Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    704
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: آفازی بروکا یکی از انواع آفازی های ناروان بوده و تولید غیر دقیق صداهای گفتاری از ویژگی های اصلی آن است. الگوهای آکوستیک گفتار در بیماران مبتلا به آفازی بروکا نقایصی را در زمینه کنترل حرکتی در این بیماران نشان می دهد. این نقایص شامل مشکلات در زمان بندی و هماهنگی حرکات تولیدی و کنترل حنجره ای است. در این مطالعه پارامتر زمان بندی گفتار در افراد مبتلا به آفازی بروکای خفیف تا متوسط، به کمک متغیر آکوستیک دیرش صدای /m/، با هدف تعیین ماهیت کنترل حرکتی و ماهیت خطاها در این بیماران بررسی شد.روش بررسی: این یک نوع مطالعه مقطعی مورد- شاهدی بود. افراد مطالعه شده شامل 13 بیمار مبتلا به آفازی بروکای خفیف تا متوسط و 13 فرد طبیعی بودند. پس از قرارگیری آزمودنی در محیط مناسب سیگنال های آکوستیک مربوط به کلمات هدف جمع آوری و ضبط شد. پس از ضبط داده ها با استفاده از نرم افزار PRAAT، اسپکتروگرام هر کلمه به منظور تعیین دیرش زمزمه خیشومی به دقت بررسی شده و آزمون تی زوجی برای مقایسه دیرش زمزمه خیشومی بین دو گروه استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل ازاین مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به آفازی بروکای خفیف تا متوسط در مقایسه با افراد طبیعی، دیرش زمزمه خیشومی طولانی تری دارند و تفاوت بین دو گروه معنادار بود (p<0.001).نتیجه گیری: افزایش دیرش زمزمه خیشومی در افراد مبتلا به آفازی بروکای خفیف تا متوسط نشان داد خطاهای گفتاری در این بیماران می تواند در نتیجه نقص در یکپارچه سازی، زمان بندی حرکات و اجرای تولیدی برای تولید سگمنت هدف باشد. بنابراین شناخت ماهیت خطاها و مکانیسم های موثر در ایجاد خطاها در این گروه از بیماران، این امکان را فراهم می سازد تا با توجه به نتایج ارزیابی های دقیق تر، استراتژی های درمانی مناسب تری طرح ریزی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 704

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    560
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر به منظور توصیف میزان و نوع باورهای غیرمنطقی اعضای تیم ملی دو و میدانی معلولین ایران انجام شد.روش بررسی: پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. شرکت کنندگان 71 ورزشکار زن و مرد با میانگین سنی 2، 30 سال بودند. از آزمون باورهای غیرمنطقی جونز که شامل 100 عبارت و 10 خرده مقیاس: ضرورت تایید و حمایت دیگران، انتظار بالا از خود، تمایل به سرزنش، واکنش به ناکامی، بی مسوولیتی عاطفی، نگرانی زیاد توام با اضطراب، اجتناب از مشکل، وابستگی، درماندگی در مقابل تغییر و کمال گرایی است برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. شاخص های آمار توصیفی نیز برای توصیف داده هابه کار برده شد.یافته ها: بیشترین میانگین از 10 خرده مقیاس باورهای غیرمنطقی به خرده مقیاس «انتظار بیش از حد از خود» با میانگین 31.38 و انحراف معیار 5.3 تعلق داشت. کمترین میانگین نیز به خرده مقیاس «اجتناب از مشکلات» با میانگین 24.37 و انحراف معیار 4.5 تعلق گرفت. میانگین نمره کل باورهای غیرمنطقی تمام شرکت کنندگان 280.11 و انحراف معیار آن 19.5 شد. کمترین نمره کل 231 و بیشترین نمره کل 322 گردید.نتیجه گیری: وجود باورهای غیرمنطقی در بین ورزشکاران معلول بر لزوم شناسایی و اصلاح این باورها و جایگزینی آن ها با باورهای منطقی تاکید دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 560

