کیفیت حسابرسی عنصری بنیادین است که نشان دهنده تقاضا برای خدمات حسابرسی است. هم چنین، کیفیت حسابرسی بالا باعث بهبود اعتبار و تداوم فعالیت حرفه و موسسات حسابرسی می شود. هدف این پژوهش بررسی خاتمه دادن زودهنگام و کم گزارش دهی زمان به عنوان عوامل کاهنده کیفیت حسابرسی و در نهایت، منافع بلندمدت موسسات حسابرسی است. در این راستا، داده های 157 نفر از کارکنان موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران به وسیله پرسش نامه های استاندارد در سال 1397 جمع آوری و با استفاده از رگرسیون خطی چندگانه در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که توانمندسازی روانشناختی حسابرسان که از ابعاد معناداربودن، شایستگی، خودمختاری و تاثیرگذاری تشکیل می شود، بر خاتمه دادن زودهنگام رویه ها و کم گزارش دهی زمان کار حسابرسی تاثیر منفی و معناداری دارد. بنابراین، هر چه قدر حسابرسان توانایی بیشتری بر تاثیرگذاری بر نتایج کار حسابرسی را در جهت هدف های مثبت و قابل قبول داشته باشند و برای شغل خود ارزش و یا اهمیت زیادی قائل باشند، رفتارهایی مانند خاتمه دادن زودهنگام رویه های حسابرسی و کم گزارش دهی زمان را به دلیل این که نتایج منفی برای موسسه و حرفه حسابرسی به دنبال دارد، انجام نداده و برعکس در راستای ارتقاء موسسه و حرفه حسابرسی گام برمی دارند.