Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

هویدا رضا | مولوی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    132-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    2457
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

مقدمه: بهبود کیفیت در آموزش عالی از رویکردهایی است که در دهه اخیر در بسیاری از نظام های آموزش عالی و دانشگاه های جهان مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، تعیین و مقایسه وضعیت بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی استان اصفهان بود.روش ها: در این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی، از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردید. پرسشنامه بر اساس مقیاس AQIP توسط پژوهشگر تهیه شده و دارای 26 سوال و مصاحبه از نوع نیمه سازمان یافته بود. حجم نمونه (n=260) از جامعه آماری پژوهش، یعنی، کلیه اعضای هیات علمی شش دانشگاه استان اصفهان انتخاب شد. در نمونه گیری از شیوه طبقه ای متناسب با حجم استفاده گردید. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های t و تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. داده های به دست آمده از مصاحبه ها نیز مقوله بندی شد.نتایج: میانگین نمرات شش زیر مقیاس بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه های گروه نمونه کمتر از میانگین فرضی 3 در طیف پنج درجه ای لیکرت بود. میانگین کلی بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی برابر با 97/2 و در غیر علوم پزشکی برابر با 82/2 که تفاوت معنی داری با یکدیگر دارند. بین میانگین های نمرات بهبود کیفیت آموزشی در گروه های مربی، استادیار و دانشیار به بالا، تفاوت معنی داری وجود نداشت. مصاحبه شوندگان به چهار مانع عمده در بهبود کیفیت آموزشی دانشگاه ها تاکید نمودند.نتیجه گیری: مدیریت آموزش در دانشگاه ها، برای رویارویی با چالش ها و مسایل خود ضروری می باشد. لازم است استراتژی ها و برنامه های آموزشی متناسب با نیازها و انتظارات جامعه و دانشجویان باشد و به جای تاکید بیش از اندازه به جنبه های کمی، به شاخص های بهبود کیفیت آموزشی تاکید شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2457

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    175-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    14
  • بازدید: 

    5301
  • دانلود: 

    2592
کلیدواژه: 
چکیده: 

یکی از روش های کسب دانش گروهی مورد استفاده، تکنیک دلفی است که فرایندی دارای ساختار برای پیش بینی و کمک به تصمیم گیری در طی راندهای پیمایشی، جمع آوری اطلاعات و در نهایت، اجتماعی گروهی است. در حالی که اکثر پیمایش ها سعی در پاسخ به سوال «چه هست» دارند، دلفی به سوال «چه می تواند/چه باید باشد» پاسخ می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    7-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2400
  • دانلود: 

    1700
چکیده: 

مقدمه: راهنمایی و مشاوره دانشجویان، جزیی از وظایف اعضای هیات علمی دانشگاه ها، به منظور فایق آمدن بر مشکلات قابل پیشگیری و افت تحصیلی ناشی از آن محسوب می گردد. هدف از این مطالعه، تعیین نگرش اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به مشاوره و راهنمایی دانشجویان و نظرات آنان نسبت به وظایف اساتید مشاور بود.روش ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، تعداد 164 عضو هیات علمی از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. برای سوالات نگرش این پرسشنامه، روایی 8/0 و پایایی 67/0 و سوالات وظایف مشاوره پایایی 8/0 محاسبه گردید. داده ها پس از جمع آوری، با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره گرفتن از آزمون های آماری t و ANOVA یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: هفتاد و هفت و شش دهم درصد از اساتید، سابقه مشاوره و راهنمایی دانشجویی داشتند و 6/82 درصد از آنان با وظایف مشاوره آگاه بودند، 7/86 درصد کاملا موافق و یا موافق با وظایف استاد راهنما بودند. در مجموع، 3/74 درصد از اساتید، نمره کل نگرش را کسب کردند. در مقایسه میانگین نمرات نگرش با متغیر مرتبه علمی و آگاهی از وظایف استاد مشاور، تفاوت معنی داری مشاهده گردید.نتیجه گیری: با توجه به نگرش نسبتا مثبت اساتید نسبت به مشاوره و راهنمایی و موافق بودن آنها با وظایف مصوبه وزارتخانه، شکی نیست که داشتن آگاهی و مهارت کافی و مناسب در انجام وظایف مشاوره و راهنمایی به منظور کمک و یاری به دانشجویان ضروری است. بنابراین، اطلاع رسانی و آموزش اساتید در خصوص مشاوره و راهنمایی پیشنهاد می گردد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2400

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1700 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    15-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    910
  • دانلود: 

    170
چکیده: 

