Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

رحیمی دوست غلامحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    337-355
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2510
  • دانلود: 

    922
چکیده: 

با ظهور شبکه جهان گستر، عبارات و اصطلاحات جدیدی وارد ادبیات علوم تربیتی بخصوص رشته «فناوری آموزشی» شد که یادگیری الکترونیکی، از آن جمله است. با وجود گستردگی این پدیده هنوز تعریف مشترکی از آن که مورد قبول همه باشد، در دست نیست. تعریفی که «رامیزوفسکی» ارایه کرده است، تا حدودی از دیگر تعاریف موجود جامع تر است. در این تعریف، اشاره شده که یادگیری الکترونیکی، هم می تواند فعالیتی انفرادی باشد و هم فعالیتی گروهی. از سوی دیگر، یادگیری الکترونیکی می تواند به صورت پیوسته یا گسسته صورت گیرد. از اواسط دهه 90 شاهد گستردگی رو به رشد دوره ها و پروژه های یادگیری الکترونیکی بوده ایم، با وجود این، پژوهش های جدید حاکی از ناکامی بسیاری از پروژه های بزرگ و معروف در دستیابی به هدف های خود است. میزان افت تحصیلی در دوره های الکترونیکی نسبت به دوره های حضوری بسیار زیاد بوده است. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که در دوره های الکترونیکی ثبت نام کرده بودند، دوره ها را ناتمام رها کرده اند. در سال های اخیر شاهد افزایش نوشتارهای مربوط به شکست پروژه های یادگیری الکترونیکی بوده ایم که با بررسی آنها می توان دلایل شکست پروژه ها را در رویکردهایی همچون: رویکرد مدیریتی، رویکرد مبتنی بر نیازها، رویکرد الکترونیکی و رویکرد مبتنی بر یادگیری، دسته بندی کرد. هر یک از این رویکردها بر جنبه ای از علل شکست تاکید دارند، اما در رویکرد سیستمی تلفیقی بر تمامی ابعاد تاکید می شود و بر این اساس است که منابع شکست از 3 سطح ناشی می شوند: سطح فرآورده، سطح یادگیرنده (زمینه درونی) و سطح سازمانی (زمینه بیرونی).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2510

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 922 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    259-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    929
  • دانلود: 

    279
چکیده: 

فناوری اطلاعات موجب تغییراتی شگرف در صنعت نشر شده است که از آن به نشر الکترونیکی یاد می شود. توسعه اینترنت و آسانی استفاده از آن، در دسترس بودن کتابخانه های الکترونیکی و پیشرفت های زیاد در فناوری اطلاعات باعث تغییر دادن راه و روش خواندن افراد و شیوه انتشار مطالب ناشران شده است. در این مقاله، به مباحثی چون چرخه نشر سنتی، چرخه نشر الکترونیکی، تفاوت فرآیندهای دو نشر و مزیت های نشر الکترونیکی بر نشر سنتی می پردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 929

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 279 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    53-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1178
  • دانلود: 

    381
چکیده: 

پیشینه های کتابشناختی، کارکردهای گوناگونی در نظام های رایانه ای کتابخانه ها دارند. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی، ماهیت و کارکردهای چندگانه هر یک از عناصر داده ای (فیلدهای موجود) در استانداردهای مرتبط با پیشینه های کتابشناختی (قواعد انگلو ـ امریکن، آی اس بی دی، مارک، و فراداده دوبلین کور) را با توجه به تاثیر احتمالی محیط رایانه ای پیوسته بر آنها بررسی می کند. نتایج تحلیل نشان می دهد، پیشینه کتابشناختی در قالب الکترونیکی کارکردهای متنوعی در پاسخ به نیازهای گوناگون در محیط رایانه ای (در حوزه کاری ناشران، کتابفروشان، کتابخانه ها، و کاربران) دارد. این کارکردها در پنج مقوله «بازیابی اطلاعات»، «شناسایی مدارک اطلاعاتی»، «مکان یابی مدارک»، «برقراری پیوند میان مدارک مرتبط به هم»، و «مدیریت پایگاه» دسته بندی شده است. مقاله حاضر در پی توجیه نیاز به سطح هماهنگ تر و کامل تری از توصیف، یعنی افزودن داده های بیشتر و استانداردتر به پیشینه های کتابشناختی در محیط پیوسته است. این رویکرد به منظور توسعه انواع قابلیتهای فهرست های رایانه ای و نیز بهسازی شیوه میانکنش آنها در شبکه وب است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1178

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

افیونی مهین دخت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    233-240
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    623
  • دانلود: 

