یکی از روش های افزایش یادگیری دانشجویان در هنگام سخنرانی استاد، نوشتن سخنان او و مرور آن بعد از کلاس است. به این روش «خلاصه نویسی» می گویند. دانشجویان در هنگام سخنرانی استاد، سخنان وی را به صورت کدهایی در می آورند که این مساله سبب می گردد دانشجو زمان کافی برای یادداشت سخنان استاد داشته باشد. فرایند کدگذاری، که در طول خلاصه نویسی رخ می دهد، می تواند موجب تغییر فرایند شناختی یادگیرنده شود و از آنجایی که این فرایند دانشجو را وادار به گوش دادن، سازماندهی نظرات و ارتباط دادن مواد آموزشی به دانش وی می نماید، دانشجو را قادر می سازد که اطلاعات فرا گرفته شده را بر اساس اطلاعات خود بازسازی نموده و آنها را در مرورهای بعدی مورد استفاده قرار دهد.