Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1286
  • دانلود: 

    1013
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی روش تدریس بحث گروهی و روش تدریس سخنرانی در ماده درسی پداگوژی بر عملکرد تحصیلی فراگیران آموزشگاه فنی و حرفه ای ناحیه یک شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه فراگیران آموزشگاه فنی و حرفه ای که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش، با توجه به اینکه در ناحیه تنها یک آموزشگاه بود از نمونه گیری صرف نظر شده و با اجرای پیش آزمون، 30 نفر از شرکت کنندگان که عملکرد تحصیلی آنها زیر یک انحراف معیار متوسط همکلاسی های خود بود، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی تقسیم شدند. دو گروه شامل 15 نفر گروه آزمایش روش سخنرانی و 15 نفر کلاس گروه آزمایش روش بحث گروهی جایگزین شدند. طرح پژوهشی تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون دو گروه آزمایش بود. ابزار پژوهش شامل مقیاس عملکرد تحصیلی محقق ساخته بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره آنکوا (ANCOVA) برای دو گروه مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد که میان اثربخشی روش تدریس بحث گروهی و روش تدریس سخنرانی بر عملکرد تحصیلی ماده درسی پداگوژی فراگیران آموزشگاه فنی و حرفه ای تفاوت وجود دارد. به طوری که روش تدریس بحث گروهی بطور معنی داری باعث افزایش نمرات عملکرد فراگیران آموزشگاه فنی و حرفه ای نسبت به روش تدریس سخنرانی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1013 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    11-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    513
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

این پژوهش به منظور پرورش هویت چند فرهنگی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش از نظرهدف کاربردی و شیوه گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید و نخبگان صاحب نظر در رشته و در بخش کمی 1400نفر از مدیران، معلمان، معاونین آموزشی و پرورشی و حجم نمونه در بخش کیفی با استفاده از اصل اشباع نظری، 15 نفر و در بخش کمی نیز با استفاده از فرمول کوکران 302 نفر در نظر گرفته شد. در بخش کیفی، نمونه گیری از نوع هدفمند و در بخش کمی به صورت تصادفی انجام شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته 72 سوالی بود. نتایح نشان داد که پرورش هویت چند فرهنگی شامل9 بعد و عوامل پداگوژی معلم، شایستگی های اجتماعی چند فرهنگی، الگوهای و شیوه های یادگیری، ارزیابی و مشارکت، محتوای شناختی-عاطفی فرهنگ، ابزارهای آموزشی، شناخت زبانی-مذهبی، شناخت سیستم اجتماعی، توسعه سواد چند فرهنگی، دانش تاریخ و حافظه تاریخی، جغرافیای فرهنگ، آموزش رسمی، تبیین نگرش ها و ارزش های چند فرهنگی، برنامه های پرورشی وتعلق چند فرهنگی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    28-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    374
  • دانلود: 

    561
چکیده: 

هدف این تحقیق طراحی الگوی مدیریتی مناسب براساس شناسایی مولفه ها و روابط فرهنگ سازمانی در دبیرستان های متوسطه دوم غرب کشور (استان های ایلام، کردستان و کرمانشاه) بود. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب نوع گردآوری داده توصیفی-پیمایشی بود. روش تحقیق ترکیبی (کمی-کیفی) بود. جامعه آماری آن تمام کارکنان دبیرستان های متوسطه دوم استان های ایلام، کردستان و کرمانشاه به تعداد 9829 نفر بودند که براساس جدول مورگان تعداد 373 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. در مرحله اول با استفاده از شیوه کیفی و اکتشافی و مصاحبه با 35 نفر از معاونین آموزشی، کارشناسان و سرگروه های مدیران، مولفه ها شناسایی شده و از طریق کدگذاری باز و محوری مولفه ها و ابعاد و شاخص های آن ها سازماندهی گردیدند. پس از تایید توسط اساتید حوزه مدیریت داده ها با استفاده از ابزار های کمی، یک پرسشنامه محقق ساخته برای شناسایی مولفه ها و از پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون جمع آوری گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد که مولفه های شناسایی شده برای الگوی مدیریتی مناسب شامل ویژگی های شخصیتی و اخلاقی مدیر، توانمندی حرفه ای و تخصصی مدیر، جلب مشارکت ذینفعان، توجه به ارتقاء برنامه های دانش آموزان، انتخاب و بهره مند از دبیران و کارکنان متخصص، توجه به امورات تربیتی و سلامت، توانمندی و برنامه ریزی فعالیت های اداری و مالی می باشند. همچنین بین ابعاد و مولفه های داخلی فرهنگ سازمانی و مولفه های شناسایی شده الگوی مدیریتی رابطه معنی دار وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 561 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    40-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    243
چکیده: 