    163
چکیده: 

در این راهنما خدمات اطلاع رسانی کتابخانه ها با عناوین خدمات، منابع، دسترسی، نیروی انسانی، ارزیابی و اصول اخلاق مورد توجه قرار گرفته است. این خدمات در پیوند با وظیفه اصلی کتابخانه ها که عبارت است از برآورده ساختن نیازهای آموزشی، تفریحی، شخصی و اقتصادی کلیه افراد جامعه تبیین شده است. تاکید شده است که خدمات اطلاع رسانی نه تنها باید نیازهای کاربر را برآورده سازد، بلکه آن نیازها را باید پیشی بینی کند تا از این طریق منابع مناسب را گردآوری و در دسترس قرار دهد. خدمات باید بر اساس رفتارها و عادات جستجوی اطلاعات، نیازهای اطلاعاتی و خدمات مورد انتظار افراد آن جامعه طراحی شوند. در این متن 31 رهنمود ارایه شده است که بیشترین آن به خدمات مربوط است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 163 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زوارقی رسول

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    157-196
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    697
  • دانلود: 

    229
چکیده: 

در این مقاله سعی گردیده به صورت فشرده تحقیقات انجام شده در مورد فهرست های رایانه ای در ایران و جهان ارایه شود. پس از مقدمه ای کوتاه و بیان تاریخچه ای مجمل در باب اپک ها، تحقیقات انجام شده در این حوزه، به تفکیک در سه بخش «بیان وضعیت، چالشها و ارایه راه حل و ارزیابی»، «رفتار استفاده کنندگان» و «نکات فنی مربوط به طراحی اپک ها» بیان می شوند. در پایان، ضمن جمع بندی نتایج پژوهش های انجام شده در ایران و جهان، به جای خالی پژوهش گسترده در زمینه اپک ها در جهان و بویژه در ایران اشاره شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 697

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 229 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

اسماعیل پور رضیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    91-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    673
  • دانلود: 

    309
چکیده: 

سازماندهی و مدیریت منابع اینترنتی، همواره یکی از دغدغه های دانشمندان علوم رایانه و اطلاع رسانی است. امروزه همین متخصصان به این نتیجه رسیده اند که علم کتابداری در زمینه رویارویی با وضعیت آشفته اطلاعات می تواند نقش برجسته ای ایفا کند. از آنجا که رده بندی، فعالیتی وقت گیر و پرهزینه بوده و رده بندی منابع اینترنتی برای فهرست نویسان دشوار می باشد، تحقیقات زیادی برای انجام رده بندی به صورت خودکار صورت گرفته است. کاربرد شبکه های عصبی مصنوعی با توجه به ضعف روش های آماری و زبانشناسی رایانه ای در عملی کردن فعالیت رده بندی خودکار، رو به افزایش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 673

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 309 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    125-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    882
  • دانلود: 

    164
چکیده: 

در این مقاله وب سایت های انجمنها و موسسات ملی و بین المللی کتابداری و اطلاع رسانی با استفاده از روش وب سنجی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این بررسی، کل پیوندها، پیوندهای دریافتی، هم پیوندیها، تعداد صفحات هر وب سایت و ضریب تاثیر گذاری این وب سایتها به منظور ارزیابی میزان رویت، میزان تاثیرگذاری و همکاری گروهی، ملی و بین المللی میان انجمنهای کتابداری و اطلاع رسانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. کل جامعه مورد بررسی، جمعا 127 وب سایت مربوط به انجمن های کتابداری است که از فهرست انجمن کتابداران آمریکا (ALA) استخراج شده است. این مجموعه پس از اعمال دو بار برش در مقاطع شمارش پیوندهای دریافتی و هم پیوندی ها (به منظور انتخاب وب سایتهای پربسامد) به 28 وب سایت کاهش یافت. تجزیه و تحلیل این وب سایتها نشان داد سایتهای انجمن کتابداران آمریکا، انجمن کتابخانه های تخصصی، فدراسیون بین المللی انجمنها و موسسات کتابداری و انجمن کتابداری پزشکی آمریکا از نظر تعداد کل پیوندها و پیوندهای دریافتی در بالاترین سطح قرار داشتند و در بین وب سایتهای مورد بررسی دارای بیشترین میزان رویت در محیط وب بودند، به همین دلیل ضریب تاثیرگذاری آنها از وب سایتهای انجمنها و موسسات دیگر کتابداری و اطلاع رسانی بیشتر بود. همچنین نتایج بررسی نشان داد تعداد سه خوشه ملی، بین المللی و اختصاصی پژوهشی، در بین وب سایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاع رسانی وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 882

