Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1720
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1720

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

میرزامحمدی محمدحسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    203-227
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    6732
  • دانلود: 

    1719
چکیده: 

اهداف تعلیم و تربیت همواره در زمره بزرگ ترین مسائل تربیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. درباره اینکه هدف یا اهداف تعلیم و تربیت چیست میان صاحب نظران توافق نظر وجود ندارد و همین امر، زمینه مورد اشاره را مسئله دار جلوه داده است. در میان فلاسفه تعلیم و تربیت کسانی هستند که نسبت به اهداف تعلیم و تربیت رویکرد جامع و کاملی دارند و ضروری است که همواره این رویکرد مورد توجه دست اندرکاران نظام های تربیتی قرار گیرد. از جمله بزرگ ترین آنها یکی افلاطون و دیگری فارابی است که در این مقاله اهداف تعلیم و تربیت در نظر آنان بررسی و مقایسه شده است. اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه افلاطون و فارابی در دو بخش کلی اهداف فردی و اجتماعی تقسیم شده و اهداف فردی نیز به بخش های فرعی اهداف جسمانی (بدنی)، ذوقی (هنری)، اخلاقی، و عقلانی تقسیم شده است. پس از تشریح اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه دو مربی، زمینه های مشترک و متفاوت میان این دو دیدگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6732

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1719 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حاتمی جواد | زمانی رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1762
  • دانلود: 

    904
چکیده: 

هدف پژوهش بررسی تاثیر حالات خلقی بر سرعت پردازش ذهنی است. به همین منظور از 45 دانشجوی بهنجار خواسته شد به عنوان آزمودنی در این آزمایش شرکت کنند. آزمودنی ها به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند و با استفاده از روش القای آزمایشی حالت خلقی، در یک گروه خلق شاد و در گروه دیگر خلق غمگین ایجاد شد. گروه سوم گروه کنترل بود. هر سه گروه در یک آزمون سرعت بازشناسی کلمات در حافظه کوتاه مدت شرکت کردند. مواد این آزمون، کلمات دارای بارعاطفی مثبت و منفی بود. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آزمایش نشان داد که سرع بازشناسی کلمات در حالت خلقی غمگین کندتر از حالت خلقی شاد و عادی صورت می گیرد. همچنین خلق شاد موجب تسریع در بازشناسی کلمات مثبت می شود؛ اما اثر خلق غمگین در تسریع بازشناسی کلمات منفی معنادار نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1762

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 904 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    27-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1642
  • دانلود: 

    813
چکیده: 

در این پژوهش زنان و مردان نابارور بر حسب سبک دلبستگی و میزان سازش روانشناختی با ناباروری مقایسه می شوند. یکصد و چهل زوج (280=n) نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری بیمارستان امام خمینی تهران با تکمیل پرسش نامه های دلبستگی بزرگسال، سلامت روانی، و مشکلات زناشویی در این پژوهش شرکت کرده اند. یافته ها نشان می دهد که فراوانی سبک دلبستگی ایمن مردان نابارور بیش از فراوانی سبک دلبستگی ایمن زنان نابارور است، گرچه این تفاوت معنی دار نیست. مقایسه شاخص های سازش یافتگی زنان و مردان نشان می دهد که سطح سازش روانشناختی زنان با ناباروری کمتر از سطح سازش روانشناختی مردان با ناباروری است. همچنین افراد نابارور دارای سبک دلبستگی ایمن در مقایسه با افراد نابارور دارای سبک دلبستگی نا ایمن از سطوح بهزیستی روانشناختی بیشتر و درمانگی روانشناختی و مشکلات زناشویی کمتر برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1642

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 813 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

حری عباس | سالمی نجمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    47-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    914
  • دانلود: 

