Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (12)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1298
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1298

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (12)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2604
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2604

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (12)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1118
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    33-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    15
  • بازدید: 

    4088
  • دانلود: 

    1403
چکیده: 

مقدمه. شناخت عوامل موثر در ایجاد انگیزش شغلی، از ضرورت هایی است که می تواند در افزایش بهره وری و رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه کمک کننده باشد. برای شناسایی عوامل درونی و بیرونی انگیزش شغلی، این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر در ایجاد انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد. روش ها. در یک مطالعه توصیفی، کلیه اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (82 نفر)، پرسشنامه 40 سوالی را که توسط پژوهشگر براساس تئوری دو عاملی هرزبرگ (Herzberg) طراحی گردیده و با روایی محتوا و پایایی آزمون مجدد تایید شده بود، تکمیل کردند. داده ها به صورت توزیع فراوانی مطلق و نسبی و انجام آزمون مجذور کای توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج. نتایج نشان داد که 81 درصد اعضای هیات علمی، عوامل بیرونی و 72 درصد آنها عوامل درونی را بر ایجاد انگیزش شغلی موثر می دانستند. در بین عوامل بیرونی به ترتیب اهمیت، عامل های حقوق و دستمزد، امنیت شغلی، شرایط محیط کار، نحوه ارتباط با دیگران، سرپرستی و نظارت و خط مشی حاکم بر محیط کار، و در بین عوامل درونی به ترتیب اهمیت، ماهیت کار، شناخت و قدردانی از افراد، پیشرفت و توسعه شغلی و موفقیت شغلی، بیشترین نقش را داشته اند.بحث. اهمیت عوامل بیرونی (بهداشتی) از نظر اعضای هیات علمی در مقایسه با عوامل درونی (انگیزشی) در ایجاد انگیزش شغلی بیشتر می باشد که با نظریات هرزبرگ مطابقت ندارد. مهم ترین عامل در ایجاد انگیزش شغلی، حقوق و امنیت شغلی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4088

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1403 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

کبیری پیام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    131-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    505
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

بانک اطلاعاتی ERIC، یکی از قدیمی ترین، جامع ترین و پرمراجعه کننده ترین بانک های اطلاعاتی دنیا در زمینه علوم آموزشی است. ERIC در واقع نام مرکز اطلاع رسانی منابع آموزشی یا همان Educational Resources Information Center است.گرچه ERIC در اصل، نام مرکز فوق و بخشی از موسسه علوم آموزشی (Institute of Educatinol Science) وزارت آموزش آمریکا است، ولی در عین حال، نام بانک اطلاعاتی این مرکز نیز قرار گرفته است(بانک اطلاعاتی ERIC) ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 505

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یوسفی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    129-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    834
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

استفاده از طبقه بندی هدف های آموزشی توسط آموزش دهندگان، در سطح مختلف آموزشی، درمقام عمل هم به ایجاد زبان مشترک در بین افراد درگیر در طراحی آموزشی، ارزشیابی آموزش و معلمان کمک می کند و هم فراگیران را به سمت هدف های آموزشی مورد نظر هدایت می کند. در واقع، به جهت دارشدن یادگیری فراگیران مساعدت می کند. در شماره های قبل، نحوه استفاده از طبقه بندی می باشد، در حیطه های شناختی و روانی و حرکتی، تشریح شد. در این شماره استفاده از این طبقه بندی در حیطه عاطفی (Affective Domain) مختصرا توضیح داده می شود ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 834

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    5-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1262
  • دانلود: 

    242
چکیده: 