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 164 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

دیانی محمدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    3-6
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    620
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

خوشبختانه روز به روز بر تعداد کتابدارانی که در ایران و خارج از ایران به درجه دکتری کتابداری و اطلاع رسانی نایل می شوند افزوده می شود و حضور این افراد در گروههای کتابداری یا در مراکز اطلاع رسانی زمینه های مساعدتری برای رشد کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و حرفه ای کتابداری فراهم می آورد. همزمان تعدادی از کتابداران با مدارک دکتری در حال بازنشستگی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 620

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    37-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    3981
  • دانلود: 

    1770
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تعیین میزان انطباق چکیده فارسی مقاله های مجله های علمی- پژوهشی حوزه علوم انسانی با عناصر مندرج در استاندارد ایزو 214 است. روش پژوهش، پیمایشی است. به دلیل تنوع چکیده ها در این حوزه، چکیده ها به دو دسته کلی تقسیم شد: 1. چکیده های راهنما 2. چکیده های تمام نما. دو سیاهه استخراج شده از عناصر مندرج در استاندارد ایزو 214 به عنوان ابزار پژوهش برای دو نوع چکیده موجود انتخاب گردید. جامعه پژوهش حاضر، شامل 270 چکیده فارسی از آخرین دوره مجله های علمی ـ پژوهشی در دسترس در حوزه علوم انسانی بود که تا قبل از سال 1383 موفق به کسب رتبه علمی ـ پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده بودند. این تعداد نمونه به روش تصادفی انتخاب شد. یافته ها نشان داد %60.37 چکیده های جامعه پژوهش از نوع چکیده راهنما و %39.63 از آنها از نوع چکیده تمام نماست، همچنین، یافته ها نشان داد میانگین درصد همخوانی چکیده های راهنما با عناصر استخراج شده از استاندارد ایزو %83.14، 214 و میانگین درصد همخوانی چکیده های تمام نما با عناصر مذکور %78.70 است. در ادامه اطلاعات الگوی ارایه شده برای نوشتن چکیده در بخش «راهنمای نویسندگان مقاله ها» در هر مجله بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد: 1. چکیده های حوزه علوم انسانی بیشتر از نوع چکیده راهنماست 2. در حوزه علوم انسانی، چکیده های راهنما بیشتر از چکیده های تمام نما با استاندارد ایزو 214 مطابقت دارند 3. اطلاعات ارایه شده در الگوی مجله برای نوشتن چکیده، عناصر محدودی از استاندارد ایزو 214 را منعکس می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3981

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1770 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

سیامک مرضیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    277-308
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    807
  • دانلود: 

    330
چکیده: 

این مقاله ابتدا به اهمیت مجلات در ارتباط های علمی و بحران پیش روی کتابخانه ها برای اشتراک این مجلات می پردازد. سپس رویکرد به مجلات دسترسی آزاد را به عنوان روشی جدید در ارتباط های علمی مورد توجه قرار می دهد، پیش زمینه ظهور این مجلات را بررسی می کند، مسایل مرتبط به آنها را ارایه می دهد و در نهایت نگرانی های مربوط به آنها را بیان می نماید و می پذیرد که جنبش دسترسی آزاد با وجود تاریخچه اندک خود، تاثیری بسزا در وضعیت ارتباط های علمی در سطوح علمی، دانشگاهی و جوامع انتشاراتی داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 807

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 330 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    7-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1238
  • دانلود: 

    268
چکیده: 

به منظور ارزیابی دقیق وضعیت مقاله های فصلنامه «کتابداری و اطلاع رسانی» و تبیین الگوی رفتاری محققان این حوزه، تحقیقی با استفاده از روش تحلیل استنادی صورت گرفت. پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد که 219 مقاله (165 مقاله تالیفی و 54 مقاله ترجمه ای) با میانگین 7.3 برای هر شماره در قالب 104 مقاله نظری و 61 مقاله پیمایشی منتشر شده اند که 165مورد آنها را یک نفر، 29 مورد را دو نفر و 2 مورد را 3 نفر نوشته بودند. 198 نفر محقق در نوشتن این مقالات همکاری داشتند. مقطع تحصیلی نویسندگان 74 مقاله، کارشناسی ارشد و 63 مقاله، دکتری بود. 1748 استناد در این مقاله ها به کار رفته بود که میانگین 11.9 برای هر مقاله تعیین شد. در بین محمل های اطلاعاتی، مقاله ها قبل از کتابها و پایان نامه ها قرار گرفت و نشان داد که محققان این حوزه بیشتر مقاله محور هستند. منابع زبان انگلیسی در استنادها با اندکی اختلاف، بالاتر از زبان فارسی قرار گرفت. تعیین نیم عمر داده ها نشان داد که کتابهای لاتین با 14 سال و 2 ماه و منابع اینترنتی با 4 سال و 5 ماه بیشترین و کمترین نیم عمر را به خود اختصاص داده بودند. به «دانشنامه کتابداری» در بین کتابها و «عباس حری» و «محمدحسین دیانی» در بین پدیدآورندگان کتابها، «دیانی» و «فتاحی» در بخش مقاله ها و پایان نامه «عصاره» در بخش پایان نامه ها بیش از همه استناد شده بود. فصلنامه های کتابداری و اطلاع رسانی  با «فصلنامه کتاب» در کنار 3 مجله دیگر به عنوان مجلات هسته این رشته در فارسی انتخاب شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 268 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    107-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    750
  • دانلود: 