نتایج تحقیقات پیشین حاکی از آن است که اعتماد در مدارس همکاری، سلامت مدرسه، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی مدرسه را تسهیل می کند. هدف از این مطالعه شناسایی عواملی است که موجب رشد و توسعه فرهنگ اعتماد معلمان در مدارس شهر تهران می گردد. این مطالعه به روش کیفی انجام شد. حجم نمونه 24 نفر از صاحب نظران، خبرگان و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت بودند که به طور هدف مند انتخاب شدند و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت، بطوری که داده های لازم براساس اشباع نظری جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار NVivo 10 استفاده گردید. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که 4 عامل بیشترین نقش را در رشد و توسعه فرهنگ اعتماد معلمان در مدارس ایفا می نمایند. این عوامل عبارتند از: «تعاملات سازنده» دارای بیشترین امتیاز و در جایگاه اول، «آگاهی بخشی» در جایگاه دوم، «ویژگی های اخلاقی» در جایگاه سوم، «ساختار توانمندساز» در جایگاه چهارم قرار گرفتند. بنابراین برای اینکه فرهنگ اعتماد معلمان در مدارس رشد و توسعه پیدا کند، باید تمام عوامل مطروحه در مدارس بطور هماهنگ توسعه پیدا کنند؛ زیرا دستیابی به رشد و توسعه فرهنگ اعتماد معلمان مستلزم آن است که نظام آموزش و پرورش از برنامه ریزی دقیق و متناسب با نیاز جامعه برخوردار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 243 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    48-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    513
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

هدف از این تحقیق بررسی جذابیت های عضویت درشبکه های اجتماعی آنلاین برای دانش آموزان بوده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدار شناسی در سال1397 درشهرستان اهواز انجام شد. نمونه گیری هدفمند و داده ها با استفاده از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته با 12 نفر از دانش آموزان و3نفر از دبیران که عضو فعال حداقل یکی از شبکه های اجتماعی مجازی بوده اند، جمع آوری شد. و با روش هفت مرحله ای کلایزی تجزبه و تحلیل شدند. از تجزیه و تحلیل داده ها، مضمون اصلی جذابیت های استفاده از فضای مجازی با سه زیر مضمون "انگیزه تعامل و ارتباط"، "انگیزه کسب اطلاعات" و "انگیزه سرگرمی" استخراج شد. نتایج این پژوهش جذابیت های مختلف شبکه های مجازی را برای دانش آموزان مشخص کرد. و نشان داد که دانش آموزان برای تعامل و ارتباطات، کسب اطلاعات و سرگرمی به استفاده از این شبکه ها روی می آورند. نتایج این پژوهش میتواند به برنامه ریزان کشور کمک کند تا با شناسایی جذابیت های این شبکه ها و تلاش در جهت تسهیل استفاده درست از آنها برای دانش آموزان، زمینه های لازم به منظور افزایش آشنایی دانش آموزان از این شبکه ها رافراهم آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    66-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2086
  • دانلود: 

