Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    87-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    156
چکیده: 

مقدمه: در علوم رفتاری به طور عام و در روانشناسی به طور خاص یک توجه ویژه به اهمیت خودکارآمدی در موفقیت های افراد در حوزه های مختلف زندگی بویژه تحصیل وجود دارد. در راستای کمک به خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان می توان از راهبردهای کمک خواهی و حل مسیله بهره برد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه ی اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی و حل مسیله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان بود. روش: روش پژوهش حاضرنیمه تجربی (پیش آزمون-پس آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 72 نفر از دانش آموزان پایه دهم دبیرستان پسرانه (شهید مدنی) استعدادهای درخشان ناحیه 4 تبریز در سال تحصیلی 98-1397 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و سپس بصورت تصادفی در سه گروه آموزش راهبرد کمک خواهی، آموزش مهارت های حل مسیله و کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش راهبردهای کمک خواهی (هفته ای یک جلسه یک ساعته)و برای گروه دوم آموزش مهارت های حل مسیله (هفته ای یک جلسه یک ساعته) اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنی ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی برتولد (2005) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی در گروه آموزش مهارت های حل مسیله نسبت به گروه آموزش راهبردهای کمک خواهی و در گروه آموزش راهبردهای کمک خواهی نسبت به گروه کنترل در پس آزمون افزایش یافته است (p<0/05). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های حل مسیله در ارتقای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان موثرتر از آموزش راهبردهای کمک خواهی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 156 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    298
  • دانلود: 

    95
چکیده: 

مقدمه: هدف این مطالعه بررسی اثر مجزا و تعاملی شیوه های فرزند پروری والدین و ژنوتیپ ACE و ACTN3، بر رشد مهارت های حرکتی بنیادی کودکان بود. روش: این پژوهش از نوع توصیفی-پس رویدادی است. جامعه آماری، شامل کودکان پسر 4 الی 6 ساله از شهر خرم آباد بودکه تعداد 50 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل استفاده از PCR جهت تعیین ژنوتیپ و آزمون مهارت های حرکتی درشت اولریخ-ویرایش دوم بود. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: کودکان برخوردار از شیوه فرزندپروری مقتدرانه نسبت به کودکان برخوردار از شیوه آسان گیرانه و مستبدانه از مهارت های حرکتی جابجایی و کنترل شیء بهتری برخوردارند. کودکان حامل آلل D ACE، نسبت به کودکان حامل ژنوتیپ II و کودکان برخوردار از آلل R ACTN3، نسبت به کودکان حامل ژنوتیپ XX، از مهارت های حرکتی جابجایی، بهتری برخورداربودند. کودکان برخوردار از تعامل شیوه مقتدرانه+ژنوتیپ DD و شیوه مقتدرانه+ ژنوتیپ RR، نسبت به سایر تعاملات؛ از سطح رشدی بالاتری در اجرای مهارت های حرکتی برخورداربودند. نتیجه گیری: آموزش شیوه های مناسب فرزندپروری (مانند شیوه مقتدرانه)، به همراه مدنظر قراردادن متغیرهای ژنتیکی به همه والدین و مربیان توصیه می شود تا با آگاهی از شیوه های مطلوب فرزندپروری و اثرات متغیر های ژنتیکی، بتوانند زمینه ارتقاء رشد مطلوب مهارت های حرکتی کودکان را فراهم نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 298

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 95 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    12-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    272
  • دانلود: 

    500
چکیده: 

مقدمه: علت عمده گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر عدم کنترل مهارت های هیجانی است. مطالعات گذشته نشان می دهند که دو الگوی درمانی شفقت به خود متمرکز بر ذهن آگاهی و دلبستگی محور به دلیل افزایش حس خودپذیری و توانایی بخشایش گری در افراد به ناراحتی هیجانی کمتری در آنها منجر می شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی الگوی شفقت به خود متمرکز بر ذهن آگاهی و درمان دلبستگی محور بر احساس شرم نوجوانان پسر با گرایش به اعتیاد انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهرستان ازنا که در سال 1398 مشغول به تحصیل بودند است. نمونه گیری به شیوه تصادفی خوشه ای انجام شد. در نهایت 45 دانش آموز برای پژوهش انتخاب شدند. سه گروه 15 نفره به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دیگری در گروه کنترل گنجانده شدند. ابزار جمع آوری داده ها مقیاس آمادگی به اعتیاد وید و بوچر (1992) و پرسشنامه احساس شرم، کوهن، وولف، پنتر و اینسکو (2011) بودند. گروه آزمون طی 8 و 6 جلسه به ترتیب تحت درمان شفقت به خود متمرکز بر ذهن آگاهی و درمان دلبستگی محور قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان می دهد که بین اثربخشی درمان شفقت به خود متمرکز بر ذهن آگاهی و درمان دلبستگی محور بر احساس شرم نوجوانان پسر با آمادگی به اعتیاد در گروه های آزمون و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (0/001>p، 41/38f=). نتیجه گیری: درمان شفقت به خود متمرکز بر ذهن آگاهی و درمان دلبستگی محور می توانند در کاهش احساس شرم نوجوانان با گرایش به اعتیاد موثر باشند. این دو الگو می تواند به متخصصان سلامت روان کمک کند تا با آگاهی از اثربخشی این دو الگو در درمان و مشاوره خود از طریق آنها به کاهش احساس شرم نوجوانان کمک کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 272

