Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    5-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    672
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه. علی رغم مطالعات بسیار پیرامون روش های نوین آموزش در مورد دانشجویان پزشکی، آموزش دستیاران چندان مورد کنکاش و بررسی قرار نگرفته است. معرفی مورد معمولا وسیله ای مناسب برای آموزش علمی- بالینی است و طراحی با استفاده از روش های طب مستند (Evidence-Based) یک شیوه مناسب برای معرفی موارد بر پایه یافتن علت بالینی خواهد بود. بدین منظور، مطالعه ای با هدف تعیین نظرات دستیاران در مورد مقایسه روش های آموزشی سنتی و بحث عمیق در نحوه فراگیری آنان انجام شد.روش ها. در یک مطالعه پیش تجربی (pre experimental) یک گروهی، یک مرحله ای (پس آزمون) جلسات آموزشی بحث موردی (case discussion) خاص به صورت ماهیانه، ویژه دستیاران داخلی، طراحی و با استفاده از یک پرسشنامه، این شیوه با شیوه آموزش سنتی مقایسه شد. هر مورد با یک مسأله آغاز شده، سپس علائم بالینی، نشانه های معاینه و آزمایشگاهی به ترتیب ارائه می گردید. در انتها یک سوال مشخص بالینی طرح می گردید. در مواردی که یافته جدید، رادیولوژیک یا هیستولوژیک بود، سعی شد تا نمای ظاهری واقعی یافته ارائه شود. پس از برگزاری ششمین جلسه آموزشی، تعداد 50 پرسشنامه بطور غیرتصادفی بین دستیاران داخلی شرکت کننده توزیع شد که تعداد 31 پرسشنامه تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار SPSS-11 به صورت توزیع فراوانی نظرات و آزمون کروسکال والیس (Kruskal Wallis) تجزیه و تحلیل گردید.نتایج. شرکت کنندگان در همه موارد تاثیر جلسات آموزشی بحث عمیق (Hard Talk) را مثبت ارزیابی کرده اند بطوری که در مورد امکان پـرسش از سخـنران و ایجاد چـالش علـمی 8/54 درصد، در مورد یادگیری مطالب در طی جلـسه 6/80 درصد، در مورد تطـابق محتوا با نیازهای واقـعی محیط کار 4/77 درصد، در مورد امکان استفاده از تـجربیات اساتید 2/77 درصد و در مورد میزان حجـم و انتقال دانش در زمان محدود 7/67 درصد شرکت کنندگان در مطالعه جلسات بحث عمیق را نسبت به سخنرانی سنتی بهتر ارزیابی کرده اند.بحث. در مجموع، این مطالعه نتایج یک تجربه نسبتا موفق را در شرایط محدود برای آموزش دستیاران نشان داد و با توجه به کمبود آموزش های مدون برای دستیاران و بخصوص کمبود استفاده از شیوه های نو در این زمینه، می تواند راهگشای سایر پژوهش های مشابه باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 672

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    15-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    890
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه. پایان نامه ها، یکی از منابع مهم و با ارزش اطلاعات می باشند که بویژه برای استفاده در کتابخانه های دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردارند. پایان نامه در واقع تصویری است از قالب مورد پذیرش دانشگاه در ارایه نتایج یک پژوهش. بررسی موضوعات پایان نامه در یک مقطع زمانی بیانگر خط سیر پژوهش دانشگاهی در همان مقطع می باشد. بنابراین، مطالعه ای با هدف تعیین ویژگی ها و ساختار پایان نامه های مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش ها. در پژوهش حاضر، کلیه پایان نامه های مقاطع تحصیلات تکمیلی در دهه 78-1368 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از لحاظ ساختار پایان نامه (در بر داشتن مقدمه، روش ها، نتایج و بحث) و نوع پژوهش (بنیادی، کاربردی- بنیادی و کاربردی)، تجربی، نیمه تجربی و مشاهده ای مورد بررسی قرار گرفت و چک لیست مربوط به آن تکمیل شد.نتایج. از پایان نامه های مورد بررسی، 9/83 درصد مربوط به دکترای عمومی، 9/8 درصد مقطع دکترا Ph.D.، 3.6 درصد کارشناسی ارشد و 9/0 درصد مربوط به دکترای تخصصی بود. نتایج این مطالعه نشان داد که 96.6 درصد کل پایان نامه های مقاطع تحصیلات تکمیلی، کاربردی و 4/3 درصد بنیادی- کاربردی بوده اند که نسبت آن در دانشکده های مختلف متفاوت بوده است. همچنین 7/47 درصد پایان نامه ها توصیفی، 22 درصد توصیفی- تحلیلی، 6/0 درصد تحلیلی، 6/3 درصد نیمه تجربی و 26 درصد تجربی بودند. از لحاظ ساختار پایان نامه، تفاوت های قابل ملاحظه ای بین دانشکده های مختلف وجود داشت.بحث. نتایج این مطالعه ضرورت سوق دادن هر چه بیشتر موضوعات پایان نامه ها به سمت موضوعات بنیادی و تحلیلی را نشان می دهد. همچنین این نتایج می تواند به عنوان راهنمایی برای استراتژی تدوین موضوعات پایان نامه ها مورد استفاده قرار گیرد. تفاوت های مشاهده شده در ساختار پایان نامه در دانشکده های مختلف، ضرورت تدوین الگویی جامع را برای تدوین و نگارش پایان نامه در کل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که از آن تبعیت شود، مطرح می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 890