    1097
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارورزی مبتنی بر خود شرح حال نویسی بر صلاحیت حرفه ای دانشجومعلمان است. این تحقیق کاربردی و از جهت روش، کمی و از نوع آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارورزی پردیس دخترانه امیرکبیر کرج بود. یک نمونه 30 نفری انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس در هشت هفته و در حین کارآموزی، به گروه آزمایش آموزش داده شد. هنگام اجرای آزمایش ملاحظات مربوط به روایی درونی و بیرونی طرح رعایت گردید. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ 890/0 به دست آمد. مهارت های حرفه ای دانشجویان قبل و بعد از آزمایش مورد سنجش قرار گرفت. اثر پیش آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس کنترل گردیده و در نهایت فرضیه ی پژوهش با روش آماری آنکوا برای مقایسه میانگین های دو گروه مستقل با کنترل پیش آزمون مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفت. نتایج نشان داد که دوره آموزش گروه آزمایش در ارتقای صلاحیت های حرفه ای دانشجو معلمان موثر بوده است و آموزش خود شرح حال نویسی 46 درصد از صلاحیت حرفه ای معلمان را تبیین می کند (461/0=β ، 001/0=P). بنابراین، طبق نتایج بدست آمده می توان گفت که کارورزی مبتنی بر خود شرح حال نویسی می تواند به عنوان یک الگوی موثر در برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان به کار گرفته شود و موجب ارتقای سطح شایستگی های حرفه ای دانشجو معلمان گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2086

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1097 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    78-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    556
  • دانلود: 

    626
چکیده: 

هدف از انجام این تحقیق، طراحی الگوی درس کارآفرینی در دوره کارشناسی آموزش ابتدایی مبتنی بر ویژگی های ذهنی-روانی کارآفرینان آموزشی و ارزشیابی آن از منظر متخصصان ذی ربط بود. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ابزار از نوع ارزشیابی و روش انجام آن زمینه ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان برنامه ریزی درسی و متخصصان کارآفرینی شاغل در دانشگاه های دولتی شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 182 نفر انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است که بر اساس الگوی برنامه درسی کارآفرینی طراحی و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی (خی دو) استفاده شد. برای طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی ابتدا مولفه های کارآفرینی شامل سه مولفه دانش، نگرش و مهارت استخراج و عناصر برنامه درسی شامل اهداف، محتوا، روش تدریس و روش ارزشیابی، بر اساس هر مولفه تنظیم گشت. نتایج کلی تحقیق نشان داد تمامی عناصر برنامه درسی کارآفرینی یعنی هدف، محتوی، روش تدریس و روش ارزشیابی از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و کارآفرینی مورد تایید است و بین نظریه های این گروه ها تفاوت معناداری وجود نداشت. در نتیجه برای ایجاد رشد اقتصادی و نوآوری در مشاغل مختلف، افزایش شهروندان شاد و توانا در حل مسایل و موضوعات درازمدت، داشتن سلامت فکری و روحی، درک فرصت ها و خلاءها، ارایه «درس کارآفرینی» با توجه به ویژگی های ذهنی-روانی کارآفرینان آموزشی به عنوان یک واحد اجباری در رشته آموزش ابتدایی ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 556

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 626 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    91-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    364
  • دانلود: 

    537
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبار یابی سیاهه ادراک ایمان فردی شده است. برای پژوهش نمونه ای با حجم 848 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، علوم پزشکی جندی شاپور، شهید چمران و طلاب حوزه علمیه به روش نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای(با واحد نفر) انتخاب و سیاهه ادراک ایمان فردی شده شامل 132 گویه اجرا گردید. گویه ها بر پایه طیف لیکرت درمقیاس 5 درجه ای از کاملا کاربرد ندارد تا کاملا کاربرد دارد نمره گذاری شده است. بعد از گردآوری داده ها، ضریب آلفای کرونباخ برای مجموعه 132 سوالی برابر با 86/0 به دست آمد. برای بار دوم نیز اعتبار سیاهه پس از حذف سوال هایی که بار عاملی آنها کمتر از 4/0 بود، محاسبه گردید. ضریب اعتبار مجدد بعد از حذف سوال ها برای مجموعه 111 سوالی برابر با 87/0 = rtt است. پس از به دست آوردن اعتبار تست، برای روایی سازه سیاهه از روش تحلیل عاملی استفاده شد؛ مقدارکفایت نمونه برداری (KMO) برابر با 904/0 و معنادار بودن مشخصه کرویت بارتلت حاکی از وجود شرایط مناسب جهت اجرای تحلیل عاملی بوده است. پس از حذف سوالهای نامناسب که دارای بار عاملی کمتر از 4/0 بودند، بر پایه روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش به شیوه واریماکس، با توجه به ماتریس عاملی، نمودار شیب دار و درصد واریانس تبیین شده از مجموعه 111 گویه تعداد 4 عامل استخراج گردید؛ که 697/51 درصد کل واریانس بین متغیرها را تبیین می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 364

