Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

صحراگرد مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    19-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    224
  • دانلود: 

    154
چکیده: 

کوفی شرقی که در کتابت قرآن به کار می رفت صورت دگرگون شدة کوفی اولیه بود که از سدة چهارم تا هفتم در شرق جهان اسلام به سبک هایی گوناگون درآمد. به رغم اهمیت آن که آثار پرشمارش نشان دهندة رواج چشمگیرش در کتابت قرآن است، تحقیقات محدودی درباره سبک های کتابتش صورت گرفته است که به نظر می رسد از علل محدود ماندن این تحقیقات بازتاب نیافتن اطلاعاتی دربارة این قلم در متون درجه اول و نبود اطلاع کافی از کاتبان و تاریخ کتابت بسیاری از نسخه ها باشد. در حال حاضر در کتابخانة آستان قدس رضوی نسخه ای نگهداری می شود که معلوم بودن تاریخ و محل کتابتش در شناخت محل گسترش یکی از سبک های کوفی شرقی یاری می رساند و بدین ترتیب راهی برای سبک شناسی منطقه ای این قلم می گشاید. این نسخه، سه پاره از قرآنی چهارده پاره است که در سال 327ق در اصفهان کتابت شده و پیرو نام واقفش در بین نسخه شناسان کتابخانة آستان قدس رضوی به قرآن کشواد بن املاس مشهور است. شباهت سبک کتابت این نسخه به چند نسخة بدون رقم دیگر نشان می دهد این سبک در سده چهارم رواجی گسترده داشته است. در این مقاله ضمن معرفی مختصر نسخه و بررسی ویژگی های خط کوفی شرقی آن، پنج نمونة مشابه نیز معرفی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 224

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 154 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    49-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    494
  • دانلود: 

    271
چکیده: 

از زمان تولد سینما در اواخر قرن نوزدهم میلادی، ارتباط بین نقاشی و سینما در حوزه های زیباشناسی موضوع بحث بوده است. رابطه، شباهت و تفاوت های این دو هنر نه تنها جذاب، بلکه بحث برانگیز است. جنبش اکسپرسیونیسم آلمان که امروزه از آن به عنوان یک سبک یاد می کنند، نقش مهمی در تحول و تکامل آثار و سبک های هنری داشته است. اکسپرسیونیسم به همان اندازه که در تاریخ نقاشی جایگاه رفیعی دارد، در تاریخ سینما نیز بسیار حائز اهمیت است. سینمای اکسپرسیونیستی بر جریان و سبک های سینمای زیادی همچون ژانرهای وحشت، جنایی و نوآر تأثیر مستقیم و غیرمستقیم گذاشته است. مطب دکتر کالیگاری ساخته رابرت وینه (1920) مهم ترین و مشهورترین فیلم اکسپرسیونیستی است که تمام عناصر اکسپرسیونیسم را در خود دارد. به نظر می رسد این سبک سینمایی، بیش از هر چیز وامدار نقاشی اکسپرسیونیستی باشد. پژوهش حاضر به صورت توصیفی-تحلیلی صورت گرفته و منابع آن به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. در این مقاله تأثیر سینمای اکسپرسیونیستی از نقاشی اکسپرسیونیسم مورد مطالعه بوده و برای این مقصود، فیلم مطبدکتر کالیگاری که یکی از برجسته ترین آثار سینمای جهان است و موجب پدید آمدن جریانی به نام کالیگاریسم گردیده است، براساس عناصر اکسپرسیونیستی در نقاشی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که فیلم مطب دکتر کالیگاری به عنوان یکی از شاخص ترین فیلم های اکسپرسیونیستی به طور مستقیم از نقاشی اکسپرسیونیستی الهام گرفته است و عناصری همچون دکور، بازیگری، شخصیت پردازی و استفاده از نور و سایه در این فیلم، وامدار هنرنقاشی اکسپرسیونیستی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 494

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 271 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    5-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    346
  • دانلود: 

    615
چکیده: 

پدیدارشناسی در اندیشه ی ادموند هوسرل، روشی برای چگونگی معنا بخشیدن به جهان در آگاهی انسان و قوام یافتن آن معنا بود، اما نزد مارتین هایدگر، این جریان فلسفی صورتی هرمنوتیکی به خود گرفت و به رویکردی جهت آشکارگی وجود مبدل گشت. هایدگر با به کارگیری رویکرد پدیدارشناسانه ی هرمنوتیکی در تحلیل آثار هنری، نشان داد که چگونه یک اثر هنری می تواند فراتر از درگیر ساختن احساسات فردی، عالمی را آشکار سازد و به محلی برای انکشاف حقیقت وجود بدل گردد. مقاله ی حاضر بر آن است که با الگو قرار دادن نگاه هایدگر در پدیدارشناسی هرمنوتیکی نقاشی «کفش ها» اثر ون گوگ که در کتاب سرآغاز کار هنری آمده است، با روش تطبیقی-تحلیلی به خوانش پدیدارشناسانه ی هرمنوتیکی نگاره ای ایرانی به نام «فریدون در هیئت اژدها، پسرانش را می آزماید» بپردازد. نتیجه ی کار می تواند گشاینده ی راهی باشد برای پدیدارشناسی هرمنوتیکی آثار نقاشی در مقام عمل و متمرکز بر عالم مخاطبی منحصربه فرد در جهت گشایش وجوهی مغفول از وجود. اصطلاح «ناعالم» در متن حاضر، که مفهومی زاده ی آشکارگی وجود در موقعیت هایی است که طبق گزاره ی هایدگری: «عالم، نمی عالمد»، یکی از نتایج خوانش پدیدارشناسانه ی هرمنوتیکی نگاره ی مورد بحث است؛ نگاهی متکی به «موقعیت» دازاین «در-عالم»، با قابلیت بسط یافتن در دیگر آثار هنری.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SAHRAGARD MAHDI