مقدمه: استفاده از استانداردهای خارجی برای اعتباربخشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی در ایران امری غیر اصولی به نظر می رسد، پژوهشگر با بهره گیری از این استانداردها و نظرات صاحب نظران پرستاری و مامایی در ایران، به تدوین استانداردهای منطبق با شرایط آموزشی در ایران پرداخته است.روش ها: این مطالعه به صورت چند مرحله ای در سال های 1384 تا 1385 انجام شد. در مرحله اول، استانداردهای جهانی از طریق اینترنت استخراج، و در مرحله دوم، با بهره گیری از این استانداردها و اظهار نظر اساتید راهنما، استانداردهای مناسب کشور تنظیم شد. در مرحله سوم، از تکنیک دلفی برای نظرسنجی استفاده گردید، بدین ترتیب که 50 نفر دارای معیارهای ورود به مطالعه به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده نظرات آنها در خصوص مطلوبیت استانداردهای پیشنهادی در شرایط آموزشی کشور با کمک پرسشنامه طراحی شده در مرحله دوم سنجیده شد. نتایج توسط روش های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: پس از اعمال نظرات صاحب نظران در خصوص انطباق این استانداردها با شرایط کشور، 28 استاندارد و 224 شاخص در دوره کارشناسی ارشد، به عنوان استاندارد نهایی پیشنهاد گردید.نتیجه گیری: اکثراستانداردها از وضعیت 90 درصد مطلوبیت برخوردار است و فقط مباحثی نظیر ارایه مدارکی دال بر توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی و یا شایستگی تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، درصد مطلوبیت کمتری داشت. به نظر می رسد عمده ترین علل عدم مطلوبیت آنها، وضعیت آموزش در ایران باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 910

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 170 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    23-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1610
  • دانلود: 

    308
چکیده: 

مقدمه: با روش های آموزش سنتی احیای قلبی-ریوی برای دانشجویان پزشکی، اهداف آموزشی (Cardio Pulmonary Resuscitation) CPR به خوبی تامین نمی شود. هدف این مطالعه، ارایه روش جدید آموزش CPR به دانشجویان پزشکی و مقایسه تاثیر این روش جدید بر دانش و مهارت دانشجویان پزشکی با روش آموزشی مرسوم بود.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 40 نفر از دانشجویان پزشکی سال چهارم به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد تخصیص داده شدند. سپس گروه شاهد، روش مرسوم آموزشی را گذراند و گروه تجربی نیز در کارگاه آموزشی سه روزه (روز اول: کلاس تئوری، روز دوم: کارگروهی و تمرین عملی روی مولاژ، و روز سوم: مواجهه با محیط واقعی) شرکت کردند. آزمون دانش و مهارت قبل و بعد از گذراندن کارگاه انجام شد. سپس میانگین نمرات با آزمون t مستقل و t زوج مورد مقایسه قرار گرفت.نتایج: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو حیطه دانش و مهارت در دو گروه اختلاف معنی دار داشت. میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه در آزمون های عملی و تئوری نیز مورد مقایسه قرار گرفت که اختلاف آماری معنی داری را نشان داد.نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن اختلاف میانگین نمرات گروه مداخله، به نظر می رسد مداخله آموزشی باعث ارتقای سطح دانش و مهارت دانشجویان پزشکی در زمینه CPR شده است. از علل آن می توان به رعایت توالی کلاس های تئوری و عملی، اختصاص زمان بیشتر برای تمرین عملی، مواجهه با محیط واقعی و آموزش به صورت کار گروهی و مشارکت فعال دانشجویان اشاره کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1610

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 308 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسنی پرخیده | چراغی فاطمه | یغمایی فریده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    33-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1647
  • دانلود: 

    329
چکیده: 

مقدمه: خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم در بکارگیری دانش و مهارت های بالینی نقش مهمی ایفا می کند. هدف این پژوهش، تبیین خودکارآمدی و یادگیری خود تنظیم در عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در کارآموزی در عرصه بود.روش ها: در یک مطالعه کیفی، 50 دانشجو با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. سپس 28 مصاحبه نیمه ساختار یافته حضوری و سه مصاحبه گروه مدار با دانشجویان پرستاری داوطلب از دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی صورت گرفت. داده های پژوهش، با روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: در مطالعه حاضر، مفهوم خودکارآمدی در پنج درونمایه و مفهوم یادگیری خود تنظیم در سه درونمایه دسته بندی شدند. از نظر شرکت کنندگان، خودکارآمدی در عملکرد بالینی مترادف کسب مهارت بالینی، بررسی بیمار، برنامه ریزی و اجرا و ارزشیابی مراقبت ها بود. با تکیه بر دانش، تجربه یادگیری خود تنظیم در عملکرد بالینی مترادف تلاش برای یادگیری بالینی همراه با خودانگیزشی، تمرین فرایند پرستاری و تلاش برای کسب رفتار حرفه ای بود.نتیجه گیری: خودکارآمدی و یادگیری خود تنظیم در توانایی مراقبت مستقل از بیمار نقش دارد و به رشد توانمندی و مهارت حرفه ای دانشجویان پرستاری کارآموز در عرصه کمک می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1647

