برخی دو واژه «تحسس» و «تجسس» را مترادف دانسته و به یک معنا ترجمه نموده اند. واژه «تحسس» در قرآن کریم به صورت امر «یا بنی اذهبوا فتحسسوا» (یوسف/87) و کلمه «تجسس» به صورت نهی «ولا تجسسوا» (حجرات/11) به کار رفته است. وجود ترادف در قرآن کریم موضوعی است که بر سر آن اختلاف نظر هست و همین مسیله پژوهش پیرامون این دو واژه را موجه می نماید. بررسی معناشناختی این دو کلمه، کارکرد «تحسس» و «تجسس» را ترسیم می نماید و همین کارکرد علت بیان فعل «تحسس» به صیغه امر و فعل «تجسس» به صیغه نهی در قرآن کریم است. در «تحسس»، انسان از خبری که قصد پیگیری آن را دارد، اطلاعاتی کلی دارد؛ اما او به جستجوی خود ادامه می دهد تا از طریق حسی نیز نسبت به اطلاعات خویش اطمینان حاصل کرده و شادمان گردد؛ اما در «تجسس» چیزی از خبر نمی داند و از راه غیر حسی که همان ظن و گمان است جستجو می کند تا اخباری کسب و از این راه زمینه برخی مفاسد اخلاقی را فراهم نماید.