Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (34)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    787
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 787

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (34)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    20
  • بازدید: 

    2089
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2089

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (34)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    916
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (34)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    924
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 924

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    453-454
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    490
  • دانلود: 

    158
کلیدواژه: 
چکیده: 

امروزه اهمیت و ضرورت پژوهش بر هیچ کس پوشیده نیست. تحقیقات بستر اصلی توسعه همه جانبه، سازندگی و استقلال هر کشور است. شکاف اصلی بین کشورهای پیشرفته و عقب مانده ریشه در تفاوت های بسترهای تحقیقاتی آنها دارد. تولید علم و دانایی تنها از طریق تحقیق و پژوهش حاصل می شود، و تنها توسعه ای که مبتنی بر دانایی و علم گرایی باشد یک توسعه پایدار محسوب می شود. تولید علم باعث افزایش دانایی شده و زمینه ساز فناوری و در نتیجه تولید اشتغال و ثروت و در نهایت سبب آسایش توانایی و امنیت اجتماعی می شود. بدون مانوس کردن دانشجویان با پژوهش در زندگی و فعالیت های روزمره، پرورش استعدادهای خلاق آنها در تولید علم و مشارکت در توسعه کشور ناممکن خواهد بود.مطالعات انجام شده در مورد دیدگاه نسبت به پژوهش های علمی در نظام دانشگاهی ما نشان می دهد که حضوری کوتاه (6 ماه) در محیط دانشگاه کافی است تا به تفاوت تصورات دانشجویان جدیدالورود با واقعیات موجود در این نظام پی برده شود. کاهش تمایل دانشجویان به حضور در فعالیت های پژوهشی و تفاوتی که در تصور دانشجو در مورد انجام پژوهش توسط اعضای هیات علمی به وجود می آید نشانه این ادعاست. و یکی از اهداف موجود در بیانیه نشست عزم ملی توسعه تحقیقات، اشاعه فرهنگ محقق محوری در دانشگاه ها و مراکز پژوهش، و اصلاح نظام آموزش عمومی، متوسطه و عالی کشور مبتنی بر فرهنگ پژوهش و جستجوگری می باشد. این مطالعه به منظور تعیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به عوامل موثر بر تحقیق و پژوهش طراحی و اجرا شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 490

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    455-456
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    423
  • دانلود: 

    275
کلیدواژه: 
چکیده: 

با توجه به افزایش روزافزون مقالات در حوزه پزشکی نیاز پزشکان بالینی به کسب دانش در زمینه اپیدمیولوژی و آمار حیاتی افزایش می یابد، هر چند نتایج مطالعات نشان می دهد که تنها 21 درصد از پزشکان می توانند تفسیر داده ها در مقالات را به طور صحیح درک کنند.کارورزان که دانشجویان دوره اینترنی شناخته می شوند، بلافاصله پس از فراغت از تحصیل باید طبابت بالینی خود را آغاز کنند؛ لذا لازم است توانایی لازم برای استفاده از نتایج مطالعات و به کارگیری آنها در طبابت بالینی را داشته باشند. هدف از این مطالعه بررسی دانش و درک اینترن های دانشگاه علوم پزشکی تهران از مسائل آماری می باشد. یک سوم از اینترن های دانشگاه علوم پزشکی تهران (هشتاد نفر) در بهار 89 به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه ای بر گرفته از پرسشنامه طراحی شده در مجله JAMA برای گردآوری داده ها به کار گرفته شد. پرسشنامه اولیه به روش forward backward ترجمه شد. بر اساس نظر دو متخصص آمار و دو نفر از دانشجویان آگاه به پژوهش، هفت سوال حذف شد. سپس پرسشنامه به بیست نفر از اینترن ها داده شد و از آنها خواسته شد که مجددا پس از دو هفته پرسشنامه را تکمیل کنند. روایی پرسشنامه با تست آلفای کرونباخ ارزیابی گردید که برای سوالات نگرش 0.73، برای سوالات اطمینان 0.69، و برای سوالات ارزیابی دانش 0.74 محاسبه شد سوالاتی که در ارتباط با تمایل بودند از یک تا پنج نمره دهی شدند. سوالات مربوط به تمایل و توانایی تفسیر از یک تا پنج و سایر سوالات به صورت تست چهار گزینه ای در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 423