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    23-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    924
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه. شناخت دیدگاه اساتید راهنمای دانشکده پزشکی در مورد اهداف درس پایان نامه پزشکی، روش های تسهیل فراگیری و عقاید آنها در مورد مشکلات روند اجرایی و همچنین اثربخشی و بهره وری این واحد درسی می تواند برنامه ریزان را با نقاط ضعف و قوت شرایط موجود آشنا و امکان اصلاح آن را فراهم سازد. بنابراین، مطالعه ای با هدف تعیین دیدگاه اساتید راهنما در مورد مشکلات و روند اجرای پایان نامه های تحصیلی پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش ها. در مطالعه ای توصیفی- مقطعی، 131 نفر از اساتید راهنمای دانشکده پزشکی مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه خودایفا بود که روایی و پایایی آن تایید گردیده بود. پرسشنامه ها در محل دانشکده یا مطب ها توزیع و جمع آوری گردید. نتایج با نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش به صورت توزیع فراوانی نسبی و انجام آزمون t و ANOVA تحلیل شد.نتایج. یافته های پژوهش نشان داد مهمترین مشکلات روند اجرای پایان نامه از دیدگاه اساتید راهنما، تأمین بودجه مناسب طرح، تصویب پیش نویس پایان نامه در شورای گروه و شورای پژوهشی دانشکده و همچنین آموزش دانشجو برای مرور متون و مقاله نویسی و همچنین آگاهی از اولویت های تحقیقاتی کشور بوده است. اساتید راهنما، هدف پایان نامه را بطور عمده آموزش روش تحقیق می دانستند. اکثریت اساتید راهنما انجام پایان نامه را برای دوره عمومی پزشکی لازم می دانستند ولی معتقد بودند دانشجویان وقت کافی برای گذراندن آن ندارند. به نظر آنها اختیاری کردن پایان نامه موجب ارتقای کیفیت تحقیقات در آموزش پزشکی خواهد شد.بحث. اجرای پایان نامه های تحصیلی پزشکی دارای مشکلاتی است. به نظر می رسد زمان طی شده برای انجام و هدایت پایان نامه های تحصیلی پزشکی عمومی محدود باشد و لازمست تسهیلاتی در فرایند تصویب پایان نامه فراهم گردد. به علاوه، درگیر کردن دانشجویان در بخشی از تحقیقات مدون، ارتقای دانش اساتید راهنما در زمینه روش تحقیق و آمار، در دسترس قرار دادن اولویت های تحقیقاتی و بازنگری در برنامه ریزی درسی این واحد درسی می تواند در بهبود کیفیت ارایه آن ثمربخش باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 924