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 329 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    43-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    2481
  • دانلود: 

    470
چکیده: 

مقدمه: استفاده از الگوی (Dundee Ready Education Environment Measure) DREEM به عنوان ابزار تشخیصی برای بررسی مشکلات درسی و نیز اثربخشی تغییر در آموزش و شناسایی تفاوت محیط واقعی با محیط مطلوب بکار می رود. این ابزار فضای محیط آموزشی و یادگیری را اندازه می گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی نظرات دستیاران و کارورزان چهار بخش اصلی بالینی در چهار بیمارستان اصلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد محیط آموزشی بود.روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی با استفاده از ابزار استاندارد DREEM با مختصر تغییراتی متناسب با فرهنگ ملی در چهار بخش اصلی بالینی (داخلی، کودکان، جراحی و زنان) در چهار بیمارستان دانشگاه (علی اصغر (ع)، رسول اکرم (ص)، فیروزگر و اکبرآبادی) انجام شد. پرسشنامه های 50 سوالی در پنج حیطه یادگیری، استادان، درک دانشجو از توانایی علمی خود، فضای حاکم بر محیط آموزشی و درک دانشجو از شرایط اجتماعی خود، میان دستیاران (86 نفر) و کارورزان (107 نفر) توزیع شد. داده های حاصل توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.نتایج: میانگین امتیازات کسب شده در پنج حیطه 6/140 از مجموع 200 امتیاز محاسبه شد که گرایش بیشتر به سمت مثبت را نشان داد. میانگین حیطه های پنج گانه تفاوت معنی داری را نشان نداد. میانگین حیطه ها با 3/70 درصد نسبتا مطلوب ارزیابی شد. نظرات دو جنس در فراگیران تفاوت معنی دار نشان نداد. نظرات دستیاران نسبت به کارورزان تفاوت معنی دار داشت. مجموع امتیازات بخش زنان بطور معنی دار کمتر از بخش های داخلی و کودکان بود اما با بخش جراحی تفاوت معنادار نداشت.نتیجه گیری: اگرچه محیط آموزشی بخشهای بالینی در دانشگاه با گرایش بیشتر به سمت مثبت و نسبتا مطلوب (در بخشهای داخلی و کودکان) ارزیابی شد. اما توجه بیشتر استادان به رعایت اصول طراحی آموزشی و ایجاد فضای مناسب آموزشی به منظور یادگیری بهتر دانشجو، ضروری است. از الگوی DREEM برای پایش و سنجش اصلاح و تغییر در برنامه می توان استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2481

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 470 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    51-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    802
  • دانلود: 

    150
چکیده: 

مقدمه: حذف نهایی دروس توسط دانشجویان موجب تداخل ساعت برنامه درسی و تداخل ساعت امتحانات در ترم های آینده، کاهش کارآیی، اتلاف وقت، عقب افتادن دانشجو از همکلاسان خود و در نهایت، طولانی شدن مدت تحصیل می گردد. این پژوهش با هدف بررسی علل حذف نهایی دروس دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گردید.روش ها: در یک مطالعه توصیفی-مقطعی، پرسشنامه ای در چهار حیطه مربوط به دانشجویان، دروس، آموزش اساتید و استفاده از امکانات تنظیم گردید و بین دانشجویانی که در تاریخ های حذف نهایی برای حذف دروس مراجعه کرده بودند توزیع و توسط آنان تکمیل شد. داده ها با آمار توصیفی و مجذور کای در نرم افزار SPSS تجزیه تحلیل شد.نتایج: علل حذف دروس به ترتیب عبارت بودند از: 3/44 درصد غیبت بیش از حد مجاز در درس، 7/20 درصد مشکل بودن درس، 4/20 درصد پایین بودن نمره امتحان میان ترم، 4/18 درصد تداخل با امتحانات دیگر، 17 درصد تداخل با دروس دیگر، 1/10 درصد نامناسب بودن روش تدریس، 4/7 درصد مشکلات شخصی، 3/6 درصد عدم مطالعه درس در طول ترم.نتیجه گیری: باید آگاهی دانشجویان را نسبت به قوانین، آیین نامه ها و عواقب حذف نهایی با ارایه اطلاعات به موقع افزایش داد. آشنا نمودن دانشجویان با قوانین و مقررات آموزشی و توجیه آنان در خصوص پیامدهای حذف نهایی از الزامات دوره های آموزشی می باشد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 802