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 275 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    539-540
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    590
  • دانلود: 

    282
کلیدواژه: 
چکیده: 

تدوین طرح درس از مراحل اساسی فعالیت های قبل از تدریس برای هر مدرس است و می تواند تا حدود زیادی راه گشای وی برای ارائه آموزش موثر و با کیفیت بالاتر باشد. طرح درس دیدگاه فراگیران را نسبت به کیفیت آموزش بهبود بخشیده و ضمن ایجاد نظم منطقی و هماهنگی، فعالیت ها را هدف مند می سازد. طرح درس باعث افزایش فراگیری، انگیزش و کارآیی دانشجو شده و «چگونه آموزش دادن» را به معلم و «چگونه یاد گرفتن» را به فراگیران می آموزد. وجود مشکلات ناشی از عدم تناسب محتوای آموزش با وظایف و مسوولیت های افراد، تدوین چهارچوبی مشخص برای هر درس را ضروری می سازد. با توجه به ضرورت مطالعاتی در زمینه اهمیت اجرای طرح درس در کشور، پژوهشی با هدف «تعیین اهمیت اجرای طرح درس بالینی و موانع اجرای آن از دیدگاه اساتید» انجام شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 282 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسعدی سیده نگار

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    444-452
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    671
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

مقدمه: آموزش پزشکی جامعه نگر بر آموزش پزشکی مبتنی بر نیاز جامعه تاکید دارد و آگاهی اساتید و نگرش مثبت و عملکرد ایشان از این مقوله جهت آموزش دانشجویان لازم است. هدف از این مطالعه تعیین سطح آگاهی و نگرش و عملکرد اعضای هیات علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش پزشکی جامعه نگر بود.روش ها: یک مطالعه توصیفی-مقطعی با روش نمونه گیری غیر احتمالی آسان طی سال تحصیلی 89-88 در دانشکده پزشکی مشهد انجام شد. با استفاده از پرسشنامه ای که بر اساس نظرات کارشناسان تهیه شده بود، آگاهی و نگرش اعضای هیات علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بررسی شد. داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی، و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسیون و T-test) با سطح معناداری 0.05>p تجزیه و تحلیل شد.نتایج: از بین 100 پرسشنامه بررسی شده 37 نفر (37 درصد) از اعضای هیات علمی آگاهی بسیار زیادی از آموزش پزشکی جامعه نگر داشتند، 60 نفر (60 درصد) از اعضای هیات علمی نگرش کاملا موافق نسبت به آموزش پزشکی جامعه نگر نشان دادند و 53 نفر (53 درصد) از ایشان عملکرد مناسب داشتند. نتایج همچنین ارتباط بین میزان آگاهی، و عملکرد استادان با مرتبه علمی ایشان را نشان داد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر اعضای هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آگاهی، نگرش و عملکرد مناسبی نسبت به آموزش پزشکی جامعه نگر داشتند. در همین راستا ارائه برنامه های آموزشی و مدیریتی در جهت افزایش آگاهی، نگرش تقویت عملکرد اعضای هیات علمی دانشکده های پزشکی در زمینه آموزش پزشکی جامعه نگر پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 671

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    436-443
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1119
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

مقدمه: انتقال اخبار ناگوار یکی از مشکل ترین وظایف پزشکان می باشد. فقدان آموزش کافی در این زمینه می تواند اثرات منفی بر رابطه پزشک با بیمار داشته باشد. در کشور ما این مهارت ها به طور موثر و گسترده در دانشکده های پزشکی آموزش داده نمی شوند. این مطالعه به منظور بررسی آگاهی و نگرش اساتید بالینی، پزشکان خانواده و اینترن های دانشگاه علوم پزشکی جهرم در زمینه انتقال خبر بد انجام گرفته است.روش ها: این مطالعه در سال 1387 در دانشگاه علوم پزشکی جهرم بر روی 40 عضو هیات علمی بالینی، 22 پزشک خانواده و 30 کارورز انجام گرفت. پرسشنامه ای توسط محقق ساخته شده، سپس روا و پایا شد. اطلاعات با آزمون های ANOVA و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: میانگین نمره آگاهی و نگرش در گروه هیات علمی به ترتیب 15.96 (در مقیاس 25) و 34.43 (در مقیاس 52)، در گروه پزشکان خانواده 16.72 و 35.22، و در گروه اینترن ها 15.26 و 33.43 بود. سطح آگاهی هر سه گروه متوسط و نگرش آنها نسبت به آموزش این مهارت ها مثبت ارزیابی شد. بین آگاهی و نگرش سه گروه اختلاف معنادار نبود (به ترتیب  p=0.095و p=0.548).نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه و این که در شرایط فعلی یادگیری این مهارت ها از طریق غیر فعال و به روش آزمون و خطا است، به نظر می رسد تدوین برنامه مدون برای آموزش این مهارت ها در سطح دانشگاه های علوم پزشکی ضروری باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ASSADI SEYEDEH NEGAR