مقدمه. ریزش زیاد دانشجویان پرستاری و بی میلی بسیاری از پرستاران برای تداوم اشتغال در این حرفه، توجه صاحب نظران را به ضرورت در نظر گرفتن ویژگی های شخصیتی افراد در هنگام گزینش برای این رشته، جلب نموده است. با توجه به فقدان مطالعه قبلی در زمینه میزان تناسب شغلی شخصیتی دانشجویان پرستاری در ایران، این مطالعه با هدف تعیین خصوصیات شخصیتی دانشجویان جدیدالورود پرستاری و بررسی تناسب آن برای تحصیل و کار در این حرفه انجام شد.روش ها. پژوهش به صورت توصیفی در دانشکده های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، کاشان و یکی از واحدهای دانشگاه آزاد صورت گرفت. انتخاب نمونه به صورت آسان انجام شد و 52 نفر از دانشجویان جدیدالورود سال تحصیلی81-1380 با استفاده از پرسشنامه شغلی شخصیتی هالند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج. شصت و سه و پنج دهم درصد از دانشجویان مونث و 5/36 درصد مذکر و دارای میانگین سنی 22±1.2 سال بودند. براساس نتایج به دست آمده، 2/44 درصد از دانشجویان به لحاظ شخصیتی خصوصیاتی مناسب برای حرفه پرستاری نداشتند. 77 درصد از دانشجویان اظهار داشتند که در موقع انتخاب رشته اطلاعات کمی در مورد آن داشته اند.بحث. نزدیک به نیمی از دانشجویان پرستاری، به لحاظ بارزترین خصوصیات شخصیتی با خصوصیات لازم برای حرفه پرستاری سازگاری نداشتند. پیشنهاد می شود که از آزمون های شخصیت و تستهای رغبت سنج برای انتخاب بهترین دانشجویان از میان افرادی که صلاحیت های علمی و استعداد تحصیلی خوبی را نشان داده اند، برای تحصیل در رشته پرستاری استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 242 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    13-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1580
  • دانلود: 

    883
چکیده: 

مقدمه. یکی از اقدامات اساسی مدیران پرستاری در جهت ارتقای کیفیت مراقبت های آموزش پرستاران است و چنان که منطبق بر اصول و نیازهای آموزشی پرسنل طراحی و اجرا شود، شاهد بهبود در کیفیت مراقبت های پرستاری خواهیم بود. در این پژوهش با ارائه الگویی اجرایی در برنامه های آموزش ضمن خدمت پرستاران، به تعیین تاثیر آن برکیفیت مراقبت های پرستاری می پردازیم. روش ها. این پژوهش نیمه تجربی با طرح دو گروهی دو مرحله ای قبل و بعد از مداخله است، با بررسی کیفیت مراقبت های پرستاری 60 بیمار تصادفی و در گروه های تجربی و شاهد انجام گرفته است (هر گروه 30 بیمار). کیفیت مراقبت های پرستاری در بخش جراحی توسط چک لیست بررسی گردید. در گروه تجربی، الگوی آموزشی بر مبنای نیازهای آموزشی پرستاران تعیین و آموزش پرسنل توسط پرستاران به مدت 3 ماه ارایه شد. گروه شاهد نیز آموزش ضمن خدمت را طبق روتین دریافت نمودند. کیفیت ارایه مراقبت های پرستاری یک ماه پس از اتمام آموزش مجددا بررسی شد. داده ها با آزمون t مستقل و زوج با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج. نتایج پژوهش نشان داد کیفیت مراقبت های پرستاری و آموزش به بیمار در گروه تجربی بطور معنی داری بعد از مداخله، افزایش یافته و همچنین در بین دو گروه تجربی و شاهد در کیفیت مراقبت های پرستاری و کیفیت آموزش به بیمار تفاوت معنی داری بود.بحث. استفاده از این الگوی اجرایی در آموزش ضمن خدمت پرستاران، موجب ارتقای کیفیت مراقبت ها می شود و در اجرای آموزش ضمن خدمت پرستاران می تواند به عنوان یک الگوی اثر بخش در جهت دست یابی به کیفیت مراقبت های پرستاری مطلوب معرفی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1580

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 883 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    23-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    16
  • بازدید: 

    2739
  • دانلود: 

    1018
چکیده: 

مقدمه. امروزه ارتقای سطح مهارت های تفکر انتقادی، یک نتیجه قابل انتظار از تحصیلات عالی دوره کارشناسی و بالاتر به حساب می آید. به منظور آشنایی با سطح مهارت دانشجویان پرستاری سمنان، مطالعه ای با هدف تعیین مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1380 انجام گرفت.روش ها. در مطالعه ای توصیفی- مقطعی، سطح مهارت های تفکر انتقادی 107 دانشجوی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1380 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار مورد استفاده شامل آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب، حاوی 34 سوال چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح در پنج حوزه مهارت های شناختی تفکر انتقادی (تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال استقرایی و قیاسی) بود. پرسشنامه پایا و روا، توسط نمونه ها تکمیل گردید. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها توسط نرم افزار SPSS و با آزمون های آماریANOVA ، t، آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج. میانگین نمرات دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری در آزمون مذکور به ترتیب 45/2±34/12 و 1/3±27/11 و با یکدیگر اختلاف معنی داری داشتند. تفکر انتقادی دانشجویان سال های مختلف کارشناسی پیوسته اختلاف معنی داری داشت، اما در دوره کارشناسی ناپیوسته، اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات آزمون دانشجویان سال اول و دوم نبود. بین معدل نیم سال های قبل با نمرات آزمون مذکور همبستگی مثبت و معنی دار ولی ضعیف وجود داشت (r=0.31).بحث. سطح تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پیوسته از دانشجویان کارشناسی ناپیوسته بالاتر بود. دانشجویان سال های بالاتر از مهارت های تفکر انتقادی بالاتری نسبت به دانشجویان سال پایین برخوردار بودند. به عبارتی، در دوره آموزش پرستاری پیوسته مهارت های تفکر انتقادی رشد یافته، ولی نقش مستقیم دانشگاه در آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2739