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 150 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صادقی مصطفی | بخشی حمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    63-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    876
  • دانلود: 

    659
چکیده: 

مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی دندانپزشکان عمومی و اولویت بندی آنها در برنامه آموزش مداوم از ضروریات است. مطالعه حاضر به منظور تعیین نظرات دندانپزشکان عمومی شهرستان های کرمان و رفسنجان در مورد نیازهای آموزشی، روش های مناسب تدریس و اجرای برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی انجام گرفت.روش ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی در سال 1386 انجام شد و در آن 145 دندانپزشک عمومی شهرستان های کرمان و رفسنجان شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ای حاوی مشخصات فردی، 17 سوال بر مبنای عناوین برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی، به ترتیب 8 و 6 سوال در مورد روش های مناسب تدریس و اجرای برنامه آموزش مداوم و بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون t-test و نرم افزار SPSS گزارش گردیدند.نتایج: به ترتیب 93 و 52 نفر از دندانپزشکان عمومی شهرستان های کرمان و رفسنجان شرکت کردند. مهم ترین اولویت آموزشی برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی به ترتیب نسل جدید کامپوزیت ها، کنترل عفونت و اصول استریلیزاسیون، علل شکست ترمیم های خلفی و قدامی با کامپوزیت رزین و پرسلن لامینت ونیر بود. شرکت کنندگان انجام کار عملی در کارگاه آموزشی، مشاهده کار عملی و سخنرانی همراه با نمایش فیلم را برای تدریس و مطالعه کتب و مجلات علمی، تماشای فیلم آموزشی و سمینار و کنگره را برای اجرای برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی مناسب تر دانستند.نتیجه گیری: سرفصل های برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی باید بطور منظم و متناسب با نیاز فراگیران بازنگری شوند. روش تدریس بیشتر به صورت انجام و یا مشاهده کار عملی باشد و از شیوه های نوین در اجرای برنامه استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 659 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    70-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2009
  • دانلود: 

    381
چکیده: 

مقدمه: اوقات فراغت، فرصتی است که به فرد امکان می دهد تا هنگامی که از کار، اجتماعات یا تعهدات خانوادگی نسبتا آزاد است، یک فعالیت ذهنی، تفریحی یا سرگرم کننده مطابق با سلیقه خود فراهم کند. این بررسی با هدف شناسایی علایق و گرایشات دانشجویان و میزان اطلاع آنان از امکانات دانشگاه، برای برنامه ریزی صحیح مسوولین دانشگاه مطابق با سلیقه های دانشجویان انجام گرفت.روش ها: مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی با نمونه ده درصدی از کل دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر روی 356 دانشجو انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه، جمع آوری و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل گرفت.نتایج: میانگین اوقات فراغت 36/1±47/2 ساعت بود که دانشجویان 92±88 دقیقه را صرف قدم زنی در پارک، 81±77 دقیقه صرف تماشای تلویزیون، و 49±24 دقیقه صرف استفاده از امکانات ورزشی دانشگاه می کردند. مهمترین اولویت های دانشجویان برای پرکردن اوقات فراغت خود به ترتیب استراحت 9/70 درصد (249 نفر)، تفریح 7/59 درصد (209 نفر)، مطالعه درسی 4/48 درصد (170 نفر)، غیر درسی 9/47 درصد (168 نفر)، ورزش 2/28 درصد (99 نفر)، سرگرمی 9/22 درصد (80 نفر) بود. بین بعضی از فعالیت های انجام شده پسران و دختران دانشجو اختلاف معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: میزان اوقات فراغت دانشجویان علوم پزشکی شیراز در سطح دانشجویان تهران و لبنان است و به دلیل تفاوت در سلیقه ها و علایق دانشجویان مذکر و مونث و بر حسب مقطع تحصیلی آنها، دانشگاه باید برنامه ریزی جدی برای افزایش فعالیت های مفید در اوقات فراغت انجام دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2009

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    81-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1000
  • دانلود: 

    128
چکیده: 