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 537 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    102-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    780
  • دانلود: 

    892
چکیده: 

هدف این پژوهش تاثیر هوش اخلاقی برخودآگاهی دانش آموزش بارویکرد تعلیم وتربیت اسلامی به منظور ارایه مدل بود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی-بنیادی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) ازنوع اکتشافی؛ و برحسب زمان گرداوری داده مقطعی؛ برحسب روش گرداوری داده توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و معلمان مدارس شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع 23 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گروه دوم از جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 بودند که باروش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای، 346 نفربه عنوان حجم نمونه انتخاب شد به منظور تحلیل داده ها در بخش کیفی نتایج مصاحبه کدگذاری شد و در بخش کمی نیز به منظور توصیف ویژگی های جمعیت شناسی و متغیرهای پژوهش از آمار توصیفی و از شاخص های درصد فراوانی، جدول و نمودار استفاده شد و در بخش استنباطی نیز به منظور آزمون سوالات پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری، آزمونt تک نمونه ای و از نرم افزارهای SPSS-v23، Smart Pls-v2 و Lisrel-v8 استفاده شد. نتایج نشان داد مولفه های تشکیل دهنده هوش اخلاقی با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی عبارت از درستکاری، مسیولیت پذیری، بخشش، دلسوزی، ارزش های اخلاقی و مهارت های ارتباطی بود. همچنین مولفه های خودآگاهی بر اساس رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی شامل خودآگاهی عمومی، خودآگاهی خصوصی، هوش هیجانی و. . . بود. همچنین نتایج نشان داد هوش اخلاقی و مولفه های آن بر خودآگاهی دانش آموزان بر اساس رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی تاثیر دارد. همچنین مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 892 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    115-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1024
  • دانلود: 

    984
چکیده: 

این پژوهش با هدف شناسایی مولفه های مدارس هوشمند بر اساس رویکرد سازنده گرایی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهش های آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی وصاحب نظران حوزه مدارس هوشمند و در بخش کمی شامل کلیه معلمان و مدیران مدارس هوشمند در سال 1397 بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (30 نفر) و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 357 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی از نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینه ای بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروف اسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی و t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 5 مولفه و 44 شاخص منجر شد که 5 مولفه اثرگذار شامل برنامه درسی (پنهان و آشکار)، محیط مدرسه، معلم (عوامل فردی و شایستگی های حرفه ای)، مدیر مدرسه و کارکنان آموزشی و آموزش (دانش، مهارت و نگرش) تاثیر دارند. نتایج دیگر نشان داد که اولویت مولفه های شناسایی شده به ترتیب عبارت است از: برنامه درسی (پنهان و آشکار) (0. 57)، محیط مدرسه (0. 55)، معلم (عوامل فردی و شایستگی های حرفه ای) (0. 44)، مدیر مدرسه و کارکنان آموزشی (0. 33) وآموزش (دانش، مهارت و نگرش) (0. 12). همچنین، درجه تناسب آن با اطمینان 95 درصداز نظر متخصصین مورد تایید قرارگرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1024

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 984 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    128-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    826
  • دانلود: 

    790
چکیده: 