    247
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی وضعیت کمی تولیدات علمی پژوهشگران پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی انجام شده است. بدین منظور، انواع تولیدات علمی ارایه شده در سالهای 1370-1384 مطالعه شده است. روش تحقیق، پیمایشی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و بانک اطلاعات مقالات موجود در کتابخانه پژوهشکده جمع‏ آوری شده است. نتایج نشان می ‏دهد بیشتر تولیدات علمی (%86.3) در کنفرانس های ملی و بین ‏المللی ارایه شده که از آن میان، 70% مقالات به نشریات و کنفرانس های داخلی اختصاص دارد. %97.7 تولیدات به ‏صورت تالیف و %58.1 مقالات با همکاری دو یا سه نویسنده نوشته شده است. بیشترین تولیدات در سال 1382 و کمترین تولیدات در سالهای 1371 و 1372 منتشر شده‏اند. آزمون همبستگی «پیرسون» ارتباطی بین مدرک تحصیلی و تعداد تولیدات پژوهشگران نشان نمی‏ دهد. مهمترین مشکلات پژوهشگران در انتشار آثار علمی، وجود موانع مختلف برای شرکت در گردهمایی ‏های داخلی و خارجی، طولانی بودن مراحل تصویب آثار و کمبود وقت، عنوان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 750

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 247 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

زندی روان نرگس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    211-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4372
  • دانلود: 

    1376
چکیده: 

در ادبیات جامعه اطلاعاتی، وجود سه رویکرد فکری متفاوت، در تبیین علل و شرایط شکل گیری این جامعه، قابل تشخیص است: رویکرد بازار ـ محور که تغییر بافت نیروی کار در جوامع صنعتی و تغییر ساختار اقتصادی را عامل شکل گیری جامعه اطلاعاتی می داند؛ رویکرد فناورانه، عواملی مانند رایانه و فناوری های متعلق به آن را به عنوان عامل اصلی دگرگونی اجتماعی اعلام می دارد؛ در رویکرد سوم، دانش اساس تغییر در شکل تولید از کالا به ارایه خدمات در جوامع فراصنعتی معرفی و اطلاعات، مبنای اصلی شکل گیری جامعه اطلاعاتی شناخته می شود.در نهایت، انگیزه های دستیابی به جامعه اطلاعاتی در جوامع مختلف، این عوامل هستند: نیروهای گسترده فراملی برخاسته از شرایط اقتصاد جهانی و رقابت در بازارهای بین المللی، برنامه ریزی های ملی دولتها برای حفظ موقعیت مناسب اقتصادی و تاثیرگذاری جهانی (برای کشورهای پیشرفته) و نیز رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی بلندمدت (برای کشورهای کمتر توسعه یافته). شاخص هایی که در طبقه بندی های مختلف برای سنجش و تعیین فاصله و رتبه کشورها نسبت به هم در جامعه اطلاعاتی استفاده می شوند، عبارتند از: سطح آموزش و درصد باسوادی، میزان بهره برداری و سهولت دسترسی به رسانه های ارتباط جمعی مثل اینترنت، تلفن، تلویزیون، روزنامه و کتاب، ساختارهای نظام یافته برای تولید، پردازش و گردش اطلاعات در جامعه، برنامه ریزی دولتها برای تحقق جامعه اطلاعاتی، شاغلان بخش اطلاعات، دانش آموختگان علوم رایانه و رشته های مهندسی و زیرساختهای ارتباطی و شبکه ای.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4372

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1376 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

شریف عاطفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    241-258
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    725
  • دانلود: 