مقدمه: بررسی وضعیت سلامت بیماران، اساس فرایند پرستاری بوده، و یافتن مشکلات آنان برای برنامه ریزی های مراقبتی توسط پرستاران و دانشجویان پرستاری ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان مهارت دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان در بررسی سلامت بیماران در سال 1384 انجام شد.روش ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، تمامی دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان (44 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های اطلاعات فردی، که توسط نمونه ها تکمیل می شد، و چک لیست مشاهده ای بررسی وضعیت سلامت بود که با حضور پژوهشگران در بخش های کارورزی و مشاهده عملکرد دانشجویان در بررسی وضعیت سلامت تکمیل می گردید. اطلاعات با استفاده از روش های آماری توصیفی، آزمون های آماری t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بیست درصد از دانشجویان در بررسی سلامت بیماران ضعیف بودند، 2/68 درصد دانشجویان نمره متوسط گرفتند و تنها 4/11 درصد از دانشجویان در بررسی سلامت بیماران دارای مهارت خوبی بودند.نتیجه گیری: اکثر دانشجویان سال آخر رشته پرستاری در بررسی سلامت مهارت کافی نداشتند. بنابراین، همکاری مدیران ارشد پرستاری در وزارت بهداشت، بیمارستان ها، دانشکده ها و مربیان برای برنامه ریزی دقیق برای حل این مشکل ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1000

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 128 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    91-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    2103
  • دانلود: 

    281
چکیده: 

مقدمه: بررسی عوامل موثر در افت تحصیلی می تواند برای دست اندرکاران آموزشی، تصویری روشن تر از کارکرد دانشگاه فراهم نماید و امکان دستکاری و مداخله مناسب برای کاهش عوارض افت تحصیلی را به دنبال داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی علل مشروط شدن دانشجویان داشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.روش ها: در این مطالعه پیمایشی که در سال تحصیلی 84-1383 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور انجام شد، نمونه تحقیق 100 دانشجوی مشروط و 100 دانشجوی غیر مشروط بودند. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه های ویژگی های فردی، رضایت از رشته تحصیلی، رضایت از دانشگاه، سلامت روان، فشارزاهای تحصیلی انجام شد. داده ها با آزمون های مجذور کای و t و نرم افزار SPSS تحلیل شد.نتایج: مشروط شدن در دانشجویان مرد و متاهل بیشتر بود. دانشجویان مشروط برای تامین هزینه های زندگی بیشتر کار شخصی می کردند. دیپلم آنها بیشتر از شهرستان و روستاها و بخش، قبولی شهریور، سهمیه ایثارگران، دارای معدل پیش دانشگاهی کمتر، با فاصله بیشتر بین اخذ دیپلم و پذیرفته شدن در دانشگاه، سن بیشتر، پدر و مادر کم سواد و با مشاغل پایین تر بودند. دانشجویان مشروط از رشته تحصیلی رضایت کمتری داشته و از سلامت روانی پایین تری برخوردار بودند. دانشجویان مشروط فشارزاهای بیشتری را در محیط خوابگاهی، شرایط آموزشی، محیط آموزشی و دانش آموختگی تجربه کرده بودند.نتیجه گیری: دست اندرکاران آموزش باید با توجه به متغیرهای موثر بر عملکرد تحصیلی و مشروط شدن دانشجویان، راهبردهای مناسبی را طراحی و اجرا نمایند تا بر اساس شناخت دقیق همین ویژگی ها، بتوان دانشجویان در معرض خطر را شناسایی و با مشاوره های مناسب امکانات بهتری برای آنان فراهم نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2103

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 281 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    101-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1629
  • دانلود: 

    356
چکیده: 

مقدمه: بازاندیشی به عنوان یک راهبرد آموزشی موثر مورد تاکید پژوهشگران قرار گرفته است اما تحقیقات کیفی اندکی در مورد نتایج حاصل از بکارگیری آن وجود دارد. این پژوهش برای پاسخ گویی به این سوال که مکانیزم های تاثیر بازاندیشی بر تجارب بالینی چیست؟ انجام شد.روش ها: این پژوهش کیفی به روش گراندد تئوری انجام شده، گروه هدف 20 نفر از دانشجویان سال چهارم پرستاری با تجربه 10 هفته برنامه بازاندیشی بودند. به دانشجویان یک راهنما در مورد نحوه انجام بازاندیشی داده و از آنان خواسته شد تا تفکرات خود را پیرامون تجارب به دست آمده از محیط بالینی در ژورنال های شخصی خود، که به صورت هفتگی به پژوهشگر تحویل داده می شد، بنویسند. سپس به آنها بر اساس مقیاس سطوح بازاندیشی و راهبردهای تفکر در پرستاری، بازخورد مناسب داده می شد. در پایان مدت مذکور، دانشجویان در دو گروه 10 نفره در مصاحبه گروه متمرکز شرکت نمودند. مطالب نسخه برداری شده به روش کیفی تحلیل شد و کدگذاری آن طی سه مرحله انجام و داده ها طبقه بندی و نام گذاری گردید. نام های طبقه بندی، درون مایه های به دست آمده از این پژوهش است.نتایج: یافته ها نشان داد که فرایند تاثیر بازاندیشی بر تجارب بالینی در 5 حیطه مراقبت، تفکر، تلفیق نظریه و عمل، مکانیزم های خودتنظیمی و انگیزش پدیدار می شود.نتیجه گیری: تجارب دانشجویان از برنامه بازاندیشی نشان می هد که بازاندیشی موجب رویکرد کلی نگر به بیمار، تاثیرگذاری بر تفکر، پیوند نظریه و عمل و تقویت مکانیزم های خودتنظیمی و انگیزش می شود. متغیر انگیزش به عنوان متغیر مرکزی بر تمامی چهار درون مایه دیگر تاثیر گذاشته و از آنها تاثیر می پذیرد. عنصر انگیزش به عنوان متغیر مرکزی می تواند به عناصر این چرخه اضافه شود. تلفیق بازاندیشی در برنامه های پرستاری قابل توصیه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1629

