چکیده فارسی: عینی سازی تمدن تراز اسلامی در جهان معاصر، مبتنی بر دریافت کاربردی فرهنگ اسلامی از منابع اصیل اسلامی از جمله کتاب وحی است. مسئله پژوهش آن است که در بیان قرآن، کاربست اصطلاحات خانوادگی پدری، مادری، برادری، خواهری و فرزندی در مسائل دینی، اجتماعی و تاریخی جوامع گوناگون، بر اساس چه کارکردهایی در عرصه فرهنگ و تمدن صورت پذیرفته است؟ بر اساس یافته های تحقیق به استقراء تام در قرآن و به روش تفسیر درون متنی و برون متنی، خانواده انگاری جامعه، یک روش گفتمان ساز قرآن ذیل سیاست اعتلای فرهنگی و تمدنی امت اسلامی است و کارکردهای آن، توجه به هویت تاریخی، همبستگی، تعاون و تاب آوری اجتماعی، اصلاح خرده فرهنگ ها و مواجهه با ضدفرهنگ ها در جامعه ایمانی و غیر ایمانی بوده است. در نتیجه مشخص گردید این انگاره در سه گونه نگرشی، گرایشی و رفتاری جامعه ایمانی و غیر ایمانی به کار رفته و ناظر به گذشته تاریخ، جهان معاصر و فرجام تاریخ لحاظ گردیده است. چکیده عربی: عینیه الحضارة الاسلامیة الراقیة فی العالم المعاصر، مبنیه علی استیعاب اداء الثقافة الاسلامیة من المصادر الاسلامیة الاصلیة بما فیها کتاب الوحی. مساله البحث هی بیان القرآن استخدام مصطلحات أسریه ابویه، امومیه، أخویه، أختیه و بنویه فی القضایا الدینیه، الاجتماعیة و التاریخیة. للمجتمعات المختلفة، علی ضوء ایه اداءات فی مضمار الثقافة و الحضارة قد تمت تنفیذها؟ علی اساس نتائج البحث باستقراء تام فی القرآن و باسلوب تفسیری من داخل النص و خارجه، اعتبار المجتمع کأسرة، هو أسلوب التباحث و التحدث القرآنی تحت سیاسه الاعتلاء الثقافی و الحضاری للامة الاسلامیه و ادائاته، الاهتمام بالهویه التاریخیة، التضامن، التعاون و التحمل الاجتماعی، اصلاح الثقافات الجزئیة و التصدی للثقافه المضادة فی المجتمع الایمانی و غیر الایمانی. بالنتیجة تبین أن هذا التصور فی ثلاث أنماط النظرة، النزعة و السلوک للمجتمع الایمانی و غیر الایمانی و المشرف علی ماضی التاریخ تم اخذها بنظر الاعتبار فی العالم المعاصر و نهایة التاریخ.