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    35-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1187
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه. یکی از مهمترین اصول آموزش مفاهیم یا ایجاد مهارت در فراگیران حرفه پرستاری، استفاده از روش های مناسب آموزش مبتنی بر هدف می باشد. مهارت دارو دادن به بیمار از نظر ایمنی سلامت بیمار دارای اهمیت ویژه ای است. شناسایی بهترین روش آموزش مهارت دارو دادن به دانشجویان پرستاری می تواند مشکلات موجود آموزشی را برطرف سازد. به همین منظور مطالعه ای با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش متداول و تلفیقی بر یادگیری ذهنی و روانی حرکتی دانشجویان پرستاری انجام شد.روش ها. این پژوهش یک مطالعه تجربی است و نمونه های آن را 80 نفر از دانشجویان سال اول پرستاری تشکیل دادند که به روش نمونه گیری تصادفی به دو گروه آزمایش (41 نفر) و شاهد (39 نفر) تقسیم شدند، مهارت دادن دارو به دو روش تلفیقی و متداول تدریس گردید. روش گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل 3 بخش مهارت های ذهنی، مهارت های روانی- حرکتی و نظرات دانشجویان در مورد اثربخشی روش آموزش بود. پرسشنامه در دو مرحله بلافاصله پس از پایان تدریس و یک ماه پس از آن تکمیل و جمع آوری گردید. همچنین نظرات نمونه های مورد پژوهش در خصوص تاثیر روش های آموزشی اعمال شده بررسی گردید. یافته ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با آزمون t و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که در زمینه مهارت روانی- حرکتی، دادن دارو تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و گروه شاهد در مرحله اول وجود نداشت ولی در ارتباط با یادگیری ذهنی، گروه آزمایش تفاوت معنی داری را نسبت به گروه شاهد نشان داد. یک ماه پس از آموزش مهارت دادن دارو نیز تفاوت معنی داری بین مهارت ذهنی، روانی- حرکتی دو گروه حاصل نشد ولی مقایسه نظرات دو گروه پیرامون تاثیر روش های آموزشی موید این نکته بود که اکثریت واحدهای مورد پژوهش در گروه آزمایش روش تلفیقی را به صورت معنی داری موثرتر از روش متداول می دانستند.بحث. با اینکه مهارت روانی- حرکتی دو گروه در مهارت دادن دارو تفاوتی نداشت ولی با توجه به تاکید اثربخشی روش تلفیقی توسط دانشجویان، پیشنهاد می شود در آموزش مهارت های پرستاری روش آموزش تلفیقی مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1187

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    45-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    1045
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه. شایستگی بالینی پزشک، بیشتر بر اساس مهارت های ارتباطی وی مورد قضاوت قرار می گیرد. آموزش مهارت های ارتباطی، یکی از مباحث مهم آموزش پزشکی است در حالی که آموزش این مهارت هادر برنامه رسمی آموزش پزشکی کشور گنجانده نشده است. دیدگاه اساتید بالینی، به عنوان آموزش دهندگان و معتبرترین رده های درگیر در آموزش پزشکی، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این مطالعه تعیین دیدگاه اساتید بالینی نسبت به آموزش مهارت های ارتباطی به دانشجویان پزشکی است.روش ها. در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، از بین اعضای هیأت علمی 17 گروه بالینی دانشکده پزشکی اصفهان، تعداد 142 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خود ساخته ای شامل سه بخش دموگرافی، نگرش و سؤالات باز بود. روایی نگرش با استفاده از نظر کارشناسان برآورد و پایایی کل پرسشنامه با روش دو نیم کردن تعیین شد. داده ها به صورت توزیع فراوانی و محاسبه میانگین امتیاز و آزمون های من ویتنی (Mann Whitney)، کروسکال والیس (Kruskal Wallis)، ANOVA و توکی (Tukey) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج. هشتاد و پنج درصد از اساتید نسبت به آموزش مهارت های ارتباطی به دانشجویان نگرش عالی داشتند. نگرش استادان زن و مرد تفاوتی نداشت. اساتید جوانتر درگروه سنی 40-30 سال و سابقه تدریس 10- 5 سال نگرش بهتری نسبت به سایر گروه ها داشتند. نگرش اساتید در رشته های تخصصی با یکدیگر تفاوتی نداشت.بحث. دیدگاه کلیه اساتید صرفنظر از جنس، سن، رشته تخصصی و سابقه تدریس نسبت به آموزش مهارت های ارتباطی مثبت است. بنابراین، آموزش این مهارت ها به دانشجویان به عنوان یکی از دروس رسمی، ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1045

