هدف بررسی رابطه سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه با عزت نفس و اضطراب بود. 303 دانشجوی دوره کارشناسی، از میان دانشجویان دوره های کارشناسی از 5 دانشکده مختلف دانشگاه ایالتی شمالی ایلی نویز که داوطلب شرکت در این تحقیق شده بودند، انتخاب شدند. از تمام دانشجویان شرکت کننده در این تحقیق آزمون شکلهای نهفته گروهی (GEFT) برای تعیین سبکهای شناختی، پرسشنامه عزت نفس (SEI) برای مشخص کردن میزان عزت نفس و مقیاس اضطراب آشکار (MAS) برای اندازه گیری مقدار اضطراب هر دانشجو گرفته شد.علاوه بر این، اطلاعات مورد نیاز درباره جنسیت، معدل، دانشکده و رشته تحصیلی هر دانشجو گردآوری شد. سه فرضیه در مورد رابطه همبستگی میان سبکهای شناختی، عزت نفس و اضطراب طرح شد که در سطح معنی داری 5 درصد آزمایش شدند. ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون محاسبه شد تا میزان همبستگی بین گروه ها مشخص شود.همبستگی میان سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه با عزت نفس و اضطراب پایین بود و تفاوت معنی داری وجود نداشت. لذا دو فرضیه طرح شده در رابطه با این همبستگی پذیرفته نشد. فرضیه همبستگی میان عزت نفس و اضطراب بدلیل وجود تفاوت معنی دار مورد تایید قرار گرفت.