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (34)
  • صفحات: 

    445-452
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    256
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Introduction: Community-Oriented Medical Education (COME) emphasizes on medical education based on community health needs. Medical teachers need to possess good knowledge of COME and also should have a positive attitude toward it and be able to successfully perform it. The aim of this study is investigating knowledge, attitude and performance of professors regarding COME.Methods: It is a cross-sectional study with non-random sampling conducted with a questionnaire after a pilot study in the educational year 2009-2010. We sent the questionnaires to educational hospitals for professors of medical school in Mashhad University of Medical Sciences. After collecting the questionnaires, data were analyzed using Student T and Pearson Correlation tests by SPSS 11.5 (p<0.05).Results: Out of 100 academic members, 37 (37%) were highly knowledgeable, 60 (60%) had an absolutely positive attitude and 53 (53%) had very good or good performances in community- oriented medical education. There also was a statistically significant correlation between knowledge, performance, and the academic rank.Conclusion: The attitude, knowledge, and performance of medical faculty members in Mashhad Medical Schools were satisfactory regarding community-oriented medical education. It may be suggested to run educational courses and plan managerial measures to raise knowledge, cultivate a more positive attitude, and improve performance of the academic members.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 256

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    457-466
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    794
  • دانلود: 

    148
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اهمیت دیدگاه دانشجویان در ارزیابی محیط یادگیری بالینی، این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه دیدگاه واقعی و ترجیحی دانشجویان پرستاری از محیط های یادگیری بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام گرفت.روش: این یک مطالعه تحلیلی مقطعی است. 110 دانشجوی پرستاری پس از اتمام کارآموزی، نسخه های واقعی و ترجیحی پرسشنامه محیط یادگیری بالینی را تکمیل کردند. 340 فرم ترجیحی و 110 فرم واقعی تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون T استفاده گردید.نتایج: مجموع نمرات دیدگاه ترجیحی نسبت به دیدگاه واقعی بالاتر بوده و اختلاف آن از نظر آماری معنادار بود. بیشترین و کمترین میانگین نمرات دیدگاه واقعی به ترتیب مربوط به حیطه شرح وظایف (21.01) و حیطه نوآوری در آموزش (13.33) بود. بیشترین و کمترین میانگین نمرات دیدگاه ترجیحی به ترتیب مربوط به رضایت (25.82) و فردی سازی (22.81) بود.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد در مقایسه با دیدگاه واقعی، دانشجویان ترجیح می دهند که محیط های بالینی دانشگاه علوم پزشکی اراک از نظر ابعاد نوآوری آموزشی، رضایت، شرح وظایف، روابط بین فردی، فردی سازی، و مشارکت در سطح بالاتری قرار داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 794

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 148 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    467-477
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1517
  • دانلود: 

    671
چکیده: 

