مساله مسیریابی وسایل نقلیه از مهمترین مسائل برنامه ریزی حمل و نقل است. مساله مسیریابی در شرکت های توزیع و پخش که حمل و نقل بخش عمده هزینه ها را به خود اختصاص می دهد، بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش با توجه به نیاز موجود در شرکت های توزیع و پخش و در نظر گرفتن محدودیت های دنیای واقعی مانند زمان سرویس احتمالی، تقاضای فازی و محدودیت پنجره زمانی یک مدل برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط ارائه گردید، سپس با کمک تکنیک های تحلیلی، مدل غیرخطی به مدل خطی تبدیل شد. از نرم افزار GAMS برای اعتبار سنجی مدل پیشنهادی استفاده شد، . با توجه به ان_پی سخت بودن مساله مذکور و به منظور حل آن در ابعاد بزرگ، الگوریتم ژنتیک مرتب سازی نامغلوب نخبه گرا ((NSGA-II و الگوریتم بهینه سازی چندهدفه کلونی مورچگان (MOACO) طراحی شد. کارایی الگوریتم های طراحی شده، با استفاده از شاخص های سنجش کارایی الگوریتم های فراابتکاری چندهدفه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاکی از کارا بودن الگوریتم NSGA-II بوده است. در ادامه با استفاده از الگوریتم پیشنهادی به حل مساله مسیریابی شرکت مورد مطالعه پرداخته شد و راهکارهای عملی با توجه به نیاز مدیریت شرکت ارائه گردید.