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 500 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    603
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

مقدمه: دنیای کودکان، دنیای فعالیت و عمل است و بازی درمانی می تواند به درون دنیای کودک پی ببرد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی با رویکرد کودک محور بر مشکلات درونی سازی شده کودکان است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی گروه های ناهمسان می باشد. جامعه آماری پژوهش، کودکان 6 ساله ای بودند که به دلیل مشکلات رفتاری به مرکز مشاوره مراجعه کردند و در ارزیابی توسط آزمون چک لیست رفتاری کودکان توسط درمانگر، دارای مشکلات درونی سازی شده تشخیص داده شده اند. از میان این افراد 24 کودک (12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، چک لیست رفتاری کودکان آشنباخ بود. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد در گروه آزمایش، نمرات پس آزمون افسردگی، اضطراب، مشکلات جسمی و انزوا کاهش معناداری داشت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت نمرات پیش آزمون با هر دو آزمون پس آزمون و پیگیری در سطح 0/01

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 603

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    31-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    322
  • دانلود: 

    488
چکیده: 

مقدمه: کیفیت فرزندپروری یک عامل عمده ای در رشد و تکامل کودکان است در این میان خویشتن داری و پرورش آن در کودکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل والدین به خصوص مادران باید در این زمینه آموزش ببینند. این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش فرزندپروری مثبت نگر در راستای شکل گیری خویشتن داری در فرزندان و تاثیر آن برخودکارآمدی مادران کودکان دبستانی صورت گرفته است. روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه تحقیق شامل30 نفر از مادران کودکان دوره دبستانی (مدارس ابتدایی دوره دوم) استان یزد در سال تحصیلی 97-1396 است، که بر اساس ویژگی هایی چون سن و جنسیت همتا شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر دو گروه در مرحله پیش آزمون، پرسشنامه های خودکارآمدی والدگری و خودکنترلی ادراک شده کودکان را تکمیل کردند. اعضا گروه آزمایش به مدت 3 هفته، در جلسات برنامه آموزشی فرزندپروروی در راستای شکل گیری خویشتن داری با رویکرد روانشناسی مثبت نگر قرار گرفتند و در نهایت بعد از اجرای مداخله، هر دو پرسشنامه توسط دو گروه آزمایش و کنترل به عنوان پس آزمون اجرا گردید. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری نشان می دهد که مقدار F (0/16= P، 2/44=27 و 1 F) برای اثر متغیر مستقل (گروه) بر نمره خویشتن داری به لحاظ آماری معنادار نبوده است. یعنی آموزش اصول فرزندپروری با رویکرد روانشناسی مثبت نگر، خویشتنداری فرزندان را بهبود نمی بخشد اما نتایج آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری نشان می دهد که مقدار F (0/0002= P، 35/31=27 و 1 F) برای اثر متغیر مستقل (گروه) بر نمره خودکارآمدی والدگری والدین به لحاظ آماری معنادار بوده است. نتیجه گیری: آموزش اصول فرزندپروری با رویکرد روانشناسی مثبت نگر، خودکارآمدی والدگری والدین کودکان دبستانی را بهبود می بخشد، بنابراین روانشناسی مثبت نگر روش بسیار موثری برای افزایش خودکارآمدی والد محسوب می شود و می توان آن را به کار برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 488 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

راشکی زینب | حجتی حمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    41-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    201
  • دانلود: 

    118
چکیده: 