مقدمه: محیط تحصیلی دندانپزشکی دارای زمینه هایی برای ایجاد استرس می باشد، که این موضوع برای نظام آموزشی زیان آور است. این مطالعه با هدف بررسی استرس درک شده از محیط تحصیلی دندانپزشکی و استرس ناشی از شخصیت فردی توسط دانشجویان دانشکده دندانپزشکی رفسنجان انجام شد.روش ها: در این مطالعه مقطعی، نمونه مورد مطالعه در سال 1388 به صورت سرشماری از کل دانشجویان دانشکده دندانپزشکی رفسنجان انتخاب شد. برای بررسی سطح استرس درک شده از محیط دندانپزشکی از پرسشنامه تعدیل شده DES (Dental Environment Stress) و برای بررسی استرس ناشی از شخصیت فردی از آزمون چهارم پرسشنامه استرس کودرون استفاده شد. داده ها به وسیله آزمون هایANOVA ،T-test  و Tukey post hoc و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: میانگین کلی استرس برابر با 0.54±1.89 (بر مبنای حداکثر 4) محاسبه شد. بیشترین و کمترین میانگین استرس درک شده به ترتیب مربوط به دانشجویان سال سوم 0.25±2.53 و سال اول 0.29±1.54 بود. در بین حیطه های استرس زا بیشترین و کمترین میانگین به ترتیب مربوط به حیطه کار کلینیکی 0.83±2.39 و عوامل شخصی 0.53±1.06 بود. «کامل کردن رکوارمنت بالینی» بیشترین میانگین 1.06±2.95 را در بین عوامل استرس زا به خود اختصاص داد. در کل تفاوت معناداری از نظر درک استرس محیطی بین دانشجویان دختر و پسر مشاهده نشد (P<0.05). 84.8 درصد دانشجویان دارای شخصیت استرسی بودند. همچنین همبستگی بین میانگین کل DES و استرس فردی وجود نداشت (p=0.54, r=0.17).نتیجه گیری: استرس در محیط دندانپزشکی، در کل از سطحی متوسط برخوردار است که بیشترین استرس درک شده مربوط به حیطه کار کلینیک است. درصد زیادی از دانشجویان رشته دندانپزشکی از شخصیت استرسی برخوردارند ولی این باعث نمی شود که استرس محیط را نیز بیشتر درک کنند. با توجه به وجود بالاترین سطح استرس در بین دانشجویان سال سوم، توصیه می شود اقدامات خاص برای این دوره حساس از آموزش دندانپزشکی در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 671 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پورقاسم محسن | سام شیما

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    478-484
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1798
  • دانلود: 

    587
چکیده: 

مقدمه: امروزه روش های متفاوتی جهت تسهیل در یادگیری آناتومی مطرح می شود که یکی از این روش ها اجرای کلاس درس عملی قبل از نظری می باشد. در این تحقیق تاثیر تدریس عملی درس آناتومی قبل از تدریس نظری در تسهیل یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان داندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در مقایسه با روش سنتی بررسی شده است.روش ها: تعداد 38 نفر دانشجوی سال اول دندانپزشکی ورودی 1388 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمه اول سال تحصیلی، به منظور تدریس درس آناتومی سر و گردن به آنان، به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند، به طوری که برای یک گروه با روش جدید (تعداد 13 نفر) و دو گروه با روش سنتی (تعداد 13 و 12 نفر) تدریس شد. پس از پایان آزمون میان ترم در هر دو گروه، ادامه درس آناتومی به صورت سنتی تدریس شد. سپس میانگین نمرات آزمون میان ترم دانشجویان گروه تجربی با گروه های شاهد مقایسه شد. در پایان ترم پرسشنامه ای شامل سوالات نگرشی به دانشجویان گروه تجربی داده شد تا نگرش آنها در مورد دو روش سنتی و جدید در ایجاد تسهیل در پیشرفت یادگیری آناتومی بررسی شود. اطلاعات با آمار توصیفی و آزمون آماری t زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: اختلاف آماری معناداری بین میانگین نمرات آزمون میان ترم در دو گروه تجربی و شاهد، مشاهده نشد (P<0.05). بررسی نظرات دانشجویان در مورد دو روش آموزشی، بیانگر این بود که روش آموزش عملی قبل از تئوری باعث ایجاد احساس بهتر (69.2 درصد) نسبت به درس آناتومی و تسهیل در درک عمیق تر (92.3 درصد) و یاد گیری بیشتری می شود (84.6 درصد).نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه کنونی به نظر می رسد علی رغم نبودن اختلاف معنادار در میانگین نمرات دانشجویان آموزش داده شده با دو روش مختلف، دانشجویان نگرش بهتری نسبت به روش آموزش آناتومی عملی قبل از آموزش نظری در مقایسه با روش سنتی داشته اند. بنابراین می توان پیشنهاد کرد که کلاس عملی آناتومی قبل از کلاس نظری آن ارائه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1798

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    485-495
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    880
  • دانلود: 

    519
چکیده: 

