Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1 (59 PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3697
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3697

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عبدالکریمی بیژن

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    59 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    3-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1675
  • دانلود: 

    379
چکیده: 

این مقاله درصدد است تا به شرح تفسیر هایدگر از منطق استعلایی کانت بپردازد. برخلاف غالب تفسیرهای رایج، از نظر هایدگر منطق استعلایی کانت را به هیچ وجه نمی توان «منطق»، در معنای رایج و متداول لفظ، یعنی پژوهش در باب فاهمه و اصول و قواعد صوری تفکر دانست. بلکه این بخش از کتاب نقد عقل محض کانت، یعنی منطق استعلایی، را بیشتر باید نوعی وجودشناسی و پژوهشی در ساختارهای وجودی (اگزیستانسیل) و وجود شناسی آدمی، به اعتبار امکان مواجهه با وجود اشیاء یا، به تعبیر ساده تر، کوششی در جهت گذر از سوبژکتیویسم دکارتی و اثبات امکان استعلاء دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1675

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 379 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شعبانی ورکی بختیار

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    59 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    19-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1014
  • دانلود: 

    383
چکیده: 

بررسی اندیشه های دیلتای در باب هرمنوتیک هدف اصلی این مقاله است. منطق گزینش اندیشه های دیلتای از میان سایر اصحاب تاویل این است که وی با ارایه روش شناسی خاص علوم انسانی به تمییز روشمند کردن آن دسته از علوم با علوم طبیعی، هرمنوتیک را وارد عرصه جدیدی کرد. بدین ترتیب بحث دیلتای از پوزیتویسم فاصله می گیرد و حکم انکار جریان فکری نیرومندی است که پس از داروین، قوانین انسانی را همانند قوانین طبیعی می شناخت. در نتیجه در این مقاله ضمن بررسی مفهوم، خاستگاه و روند تحول در هرمنوتیک، به طرح دیلتای درباره این روش پرداخته می شود، آنگاه با نظر به مباحث مورد نظر اصول هرمنوتیک برای استفاده در پژوهش های علوم انسانی مورد بررسی قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1014

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 383 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

مقدم حیدری غلامحسین

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    59 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    33-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2040
  • دانلود: 

    394
چکیده: 

از مهمترین پرسش هایی که فیلسوف یا دانشجوی مبانی ریاضیات با آن مواجه است می توان به این پرسش ها اشاره نمود: موضوعات ریاضی چه هستند؟ و معرفت ما از ریاضیات بر چه مبنایی قرار دارد؟ تاریخ ریاضیات نشانگر پاسخ های مختلف به این پرسش ها است. شهودگرایی ریاضی به عنوان مکتبی درباره مبانی ریاضیات سعی دارد به این پرسش ها پاسخ دهد. این مکتب در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم توسط براور، ریاضی دان هلندی، مطرح شد و هم اکنون دارای کاربردی وسیع در علوم کامپیوتر است. اندیشه های براور ترکیب پیچیده ای از ایده های ریاضی پیش از او می باشند. کسانی همچون کرونکر، برل و پوانکاره را می توان از متقدمان این نوع تفکر دانست. فلسفه براور تشابه غیرقابل انکاری با تفسیر اصالت نفسی فیخته از ذهن گرایی کانت و بدبینی شوپنهاور و شهودگرایی برگسون دارد. اما باید به این نکته توجه کرد که این ریاضیدانان و فیلسوفان به عنصری متعلق بودند که می رفت تا جهان بینی روشنگری جای خود را به جهان بینی رمانتیک دهد که اوج آن بین دهه های آخر قرن هیجدهم و حدود سال های 1830 و 1840 بود. مهمترین وجه این عصر طغیان در برابر فرهنگ عقل گرایی روشنگری است. از این رو براور و تمام کسانی که آرای ایشان بر او تاثیر داشتند تحت تاثیر عوامل فلسفی و جامعه شناختی این دوره بودند. این مقاله سعی دارد تاثیر عوامل فرهنگی، فلسفی و جامعه شناختی این محیط را در پیدایش مکتب شهودگرایی براوری نشان دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2040

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 394 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

محمدی سیدمحمد

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    59 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    53-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2503
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