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1018 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 16 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

BAKHSHI H. | NOUROUZI D. | HOSSIENI Z.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (12)
  • صفحات: 

    33-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    506
  • دانلود: 

    351
چکیده: 

Introduction. Recognizing factors affecting job motivation can be very helpful in increasing efficiency and job satisfaction of university faculty members. In order to Identify the internal and external factors of job motivation, this study was conducted to determine the effective factors on job motivation of faculty members in Rafsanjan Medical University. Methods. In a descriptive study, all faculty members of Rafsanjan Medical University (n=82) completed a questionnaire developed by the investigator based on Herzberg’s theory and consisted of 40 questions. The validity and reliability of the questionnaire was confirmed by content validity and test re-test. The data was analyzed by SPSS software using frequency distribution and chi2.Results. Eighty one percent of faculty members considered external factors and 72% considered internal factors important in job motivation. Among the external factors, wage and sallary, job security, work environment, communication with others, supervision and the work policy had the most important role, respectively. The most important internal factors included nature of the job, appreciation of employees, professional development and job success, respectively.Conclusion. Based on the faculty members’ view points, the external factors (hygiene factors) compared with the internal factors (motivation factors) had a more important role in job motivation which does not conform with the Herzberg’s view. Salary and job security were the most important motivation factors.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 506

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 351 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    43-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1409
  • دانلود: 

    584
چکیده: 

مقدمه. نیازسنجی آموزشی، اطلاعات لازم را برای تدوین اهداف آموزشی یک برنامه آموزش مداوم، فراهم می کند. تعیین نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان، داروسازان و دندان پزشکان هدف این بررسی است.روش ها. در یک مطالعه توصیفی به صورت پیمایشی، از کلیه مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور (50 نفر) طی پرسشنامه ای مشتمل بر شش سؤال، مفاهیم و پارامترهای اصلی نیازسنجی آموزش مداوم در زمینه مناسب ترین تعریف، منبع اطلاعات، سطح و شیوه و ملاک انتخاب الگو و اولویت نیازسنجی توسط پرسشنامه پایا و روا مورد سوال قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و آزمون مجذور کای انجام گردید.نتایج. اکثریت نمونه ها مناسب ترین تعریف نیاز را «فاصله بین شرایط موجود با موقعیت واقعی یا مطلوب» (6/68 درصد)، مناسب ترین منبع را «استخراج نیازهای آموزشی براساس وظایف اصلی و حرفه» (3/34 درصد)، «نیازسنجی در سطح ملی» را به عنوان مناسبترین سطح نیازسنجی (3/34 درصد)، «انجام نیازسنجی به صورت مستمر (6/48 درصد) و به صورت دوره ای (8/45 درصد) را مناسب ترین شیوه، انتخاب الگوی نیازسنجی براساس «سطح نیازسنجی» (1/37 درصد) را مناسب ترین ملاک و در نهایت، مناسب ترین اولویت بندی نیازهای آموزشی براساس «میزان ارتباط نیاز آموزشی با وظایف اصلی» (4/51 درصد) انتخاب نمودند.بحث. با وجود منابع متعدد نیازسنجی، نمی توان بهترین الگو برای بکارگیری در تمام موارد برنامه های آموزش مداوم پزشکی در نظر گرفت. طراحی محتوای برنامه های آموزش مداوم براساس نیازسنجی قبلی و شناسایی اینکه چه چیز را، چگونه و چه موقع می خواهیم بسنجیم و جایگاه آن در برنامه ریزی و تدوین موضوعات آموزش مداوم چیست، کلید طراحی برنامه های آموزش مداوم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1409