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    19-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    116
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Eastern Kufic script, applied in copying of Qur`ans, was developed from early Kufic and was diversified between 4th to 7th /10th-13th centuries in East of the world of Islam. Despite significance of the script in copying Qur`an, and also the large number of works remained with this script, there are rare research on the different styles of it. This may be due to lack of information about the script in the first hand resources or lack of colophon or any other information about the calligraphers and date of copying of many of the manuscripts. But for now a Qur`an held by Astan Quds Razawi that specifies date and place of production help us to cognition of a style of Eastern Kufic script and paves the way for knowing about a regional style in Persian calligraphy. According to the colophon, the Qur`an copied in Isfahan in 327 AH/993 AD. The Qur`an was endowed by an anonymous person, named Kashwad ibn Amlas, likely in 5th/11th century. Similarity among the script of the manuscript and some other Qur`an shows that the style was very common in the center of Iran probably through 4 and 5th/ 10-11th century. This article while introduces the Isfahan Qur`an and presenting a detailed survey on its script, takes a look on 5 similar Qur`ans. The conclusion of the article shows that the main characteristics of Isfahan style of Eastern Kufic are: a style on the basis of cursive forms, tiny “ v” shaped and horizontal connections of the letters, short height of vertical letters (such as alif), and lack of oblong letters except at the end of the lines. Keywords: Isfahan, Eastern Kufic, Stylistics, Calligraphy, Kufic Script, Qur`a Eastern Kufic script, applied in copying of Qur`ans, was developed from early Kufic and was diversified between 4 th to 7 th /10 th-13 th centuries in East of the world of Islam. Despite significance of the script in copying Qur`an, and also the large number of works remained with this script, there are rare research on the different styles of it. This may be due to lack of information about the script in the first hand resources or lack of colophon or any other information about the calligraphers and date of copying of many of the manuscripts. But for now a Qur`an held by Astan Quds Razawi that specifies date and place of production help us to cognition of a style of Eastern Kufic script and paves the way for knowing about a regional style in Persian calligraphy. According to the colophon, the Qur`an copied in Isfahan in 327 AH/993 AD. The Qur`an was endowed by an anonymous person, named Kashwad ibn Amlas, likely in 5 th/11 th century.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میرزایی عبداله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    35-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    339
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

تبریز به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تولید و صادرات قالی ایران به شمار می رود. تنوع در طراحی و رنگ آمیزی طرح ها و نقوش از شاخصه های اصلی قالی های تبریز بوده و باعث شکل-گیری ادبیات انتقادی و توصیفی پژوهشگران در معرفی قالی معاصر این شهر شده است. مسئله اصلی این پژوهش توصیفی بودن اغلب نوشتارهای موجود در بیان ویژگی های بصری قالی های معاصر تبریز است. به طوری که توصیفات ارائه شده غالباً کلی و فاقد ارائه مصادیق عینی و سنجه-پذیر می باشند. از این رو، هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ارزیابی وضعیت طراحی و رنگ بندی قالی های معاصر تبریز به منظور سنجش اعتبار علمی نظریات و انتقادات مطرح شده در مورد انحراف قالی این شهر از مبانی طراحی سنتی قالی ایران می باشد. بدین منظور تعداد 100 نمونه از قالی های بافته شده در چهار دهه اخیر این شهر از بین 300 تخته قالی از طریق نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و متناسب با اهداف پژوهش موردمطالعه قرار گرفته اند. نتایج حاکی از آن است که در دهه های اخیر تغییرات رو به گسترشی مغایر با اصول و مبانی شناخته شده طراحی قالی ایران در قالی های معاصر تبریز به وقوع پیوسته است. واقع گرایی در طراحی و رنگ آمیزی نقوش در اشکال مختلف، پدیده نوظهور در قالی های تبریز می باشد که موجب برهم خوردن انضباط سبکی و مبانی هویتی قالی های معاصر این شهر شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    39-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    117
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Painting is known as one of the oldest arts and has an important place in the birth and even survival of one of the last humankind arts, cinema. The relationship, similarities and differences between these two arts are not only interesting but also controversial. German expressionism which is known as a style today, has an important role in evolution of artworks and styles. Expressionism is significant in cinema history as well as in painting. Expressionist cinema has had direct and indirect effects on the cinematic genres of horror, crime, and noir. The Cabinet of Dr. Caligari by Robert Wiene (1920) is the most famous and important expressionist film which includes all factors of expressionism. It seems that this genre is mainly based on expressionist painting. This study by library sources and descriptive-analytic method tries to survey the impact of expressionist painting on expressionist films and at the same time study the Cabinet of Dr. Caligari in the basis of expressionist factors in painting.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    60-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1190
  • دانلود: 