    467
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر کشف میزان همگونی مواد تدریس شده با آثار تولید یا هدایت شده توسط اعضای هیات علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی ایران است. جامعه پژوهش 45 نفر عضو تمام وقت تحصیلات تکمیلی در هفت گروه آموزشی است و از دو روش پژوهش پیمایشی و کتابخانه ای استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که به طور میانگین 10.3 درصد اعضا برای 87.5 درصد مواد تدریس شده خود آثار همگون تولید یا هدایت کرده اند، 66.6 درصد از اعضا برای 65.8 درصد از دروس تدریس شده خود اثری تولید و برای 26.3 درصد دروس پایان نامه ای هدایت کرده اند. در نهایت 30.7 درصد اعضا برای 19.6 درصد مواد تدریس شده اثر تولید کرده و فقط برای 0.6 درصد آنها پایان نامه همگون هدایت کرده اند. در طی سابقه تدریس اعضا (14 تا 19 سال) به طول میانگی 24.96 اثر تولید شده است که از این میان 18.44 عنوان (73.8 درصد) با مواد تدریس شده همگون بوده است. در نتایج، رابطه معناداری میان کمیت تولید اعضاء و تعداد آثار همگون به دست آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 914

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 467 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

حجازی الهه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    71-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1536
  • دانلود: 

    1159
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی تحول برداشت مفهوم هوش در میان کودکان و نوجوانان است. به همین منظور، تعداد 240 دانش آموز دختر و پسر شاغل به تحصیل در پایه های دوم (8 ساله) و چهارم (10 ساله) ابتدایی و اول (12 ساله) و سوم (14 ساله) راهنمایی (در هر پایه 60 نفر) با پیشرفت تحصیلی متوسط (بدون سابقه مردودی) از مناطق 1 و 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 78-79 انتخاب و با استفاده از مصاحبه بالینی با چهار محور (تعریف هوش و هوشمند، ویژگی ها و نشانگان هوشمندی، منشاء هوش، و ثبات و تغییرپذیری) مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که تعریف هوش و هوشمند بر اساس رفتارها و نمودهای عینی از 8 الی 14 سالگی مشاهده می شود؛ استفاده از رفتارهای مدرسه ای برای تعریف هوش و هوشمند سیری نزولی از دوره ابتدایی به راهنمایی داشته است؛ اکثریت کودکان و نوجوانان منشاء هوش را اکتسابی می دانند؛ اعتقاد به تغییر پذیری هوش و توجه به عامل تلاش و تجربه در اکتساب هوش در هر دو دوره تحصیلی مشاهده می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1536

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1159 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بازرگان زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    109-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    10916
  • دانلود: 

    6747
چکیده: 

در سال های اخیر توجه به نقش مدیر به عنوان رهبر آموزشی و مهمترین عامل تغییر و تحول و موفقیت برنامه های آموزشی و پرورشی مدرسه سبب گردیده که کار برنامه ریزان آموزش مدیران زیر سوال قرار گیرد، و برنامه ریزان به تجدید نظر در برنامه های آموزشی و جست جوی رویکردهای کارآمدتر برای آماده سازی مدیران بپردازند. انتفاد از برنامه های سنتی آموزش مدیران مدارس در زمینه هایی مانند ناکارآمدی ساختار برنامه ها، تدریس انتزاعی یا عدم سازگاری بین نظریه و عمل، فقدان شیوه مناسب، ناسازگاری برنامه با شیوه های یادگیری، و روحیه بزرگسالان موجب شده که در چند دهه اخیر تلاش های بسیاری در دانشگاه های بزرگ دنیا برای تغییر برنامه های سنتی آموزش مدیران و سازگار کردن آن با نیازهای این حرفه انجام گیرد. مقاله ضمن مرور پارادایم ها و دیدگاه های غالب در آموزش مدیران و تحلیل انتقادهای وارده به آموزش سنتی، به بررسی رویکردهای عمده در این زمین می پردازد، و با معرفی نمونه هایی از رویکردهای غالب مانند مربیگری، مانتورا، تشکیل گروه های مطالعه مسائل مدیریت و غیره، رویکرد نوشتن مورد را، که در حال حاضر به عنوان روشی موثر در دانشگاههای ایالت کبک (کانادا) برای آموزش اولیه و آموزش ضمن خدمت مدیران مورد استفاد قرار می گیرد، مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6747 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    131-153
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1024
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سه عامل سطح پردازش (خطی - معنایی)، دستور عمل، و نوع آزمون بر آماده سازی در آزمون های حافظه است. با توجه به الگوی پردازش متناسب با انتقال (TAP) و ملاک عمدی بودن بازیابی (RIC)، و با توجه به ویژگی های آزمون های تکمیل ستاک واژه و پاره لغت پیش بینی شده است که در موقعیت دستور عمل نهان، آزمودنی ها متفاوت پاسخ دهند. آزمودنی ها 80 دانشجوی دوره کارشناسی بودند که به طور تصادفی در هشت گروه آزمایشی قرار گرفتند. آزمون های تکمیل پاره لغت و ستاک واژه شامل 40 ماده آماج و 40 ماده پر کننده بودند. یافته ها نشان داد که هریک از سه عامل مورد نظر به طور معناداری بر آماده سازی تاثیر داشتند. و بویژه در موقعیت دستور عمل نهان، آزمودنی ها به آزمون های مورد نظر یکسان پاسخ ندادند. عامل سطح پردازش بر پاره لغت اثر داشت ولی بر تکلیف ستاک واژه با دستور عمل آشکار، یک آزمون یادآوری معطوف به نشانه و با دستور عمل نهان، یک آزمون نهان ادراکی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1024