مدرنیته غالبا به صورت نقطه اوج عقلانیت غربی تعریف شده است که با رد از پیش – تعیین شدگی نظام سیاسی – اجتماعی دنیای سنتی خود را به صورت جایگاه ظهور عقل و عمل مستقل انسانی که از اقتدارهای سنتی رها شده است، به شکل نظمی نوین در تاریخ جلوه گر می سازد. در این چارچوب عقلانی سازی روابط انسانی و عالم ویژگی منحصر به فرد مدرنیته به حساب می آید. در تعریف غالب از مدرنیته عقلانیت ضرورتا منوط به خواست حقیقت و عینی کردن آزادی در محیطی انسانی نمی باشد.هابرماس با ارزیابی مجدد از توصیف و نقش خرد در برپایی زندگی مدرن، با نگاهی آسیب شناسانه، سعی در تعریفی دیگر گونه، اما نه متضاد، از مدرنیته دارد. با پروژه ای دیدن مدرنیته، هابرماس آن را محصول ارتباط بین الاذهانی انسانی هایی می داند که به یک متن فرهنگی – تاریخی مشترک، اما خاص، متعلق می باشند. در این تعریف مدرنیته پروژه ای است هدفمند که در جهت احیای بنیادین ارزش های جدید به سازماندهی ارتباطات انسانی می پردازد. اما بنیان عقلانی این پروژه بیش از آنکه به فعالیت های خرد معطوف به هدف فرد مستقل از دیگران منوط باشد، از ارتباط تفاهمی و بین الاذهانی افراد مشارکت کننده در یک زندگی جمعی که از زیست جهانی مشترک برخوردار هستند، منتج می شود.هابرماس معتقد است با تغییر در تعریف جایگاه خرد در عصر مدرن، تغییری پارادایمی در تعریف مدرنیته ایجاد نموده است. فهم این تغییر مفهومی حذف مطالعه حاضر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2503

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کلباسی اشتری حسین

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    59 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    67-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3757
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

گفته شده که پایه و تاسیس زیبایی شناسی مدرن را در فلسفه نقادی کانت باید جستجو کرد، اگر چه قبل از او در آثار متفکرانی چون بومگارتن، هاچسون یا شافستبری نیز می توان رگه هایی از تاملات زیباشناختی را ملاحظه کرد. با در نظر گرفتن این که در این عرصه همانند سایر عرصه های اندیشه کانت نوعی تحول و تطور تدریجی دیده می شود، ولی با استناد به سومین نقد کانت، طرح و تبیین پرسش اصلی او، نحوه ورود به حوزه مباحث و جستجوی استعلایی یا مبادی ضروری و کلی احکام ذوقی، پژوهشی حایز اهمیت است.نظر به اینکه در حوزه زیبایی شناسی کانت، صورت احکام – یعنی احکام ذوقی – بر اساس چهار وجهه نظر کیفیت، کمیت، نسبت و جهت بررسی می شود. ظاهرا ابداع کانت چندان برجسته نیست، ولی در واقع با ورود کانت در عرصه بحث و ارزیابی «امر والا» و یافتن مبادی آن در نسبت با قوای شناسایی و توجیه شرایط و متعلقات آن، هر چند مسبوق به تاملات کسانی چون «لونگنیوس» است، ولی پردازش و نتایج حاصل از تامل کانت در این زمینه و تمایزاتی که در این باب عرضه می دارد کاملا بدیع – و البته بحث برانگیز – است. در این مقاله تلاش می شود ضمن مرور اجمالی موضوع و طرح ملاحظات برخی مفسران کانت، به نتایج حاصل از پژوهش وی نیز نظری افکنده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3757

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    59 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    87-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1390
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

با اصل قرار گرفتن «من متفکر» در فلسفه دکارت، «خداوند» از مفهوم «هستم آنکه هستم» تا حد یک اصل فلسفی، تنزل یافت. در نتیجه «صانع طبیعت» به جای معبود، یعنی متعلق ایمان، قرار گرفت. این نتیجه سرآغاز مشکلی متافیزیکی برای پیروان دکارت بود.مالبرانش به جهت حل مشکل، خداوند را تنها علت حقیقی، در نظام معرفت بشری و در نظام علیت طبیعی، دانست و سعی کرد با قول به علل موقعی رابطه مستحکم تری میان خدا و جهان برقرار کند.راه حل اسپینوزا برای از میان برداشتن آن مشکل، اعتقاد به وحدت جوهر است. هنگامی که جز جوهر یگانه یافت نشود، جز طبیعت یگانه وجود ندارد و نام دیگر این طبیعت خداست. مفهوم جوهر یگانه همه را دربردارد خدا یا طبیعت از دو نگاه: هم طبیعت پذیر و هم طبیعت آفرین. بدین ترتیب، اسپینوزا، مفهوم سنتی خدا را کنار می گذارد.فلسفه لایب نیتس، مانند مالبرانش، خدا محوری است؛ نه تنها به این معنا که خدا در نظر لایب نیتس اهمیت مرکزی دارد، بلکه به این معنا که «کل عالم یک مرکز است و روح این مرکز، خداوند است». تنها تفاوت لایب نیتس با اسلافش در باب تصور خدا، این است که وی تصور خدا را امری ممکن می داند.با وجود تلاش دقیق این خردگرایان برای تبیین خدا، «موجود بی نهایت کامل» مالبرانش، «طبیعت طبیعت آفرین» اسپینوزا و «منادی منادهای» لایب نیتس، مانند «جوهر نامتناهی» دکارت با خدای ادیان تفاوت عمده ای دارد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1390

