Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

بهروزی زهره | زارع ناصر

نشریه: 

لسان مبین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    1-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    736
  • دانلود: 

    554
چکیده: 

قدرت و ایدیولوژی دو مفهوم کلیدی در رویکرد گفتمان انتقادی هستند که با هدف حفظ یا تغییر روابط اجتماعی به کلام معنا می بخشند. ایدیولوژی به مثابه مجموعه ای از باورها است که نقش تعیین کننده ای در مناسبات قدرت دارد و از منظر گفتمان انتقادی، ابزار برقراری روابط نابرابر قدرت در جامعه است و به آن مشروعیت می بخشد. سودمندی بررسی مناسبات قدرت و ایدیولوزی در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی در این است که تحلیل گر تلاش می کند تا سازوکار نابرابری اجتماعی نهفته در لایه های زیرین گفتمان را کشف کند. رمان «بیروت 75» نوشته غاده السمان نمونه یک رمان با لایه های فراوانی است که نویسنده فاصله طبقاتی، توزیع ناعادلانه قدرت و ایدیولوژی اقتدارطلب را به انتقاد می گیرد. هدف از این پژوهش، بررسی عدم توازن قدرت در بافت های موقعیتی و واکاوی ایدیولوژی نهفته در گفتمان است. نتایج نشان می دهد که برخی از ویژگی های زبانی مانند واژگان، قید های حالت، زمان، و تشبیه نقش موثری در برجسته سازی نابرابری توزیع قدرت و تثبیت تقابل طرفین گفتمان دارد. گفتمان دو بافت موقعیتی دارد که از لحاظ سطح طبقه اجتماعی، فرهنگی، و نوع جهان بینی متفاوت هستند، گفتمان با تکیه بر ایدیولوژی اقتدار طلب روابط اجتماعی را با هدف رسیدن به منفعت شخصی و با شعار خدمت در مقابل خدمت پایه گذاری می کند؛ از سوی دیگر ایدیولوژی و ارزش های آزادی خواهانه سنت های پوچ و جامعه زن ستیز را نمایش می دهد و بیانگر تلاشی نافرجام برای آزادی است که در چارچوب ثروت، شهرت، و قدرت تعریف می شود. این تقابل، نابرابری قدرت، و تبعیض جنسیتی، از بیروت سرزمینی خشن می سازد که در کلام شخصیت ها انعکاس می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 736

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 554 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

لسان مبین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    23-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    333
  • دانلود: 

    501
چکیده: 

روایت شناسی به عنوان یکی از شاخه های نقد ادبی و به ویژه نقد ساختارگرا، علمی است جدید که به بررسی عناصر ساختاری روایت می پردازد. در این عرصه، نظریه پردازان بسیاری ظهور کردند که هر یک به ارایه الگویی خاص جهت تحلیل متون روایی پرداختند. از جمله این نظریه پردازان، ژرار ژنت منتقد ساختارگرای فرانسوی است. نظریه وی بر تمایز بین سه سطح روایت؛ یعنی داستان، روایت و روایتگری استوار است. ژنت روابط میان این سه سطح را از طریق سه مولفه زمان، وجه و لحن بررسی می کند. این پژوهش با رویکردی تحلیلی-توصیفی و با تکیه بر دیدگاه روایی ژنت، به منظور ارزیابی میزان اطلاعات روایی راوی، به بررسی وجه در رمان «مذکرات کلب عراقی» به عنوان متنی روایی از نوع خاطره نوشته و یکی از آثار عبدالهادی سعدون، نویسنده معاصر عراقی می پردازد. وجه روایی اصطلاحی کلی است که به روابط راوی با داستان اشاره می کند و شامل فاصله و کانون می شود. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میزان فاصله میان راوی و داستان در این رمان با گفتمان مستقیم، غیرمستقیم و غیرمستقیم آزاد راوی کم و زیاد می شود تا روایت از یکنواختی خارج گردد. این رمان از منظر راوی اول شخص مفردی روایت می شود که خود قهرمان اصلی داستان است؛ لذا کانون روایت این اثر، درونی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 501 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قربانی مادوانی زهره

