زمینه و هدف: ارزشیابی اساتید به عنوان فرایندی پاسخگو در ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی عمده ترین رسالت دانشگاه بوده و مدرسین، تسهیل گر کلیدی و مؤثر این فرایند به شمار می آیند. برخی ویژگی های اساتید ازنظر دانشجویان می تواند، در بهبود و مؤثرتر نمودن فرایند یادگیری کمک کننده باشد. به همین منظور مطالعه ای باهدف تعیین ویژگی های مؤثر استادان در بهبود آموزش و میزان تأثیر آن ها ازنظر دانشجویان در ایران انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه با روش مرور سیستماتیک و فرا تحلیل انجام شد. برای این منظور مقالاتی که محل انجام آن ها در ایران و به زبان فارسی یا انگلیسی بودند، بدون در نظر گرفتن بازه زمانی انتخاب شدند. جستجوی مقالات در بانک های اطلاعاتی Web of Science, Cochrane Library, PubMed, CINAHL, Google Scholar, Ovid, Science Direct, WILEY, Scopus, ProQues, Medline, Elsevier, Magiran SID، انجام شد. درنهایت تعداد 21 مقاله که شرایط ورود به متاآنالیز را دارا بودند، وارد مطالعه شده و موردبررسی قرار گرفتند. نتایج: ویژگی ها در شش حیطه استخراج شدند که شامل؛ ویژگی های فردی و شخصیتی، مهارت ارتباطی، مهارت های تدریس، دانش پژوهی، مهارت ارزشیابی دانشجو و رعایت قوانین آموزشی بودند. نتیجه گیری: ویژگی های فردی، دانش پژوهی و مهارت های ارتباطی از مهم ترین ویژگی های یک استاد اثربخش از دیدگاه دانشجویان بیان شدند. لذا به نظر می رسد لازم است در استخدام اساتید به ویژگی های موردنظر توجه شود.