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    53-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    825
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه. یکی از رسالت های مهم دانشگاه ها، تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز جامعه است. مراکز آموزش عالی مایلند بدانند دانش آموختگان آنها بعد از فراغت از تحصیل با چه سرنوشتی مواجه اند و از تخصص خود چگونه بهره می گیرند. این تحقیق با هدف تعیین سرنوشت شغلی دانش آموختگان رشته پرستاری دانشکده پرستاری سمنان انجام شده است.روش ها. در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانش آموختگان کارشناسی پیوسته پرستاری (174 نفر) که در فاصله سال های 78-71 فارغ التحصیل شده اند و آدرس آنها در دسترس بود، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه با 10 سوال بود که برای نمونه پست شد. در مجموع 93 پرسشنامه برگشت داده شد. داده ها با نرم افزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با تعیین میانگین و انحراف معیار و محاسبه فراوانی مطلق و نسبی و آزمون مجذور کای انجام گرفت.نتایج. 22/60 درصد نمونه ها را زنان تشکیل داده و 12/30 درصد در وضعیت استخدام رسمی آزمایشی بسر می برند. اکثراً در بیمارستان ها مشغول به کار بودند و 01/43 درصد در مشاغلی غیر از پرستاری به کار گرفته شده اند. فقط 2/17 درصد کمتر از شش ماه مشغول به کار بوده و بقیه در فاصله زمانی شش ماه تا بیش از سه سال بیکار بوده اند. در عین حال، که 2/17 درصد نیز در حال حاضر بیکارند. اکثرا (21/60 درصد) ادامه تحصیل نداده و 61/2 درصد در رشته های غیر پرستاری ادامه تحصیل داشته اند و 45/6 درصد نیز تغییر رشته و شغل داده اند. 64/80 درصد نمونه ها با دانشگاه محل تحصیل ارتباط نداشته و فقط 2/17 درصد در استخدام بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی سمنان هستند. آزمون مجذور کای رابطه معنی دار بین جنس و مدت بیکاری نشان داد. در سایر موارد رابطه معنی دار مشاهده نشد.بحث. نتایج پژوهش بیانگر بی کار ماندن طولانی پرستاران پس از فارغ التحصیلی، وضعیت نامشخص استخدامی و کثرت اشتغال در رشته های غیر تخصصی است. پیشنهاد می گردد پذیرش پرستاران با توجه به نیاز جامعه و علایق انجام گیرد و به مشکل استخدامی آنها توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 825

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    61-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    668
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه. یادگیری و کسب مهارت در بالین یکی از مطلوبترین روش های آموزشی است که ارتباط مستقیمی با ویژگی های مدرسان بالینی دارد. به نظر می رسد اجرای فرایند یاددهی- یادگیری از طریق مربیان لایق و کارآمد می تواند دانشجویان را قادر سازد تا حداکثر استفاده مطلوب را از توانایی های خود ببرند. بدین منظور مطالعه ای با هدف تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مدرسان پرستاری و مامایی در زمینه رفتارهای اثربخش آموزشی انجام شد.روش ها. این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که جامعه مورد بررسی را کلیه مربیان پرستاری و مامایی (25 نفر) تشکیل می داد. روش انجام پژوهش طرحی یک گروهی و دو مرحله ای بود که به آگاهی، نگرش و عملکرد مدرسان را قبل و دو ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی (کارگاه آموزشی دو روزه) بررسی می نمود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای شامل چهار بخش بود. برای تعیین اعتبار علمی از روش روایی محتوا و برای مشخص نمودن پایایی ابزار نیز از روش دو نیمه کردن آزمون استفاده شد. بخش چهارم پرسشنامه (بیانیه های عملکرد) علاوه بر مدرسان توسط گروهی از دانشجویان که تحت سرپرستی بالینی هر یک از مربیان مورد مطالعه آموزش دیده بودند نیز قبل و دو ماه بعد از برگزاری کارگاه تکمیل گردید. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-9 و از طریق محاسبه فراوانی مطلق و نسبی، میانگین و انحراف معیار وآزمون t زوج، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج. شرکت مربیان در کارگاه آموزشی تاثیر مثبت در افزایش آگاهی و نگرش آنها در زمینه رفتارهای اثربخش آموزش بالینی داشته است. بعد از آموزش, نمره عملکرد نیز از دیدگاه مدرسان و دانشجویان افزایش یافته، اما اختلاف معنی دار آماری بین میانگین نمرات عملکرد در قبل و بعد از آموزش در مدرسان مشاهده نشد و تنها از دیدگاه دانشجویان در حیطه ارزشیابی عملکرد مدرسان اختلاف معنی دار داشت.بحث. با توجه به اینکه آموزش تاثیر مثبتی بر میزان آگاهی و نحوه نگرش مدرسان در زمینه رفتارهای اثربخش بالینی داشته است، به نظر می رسد آموزش و فراهم نمودن بستر مناسب در محیط های بالینی برای بکارگیری رفتارهای اثربخش ضروری است. نتایج این پژوهش می تواند در طراحی ابزار ارزشیابی معتبر برای بررسی اثربخشی آموزش بالینی و انجام ارزیابی عملکرد آموزشی کارکنان بالینی مفید واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 668