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 584 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    53-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    2021
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

مقدمه. شناخت راهبردهای مطالعه و یادگیری، گامی اساسی برای مداخلات آموزشی است. این پژوهش با هدف تعیین راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ارتباط آن با ویژگی های فردی و سوابق تحصیلی آنها و مقایسه نیم رخ راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان مشهد با نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا انجام شد.روش ها. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 412 دانشجوی سال اول تا سوم رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی، به روش نمونه گیری طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتین که حاوی 10 حیطه بود، توسط دانشجویان تکمیل شد. نیمرخ راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا مقایسه گردید. مقایسه گروه های دانشجو با آزمون من ویتنی و کروسکال والیس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج. میانه نمرات دانشجویان در سه مقیاس راهبردهای آزمون، نگرش و کنترل اضطراب بیشترین مقادیر را داشت که برابر 33، 32 و 31 (از حداکثر نمره 40) بود و در انتخاب ایده اصلی، کمترین نمره را داشت که برابر 19 بود. میانه نمرات حیطه های مختلف راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در رشته ها و پایه های تحصیلی مختلف با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشت. نمرات دانشجویان مورد مطالعه در راهبردهای آزمون معادل صدک 80 و در کنترل اضطراب و تمرکز معادل صدک 75 و در فعالیت های انگیزشی معادل صدک 15 نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا بود.بحث. عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استفاده از راهبردهای آزمون، کنترل اضطراب و تمرکز و سطح پایین فعالیت های انگیزشی آنان خوب بود. استفاده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین در تعیین حیطه های قوت و ضعف مطالعه دانشجویان توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2021

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    63-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1073
  • دانلود: 

    332
چکیده: 

مقدمه. مراقبت از بیماران یک کار تیمی است و در هر کار گروهی، عملکرد اعضا، رابطه مستقیم با چگونگی ارتباط متقابل آنها در رسیدن به هدف مشترک دارد. کارورزان رشته پزشکی، به عنوان عضو تیم درمان، لازم است به فرایند مراقبتی از بیمار توسط پرستاران توجه داشته باشند. هدف این تحقیق، تعیین چگونگی نظرات کارورزان رشته پزشکی پیرامون توانمندی ها، و نحوه برخورد پرستاران با بیماران و کارورزان بود.روش ها. در این مطالعه توصیفی، جمعیت مورد مطالعه (157 کارورز رشته پزشکی) به صورت تصادفی طبقه ای، از بین کارورزان بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات، پرسشنامه پایا و رو ایی بود که با 25 سؤال عملکرد پرستاران در مورد بیماران و کارورزان و همچنین عملکرد کارورزان در قبال بیماران را با مقیاس لیکرت 5 نقطه ای بررسی می نمود. برای تحلیل آماری میانگین و انحراف معیار نمرات از آزمون t و همبستگی اسپیرمن و نرم افزار SPSS-9 استفاده شد.نتایج. نمره کلی اظهار نظر کارورزان از عملکرد پرستاران، عدد 06/3، در مورد مهارت های حرفه ای پرستاران 99/2، نحوه برخورد پرستاران با بیمار 12/3 و رفتار با کارورزان 14/3 و نمره اظهار نظر کارورزان در مورد عملکرد خودشان در قبال بیماران 3.32 به دست آمد. در مورد تعداد برخوردهای نامناسب بین کارورزان و کادر پرستاری 3/0 در 5 روز گذشته اعلام گردید.بحث. اظهار نظر کارورزان در مورد عملکرد پرستاران در حد متوسط بود. این نظر می تواند به دلایل مختلفی چون تعریف نشدن جایگاه مسوولیتی این دو با هم و در رابطه با بیمار باشد، بدیهی است که حاصل این ضعف می تواند تاثیر منفی بر چگونگی اداره کردن بیمار و انجام کار تیمی داشته باشد. لازم است در اهداف، محتوا و روش های آموزش کارورزان چگونگی برقراری ارتباط با تیم پرستاری گنجانده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1073

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 332 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    69-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    11
  • بازدید: 

    1354
  • دانلود: 

    640
چکیده: 

