مقدمه: خونریزی پس از زایمان، یکی از مهمترین علل مرگ و میر مادران در دنیا است. بیشتر این مرگ ها ناشی از تاخیر در تشخیص و اداره مناسب خونریزی پس از زایمان است. از طرفی کیفیت آموزش مامایی تاثیر عمیقی بر ارائه مناسب خدمات دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، شبیه سازی و مرسوم بر میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره خونریزی بعد از زایمان در دانشجویان مامایی انجام شد.روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی سه گروهه در سال 1392 بر روی 54 دانشجوی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد انجام شد. دانشجویان در گروه مبتنی بر وب به مدت 1 هفته به صورت آنلاین، افراد گروه شبیه سازی به مدت 4 ساعت در مرکز مهارت های بالینی و افراد گروه مرسوم به مدت 4 ساعت به صورت سخنرانی آموزش دیدند. قبل، یک هفته و یک ماه بعد از دوره آموزشی، آزمون آگاهی و بالینی ساختارمند عینی گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 11.5) و آزمون های کای دو، آنالیز واریانس یک طرفه، کروسکال والیس و فریدمن انجام شد. سطح معنی داری در تمام موارد 0.05>p درنظر گرفته شد. یافته ها: میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره خونریزی پس از زایمان در دانشجویان مامایی، 1 هفته و 1 ماه بعد از آموزش، در هر سه گروه مبتنی بر وب (0.001=p)، شبیه سازی (0.001=p) و مرسوم (0.001=p) افزایش معنی داری یافت. نتیجه گیری: آموزش، میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره خونریزی پس از زایمان را افزایش می دهد. ماندگاری مهارت اداره خونریزی پس از زایمان در گروه آموزش مبتنی بر وب بیشتر از گروه مبتنی بر شبیه سازی و مرسوم است، بنابراین می توان از آموزش مبتنی بر وب که روشی در دسترس است، استفاده کرد.