مقدمه: عملکرد نامطلوب مراقبین زایمانی یکی از علل مهم مرگ مادران است. فقدان یک ابزار عینی، امکان ارزیابی سیستماتیک و معتبر را در امتحانات بالینی پایان دوره مامایی کاهش می دهد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی ابزارهای سنجش و ارزیابی در امتحان جامع پایان دوره تحصیلی دانشجویان مامایی انجام شد.روش ها: در این مطالعه همبستگی مهارت های دانشجویان مامایی در 4 حیطه امتحانی (زایشگاه، درمانگاه زنان، مراقبت های دوران بارداری، و بهداشت مادر و کودک) مطابق ابزارهای ارزشیابی امتحان جامع پایان دوره موجود در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در تیرماه 89 بررسی شد. 31 دانشجو (22 نفر دانشجوی ترم 8، و 9 نفر دانشجوی ترم 6 مامایی) در طی 5 روز متوالی توسط دو ممتحن ارزیابی گردیدند. روایی محتوی با استفاده از نظرات کارشناسان تعیین شد. جهت بررسی روایی سازه از مقایسه میانگین نمرات کسب شده در هر حیطه امتحانی و میانگین نمره کل دانشجویان در ترم های بالا و پایین (ترم های 8 و 6) محاسبه شد. برای اندازه گیری شاخص روایی از فرمول لاوشه استفاده شد. همچنین برای بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد.نتایج: وجود تفاوت معنادار آماری بین میانگین نمره کل دانشجویان ترم 8 با دانشجویان ترم 6 در امتحان جامع پایان دوره تحصیلی به میزان 26 درصد، وجود روایی سازه در فرم های ارزشیابی دانشجویان مامایی را بر طبق تعریف کالج سلطنتی زنان و مامایی در این آزمون اثبات می کند (p=0.01). ضرایب آلفای کرونباخ متوسط تا بالا (0.51-0.83) در هر حیطه امتحانی بیانگر وجود همسانی درونی در ابزارهای ارزشیابی موجود است. روایی محتوی نیز با شاخص روایی بالا (0.8) محاسبه شد. کمترین و بیشترین پایایی ارزیابان به ترتیب 0.82 و 73.5 درصد با تعریف معیارهای ارزش هر نمره مطابق تعاریف دانشگاه سین سیناتی تعیین شد.نتیجه گیری: ابزارهای ارزشیابی امتحان جامع پایان دوره کارشناسی مامایی در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد به عنوان فرم های معتبر و پایا برای ارزیابی دانشجویان در زمان دانش آموختگی توصیه می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 880

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 519 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    496-505
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    919
  • دانلود: 

    260
چکیده: 

مقدمه: ارزیابی مداوم از کارکردهای دروس اندیشه اسلامی و بازنگری در روش های ارائه برای هر چه کارآمدتر کردن آنها در پاسخ گویی به نیازهای نسل نو و انتقال ارزش های اسلامی به آنان ضروری است. لذا در راستای ضرورت ارزشیابی برنامه آموزشی، پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان درباره دروس اندیشه اسلامی انجام شد.روش ها: مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران مشغول به تحصیل در نیمسال اول 1388-1387 بودند. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام شده و تعداد 549 دانشجو پرسشنامه محقق ساخته را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی، مقایسه نوع دیدگاه آزمودنی ها بر اساس متغیرهای کیفی (اسمی و رتبه ای) از جمله جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، کروسکال والیس و من ویتنی انجام شد.نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان 2.59±20.79 سال و اغلب ایشان (68.9 درصد) دختر بودند. یافته ها حاکی از آن است که محتوای کتب اندیشه اسلامی، مدرسان این دروس، برنامه ریزی آموزشی و تاثیر مثبت این دروس بر ویژگی های فردی دانشجویان، مورد رضایت 87.3 درصد دانشجویان (479 نفر) است. همچنین بین متغیرهایی مانند جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان با دیدگاه های آنان تفاوت معناداری وجود ندارد.نتیجه گیری: علی رغم دیدگاه های مثبت دانشجویان نسبت به جنبه های مختلف این دروس، نظرات منفی را نباید نادیده انگاشت و لذا باید درصدد رفع نواقص تلاش نمود، چرا که نیاز جوانان هر روز در حال تغییر است و متناسب با نیاز آنها کتاب و شیوه های آموزشی نیز باید به روز شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 919