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عابدینی یاسمین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    155-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    955
  • دانلود: 

    542
چکیده: 

با هدف بررسی رابطه بین کیفیت دوستی و راه های مقابله با تنیدگی، تعداد 328 دانش آموز دختر پایه سوم راهنمایی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای، از مناطق جغرافیایی جنوب، مرکز، و شمال شهر تهران انتخاب شدند. تحلیل یافته ها با استفاده از روش تحلیل عاملی و ضریب همبستگی چند متغیری پیرسون انجام گرفت. نتایج نشان دهنده وجود رابطه مثبت و معناداری میان مجاورت فیزیکی با مقابله اجتنابی؛خود فاش سازی با مقابله هیجان مدار؛ رضایتمندی با مقابله مسئله مدار، و صمیمیت با مقابله اجتنابی بود. همچنین در آزمودنی هایی که دارای جایگاه اجتماعی - اقتصادی پایین و متوسط بودند رابطه معناداری بین مجاورت فیزیکی و مقابله اجتنابی؛ خود فاش سازی و مقابله هیجان مدار؛ رضایتمندی و صمیمیت با مقابله مسئله مدار مشاهده شد در حالیکه در آزمودنی هایی که دارای جایگاه اجتماعی - اقتصادی بالا بودند هیچ گونه رابطه معناداری میان عامل های کیفیت دوستی و راه های مقابله با تنیدگی مشاهده نگردید. عامل اعتماد در دوستی در هیچ یک از سه گروه فوق رابطه معناداری با راه های مقابله با تنیدگی نداشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 955

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 542 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یوسفی فریده | خیر محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    177-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    1645
  • دانلود: 

    756
چکیده: 

اهداف عمده پژوهش حاضر عبارت است از 1) بررسی قابلیت اعتماد و آزمون استدلال صوری و آگاهی عاطفی در فرهنگ ایران،2) مقایسه استدلال صوری و آگاهی عاطفی دانش آموزان مدارس عادی و تیز هوش. برای این منظور، 388 دانش آموز تیزهوش وعادی از دبیرستان های شیراز، آزمون های استدلال صوری و آگاهی عاطفی را تکمیل کردند. یافته ها نشان می دهد که در هر دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی، آزمودنی هایی وجود دارند که از لحاظ استدلال صوری هنوز به سطح انتزاعی نرسیده اند. بین دو متغیر استدلال صوری و آگاهی عاطفی همبستگی معنی دار مشاهده نگردید؛ اما بین نمرات هر یک از آزمون های استدلال صوری، آگاهی عاطفی، با شاخص های پیشرفت تحصیلی همبستگی معنی دار بدست آمد. بررسی قابلیت اعتماد هر دو آزمون استدلال صوری و آگاهی عاطفی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ضرائبی به ترتیب برابر 0.71 و 0.76 بدست داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1645

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 756 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MIRZA MOHAMMADI M.H.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    33
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    201-225
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    248
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The aims of education has always been discussed as one of the main issues of the educational aspects. There has always been difference of opinion between the expertise with regard to what is the aim or aims of education. For this reason there has been caused a challenge. Among a full and comprehensive view about the aims of education. It is essential that this view to be considered by officials of educational systems, of these great philosophers are plato and farabi who in this writting and aims of education, from their point of view, were compared and being examined. The aims of education, from the plato and farabi point of view, have been divided into two parts: individual and social aims. Individual aims itself divided into subdivisions: physical, artical, ethical and rational aims. After explanation of educational aims from the above two great teachers point of view, the Common and differing grounds between their views have been discussed.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button