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 356 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    113-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    953
  • دانلود: 

    631
چکیده: 

مقدمه: آزمون OSCE روش مناسبی برای ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نظرات مدرسان بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه ارزشیابی بالینی به روش OSCE صورت گرفته است.روش ها: در این پژوهش توصیفی، کل اساتید بالینی پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان جامعه مورد مطالعه بودند (266 نفر). میزان پاسخ دهی 4/74 درصد بود. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته در 5 حیطه فرهنگی، امکانات، دانش فنی، زمان و ویژگی های آزمون جمع آوری شد. داده ها با استفاده از شاخص های پراکندگی و مرکزی بیان گردید و با آزمون های آماری t،ANOVA  و ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: از 198 نفر شرکت کننده در پژوهش، بیش از نیمی از آنها مذکر (1/55 درصد) با میانگین سنی 07/4±8/41 بودند. بیشترین رتبه علمی را استادیاری، رشته تحصیلی را پزشکی و میزان تحصیلات PhD)، متخصص و فوق تخصص) تشکیل دادند. بیشترین موافقت مربوط به حیطه امکانات اجرایی (526/2±9/14) و کمترین موافقت مربوط به حیطه دانش فنی اجرایی (77/2±91/8) بود. بین نظرات مدرسان بر اساس متغیرهای میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، رتبه علمی، سابقه آموزش و خدمت بالینی اختلاف آماری معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، اگرچه موانع و مشکلاتی برای اجرای آزمون OSCE بویژه از نظر امکانات و وقت گیربودن این روش وجود دارد، اما به علت مزایا و ویژگی های خاص این روش در ارزیابی مهارت های بالینی، این مشکلات و نقاط ضعف قابل چشم پوشی بوده و توسعه این روش و بکارگیری آن از طریق ایجاد بستر مناسب و رفع موانع اجرایی در همه گروه های آموزشی قابل توصیه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    121-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    2277
  • دانلود: 

    275
چکیده: 

مقدمه: فعالیت جسمانی منظم بر روی ابعاد سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی دانشجویان و جامعه اثر مثبت داشته و ارایه واحد تربیت بدنی دانشگاه ها بر حصول این مهم نقش دارد. این مطالعه با هدف مقایسه نگرش و عملکرد مرتبط با فعالیت جسمانی و تربیت بدنی دانشجویان دختر در دو شیوه ارایه واحد درسی تربیت بدنی 2 بر اساس مدل بزنف و روش روتین انجام شد.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی و آینده نگر، کلیه دانشجویان دختر (n=113) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که کلاس های واحد درس تربیت بدنی 2 را در نیم سال اول سال تحصیلی 86-85 انتخاب کرده بودند، شرکت نمودند. کلاس ها به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم بندی شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه نگرش در مورد انجام فعالیت فیزیکی و به درس تربیت بدنی همراه با پرسشنامه فعالیت جسمانی بین المللی بود. مداخله آموزشی در دانشجویان گروه تجربی به مدت دو ماه با برنامه آموزشی بر اساس اجزای مدل بزنف و گروه شاهد هم به مدت دو ماه تحت آموزش روتین واحد عمومی تربیت بدنی 2 قرار گرفتند. دانشجویان دو گروه، 2 و 4 ماه بعد از پایان برنامه آموزشی پیگیری شدند. اطلاعات با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بعد از مداخله، گروه تجربی بطور معنی داری میانگین نمره نگرش بالاتری در دو حیطه نگرش در مورد تربیت بدنی و فعالیت جسمانی نسبت به گروه شاهد کسب کرد. مجموع شدت فعالیت های جسمانی انجام شده در گروه تجربی از توزیع بهتر برخوردار و بطور معنی داری نسبت به گروه شاهد بهتر بود.نتیجه گیری: بکارگیری مدل های رفتاری از جمله مدل بزنف می تواند در طراحی برنامه درسی واحد تربیت بدنی 2 موثر واقع شود.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2277