مقدمه. گذر از نقش دانشجویی به نقش حرفه ای، به عنوان یک مرحله مهم در طول دوره شغلی پرستاران، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عدم آمادگی دانش آموختگان پرستاری برای گذر به نقش حرفه ای خود و ورود به محیط بالین، موجب بروز واکنش های نامطلوبی در ابعاد جسمانی و روانی آنها شده و سبب می گردد آنان نتوانند خود را با محیط جدید مطابقت دهند. این مطالعه، برای درک تجارب دانش آموختگان پرستاری از آمادگی خود برای ورود به محیط کار، طراحی گردیده است.روش ها. این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است که با مشارکت 9 نفر از پرستاران تازه کار صورت گرفته است. روش جمع آوری داده ها، مصاحبه عمیق و بدون ساختار بوده و برای تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها از روش دیکلمن استفاده شده است.نتایج. یافته های این مطالعه در قالب چهار درون مایه ارایه گردیده است. این درون مایه ها عبارتند از: شایستگی حرفه ای، اعتماد به نفس، توقعات همکاران و واکنش های نامطلوب عاطفی.بحث. یافته های این پژوهش که تجارب عینی شرکت کنندگان در مطالعه می باشد، نشان داد که بسیاری از شرکت کنندگان در مطالعه، به نوعی عدم آمادگی برای ورود به محیط کار را تجربه کرده اند. بازنگری برنامه درسی رشته پرستاری و تدارک برنامه های آموزشی مناسب در حین تحصیل در دانشگاه، که بتواند دانش آموختگان پرستاری را با آمادگی بیشتر روانه محیط کار نماید، به عنوان راه کار مناسب پیشنهاد گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 640 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

مشرف رامین | صدریه نینا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    79-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1090
  • دانلود: 

    190
چکیده: 

مقدمه. یکی از مهم ترین مراحل ساخت پروتزهای دندانی، قالب گیری است. هدف این مطالعه، تعیین آگاهی دندان پزشکان عمومی شهر اصفهان در مورد اصول و روش های قالب‎گیری پروتزهای متحرک بود.روش ها. در این مطالعه پیمایشی تعداد 100 نفر از دندان پزشکان عمومی شهر اصفهان به روش نمونه گیری غیر احتمالی و آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‎ پایا و روایی شامل 15 سوال پروتز پارسیل و 20 سوال پروتز کامل بود. اطلاعات حاصل به کمک نرم‎افزار SPSS و آزمون های ‏t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردیدند.نتایج. میانگین نمرات آگاهی دندان پزشکان 1/5±9/14 از 35 نمره و دامنه آن 4 تا 29 بود. میانگین آگاهی در سوالات پروتز کامل 5/3±6/8 از 20 نمره و در سوالات پروتز پارسیل 3/2±2/6 از 15 نمره بود. بین میزان آگاهی دندان پزشکان و سابقه شرکت آنها در سمینارهای بازآموزی و نیز آگاهی و جنس آنان، رابطه معنی‎داری به دست نیامد اما بین میزان آگاهی دندان پزشکان و سال هایی که از دانش آموختگی آنها می‎گذشت، رابطه معنی‎دار معکوسی مشاهده گردید.بحث. به نظر می‎رسد آگاهی دندان پزشکان عمومی شهر اصفهان در مورد روش های قالب‏‎گیری پروتزهای متحرک مطلوب نباشد. هرچه از سال‎های دانش آموختگی آنها می‎گذشت، نمره آگاهی آنها کمتر می‎شد. ارایه آموزش‎های لازم در دوران تحصیل، بازآموزی‎های موثر، آموزش از راه دور، ایجاد انگیزه در دندان پزشکان و تاکید و تشویق بر مطالعه تکنیک‎های صحیح و علمی پیشنهاد می‎شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1090

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 190 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    85-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1180
  • دانلود: 

    535
چکیده: 