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 260 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    506-515
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1284
  • دانلود: 

    504
چکیده: 

مقدمه: مهارت های بالینی کسب شده توسط دانشجویان از مسائل مهم آموزش پرستاری است. این مطالعه با هدف تعیین نظرات دانشجویان ترم آخر پرستاری در مورد میزان دستیابی آنها به مهارت های بالینی پرستاری داخلی-جراحی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد.روش ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی 60 دانشجوی ترم آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 88-1387 که به شیوه سرشماری انتخاب شدند، شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای حاوی 190 گزینه با مقیاس رتبه ای در خصوص مهارت های بالینی پرستاری داخلی - جراحی در حیطه های مراقبت از مددجویان مبتلا به بیماری های شایع داخلی - جراحی، پروسیجرهای مراقبتی، انجام و تفسیر آزمایشات تشخیصی، مراقبت های قبل، حین و بعد از رویه های تشخیصی، گزارش نویسی، دارو درمانی و کار با تجهیزات درمانی و نیز اطلاعات فردی دانشجویان بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آمار توصیفی انجام گرفت.نتایج: از نظر دانشجویان، مهارت های بالینی پرستاری داخلی - جراحی در 18.3 درصد موارد عالی، 63.3 خوب و 18.3 درصد متوسط گزارش شد. میانگین کلی نمرات مهارت های بالینی 79.08±365.51 از کل نمره 570 و در سطح خوب بود. بیشترین مهارت در حیطه های دارودرمانی و پروسیجرهای مراقبتی، و کمترین مهارت در حیطه مراقبت های قبل، حین و بعد از رویه های تشخیصی گزارش شد.نتیجه گیری: اکثر دانشجویان پرستاری مهارت های بالینی پرستاری داخلی - جراحی خود را در سطح خوب و عالی گزارش کردند. در بعضی حیطه ها، مهارت های بالینی متوسط تا ضعیف و در برخی موارد نیز عدم انجام ذکر گردید، لذا لزوم ارزشیابی صحیح عملکرد بالینی دانشجویان قبل از فارغ التحصیلی و بازنگری برنامه های آموزش بالینی با تاکید بر نقاط قوت آن ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 504 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    516-525
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    946
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی و اجرای دوره های متناسب با آن یکی از گام های مهم جهت توانمندسازی مدیران و کارشناسان حوزه سلامت بوده و نقش مهمی در ارتقا و بهبود عملکرد سازمانی دارد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی مدیران و کارشناسان مسوول در معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در زمینه مدیریت انجام گرفت.روش ها: مطالعه به صورت مقطعی در بهار 1389 انجام گرفت. جامعه پژوهش مدیران و کارشناسان مسوول حوزه ستادی معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده که 13 دانشگاه به صورت طبقه ای و تصادفی منظم انتخاب شدند. در دانشگاه های منتخب کلیه مدیران و کارشناسان مسوول به صورت سرشماری مورد مصاحبه و پرسشگری قرار گرفتند. پرسشنامه مورد استفاده شامل متغییرهای فردی و سازمانی و 28 موضوع مدیریتی بود.نتایج: در بین 293 مدیر و کارشناس مسوول مطالعه شده، میانگین اعلام نیاز به آموزش در خصوص 26 موضوع از بین 28 موضوع (92.9 درصد)، 3.5 و بالاتر (از کل 5 نمره) بوده است. میانگین تعدادی از اعلام نیازهای آموزشی با تیپ بندی دانشگاه ها، جنس، سن، سابقه خدمت، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، گذراندن دوره MPH، محل خدمت و سمت فعلی افراد مورد مطالعه رابطه معنادار داشت (0.05>P).نتیجه گیری: با توجه به نسبت بالای عناوینی که نمره نیاز قابل توجهی داشته اند، برگزاری دوره های آموزش مدیریتی کوتاه مدت و بلند مدت برای مدیران و کارشناسان مسوول معاونت های بهداشتی پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 946

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    526-538
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1591
  • دانلود: 

    648
چکیده: 

