طی 50 سال گذشته، ارقام مختلف برنج توسط به نژادگران به جوامع کشاورزی سراسر دنیا معرفی شده است. با وجود بهبود شاخص هایی مانند عملکرد دانه و تحمل به تنش های زیستی و غیرزیستی، هنوز تعداد قابل توجهی از کشاورزان، ژنوتیپ های بومی را به ارقام اصلاح شده ترجیح می دهند. دلایل اصلی این موضوع ضعف در مشارکت به نژادگران، مروجین و کشاورزان در برنامه های تحقیقات کاربردی و همچنین عدم احصای نیازها و ترجیحات جوامع کشاورزی، تفاوت در وضعیت رشد گیاهان در مزارع تحقیقاتی با مزارع کشاورزان، تفاوت شرایط اگرواکولوژیکی مناطق کشاورزی با یکدیگر و کیفیت مطلوب پخت و سازگاری بالای ارقام بومی و پایداری عملکرد آن ها در سال های مختلف هستند. طی دو دهه اخیر شیوه به نژادی مشارکتی با همکاری کشاورزان، تجار، صاحبان صنایع تبدیلی و مصرف کنندگان جهت بهبود و تولید ارقام جدید زراعی توسعه یافته است. در این شیوه معرفی ارقام جدید با مشارکت کشاورزان (و یا سایر ذی نفعان) و محققان به نژادی صورت می گیرد. ارقام معرفی شده با استفاده از روش به نژادی مشارکتی، علاوه بر دارا بودن عملکرد بیشتر و بهبود درآمد کشاورزان، به حفظ و افزایش تنوع ژنتیکی کمک کرده، سرعت پذیرش ژنوتیپ های جدید افزایش و زمان و هزینه های تحقیقات، آموزش و ترویج یافته های جدید کشاورزی کاهش می یابد. اجرای برنامه های به نژادی با کمک بهره برداران محصولات کشاورزی می تواند بسیار مفید بوده و آینده به نژادی متداول را تغییر دهد. معرفی دو رقم برنج اصلاح شده گیلانه در سال 1395 و آنام در سال 1398 با همراهی کشاورزان، نمونه های موفقی از اثربخشی تحقیقات برنج در قالب برنامه به نژادی مشارکتی در ایران می باشند.