منابع انسانی سرچشمه خلاقیت و تولید یک سازمان هستند. آنها نقش موثری را در توسعه و افزایش بهره وری سازمان ها ایفا می کنند. هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی مولفه های موثر نظام مدیریت منابع انسانی بر انتصاب مدیران در مراکز آموزش عالی مازندران از دیدگاه اعضای هیات علمی بود، روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی با استفاده از روش "نمونه های حاوی اطلاعات غنی" با 20 نفر از معاونین بخش معاونت توسعه مدیریت و منابع مراکز آموزش عالی مازندران، با روش دلفی و استفاده از پرسشنامه های نیمه ساختار یافته؛ مصاحبه گردید. در بخش کمی تحقیق، پرسشنامه محقق ساخت ه ای با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی چند مرحله ای در بین 334 تن از اعضای هییت علمی مراکز آموزش عالی استان مازندران توزیع و داده ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی با نرم افزارهای SPSS و AMOSتحلیل گردید. نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی ابعاد سیستم مدیریت منابع انسانی و انتصاب مدیران مبتنی بر شایستگی مورد تایید واقع می شوند. در تحلیل عاملی تاییدی، مولفه های کارمند یابی (ضریب استاندارد 59/0 و مقادیر تی 801/7)، گزینش (42/0 و 436/6)، آموزش (55/0 و 550/8)، توسعه و بهسازی (78/0 و 200/10)، پاداش خدمت (جبران خدمات) (39/0 و 489/5)، ارزیابی عملکرد (82/0 و 779/11)، مشارکت (ارتباط کاری موثر) (4/0 و 439/6) و کنترل و پایش مدیریت انسانی (78/0 و 256/11)، در تبیین مدل مدیریت منابع انسانی در نظام آموزش عالی موثر و معنی دار بودند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 826

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 790 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    143-153
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    663
  • دانلود: 

    608
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ارتقای صلاحیت­ های حرفه­ ای برای معاونین پرورشی مدارس متوسطه استان بوشهر انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی– بنیادی؛ از نظر روش جمع­ آوری داده­ ها توصیفی – پیمایشی و از نظر نوع داده، ترکیبی (کیفی-کمی) بود. جامعه ی آماری بخش کیفی پژوهش، شامل 24 نفر از خبرگان آموزش و پرورش بود که به روش غیرتصادفی هدفمند، انتخاب شدند. جامعه ی آماری پژوهش در بخش کمی، شامل کلیه معاونین پرورشی مقاطع متوسطه استان بوشهر بود که با استفاده از روش تعیین نمونه در معادلات ساختاری و نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، تعداد 318 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. روش تحلیل داده­ ها در بخش کیفی کدگذاری نظری بود و در بخش کمی، از آزمون­ هایی نظیرهمبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل عاملی اکتشافی) بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مولفه های تشکیل دهنده صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی استان بوشهر شامل صلاحیت شناختی-مهارتی، صلاحیت نگرشی-رفتاری و صلاحیت مدیریتی بود. همچنین یافته های پژوهش نشان دادند که مولفه­ های تاثیرگذار بر صلاحیت حرفه ای معاونین شامل، عوامل درونی(ویژگیهای فردی، برنامه درسی، مدیریت، فناوری اطلاعات) و عوامل بیرونی(سیاست های تربیتی، رسانه و جامعه سالم) بود. علاوه بر این در پژوهش حاضر، سازوکارها، بسترها و موانع پیش روی ارتقای صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی استان بوشهر شناسایی شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 663

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 608 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    154-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    387
  • دانلود: 

    629
چکیده: 

پرستاران اولین گروه مواجه با آسیب دیدگان در بیمارستان ها می باشند، بنابراین نیاز به آموزش های تخصصی در زمینه مدیریت بحران جهت کاهش تلفات و جایگزینی حادثه دیدگان بدون فوت وقت ضروری است. در مطالعه حاضر مدیریت بحران شناسایی و بکار گیری الگوی جنینگز در چارت فرماندهی کل حادثه مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی _ پیمایشی بود و جامعه پژوهشی شامل مدیران بیمارستانها و دفاتر پرستاری، پرستاران بخشهایICU، CCu، دیالیز، اورژانس، جراحی، اطاق عمل و پزشکان طب اورژانس که به تعداد 200 نفر و نمونه برابر جامعه بوده است. ابزار گردآوری پرسشنامه محقق ساخته که حاوی 42 سوال و بر اساس 5 حیطه تعهد مدیریت، آگاهی، آمادگی، سطح آموزش و انعطاف پذیری بود. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه با استفاده از نرم افزار spss 19 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر شرکت کنندگان، تعهد مدیریت با اختلاف میانگین (09/2 )، میزان آمادگی (97/0)، توانایی انعطاف پذیری (53/1)، سطح آموزش (67/4) و میزان آگاهی (41/3) به عنوان مهم ترین نیاز های آموزشی پرستاران تشخیص داده شد. بر طبق یافته های فوق نیاز پرستاران در اجرای دوره های مهارت آموزی قبل و حین و بعد از بحران در جهت استفاده از الگوی جنینگز بصورت کاربردی را طلب می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 387