    1423
چکیده: 

گنبد سرخ از شاخص ترین بناهای دوره سلجوقی متعلق به 542ق است. تنوع فنون آجرکاری، گچ بری و کاشی کاری در اجرای فرم های تزیینی، گره چینی و کتیبه های کوفی چنان تجلی و نمودی در این بنا دارد که عملاً وجوه دیگر معماری آن را تحت الشعاع قرار داده است. بنابراین، ضروری است با توجه به تنوع فنون و تزئینات آن در معماری، تحقیق و تفحص بیشتری در این زمینه صورت گیرد. پرسش اصلی پژوهش حاضر بر این محور قرار دارد که ویژگی های تزئینی حروف و گل اندازهای آجری و کاشی به کاررفته در کتیبه های گنبد سرخ، چه می باشد؟ هدف اصلی نیز بررسی و بازشناسی تزئینات و کتیبه های گنبد سرخ است. این پژوهش از نوع کیفی می باشد و با بهره مندی از تصاویر گنبد، ابتدا بنا و تزئینات آن توصیف و سپس تحلیل شده است. گردآوری اطلاعات حاصل مطالعات کتابخانه ای و تصویربرداری از گنبد انجام شده است. یافته ها نشان می دهد، بیشترین کاربرد فنی آجرکاری در این گنبد، نقش گل انداز است و تزئینات آجری متنوعی مانند انواع رگ چین گل انداز (گل چین) و جناغی، گره چینی، خفته وراسته کلوک بند و کتیبه های رگ چین بنایی به کاررفته است. در این بنا در کنار آجرهای قالبی، پیش بر، تراش و گچ بری، کاشی های فیروزه ای و آبی نیز در بدنه آن استفاده شده است. به عبارتی، تلفیق چند نوع مصالح در تزئینات گنبد سرخ مانند ترکیب «آجر و کاشی» و «آجر و گچ» در یک نقش از ابتکارات دیگر بوده که در این بنا استفاده شده است. نظام نوشتاری و تزئینی کتیبه های گنبد سرخ به سه شیوه بدون آرایش و تزئین اضافه، ترکیب شده با نقوش هندسی و همراه با نقوش هندسی و اسلیمی اجراشده است. گره سازی به دو روش در داخل قاب ها و مستقل از کتیبه ها و منشعب شده از ادامه حروف کتیبه ها است. این کتیبه ها از آجر تراش دار به همراه تزئینات گچ بری شده از شاخص های تزئینی دیگر این بنا است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طاهری صدرالدین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    77-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    597
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

به باور ویکتور شکلوفسکی یکی از وظایف هنر می تواند بیگانه سازی اشیاء و پدیده ها برای افزودن بر پیچیدگی و ژرفای فهم مخاطب باشد. رولان بارت به فرآیند نشانه شکنی اشاره دارد، به معنای باژگون سازی معنای نشانه های پذیرفته شده فرهنگی. هدف اصلی پژوهش حاضر، ردیابی شیوه های گوناگون آشنایی زدایی و نشانه شکنی در آثار «بنکسی» هنرمند رخ پوشیده معاصر بریتانیا است. این پژوهش یک موردکاوی نشانه شناختی با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با هدف توسعه ای است که داده های کیفی آن به شیوه اسنادی داده اندوزی شده اند. پس از تحلیل یازده اثر بنکسی که با نمونه گیری هدفمند برگزیده شده اند، شیوه های آشنایی زدایی و نشانه شکنی در کارهای او دسته بندی می گردد. در این راستا پنج اثر دختر ناپالم، مداخله ناخوش آیند، طغیان، پرتابگر گل، تیرانداز مدادشمعی ها و موشک به جای زوبین را می توان دارای آشنایی زدایی و نشانه شکنی سیاسی دانست. همچنین آلبوم پاریس و ماجرای کانی آیلند آثاری هستند که گونه ای آشنایی زدایی و نشانه شکنی اقتصادی در آن ها دیده می شود. چهار اثر مریم زهرآگین، مسیح با کیسه های خرید، نیشخند دروگر و پایان حراج را نیز می شود دارای نمونه هایی از آشنایی زدایی و نشانه شکنی مذهبی دانست. هنرمند در آثار یادشده، قالب هایی را که مخاطبانش از پیش می شناخته اند برگزیده و با تهی نمودنشان از معنای رایج و بهره گیری از رمزگان های جایگزین، آن ها را با مفاهیمی تازه بارور نموده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 597

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button