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1144
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: تحقیق حاضر بر آن است که تاثیر یک سری تمرینات آمادگی جسمانی و هماهنگی را بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان کم توان ذهنی بررسی نماید. روش بررسی: 38 دانش آموز کم توان ذهنی (29 دختر و 9 پسر) با میانگین سنی 1.7±14 به صورت نمونه های در دسترس انتخاب و با استفاده از پیش آزمون، پس آزمون تاثیر تمرینات آمادگی جسمانی و هماهنگی بر کاهش اختلالات رفتاری این کودکان سنجیده شد. در پیش آزمون از پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (2000) استفاده شد. در ادامه تمرینات جسمانی و هماهنگی به مدت 6 هفته و 5 روز در هفته ارائه شد. در پس آزمون که یک روز بعد از آخرین روز تمرین بود، مجددا پرسشنامه برای همه آزمودنی ها استفاده شد. یافته ها: میانگین پیش آزمون برابر 16.37±37.68 و میانگین پس آزمون برابر 11.86±21.13 بود که این کاهش از لحاظ آماری در سطح p<0.001 معنادار بود. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که اختلالات رفتاری کودکان کم توان ذهنی تحت تاثیر تمرینات جسمانی و هماهنگی کاهش یافته است.نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت این تمرینات به افزایش سلامت روان منجر می شود و در کاهش اختلالات رفتاری کودکان کم توان ذهنی نقش موثری دارد. این نتایج نشان می دهد که دست اندر کاران امور بهداشت و سلامت کودکان کم توان ذهنی و سازمان بهزیستی بایستی در خصوص تمرینات ورزشی خصوصا تمرینات جسمانی و هماهنگی اهتمام داشته و از این تمرینات به عنوان عامل تاثیرگذار در بهبود رفتاری افراد کم توان ذهنی استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    678
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش مقایسه کیفیت زندگی همسران جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران با همسران معلولین تحت پوشش بهزیستی در شهرستان بروجرد است.روش بررسی: در این پژوهش که از نوع مطالعات توصیفی تحلیلی است، با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده، 80 نفر از جامعه همسران جانبازان و 80 نفر از جامعه همسران معلولین به عنوان نمونه بررسی شدند. در این پژوهش اطلاعات از طریق پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 جمع آوری شد و با استفاده از آزمون آماری t داده های مربوط به هر گروه مقایسه شد. یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که کیفیت زندگی کلی همسران جانبازان به طور معناداری بالاتر از کیفیت زندگی همسران معلولین است (p=0.004) و بین رفاه مادی و محیطی، روابط زناشویی، روابط فامیلی، رفتارهای نوع دوستانه، رفتارهای سیاسی، رضایت شغلی، فعالیت ورزشی دو گروه نیز به لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود دارد (p=0.002). نتیجه گیری: کیفیت زندگی مجسم کننده احساس رفاه است. کیفیت بالای زندگی زمانی احساس می شود که نیازهای پایه فرد برآورده شود و او فرصت هایی را جهت تعقیب و نائل شدن به اهداف وچالش ها داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 678

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1158
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف نیاز سنجی آموزشی معلمان عادی و رابط کودکان با آسیب شنوایی در مدارس فراگیر شهر تهران انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، از بین تمامی معلمان عادی و رابط مدارس فراگیر شهر تهران به ترتیب با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و روش تمام شماری 100 معلم انتخاب شدند (50 معلم عادی و 50 معلم رابط). اطلاعات با استفاده از پرسشنامه نیازسنجی حاوی 84 سوال در سه حیطه نیاز های دانشی، نگرشی و عملکردی و 4 سوال بازپاسخ برای کسب اطلاعات تکمیلی، توسط محقق جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از آزمون های آماری t تک نمونه ای، t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که معلمان عادی و رابط دانش آموزان با آسیب شنوایی در مدارس فراگیر شهر تهران دارای نگرش مثبت و دانش ناکافی و عملکرد ضعیف هستند (p<0.05).نتیجه گیری: معلمان عادی و رابط دانش آموزان با آسیب شنوایی در مدارس فراگیر شهر تهران نیاز به کسب آگاهی و ارتقاء سطح عملکرد دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1205
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیت ورزشی بر پرخاشگری دانش آموزان با ناتوانی هوشی انجام شد.روش بررسی: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان با ناتوانی هوشی شهر سده استان فارس در سال تحصیلی 92-91 بودند که از بین آن ها نمونه ای به حجم 26 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند، به طوری که هر گروه 13 نفر بود. از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش فعالیت ورزشی در 24 جلسه دریافت کردند. در حالی که به گروه کنترل این مداخله ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. برای سنجش پرخاشگری از پرسشنامه پرخاشگری قزل سفلو (1388) استفاده شد.یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات پرخاشگری و خرده مقیاس های آن (پرخاشگری کلامی به خود، پرخاشگری غیرکلامی به خود و پرخاشگری کلامی به غیر خود) در گروه آزمایش به طور معنا داری کاهش یافته است (p<0.001). نتیجه گیری: یافته ها بیانگر تاثیر فعالیت ورزشی بر پرخاشگری دانش آموزان با ناتوانی هوشی بود. بنابراین پیشنهاد می شود با طراحی و اجرای فعالیت ورزشی جهت بهبود پرخاشگری دانش آموزان با ناتوانی هوشی اقدام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1205