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 629 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    167-183
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1631
  • دانلود: 

    1014
چکیده: 

روش های نوین تدریس مبتنی بر فناوری های جدید مانند واقعیت افزوده در پی ارایه فرصتهایی جهت انتقال اطلاعات، بهبود یادگیری و کاهش مشکلات یادگیری می باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر یادگیری، یادداری و بار شناختی در درس زیست شناسی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمو پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهر اراک بود که بر اساس شرایط و امکانات اجرایی، از ناحیه یک و دو آموزش و پرورش شهر اراک دو مدرسه به تصادف انتخاب و روش جایگزینی کلاس ها در گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی بود. برای اندازه گیری میزان یادگیری و یادداری از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و جهت اندازه میزان بارشناختی از مقیاس درجه بندی پاس و ون مرینبوئر استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد یادگیری و یادداری گروه واقعیت افزوده به صورت معناداری بیشتراز گروهی بود که به روش سنتی آموزش دیده بودند. دیگر یافته ها حاکی از کاهش چشمگیر بارشناختی گروه واقعیت افزوده نسبت به گروه کنترل بود. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که استفاده درست از واقعیت افزوده در محیط یادگیری به کاربران اجازه می دهد یادگیری اثربخش و فراموشی کمتری داشته باشند. بنابراین توصیه می شود از پتانسیل های این فناوری در آموزش دروس مختلف استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1631

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1014 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    184-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    441
  • دانلود: 

    707
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل رهبری عملکرد در وزارت آموزش و پرورش بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی– بنیادی؛ از نظر روش جمع­ آوری داده­ ها توصیفی– همبستگی و از نظر نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه ی آماری بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران آموزش و پرورش بود که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معاونین وزارت آموزش و پرورش در کل کشور به تعداد 905 نفر جهت برآورد حجم نمونة مورد نیاز در بخش کمی پژوهش از روش محاسبه حجم نمونه در مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد و تعداد 310 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبه­ های نیمه­ ساختار یافته استفاده شد و در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای سنجش پایایی مصاحبه ها، از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده شد. روش تحلیل داده­ ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه پردازی داده بنیاد بود. در بخش کمّی از روش­ های آمار توصیفی و استنباطی(آزمون­ هایی نظیر همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مؤلفه­ های تشکیل دهنده رهبری عملکرد دروزارت آموزش وپرورش شامل مؤلفه­ های برنامه ریزی استراتژیک، مربی گری و ارزشیابی می باشد. همچنین، مؤلفه­ های اثرگذار بر رهبری عملکرد شامل مؤلفه­ های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، تغییر پذیری و اخلاق در کار و همچنین مؤلفه­ های اثرپذیر از رهبری عملکرد در وزارت آموزش وپرورش شامل مؤلفه­ های اشتیاق شغلی، بالندگی شغلی و یادگیری سازمانی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 441

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 707 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    200-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    921
  • دانلود: 

