برخی مواضع حماسه را به سوی فضای غنایی کشیده است و حتی الفاظ و تعابیری که در توصیف صحنه های نبرد از آن ها استفاده شده است رنگ غنایی دارند و این در حالی است که خاوران نامه یکی از بهترین نمونه های حماسی، توصیفات صور خیال، متاثر از زبان و بیان فردوسی است و شاعر در برخی از وجوه زبان فارسی؛ از جمله موسیقی کناری، نحو کلام و صور خیال دچار ضعف و کاستی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 382

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button