مقدمه: باتوجه به اینکه بعد روحی و سلامت معنوی ارتباط نزدیکی با ابعاد سلامت روانی، جسمی واجتماعی هرفرد دارد، توجه به آن درارتقای سلامت اهمیت بسزایی دارد. خانواده یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر روی سلامت معنوی نوجوانان است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است و جامعه پژوهش شامل 125 نفر از دانش آموزان دبیرستانی دو ناحیه از شهر اصفهان، بودند که به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. این مطالعه درسال تحصیلی 96-97 انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها شامل یک پرسشنامه دوقسمتی بود که قسمت اول شامل اطلاعات مربوط به ویژگی های دموگرافیک و خانوادگی بودکه با استفاده ازمرور متون تهیه شد و قسمت دوم پرسشنامه سلامت معنوی پولتزین والیسون بوده که به وسیله نمونه ها تکمیل شده و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS 18 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد میانگین نمره کل سلامت معنوی در دانش آموزان مورد بررسی (5/ 95) و درحیطه های سلامت مذهبی (90/ 49) وسلامت وجودی (96/ 44) بود. به طور کلی سلامت معنوی دانش آموزان در سطح متوسط بود. نمره کل سلامت معنوی و نمره حیطه سلامت وجودی دانش آموزان با معدل آنها رابطه مستقیم داشت (05/0 < P) اما با سن آنها و تعداد فرزند خانواده رابطه معنادار نداشت (05/0 >p). نمره سلامت مذهبی دانش آموزان با سن آنها رابطه معکوس داشت (05/0 < p) اما با معدل آنها و تعداد فرزند در خانواده رابطه معنادار نداشت (05/0 >p). نمره کل سلامت معنوی و حیطه های سلامت مذهبی و وجودی با پایه تحصیلی و رتبه تولد دانش آموزان و دامنه سنی و سطح تحصیلات وشغل مادران و پدران رابطه معنادار نداشتند (05/0 >p). نتیجه گیری: با توجه به این که سلامت معنوی یک بعد مهم سلامت دانش آموزان دختر نوجوان است ونقش خانواده در سلامت نوجوانان نقشی حیاتی است، با در نظر گرفتن دوره نوجوانی به عنوان زیرساختی برای سلامت جامعه، انجام مطالعات بیشتر وارایه خدمات مناسب درزمینه سلامت معنوی نوجوانان و خانواده های آن ها باید در راستای خدمات بهداشتی مدارس و درحیطه کار پرستار مدرسه موردتوجه قرار گیرد.