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1896
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش، بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی مادران کودکان کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. نمونه این پژوهش متشکل از 50 نفر از مادران دارای کودک کم توان ذهنی و 50 نفر از مادران دارای کودک عادی در شهرستان بابل بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار به کار رفته، نسخه ایرانی مقیاس کیفیت زندگی و آزمون هوش ریون (فرم بزرگسال) بود. جهت تجزیه تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهند که بین میانگین کیفیت زندگی مادران دارای کودکان عادی و میانگین کیفیت زندگی مادران دارای کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد (p=0.005)، به این صورت که از نظر ابعاد کیفیت زندگی یعنی سلامت جسمانی (p=0.016)، سلامت روانشناختی (p=0.001)، روابط اجتماعی (p=0.04)، محیط زندگی (p=0.031) تفاوت معناداری به دست آمد.نتیجه گیری: لازم است کارشناسان و مسوولان خدمات بهداشتی و درمانی در زمینه کیفیت زندگی مادران دارای کودکان کم توان ذهنی به ویژه در حیطه سلامت روانشناختی بیشتر توجه کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    799
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: به منظور ارزیابی شدت لکنت کودکان و بررسی نتایج درمان نیاز به ابزار استاندارد و پایا برای سنجش دقیق رخدادهای لکنت است. یکی از ابزارهای سنجش معتبر سنجش شدت لکنت، ابزار SSI-4 است. هدف این مطالعه بررسی پایایی درون و میان آزمونگر نسخه فارسی این ابزار، در کودکان پیش از دبستان بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که به صورت مقطعی انجام شد. در جهت تعیین پایایی بین آزمونگر، مطالعه روی 21 کودک پیش از دبستان مبتلا به لکنت، با استفاده از سه ارزیاب انجام شد. سپس این آزمون مجددا هفت تا ده روز بعد روی 50 درصد از نمونه ها، برای تعیین پایایی درون آزمونگر اجرا شد.یافته ها: پایایی آزمون با استفاده از روش های آماری ICC و آلفای کرونباخ سنجیده شد. پایایی آزمون در حالت میان آزمونگر برای هر بخش از آزمون، 0.98 تا 0.94 بود. پایایی درون آزمونگر (اجرای مجدد آزمون) برای هر بخش، 0.98 تا 0.92 نشان داده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون (P<0.001 و a=87%) بود.نتیجه گیری: پایایی بسیار بالای مطالعه حاضر نشان می دهد، نسخه فارسی ابزار SSI-4 قابلیت استفاده در مطالعات لکنت کودکان پیش از دبستان در زبان فارسی را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 799

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2329
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سطوح نظریه ذهن در کودکان دچار اتیسم، کم توانی ذهنی، اختلال نقص توجه بیش فعالی و عادی صورت گرفت.روش بررسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسه ای بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و خوشه ای، از بین دانش آموزان مبتلا به اتیسم (8 دختر و 12 پسر)، کم توانی ذهنی (10 دختر و 10 پسر)، اختلال نقص توجه بیش فعالی (9 دختر و 13 پسر) و عادی (10 دختر و 10 پسر) دانش آموز 7 تا 11 سال انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از آزمون نظریه ذهن موریس و همکاران (1999) استفاده شد و داده های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل پراکنش چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: کودکان مبتلا به اتیسم در کل آزمون و همچنین سطوح خرده آزمون های نظریه ذهن، پایین ترین نمره و کودکان کم توان ذهنی نمرات کمتر از گروه بیش فعال و کودکان عادی نمرات بالاتری کسب کردند و تفاوت معناداری بین چهار گروه (p<0.001) وجود داشت، ولی سطوح نظریه ذهن بین دو جنس معنادار نبود.نتیجه گیری: کودکان مبتلا به اتیسم و کم توانی ذهنی و اختلال نقص توجه بیش فعالی، در توانایی نظریه ذهن گرفتار مشکلات بسیاری هستند که احتمالا بر عملکرد اجتماعی آن ها تاثیر منفی می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2329

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button