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AKBARIAN REZA | ZAMANIHA HOSSAIN

نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1 (59 PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    103-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    236
  • دانلود: 

    365
چکیده: 

Plato's Theory of forms is one of the most controversial philosophical theories. With this theory Plato tries to establish a rigid and solid basis for intellectual knowledge. But his theory leads to an implausible gap and separation between the intelligible and sensible worlds. Aristotle, as the first critic of Plato's theory, disagrees with different aspects of his theory, especially the separation it leads to.Mulla Sadra in the history of philosophy is the first philosopher who could remove the separation and gap between the sensible and intelligible world. According to his philosophical bases, the intelligible and sensible entities are two levels of one reality which is the reality of existence. He also denies the Platonic theory of preexistence of human soul. Hence, unlike Plato, he interprets human knowledge as a kind of establishment not remembrance.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 365 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امامی جمعه سیدمهدی

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    59 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    125-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    715
  • دانلود: 

    383
چکیده: 

آیا حوزه ای فراتر از عقل که منطق ناپذیر و احکامش ضد عقل باشد، وجود دارد؟ این پرسش، همواره عرفان را به رویارویی در برابر فلسفه فراخوانده است. از این رو دو حوزه «عقل» و «طور وراء عقل» و نسبت بین این دو، همیشه مورد توجه عرفا، عرفان شناسان و دین پژوهان در غرب مسیحی و شرق اسلامی بوده است. استیس ضمن تفسیر عبارتی از مایستر آکهارت، یکی از بزرگترین عرفای مسیحی، بر این باور است که احکام طور وراء عقل منطق ناپذیر است. در این زمینه، ملاصدرا ضمن بیان عبارات غزالی و عین القضات و تفسیر آنها، نظریه دیگری را پرورانده که قابل توجه است. در نظریه او لطایف و دقایقی وجود دارد که به آنها کمتر پرداخته شده است. ما در این نوشته، سعی کردیم که به اساسی ترین جنبه های نظریه ملاصدرا بپردازیم و برای اینکه عمق نگاه او بیشتر نمایان شود از روش تطبیقی استفاده کردیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 715

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 383 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عسگری احمد

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    59 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    137-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2332
  • دانلود: 

    394
چکیده: 

یکی از آراء ملاصدرا در مساله علم و ادراک قیام صدوری ادراکات حسی و خیالی است. وی معتقد است نسبت نفس به ادراکات حسی و خیالیش، نسبت جاعل به مجعولش است. در نظر او نقش این دو دسته از صور ادراکی را ایجاد و ابداع می کند. در این خصوص لازم است دو مساله بررسی شود: اولا، جایگاه این مساله در نظام فلسفی ملاصدرا، خصوصا در نسبت با کل نظریه او در باب ادراک نیازمند تبیین است؛ ثانیا، ملاصدرا مانند سایر فلاسفه اسلامی علم را اکتسابی می داند. از آنجا که فاقد شی نمی تواند معطی آن باشد و از طرفی نفس با ادراک هر صورتی واجد آن می شود، با این پرسش مواجه می شویم که نفس چگونه می تواند علت و جاعل صور ادراکی باشد. پیگیری این مساله در آثار ملاصدرا مشخص می کند آنچه غالبا به عنوان نظریه ادراک ملاصدرا فهمیده و ارایه می شود به صورتی است که تبیین اظهارات گوناگون و متفاوت ملاصدرا در باب ادراک و جمع بین آنها را دشوار و بلکه ناممکن می نماید. در این مقاله تلاش می شود تبیین دیگری از نظریه ملاصدرا ارایه گردد و نشان داده شود نکته اساسی این نظریه عمدتا مورد توجه نبوده است. سپس بر اساس تبیینی که از ادراک، صورت می گیرد مساله مربوط به قیام صدوری پاسخ داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2332

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 394 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2