    677
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های رهبری خدمتگذار در آموزش و پرورش استان تهران بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی-بنیادی؛ برحسب نوع داده، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش، خبرگان دانشگاهی و مسئولین آموزش و پرورش بودند که به روش هدفمند، تعداد 15 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور گردآوری داده ها از روش کتابخانه­ ای و مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و به­ منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. روش تحلیل داده ها، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه پردازی داده بنیاد و نرم افزار MAxqda بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مؤلفه های رهبری خدمتگزار شامل خدمت رسانی (4. 51)، تواضع و فروتنی (4. 40)، قابلیت اعتماد (4. 36)، نوع دوستی (4. 36)، تعامل (4. 34)، تعادل کار و زندگی (4. 28)، آینده نگری (4. 39) و اخلاق گرایی (4. 37) بودند. بر اساس مؤلفه­ های شناسایی شده رهبری خدمتگزار، مدلی ارائه شد و برازش آن با استفاده از شاخص­ های مطلق، نسبی و تعدیل یافته مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج حاکی از برازش آن داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 921

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 677 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    213-226
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    519
  • دانلود: 

    645
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف، تحلیل بستر تاریخی، چگونگی شکل گیری و توسعه سیستم تضمین کیفیت آموزش عالی در حوزه اروپا مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور دو سوال پژهشی مد نظر قرار گرفت: "الف) چه زمینه ها و بسترهایی سبب ایجاد و توسعه تضمین کیفیت در آموزش عالی منطقه اروپا گردیده؟ ب) اثرات ایجاد و توسعه تضمین کیفیت آموزش عالی در حوزه اروپا کدام است؟ " این پژوهش در زمره تحقیقات کیفی است و با استفاده از تحلیل محتوای مستندات موجود در دانشگاه های اتحادیه اروپا و نیز تارنمای شبکه تضمین کیفیت آموزش عالی اروپا، داده های پژوهش مورد واکاوی قرار گرفته است. یافته ها نشان داد بسترهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تکنولوژیک در توسعه یک سیستم کارآمد با کیفیت مطلوب در آموزش عالی حوزه اروپا موثر بوده و همچنین باعث گردیده، آموزش عالی این منطقه، رقابتی تر و قوی تر باشد و کیفیت بالا در آموزش و یادگیری، تحقیقات و غیره را تضمین و ایجاد کند. حوزه آموزش عالی اروپا با توجه به برنامه های توسعه تضمین کیفیت، به طور خاص بر زمینه های موضوعی فرهنگ سازی تضمین کیفیت و به رسمیت شناختن آن؛ تضمین کیفیت آموزش الکترونیکی، ایجاد ظرفیت و طراحی برنامه های مشترک در تضمین کیفیت در حوزه اروپا و خارج از حوزه اروپا تمرکز دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 519

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 645 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    227-242
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1437
  • دانلود: 

    862
چکیده: 

مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بررشد اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از نظر صاحبنظران به منظور ارائه مدل مناسب انجام شد. روش تحقیق به لحاظ هدف توسعه ای و از نظرنوع داده ها جزء تحقیقات آمیخته اکتشافی متوالی می باشد که هم کیفی و هم کمی است که به روش داده بنیاد انجام شد و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل تعدادی از متخصصان و در بخش کمی شامل کلیه معلمان زن و مرد مدارس ابتدایی دولتی مناطق 19 گانه شهر تهران که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به خدمت بودند، که تعداد آنها 23593 نفر بود. در بخش کیفی 12 نفر به روش هدفمند گلوله برفی و در بخش کمی تعداد 377 نفر به روش خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد؛ در مدل تدوین شده از میان 88 شاخص، 6 بعد اصلی و 20 مولفه فرعی قابل شناسایی است که عبارتنداز: محیط زندگی و نحوه تربیت شامل (نقش محیط خانواده در رشد اخلاقی، نقش محیط آموزشی در رشد اخلاقی) استفاده از استدلال های اخلاقی شامل (استدلال های شناختی، استدلال های عاطفی) فضای حمایتی شامل (برخورداری خانواده و مربیان از دانش علمی، استفاده از مشوق ها) آسیب های روانی، اجتماعی و آموزشی شامل (آسیب های ناشی از ویژگی های شخصیتی و روانی، آسیب های ناشی از استفاده ناصحیح از رسانه ها) ایجاد شناخت شامل (مسئولیت پذیری، الگوپذیری) فضایل اخلاقی شامل (کرامت انسانی) است. در ضمن مدل تدوین شده دارای ساختار مناسبی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1437

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 862 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button