مقدمه: تالاسمی یکی از شایعترین بیماری های مزمن می باشد و موجب اثرات نامطلوب زیادی بر زندگی کودک و والدین، خصوصا مادر می شود. از طرفی سازگاری مادر می تواند در مقابله با این مشکلات و توانایی برخورد با چالش ها کمک کند. یکی از الگوهای کاربردی در پرستاری الگوی سازگاری روی است. این مطالعه با هدف تاثیر الگوی سازگاری روی بر تاب آوری مادران کودکان تالاسمی انجام شد. روش: در یک مطالعه کارآزمایی بالینی در بیمارستان کودکان طالقانی گنبد، 54 مادر با کودک مبتلا به تالاسمی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. آموزش بر اساس الگوی سازگاری روی در 8 جلسه طی دو ماه انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و تاب آوری کونور دیویدسون جمع آوری گردید. یافته ها: ازمون آماری قبل از مداخله در دو گروه مداخله و شاهد اختلاف معنی داری رانشان نداد (0/14=P) ولی بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنی داری را نشان داد (0/01>p). همچنین بعد حذف اثرپیش آزمون بین گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی داری نشان داده شد (0/01> p) نتیجه گیری: آموزش بر اساس الگوی سازگاری روی بر تاب آوری مادران کودکان تالاسمی تاثیر مثبت دارد لذا توصیه می شود در برنامه های مراقبتی برای کودکان به نیاز های والدین نیز توجه شود. این امر سبب ارتقا تاب آوری مادر در برابر ناملایمات و بالطبع آن کودک خواهد شد. پیشنهاد می شود تاثیر این الگو بر کودکان نیز سنجیده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 201

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 118 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    50-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    941
  • دانلود: 

    1024
چکیده: 

مقدمه: در سال های اخیر پژوهشگران بر دانش آموزانی متمرکز شده اند که چالش هایی در یادگیری دروس دارند و این، بر روند تحصیل آنها تاثیر چشمگیری دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظه فعال کودکان دارای اختلال در خواندن انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس-آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی پایه سوم، چهارم و پنجم شهر کرمان در سال تحصیلی 96-97 بود که از بین آن ها 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. برای جمع آوری داده ها از ماتریس های پیش رونده ریون، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما و آزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. برنامه تقویتی رایانه یار، طی 25 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات حافظه فعال (0/05>p) و عملکرد خواندن (0/05>p) دو گروه پس از اعمال مداخله وجود دارد. میان حافظه فعال شنیداری و حافظه فعال دیداری گروه خواندن و تفاوت معنی داری وجود ندارد (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 941

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1024 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    62-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    511
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

مقدمه: کم توانی ذهنی کودکان یک عامل نگران کننده برای سازگاری می باشد که خانواده ها با آن مواجه هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر بکارگیری تیوری Roy بر سازگاری اجتماعی مادران این کودکان اجرا گردیده است. روش: مطالعه تجربی حاضر با طراحی پیش آزمون-پس آزمون و دو گروهی(آزمون و کنترل) بر روی 50 نفر از مادران کودکان کم توان ذهنی 14-6 شهرستان گنبدکاووس در سال 96 انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. دوگروه مداخله و کنترل پرسشنامه ی دموگرافیک و سازگاری Bell adjustment questionnaires را تکمیل نمودند. گروه مداخله8 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای(بر اساس سازه های تیوری Roy) را گذراند. دو ماه بعد مجددا هر دو گروه به تکمیل پرسشنامه ها پرداختند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار میزان سازگاری در گروه آزمون قبل از مداخله 64/9± 20/04 و بعد از مداخله 8/96 ± 21/4 و گروه کنترل قبل از مداخله 9/12 ± 22/64و بعد از مداخله 7/79 ± 23/2 بود. آزمون تی مستقل بین دو گروه، قبل از مداخله 0/55=P و بعد از مداخله 0/14=P اختلاف معنی داری را نشان نداد. آزمون تی زوج قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون0/48= P و گروه کنترل0/57=P اختلاف معنی داری را نشان نداد. آزمون کواریانس با حذف اثر پیش آزمون بین گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد (0/16=P). با ضریب اتا 0/04 تنها4 0/0% مداخله بر سازگاری اجتماعی تاثیر داشت. نتیجه گیری: در این پژوهش آموزش بر اساس سازه های تیوری Roy بر مولفه های سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم توان ذهنی تاثیر نداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 511

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کلهر لیلا | وفادار زهره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    70-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    204
  • دانلود: 

    39
چکیده: 