نشریه: 

لسان مبین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    43-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    248
  • دانلود: 

    551
چکیده: 

هنجارگریزی از جمله مباحثی است که در مکتب فرمالیسم مطرح شد. بنیان گذاران این نظریه، گام هایی در جهت انحراف از قواعد و معیارهای زبان هنجار برداشته و یکی از راه های خلق ادبیات را استفاده از همین شگردهای هنجارگریزی برشمردند. در این میان، جفری لیچ به عنوان یکی از چهره های برجسته شکل گرای انگلیسی به انواع هنجارگریزی اشاره و آن را به هشت مورد دسته بندی کرد که از جمله آنها، هنجارگریزی نوشتاری است. این مقاله بر آن است تا با روش تحلیلی-استقرایی انواع هنجارگریزی نوشتاری را در ریزروایت های عربی، با تمرکز بر تعداد 11 مجموعه ریزروایت(857 داستان) از کشور مغرب استخراج کند و نشان دهد که هنجارگریزی حتی در ریزروایت چند سطری و چند کلمه ای نیز قابل بررسی است تا آنجا که تکنیک هایی در ریزروایت به کار رفته که در شعر وارده نشده است. انتخاب روایت های کشور مغرب بدین علت است که شکوفایی ریزروایت به شکل قابل توجهی در این کشور نمود یافت. نتایج این بررسی نشان می دهد که پرکاربردترین شیوه های هنجارگریزی در ریزروایت های مغربی مواردی چون: جدانویسی واژه، به کارگیری وام جمله هایی از زبان های بیگانه، بخش بندی سطور ریزروایت با اعداد، استفاده نامتعارف از علامت های نگارشی است. اما هدفی که نویسندگان مغربی دنبال می کنند از یک سو معطوف کردن توجه خواننده و مهم جلوه دادن آن بخش از ریزروایت است که متفاوت از بقیه آمده است و از سوی دیگر تلاش در هماهنگی ساختار با محتواست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

لسان مبین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    63-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    257
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

جریان سیال ذهن، شیوه خاصی از روایت داستان است که براساس شگردهای متنوع روایی، پرش های زمانی پی درپی، درهم ریختگی دستوری، تبعیت از زمان ذهنی شخصیت های داستان و همچنین با نوعی شعرگونگی در زبان شکل می گیرد. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی بارزترین مبانی جریان سیال ذهن در رمان «السقوط فی الشمس» یعنی طرح داستان، شگردهای روایی، زمان و همچنین شعرگونگی را به بحث گذارده ایم. «السقوط فی الشمس»، ماهیتی اجتماعی و عاشقانه دارد و مبتنی بر فلسفه عشق، ایثار و انتظار است. یافته های پژوهش نشان می دهد، شعلان با یک تغییر کیفی در کانون روایت که اغلب مردانه است، به زن فرصت می دهد تا خودش درباره ناامیدی ها، ناکامی ها و زیان های زنانه اش سخن بگوید. شعلان این فرآیند را با دو شگرد تک گویی درونی مستقیم و خودگویی به اجرا می گذارد تا خواننده بتواند بدون دخالت وی در جریان افکار و احساسات آرتمیس، شخصیت اصلی رمان، قرار بگیرد. کانون روایت نیز دایما بین زمان عینی و ذهنی و میان لایه های مرتبط با هریک از این دو جابه جا می شود تا پدیده پرش های زمانی در رمان شکل بگیرد که دستآوردش، تکاپوی خواننده برای کشف حقیقت است و سرانجام شعرگونگی اتفاق می افتد تا زبان رمان در چندمعنایی های بیان ادبی پیچیده شود. انجام این پژوهش ضروری است، زیرا توجه به الگوهای جدید در رمان نویسی و میزان تاثیر این الگوها در توسعه و تحول رمان عربی نیاز به بحث و بررسی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

لسان مبین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    81-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    258
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