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 275 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

HOVEYDA R.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2008
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (19)
  • صفحات: 

    132-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    288
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Academic quality improvement in higher education has recently been the subject of attention in many universities of the world. The purpose of this study was to determine the level of academic quality improvement in Isfahan Universities and to compare the Medical and Non-medical Universities.Methods: In this descriptive study, two data gathering tools including questionnaire and interview were used. The questionnaire was made by the researcher based on AQIP scale and included 26 questions. The interview was a semi-structured one. Statistical population was all faculty members at six public universities of Isfahan province in the year 2005-2006 (N=1851). Statistical sample was chosen through stratified sampling (n=260). The data obtained from the questionnaires was analyzed by SPSS software using t-test, and ANOVA. The data gathered from the interviews was also coded and categorized.Results: The mean score of 6 sub-scales of academic quality improvement in sample universities was lower than criterion (3) in 5 point Lickert scale. The total mean of academic quality improvement in medical universities was 2.97 and for non-medical universities was 2.82 which showed a significant difference. There was no significant difference between mean scores of academic quality improvement according to the faculty members' ranks (instructor, assistant professor, associate professor and higher levels). Interviewees pointed out 4 major barriers to academic quality improvement in universities.Conclusion: Educational administration at universities must fit their strategies and curriculum to students and community needs and expectations in order to overcome challenges and obstacles that they are faced with. They must also concentrate on qualitative aspects of quality improvement instead of quantitative aspects.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 288

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    142-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    907
  • دانلود: 

    189
چکیده: 

مقدمه: در حال حاضر، بهترین روش جلوگیری از اشاعه بیماری در بین پرسنل پزشکی آگاهی کارکنان درمانی و درک آنها از عوامل خطرزای بیماری است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی در زمینه بیماری ایدز صورت گرفت.روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 133 نفر از دانشجویان دوره بالینی رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از پرسشنامه انجام گردید. پرسشنامه از سه بخش (مشخصات عمومی، آگاهی و نگرش) تشکیل شده بود. پس از انجام پیش آزمون، برنامه آموزشی طی یک ترم به اجرا در آمد و سپس پس آزمون انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه امتیازات افراد قبل و بعد از آموزش با آزمون های t-student و t زوج انجام شد.نتایج: چهل و شش و شش دهم درصد از افراد مورد مطالعه زن و 4/53 درصد مرد بودند. نمره آگاهی دانشجویان از عوامل خطر بیماری قبل و بعد از مداخله به ترتیب 207±15.06  و 1.44±17.12 بود. میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان نیز از 10.7±92.77 به 10.33±97.78  پس از آموزش افزایش یافت.نتیجه گیری: تاثیر آموزش در افزایش آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به بیماری ایدز است. با توجه به افزایش میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دوره بالینی به دنبال آموزش پیشنهاد می شود آموزش های مداوم و جدید در برنامه ریزی های درسی این گروه از دانشجویان گنجانیده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 907

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 189 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    149-153
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1711
  • دانلود: 

    335
چکیده: 

مقدمه: پزشکی مبتنی بر شواهد، مجموعه ای از روش ها و منابع برای یافتن و بکارگیری بهترین شواهد موجود از مطالعات، برای مراقبت از هر یک از بیماران است. هدف از این مطالعه، بررسی اثر دوره های آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد بر توانایی نقد مقالات کارآزمایی بالینی تصادفی شده در دانشجویان پزشکی بود.روش ها: این مطالعه بر روی دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمستان 86 انجام شد. شرکت کنندگان که به روش نمونه گیری سهولت قابلیت دسترسی انتخاب شده بودند، ضمن شرکت در کارگاه طب مبتنی بر شواهد، که در مرکز پژوهش های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، پرسشنامه استاندارد قبل و بعد از شرکت در کارگاه را دریافت کردند. برای مقایسه پاسخ گویی شرکت کنندگان به سوالات و تفاوت آنها قبل و بعد از شرکت در کارگاه، از آماره paired t-test استفاده شد.نتایج: پاسخ به سوالات کاربرد پزشکی مبتنی بر شواهد در ارزیابی نقادانه مقالات بعد از شرکت در کارگاه، افزایش معنی داری یافته بود.نتیجه گیری: یک دوره کوتاه مدت کارگاه آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد، می تواند به شکل موثری توانایی ارزیابی منتقدانه دانشجویان را افزایش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1711

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 335 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    154-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1255
  • دانلود: 

    341
چکیده: 