مقدمه: از آن جایی که که هر کشور دارای قوانین، فرهنگ، نیازها، فلسفه ها و ساختارهای بهداشت سلامت و شرایط اقتصادی خود است. توجه به نظام های آموزشی موفق در جهان، می تواند نشان دهنده نهادینه شدن یک نظام آموزشی موثر باشد. مقایسه نظام های آموزشی مختلف باعث ارتقای برنامه های آموزشی و در نتیجه خدمات درمانی شده، همچنین باعث طراحی برنامه های درسی انعطاف پذیرتر و مبتنی بر نیاز جامعه می شود. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا انجام شد. روش: مطالعه توصیفی و تطبیقی حاضر در سال 1398 انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در دانشگاه های معتبر جهان، دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا به دلیل برتری جهانی در این رشته انتخاب گردیده، سپس برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا با استقاده از الگوی Beredy در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه، مورد بررسی و تطبیق قرار گرفتند. یافته ها: برنامه هر دو دانشگاه بر اساس اصول برنامه ریزی استراتژیک دارای ارزش ها، رسالت و چشم انداز است. در فلسفه دانشکده پرستاری پنسیلوانیا تفاوت های فرهنگی و قومیتی لحاظ شده است در حالی در ایران حرکت به سمت تعالی در آموزش، پژوهش و مسیولیت پذیری اجتماعی را معرفی کرده و به تفاوت های فرهنگی اشاره نشده است. نقش ها و وظایف حرفه ای در هر دو دانشکده تقریبا یکسان و متمرکز بر روی کودک و خانواده، پژوهش، آموزش و مدیریتی می باشند. نتیجه گیری: در ایران با توجه به شرایط جامعه، نیازهای رشته و انتظارات فارغ التحصیلان، تغییر و بازنگری مداوم برنامه ضروری است؛ لذا، بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی، تلاش برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 204

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 39 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    80-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    433
  • دانلود: 

    466
چکیده: 

مقدمه: والدین نه تنها در زمان بستری شدن کودک دجار اضطراب میشوند بلکه ممکن است این احساس تا بعد از ترخیص کودک از بیمارستان نیزادامه یابد. هدف از انجام این مطالعه بررسی و مقایسه اضطراب والدین کودکان قبل از عمل جراحی بود. روش: این مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی در سال 1398 انجام شد. در این پژوهش 66 والد (پدر و مادر) کودکان قبل از عمل جراحی به صورت تصادفی وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه مشخصات فردی محقق ساخته و پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر بود که توسط افراد شرکت کننده شب قبل از عمل تکمیل گردید. یافته ها: میانگین سنی ماداران 6/6± 32 سال و پدرانشان 7/8± 36/3 بود. اکثریت کودکان دختر (59/1درصد) و در مقطع پیش دبستانی بودند (57/6درصد) بودند. از نظر سابقه بستری در بیمارستان، اکثر واحد های مورد پژوهش سابقه قبلی نداشتند. از نظر میانگین نمره اضطراب بین مادران و همسرانشان و در تمامی سطوح به جزء سطح اضطراب بسیار شدید اختلاف قابل توجهی وجود ندارد. و تنها 4/5 درصد پدران اضطراب بسیار شدیدی داشتند. همچنین از نظر سابقه بستری در بیمارستان بین والدین اختلاف معناداری وجود نداشت (P>0. 05). نتیجه گیری: آموزش گروهی یا انفرادی والدین در کنار کودکان شب قبل از عمل جراحی، حضور والدین در اتاق عمل قبل از القاء بیهوشی و بعد از عمل در اتاق ریکاوری تاثیر بسزایی در کاهش اضطراب والد-کودک بدنبال خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 433

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 466 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    88-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    84
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Introduction: In psychology in particular, there is a particular attention to the importance of selfefficacy in the achievements of individuals in different areas of life, especially education. In order to help academic self-efficacy students can use help-seeking and Problem Solving Strategies. The purpose of this study was to Comparison the effectiveness of help-seeking and Problem Solving Strategies Training on academic self-efficacy of Talented Students. Methods: An quasi-experimental design was conducted (pre-test, post-test) with two experimental and one control groups. 48 students of high school Tenth boy's students from regions 4 of Tabriz in 2018-2019 who were selected using Multi-stage cluster random sampling and assigned to 3 groups: 1-help-seeking Strategies training group 2-Problem-solving skills training group and 3-Control group. For the first group, the teaching of Help-seeking strategies (weekly one sessions one hour), for the second group, the training of Problem solving skills (weekly one sessions one hour) was applied and the control group did not receive any training. Prior and after the training, the subjects completed Bertold's self-efficacy questionnaire (2005). Univariate analysis of covariance (ANCOVA) was used to analyze the data. Results: Results indicated that the average scores of academic self-efficacy were significantly decreased in Problem solving skills training group rather than Help-seeking strategies training group and in Help-seeking strategies group rather than control group, in post-test stage. Conclusions: The results showed that Problem solving skills training is more effective in improving the academic self-efficacy of Talented Students than Help-seeking strategies training.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 84

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0