مقدمه. گذشت بیش از یک دهه از آخرین بازنگری برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد علوم تشریحی، پیشرفت های علمی و تکنولوژیک فراوان و ضعف برنامه درسی فعلی، بازنگری برنامه درسی کارشناسی ارشد علوم تشریحی را ضروری می سازد. هدف از این تحقیق تعیین نیازهای آموزشی و مهارت های عملی دانش آموختگان کارشناسی ارشد علوم تشریحی با توجه به نیازهای حرفه ای ایشان است. روش ها. در یک مطالعه توصیفی، با ارسال پرسشنامه نظر اساتید مجرب و متخصص علوم تشریحی کشور در خصوص نیازهای آموزشی دوره کارشناسی ارشد علوم تشریحی کسب گردید. در مجموع 53 پرسشنامه دریافت شد. به علاوه، با مسؤولین مراکزی که امکان جذب نیروی کارشناسی ارشد علوم تشریحی را داشتند، مصاحبه به عمل آمد. اطلاعات تجزیه و تحلیل شد و ضمن رتبه بندی شرح وظایف دانش آموختگان، ضروریات یادگیری در این دوره استخراج گردیده است. نتایج. از انطباق برنامه درسی فعلی با نیازهای آموزشی دانش آموختگان برای اجرای مناسب وظایف خود و نیز برنامه درسی دانشگاه های خارج از کشور، افزوده شدن سرفصل های «روش تحقیق و آمار حیاتی»، «روش های پیشرفته میکروآناتومی» به عنوان یک درس مستقل، «روش تدریس»، «چرخش های آزمایشگاهی»، «بیولوژی سلولی»، «آموزش فیکس و تشریح جسد»، «زبان تخصصی»، «رایانه»، «مدل سازی»، «تشریح مقایسه ای»، «آناتومی بالینی» و «آسیب شناسی عملی» توصیه شده بود. به علاوه، افزایش واحد پایان نامه و تاکید بر مهارت های عملی بخصوص در جنین شناسی و بافت شناسی، از دیگر نتایج این پژوهش برای بهبود برنامه درسی فعلی دوره کارشناسی ارشد علوم تشریحی در ایران است.بحث. برای بازنگری در برنامه درسی کارشناسی ارشد علوم تشریحی، نه تنها افزودن سرفصل های جدید ضروری است، بلکه باید بر جنبه های مهارت های عملی دروس موجود نیز تاکید بیشتری صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1180

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 535 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امین پور فرزانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    95-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2924
  • دانلود: 

    942
چکیده: 

اطلاع رسانی پزشکی، حیطه ای از علوم است که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پیشبرد پژوهش های پزشکی، آموزش پزشکی و همچنین بهینه سازی خدمات بهداشتی و درمانی استفاده می شود. این شاخه به مطالعه اطلاعات پزشکی و داده های موجود، و همچنین ذخیره، بازیابی و استفاده از این اطلاعات برای حل مسایل و تصمیم گیری مناسب می پردازد و هدف اصلی آن، کمک به تیم بهداشتی و درمانی در جهت ارتقای شیوه و بهبود نتایج عملکرد آنان است. اطلاع رسانی پزشکی دارای رویکردها و کاربردهای مختلفی است که مهمترین آنها، پزشکی از راه دور (Telemedicine)، پرونده های پزشکی الکترونیکی، بازیابی اطلاعات و سیستمهای پشتیبان تصمیم گیری است. کاربردهای مختلف اطلاع رسانی پزشکی از طریق کاهش در اشتباهات پزشکی، ارائه اطلاعات پزشکی مورد نیاز به بیماران، فراهم ساختن امکان دسترسی پزشکان به دانش و اطلاعات روزآمد است که به حصول نتایج بهتر در درمان بیماران و کاهش هزینه های مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی کمک می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2924

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 942 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    105-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1883
  • دانلود: 

    1149
چکیده: 

در سال های اخیر، بحث های بسیاری در مورد مفهوم اعتباربخشی (Accreditation) و چگونگی استقرار ساختارهای اعتباربخشی در کشور در جریان بوده است. اهمیت موضوع زمانی بیشتر می شود که در نظر آوریم در موارد متعددی از راهکارهای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز، به امر تقویت فرایند اعتباربخشی در آموزش پزشکی اشاره شده است. بطور خلاصه می توان گفت اعتباربخشی عبارت است از اعطای مجوز یا تأیید صلاحیت یک واحد آموزشی که بر اساس قضاوت خبرگان حوزه مربوطه، ضوابط از پیش تعیین شده را رعایت کرده باشد. در شاخه پزشکی، اعتباربخشی دوره های آموزشی دانشکده پزشکی مشخص می کند که آیا آن دانشکده، استانداردهای ملی در زمینه سازمان، عملکرد و کارآیی دوره آموزشی پزشکی عمومی و یا دوره آموزشی هر یک از رشته های تخصصی را رعایت کرده است یا خیر؟ وضعیت آموزش پزشکی کشور ما، مشابه آنچه در طی دو دهه آخر قرن بیستم در جهان شاهد آن بوده ایم، با گسترش سریع و بی رویه آموزش پزشکی (به ویژه در مقطع پزشکی عمومی) مواجه بوده است. از همین رو، شناخت و بکارگیری روش هایی که بتوانند زمینه ساز ارتقای کیفیت در آموزش پزشکی کشور باشند، دارای اهمیت ویژه می باشد. در این زمینه، استقرار ساختارهای اعتباربخشی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در برنامه سوم توسعه و ملحقات آن، توجه ویژه ای به امر راه اندازی و کارآمد نمودن نظام ارزشیابی و اعتباربخشی مؤسسات و دوره های آموزشی مشاهده می شود. در این مقاله، به بیان مبانی پایه، مراحل استقرار ساختارهای اعتباربخشی و نیز خلاصه ای از وضعیت نهادهای اعتباربخشی آموزش پزشکی در نقاط مختلف جهان می پردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1883

