هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی مرتبط با هویت جنسیتی دختران در دبیرستان های ناحیه دو شهر شیراز بود. با استفاده از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه، هویت جنسیتی 400 نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه دو شیراز بررسی شد. نمونه آماری مذکور به طور تصادفی انتخاب شد ند. از روش های آماری آلفای کرونباخ برای پایایی ابزار سنجش و ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین متغیرهای میزان علاقه فرد به خانواده، نظر فرد نسبت به جایگاه زن در اجتماع و خانواده، علاقه به دوستان، اعتماد به رسانه های داخلی و هویت جنسیتی دختران رابطه معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که میزان انسجام و پاپداری هویت جنسیتی مستقیما تحت تاثیر متغیر علاقه به خانواده (Beta= 0.206) قرار گرفته است و در مجموع این متغیر توانسته است مقدار 10 درصد از تغییرات متغیر وابسته هویت جنسیتی را پیش بینی کند (R2=0.10). در مدل مساله پژوهش، متغیر علاقه به خانواده به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیشترین اثر علی را بر متغیر هویت جنسیتی داشته است.