امروزه با توجه به گسترش پهنای ارتباطی آنلاین و توجه به مدیریت اطلاعات در سازمان ها به منظور افزایش بهره وری و قدرت رقابتی، استفاده اثربخش و کارآ از پورتال های اطلاعاتی سازمانی در کسب وکارهای آنلاین ضروری است. به همین منظور، هدف از این پژوهش شناسایی و ایجاد رابطه بین کارکردهای پورتال اطلاعاتی سازمان در جهت افزایش بهره وری از اطلاعات در فضای کاری کسب وکارهای آنلاین است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی است. در گام اول این پژوهش ابعاد تشکیل دهنده مدل از ادبیات نظری و مصاحبه با خبرگان (اساتید و متخصصان) این حوزه (مدیریت و IT) شناسایی شدند. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری بهره گرفته شد که در این روش با تجزیه معیارها در چند سطح مختلف به تحلیل ارتباط بین آن ها می پردازد، که براساس مُد نظرات خبرگان و تجزیه وتحلیل های صورت گرفته، مدل پژوهش ارائه گردید. نتیجه تحقیق بیانگر فرایند دستیابی به مدیریت دانش از طریق دیگر کارکردهای شناسایی شده پورتال های اطلاعاتی سازمانی در فضای کاری است که نشان می دهد ارتباط با متخصصان منجر به سه بعد همکاری، دسترسی سریع تر و ساختاریافته تر به اطلاعات می شود که این سه بعد باعث ایجاد اطلاعات یکپارچه خواهند شد و در نهایت مدیریت دانش در سازمان از طریق فرایندی کارآ شکل می گیرد. به طور کلی پژوهش حاصل نشان داد، می توان با استفاده از پورتال های اطلاعاتی سازمانی و بهینه سازی کاربردهای اطلاعاتی آن در سطح شرکت به یکی از مهم ترین مؤلفه های قابل توجه در مدیریت شرکت های تجاری آنلاین که مدیریت دانش است، دست یافت.