نقد کهن الگویی از نظریه های مدرن نقد ادبی است. این نظریه بر اساس نظریه های یونگ و آرای وی در نقد روان کاوی بنا گردیده است که در آن ضمن کشف حقیقت کهن الگوها و عناصر تکراری در ادبیات یا یک متن ادبی به طور خاص، چگونگی جذب آن ها توسط ذهن نویسنده یا شاعر نشان داده می شود. رمان "رقصه الجدیله والنهر" که به شیوه سیلان ذهن روایت شده است، اولین رمان عراقی در موضوع داعش است که بر نقش آفرینی زنان در مبارزه با داعش تاکید دارد و بسیار هنرمندانه و به صورتی نمادین و رمزگونه به دردهای جامعه برخی کشورهای عربی که با داعش در جنگ بودند، اشاره دارد این پژوهش با بهره گیری از روش تحلیلی توصیفی تلاش دارد به نقد کهن الگوهای بروز یافته در شخصیت اصلی رمان "رقصه الجدیله والنهر" و نمادهایی چون درخت و سنبل و کودک که رمز کهن الگوهایی خاص قرار گرفته اند، بپردازد. نتایج حاکی از آن است که ناخودآگاه ریحانه در پی نبردش با دشمن جنایتکار و پریشان احوالی که در این مسیر در وی به وجود می آید، برخی کهن الگوهایی که در بخش زیرین و ناهشیار وی به عنوان جزیی از کل نهفته است را بروز می دهد. همچنین وفاء قسمت بزرگی از رمان خود را به توصیف و بیان مونولگ های شخصیت ها و ویژگی های روحی آن ها و همچنین اشیای موجود در مکان اختصاص داده است و این امر به کشف کهن الگوهای نمادی داستان چون درخت که نماد کهن الگوی مادر است و کودک گنگ که نماد کهن الگوی کودک مقدس است کمک بسیار می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

همایونی سعداله

نشریه: 

لسان مبین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    99-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    355
  • دانلود: 

    507
چکیده: 

زبانشناسی کارکردگرا، با تحلیل عناصر بافتی و تکیه بر رویکردی کاربردبنیاد (usage-based)، به تحلیل زبان می پردازد. تبیین معناشناختی-کاربردشناختی دو نقش ترکیبی فاعل؛ به عنوان مقصود اصلی نمای نقشی جمله، و مفعول؛ به عنوان مقصود ثانویه جمله، بر اساس این رویکرد، موضوع پژوهش حاضر است. نگارنده تلاش دارد، تا با روش توصیفی-تحلیلی و بر اساس مفاهیم کاربردشناختی و معناشناختی نحو کاربردی (FG) سیمون دیک، به تحلیل نقشهای ترکیبی زبان عربی؛ به عنوان زبانی فاعل تهی (null sub)، ضمیر انداز (drop-pro) و با چیدمان واژگانی آزاد (free word order)بپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد، در زبان عربی نقش فاعل، می تواند در سطح معناشناختی به سازه های کنشگر، کنش پذیر، هدف و وابسته های زمان و مکان اسناد داده شود. همچنین، در سطح کاربردشناختی، مبتداسازی از بستر فاعلی«subject LD» یا کانونی سازی«Focusing»، از طریق جابجایی این سازه به ابتدای جمله صورت می پذیرد. نقش ترکیبی مفعول نیز می تواند به سازه های کنش پذیر، هدف و وابستهای زمانی و مکانی اسناد داده شود. در سطح کاربردشناختی نیز، به صورت مبتداسازی ضمیرگذار«clitic LD»، یا کانونی سازی به کار برده می شود. اما، سازه ای که به عنوان مفعول غیر مستقیم در نحو سنتی شناخته می شود، در نحو کاربردی، می تواند در ترکیبهای «ملکی» و «تعلیلی»، از نقش معناشناختی«هدف»، و در ترکیب های ارتقایی، از نقش معناشناختی«کنش پذیر/ بهره ور» برخوردار باشد. مبتداسازی و کانوی سازی در این سازه نیز، از طریق انتقال به ابتدای جمله صورت می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 355

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 507 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button