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1149 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسنیان مرضیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    117-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1324
  • دانلود: 

    847
چکیده: 

مقدمه. رهبری اثربخش گروه، یکی از مهم ترین وظائف مدیران گروه های آموزشی است. در تئوری و عمل، اثربخش بودن مدیران آموزشی موجب بهبود وضعیت آموزشی و فراهم آوردن زمینه برای توسعه فردی اعضا می شود. این پژوهش با هدف تعیین سبک رهبری اثربخش مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفت. روش ها. این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است. کلیه مدیران گروه های آموزشی (46 نفر) به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه پایا و روا جمع آوری گردید. پرسشنامه شامل دو بخش بود. بخش اول، مشخصات فردی و بخش دوم، سبک رهبری مدیران گروه را مورد بررسی قرار می داد. داده های پژوهش به صورت توزیع فراوانی و ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت.نتایج. در مجموع بیشترین میزان (4/37 درصد) سبک رهبری اثربخشی که مدیران گروه های آموزشی استفاده می کردند، سبک رهبری هدایت کننده بود. بین سبک رهبری اثربخش مدیران گروه های آموزشی و سن آنها همبستگی وجود داشت (r=0.34).بحث. برای پویایی سیستم مدیریتی در گروه ها لازم است تغییرات مناسب در ساختار و ارتباطات سازمانی انجام گیرد تا مدیران از سبک رهبری اثربخش حمایت کننده و تفویض کننده به نسبت بیشتری استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1324

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 847 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    123-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1143
  • دانلود: 

    529
چکیده: 

مقدمه. از سیاست های جدید آموزش در دانشکده پزشکی، رویکرد آموزش مبتنی بر جامعه به جای آموزش سنتی در محیط بیمارستانی می باشد. این تحقیق به منظور تعیین کیفیت آموزش فیلد بهداشت در دوره کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی در دانشکده پزشکی شهرکرد انجام شد. روش ها. در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دو مقطع کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی در سال 81 مورد بررسی قرار گرفت. 41 نفر دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی و 14 نفر دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی با روش غیراحتمالی آسان انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه نظر سنجی پایا و روای محقق ساخته جمع آوری گردید و داده ها با نرم افزار SPSS و با آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج. هشتاد درصد دانشجویان مقطع کارآموزی و کمتر از 50 درصد دانشجویان مقطع کارورزی، از نحوه برنامه ریزی، ارائه مباحث کاربردی در کارگاه، حضور اعضای هیات علمی و پاسخ گویی به سوالات دانشجویان رضایت داشته اند. علاوه بر این، بیش از 80 درصد دانشجویان کارآموزی و کمتر از 42 درصد از دانشجویان کارورزی از آموزش مقوله های مدیریت سلامت مردم از نظر جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل اطلاعات، اولویت بندی مشکلات و برنامه ریزی و ارزشیابی اظهار رضایت نموده اند. آموزش برنامه های خاص مانند واکسیناسیون و تنظیم خانواده و ... در بیشتر از 85 درصد موارد نظر مساعد دانشجویان دوره کارآموزی را جلب کرده است و 5/97 درصد از دانشجویان مقطع کارآموزی، از آموزش مبحث تحلیل وضعیت موجود نظام ارایه خدمات بهداشتی اظهار رضایت نموده اند.بحث. با عنایت به رویکرد آموزش مبتنی بر جامعه در نظام آموزشی دانشکده های پزشکی جهان و گذراندن یک ماه دوره کارورزی بهداشت به صورت اجباری در کلیه دانشکده های پزشکی، لزوم بازنگری مسؤولین آموزش در برنامه کارورزی بهداشت بیش از پیش احساس می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1143

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 529 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2