مقدمه: پایان نامه ها به عنوان یکی از منابع مهم اطلاعاتی به شمار می آیند. هدف از این مطالعه ارزیابی خصوصیات و ساختار پایان نامه های دانشجویان از نظر روش تحقیق بود.روش ها: در این مطالعه توصیفی، کلیه پایان نامه های دانش آموختگان رشته دندانپزشکی از سال 1377 تا 1383 به تعداد 176 جلد از نظر ساختار پژوهش، نوع مطالعه و نتایج مورد بررسی قرار گرفت.نتایج: سی و هفت و نیم درصد پایان نامه ها توصیفی، 6/17 درصد تجربی، 5/16 درصد توصیفی-تحلیلی، 8/6 درصد تحلیلی و 8 درصد کارآزمایی بالینی بودند. ده و دو دهم درصد پایان نامه ها از نظر نگارش و روش تحقیق نمره کیفیت عالی، 8/64 درصد نمره کیفیت خوب، 2/24 درصد نمره کیفیت متوسط و 6/0 درصد نمره ضعیف داشتند.نتیجه گیری: باید نظارت بیشتر روی کیفیت پایان نامه توسط اساتید راهنما و هدایت دانشجویان به سمت موضوعات تحلیلی و تجربی صورت گیرد. همچنین لزوم آموزش بیشتر روش تحقیق و آمار به دانشجویان و تدوین الگویی جامع برای نگارش پایان نامه ها چشمگیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1255

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 341 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    158-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    802
  • دانلود: 

    677
چکیده: 

مقدمه: فعالیت های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص نشر مقالات علمی اگرچه قابل تقدیر است لیکن رضایت بخش نیست. هدف این مطالعه، تعیین و مقایسه عوامل موثر بر عدم گرایش به نگارش مقالات علمی از دیدگاه اعضای هیات علمی علوم پایه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1385 بود.روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی و به صورت سرشماری انجام شد، جامعه آماری آن را کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان (260 نفر) تشکیل دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای از نوع بسته و دارای دو بخش مشخصات فردی و بخش نگرش بود. پرسشنامه ها بین کلیه اعضای هیات علمی توزیع گردید که نهایتا اطلاعات 228 پرسشنامه دریافت شده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: از کل افراد مورد مطالعه، 102 نفر (8/44 درصد) در گروه علوم پایه و 126 نفر (2/55 درصد) در گروه علوم بالینی قرار داشتند. اولین فاکتور موثر بر عدم گرایش به نگارش مقالات علمی از دیدگاه گروه علوم پایه، نداشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی با میانگین نمره 0.96±3.95 و از  دیدگاه اعضای علوم بالینی، مشغله زیاد در امور آموزشی، تدریس و یا درمان با میانگین نمره 1.17±3.88 بود.نتیجه گیری: واحدهای مورد پژوهش بر این باورند که مشغله زیاد در انجام امور دانشگاهی و مسلط نبودن به زبان انگلیسی از موانع اولیه و مهم در تمایل و گرایش آنان به نگارش مقالات علمی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 802

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 677 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 ( پیاپی 19)
  • صفحات: 

    164-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1240
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

مقدمه: مطالعات متعددی گواه رشد قابل ملاحظه فعالیت های پژوهشی و تولیدات علمی ایران طی سالیان اخیر می باشد. در این میان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان یک دانشگاه مادر، دارای جایگاه ویژه ای بوده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در طول حیات این دانشگاه یعنی از بدو تاسیس آن در سال 1364 تا سال 1385 بود.روش ها: این پژوهش یک مطالعه از نوع توصیفی است که بر اساس داده های بازیابی شده از بانک اطلاعاتی Web of Science ISI و نیز بانک اطلاعاتی Medline صورت گرفت.نتایج: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در طی سال های مورد بررسی موفق به نمایه کردن 313 مقاله علمی در مدلاین و 350 مقاله در ISI شده اند. دانشکده پزشکی در زمینه تولیدات علمی نمایه شده در دو بانک اطلاعاتی مذکور در صدر دانشکده ها و مراکز وابسته به این دانشگاه قرار گرفت.نتیجه گیری: پژوهش حاضر بیانگر رشد قابل توجه مقالات علمی این دانشگاه، خصوصا از سال 1379 به بعد می باشد. برقراری سیستم پرداخت پاداش به نویسندگان مقالات، ایجاد و گسترش زیرساختار شبکه اینترنت و ارایه خدمات اینترنتی در دانشگاه، اشتراک بانک های اطلاعاتی و مجموعه مجلات الکترونیکی و برگزاری کارگاه های آموزشی روش تحقیق و مقاله نویسی از عمده دلایل این پیشرفت بشمار می رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1240

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button