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    71-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1095
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه. نیازسنجی جزو جدایی ناپذیر برنامه ریزی آموزشی و نظام به سازی منابع انسانی محسوب می شود. این مطالعه به منظور بررسی ویژگی های یک الگوی نیازسنجی مطلوب و نیز مناسبترین شرایط اجرایی، زمانی، مکانی و کاربردی ترین الگوهای نیازسنجی از نظر مدیران و کارشناسان در سیستم بهداشت و درمان انجام شده است.روش ها. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- پیمایشی است که در آن 63 نفر که شامل 32 نفر مدیران و معاونان شبکه ها و 31 نفر کارشناسان ستادی و بهداشتی شبکه های بهداشتی و درمانی در سطح استان اصفهان در سال 1381 به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه ای که روایی آن از طریق روایی محتوی و پایایی آن با روش آزمون مجدد تأیید شده بود، جمع آوری گردید. داده ها با نرم افزار SPSS و با روش های آماری به صورت توزیع فراوانی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج. برای نیازسنجی خواسته های بهداشتی جمعیت تحت پوشش، الگوهایی مناسب هستند که دارای این ویژگی ها باشند: مفهوم نیاز را به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب و نیز به عنوان برداشت ترکیبی بسنجد؛ منابع تعیین نیاز جامعه، اهداف و ارزش هایشان باشند؛ از ابزارهایی نظیر مشاهده مستقیم و پرسشنامه استفاده شود؛ شناسایی نیازها در سطح شهرستان انجام شود، ملاک تعیین الگوها میزان مشارکت جمعیت باشد؛ مناسبترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله و مناسبترین شرایط مکانی تجمع نمایندگان مردم در یک مکان خاص باشد؛ مناسب ترین شرایط اجرایی تجمع نمایندگان در یک مکان خاص و تکنیک دلفی و کاربردی ترین الگوها، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف- محور باشد.بحث. نیازسنجی آموزشی، اولین و اساسی ترین گام در برنامه ریزی آموزشی سیستم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و تعیین نیازها بر اساس الگوها و تکنیک های دقیق، می تواند اثربخشی و کارایی برنامه ریزی این سیستم را افزایش دهد. بنابراین، پیشنهاد می شود الگوهای مناسب نیازسنجی به مدیران و کارشناسان بهداشتی آموزش داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1095

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یوسفی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    81-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    601
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آزمون های تشخیصی (Diagnostic Test) آزمون های تشخیصی نوعی از آزمون های پیشرفت تحصیلی محسوب می شوند که معمولا در ابتدا و در طول دوره تحصیلی و فبل ار برگزاری آزمون نهایی، انجام می گیرند. هدف این آزمون ها، تعیین سطح توانایی فراگیران در بدو ورود به دوره و شناسایی قوت ها و ضعف های فراگیران و نیز کسب اطلاع استادان از مطالبی است که به درستی یاد گرفته نشده اند. از این رو، گسترش آزمون های تشخیصی، ابزارهای بسیار مناسبی در اختیار استادان و نظام آموزشی قرار می دهد تا با نقاط ضعف ها بپردازند و نقاط قوت را تقویت کنند. نتایج این آزمون ها بیشتر برای کسب اطلاع استادان و نظام آموزشی و فراگیران از چگونگی پیشرفت فراگیران است. معمولا کمتر از نتایج این آزمون ها برای داوری نهایی درباره فراگیران استفاده می شود ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 601

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button