مقدمه: آموزش بالینی پرستاری بهداشت جامعه یکی از بخش های اصلی آموزش پرستاری در ایران محسوب می گردد. لیکن تا کنون فرایند ارزشیابی برنامه آموزش بالینی پرستاری بهداشت جامعه کمتر مورد بررسی علمی قرار گرفته است. از این رو این مطالعه به بررسی ادراکات دانشجویان پرستاری از شیوه ارائه کارآموزی در عرصه بهداشت جامعه پرداخته است.روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی می باشد که با مشارکت 19 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه باز جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا مطابق با رویکرد قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: داده های تحقیق در 2 طبقه جنبه های مطلوب یادگیری دانشجو و جنبه های بازدارنده یادگیری در کارآموزی در عرصه پرستاری بهداشت جامعه قرار گرفت. مشارکت کنندگان شرایط ویژه و منحصر به فرد این کارآموزی را بستری مناسب برای رشد شخصی دانشجو، کاربرد آموخته ها در موقعیت های زمانی و مکانی دیگر، یادگیری عمیق، یادگیری از منابع انسانی متعدد و مهارت آموزش به مددجو معرفی کردند. ناکارآمدی مربیان بالینی، ناکارآمدی مدیریت اجرای کارآموزی، و گسست تئوری-عمل به عنوان جنبه های بازدارنده یادگیری توسط مشارکت کنندگان بیان شد.نتیجه گیری: آموزش بالینی دانشجویان پرستاری علاوه بر ایجاد یادگیری فعال و رشد فردی و حرفه ای دانشجو، باید متناسب با نیاز جامعه باشد. مشارکت کنندگان در این مطالعه به مواردی اشاره کردند که برنامه ریزان آموزش پرستاری و برنامه ریزان کارآموزی در دانشکده و مربیان برای بهبود کیفیت ارائه کارآموزی در عرصه بهداشت جامعه می توانند آنها را مورد توجه قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 648 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    5 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    541-553
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2108
  • دانلود: 

    337
چکیده: 

نظام آموزشی مجموعه ای از برنامه ها، روش ها و موادی است که به طور هماهنگ، دستیابی یادگیرندگان را به اهداف آموزشی خاص تسهیل می کند. با توجه به این که هر یک از مراحل کسب دانش، نوع خاصی از یادگیری یا رویکرد خاصی را ایجاب می کند، شاید بتوان با استفاده از روش های یادگیری تلفیقی، باعث تسهیل دستیابی دانشجویان به اهداف یادگیری شد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر روش آموزش تلفیقی بر یادگیری مبحث علایم حیاتی در دانشجویان پرستاری و اتاق عمل بوده است.روش ها: در مطالعه ای شبه تجربی به صورت دو گروهی قبل و بعد از آموزش، کلیه دانشجویان ترم اول پرستاری و اتاق عمل (52 نفر) انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمون با روش تلفیقی از الگوهای همیاری و یادگیری در حد تسلط، و گروه شاهد به روش سنتی، آموزش داده شدند. قبل و بعد از آموزش در هر جلسه آزمونی اجرا شد که یادگیری شناختی دانشجویان در سه سطح دانش، فهم و کاربرد را در زمینه مبحث علایم حیاتی مورد ارزشیابی قرار می داد. داده ها با استفاده آزمون هایt ، ویلکاکسون، من ویتنی و دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: هر دو روش آموزشی باعث ارتقای یادگیری دانشجویان در سطوح دانش، فهم و کاربرد شدند. اختلاف میانگین ها قبل و بعد از آموزش دو گروه در تمامی سطوح از نظر آماری تفاوت معنادار داشت. میزان افزایش نمره دانشجویان در تمامی آزمون ها و جلسات، در گروه تدریس تلفیقی بیشتر از گروه سنتی بود. میانگین نمره نظرسنجی دانشجویان در گروه آزمون 19.5±66.2 و در گروه شاهد 21.4±38.9 تفاوت معناداری داشت (P=0.000).نتیجه گیری: روش آموزش تلفیقی، در مقایسه با روش آموزش سنتی، بر ارتقای سطح دانش، فهم و کاربرد دانشجویان پرستاری و اتاق عمل و همچنین رضایت آن ها در یادگیری مبحث علایم حیاتی از درس اصول و فنون موثرتر بوده است. لیکن با توجه به موثر بودن روش سنتی نیز می توان از این روش متناسب با شرایط استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2108

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 337 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0