    276
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی عناصر ابرداده ای بر رتبه بندی صفحات وب توسط سه موتور کاوش عمومی «گوگل»، «یاهو»، و «ام اس ان» انجام پذیرفت. اثربخشی پنج عنصر ابرداده ای نشانه عنوان زبان «اچ. تی. ام. ال»، ابرنشانه های کلید واژه ها و توصیف زبان «اچ. تی. ام. ال»، ابرداده های عنوان و موضوع از قالب ابرداده ای «دابلین کور» که بر بازنمون موضوعی صفحات وب متمرکزند، با روش تجربی آزموده شد. 84 صفحه وب در گروه های گواه و آزمون به عنوان جامعه مورد مطالعه تحت دامنه فرعی http://metadata.irandoc.ac.ir منتشر شد. از میان موتورهای کاوش انتخابی، دو موتور کاوش یاهو و گوگل، صفحات را نمایه سازی کردند. کلید واژه های منحصر به فرد و تکرار شونده که در مرحله طراحی در قالب عناصر ابرداده ای به صفحات گروه آزمون افزوده شده بود، بررسی شد و میزان معنی داری تفاوت رتبه صفحات دو گروه با استفاده از آزمون غیرپارامتری «یو. من. وایتنی» محاسبه گردید. نتایج، نشانگر اثربخشی دو عنصر «عنوان» و «توصیف زبان اچ. تی. ام. ال» در هر دو موتور کاوش مورد مطالعه است. کلید واژه های منحصر به فرد در ابرنشانه کلید واژه های «اچ. تی. ام. ال» و ابرداده موضوع دابلین کور به بهبود رتبه صفحات در یاهو انجامید. در حالی که تکرار کلید واژه ها در بخش سرآیند صفحه وب، باعث بهبود رتبه در موتور کاوش یاهو شد، گوگل عملکردی معکوس داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 725

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 276 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مهراد جعفر | کلینی سارا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    197-210
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3123
  • دانلود: 

    781
چکیده: 

بازیابی اطلاعات، فرایند یافتن اطلاعات (مدارک) مربوط به جستجوی کاربر در مجموعه مدارک است. با پیاده سازی الگوریتم های متفاوت، استراتژی های مختلفی در بازیابی اطلاعات وجود دارد. وجه مشترک استراتژی های بازیابی، یافتن مدارک مشابه با موضوع جستجوی کاربر است. یکی از الگوریتم های مهمی که در بازیابی اطلاعات، کاربرد بسیار دارد، الگوریتم فضای برداری است که می کوشد تمام مدارک را در مجموعه و جستجوهای کاربر به صورت بردارها نشان دهد و ضریب تشابه میان بردارهای مدرک و بردار جستجو را جهت بازیابی مدرک مربوط، محاسبه نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3123

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 781 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

علی دوستی سیروس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (مسلسل 38)
  • صفحات: 

    309-336
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1362
  • دانلود: 

    456
چکیده: 

استفاده از سیستم های اطلاعاتی در سازمان و مدیریت، مستلزم صرف هزینه هایی است که باید با برآورد منافع آنها، توجیه شوند. توجیه این سیستم ها در ابتدا که تمرکز آنها بر داده ها و خودکارسازی عملیات دستی بود، به آسانی انجام می گرفت اما با محور شدن اطلاعات در آنها، کار توجیه سرمایه گذاری لازم نیز به پیچیدگی گرایید. به همین دلیل، تحلیل هزینه ـ منفعت به یکی از مراحل توسعه سیستم های اطلاعاتی مبدل گردید. این تحلیل بویژه درباره سیستم های پشتیبان تصمیم، با دشواری های بیشتری رو به روست. پیچیدگی و تعامل منافع و ناممکن بودن کمی کردن بسیاری از آنها به علاوه مشکل تعیین ارزش اقتصادی برای اطلاعات به عنوان خروجی اصلی این سیستم ها، اصلی ترین این دشواری ها به شمار می روند. در این مقاله، پس از بررسی سیر تحول سیستم های اطلاعاتی و ماهیت متغیر منافع آنها، توصیف سیستم های پشتیبان تصمیم و منافع آنها، مشکل تعیین ارزش اقتصادی برای اطلاعات مطرح و سپس با بررسی مفهوم ارزش در علم اقتصاد، مشکلات تعیین ارزش اطلاعات از دیدگاه اقتصاد اطلاعات بیان می شوند. در پایان نیز با ارایه مدل فضای اطلاعاتی، کاربرد آن در تعیین ارزش اطلاعات ارایه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1362

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 456 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button