Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Title: 
Author(s): 

Issue Info: 
  • Year: 

    0
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • Pages: 

    -
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1311
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1311

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

پین جان

Issue Info: 
  • Year: 

    1386
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • Pages: 

    119-132
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    478
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

در این مقاله تحلیلی مسطح (غیر مطبق) از ساختار جمله واره (بند) در زبان انگلیسی که فاقد سازه VP باشد، ارایه می گردد. طی فرایند اشتقاق هر جمله، هر کجا واحدی ظاهر شود که به طور خاص با VP مشابهت داشته باشد، ادعا خواهیم نمود که بند مذکور یا در زمره بندهای بدون فاعل قرار دارد (مانند ساخت های همپایه (VP و یا واحد مذکور در سطح صورت منطقی ظاهر گردیده است (مانند موارد حذف .(VP شکل گیری صورت های منطقی طی دو مرحله شکل می گیرد: نخست هر قاعده نحوی با یک قاعده انتقالی همراه می گردد که ترکیب آن دو با یکدیگر یک صورت منطقی را به دست می دهد. این جنبه از تحلیل مشابهت هایی با دستور واژ ـ نقشی و به ویژه با معناشناسی) GLUE دالریمپل 2001) و دستور ترکیبی مقوله ای (استیدمان 1996) دارد، هر چند که در این دو چارچوب ساختاری مسطح برای بندها در نظر گرفته نمی شود. صورت های منطقی که به این ترتیب شکل می گیرند ممکن است خود درونداد مرحله ای دیگر در سطحی بالاتر واقع شوند. شکل گیری صورت های منطقی از راه های گوناگونی انجام می شود. شکل گیری بخش هایی که نیازمند ساختار اطلاعی می باشند نمونه ای از این موارد است. این جنبه از تحلیل مشابهت هایی با در نظر گرفتن ساختار مسطح برای جمله واژه های زبان انگلیسی در دستور نقش و ارجاع (ون ولین 2005) دارد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 478

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1386
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • Pages: 

    183-196
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    553
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

هدف پژوهش حاضر مطالعه نقش جرح و تعدیل متن بر درک مطلب می باشد. سنت ساده سازی متون تاکنون به تعدیل زبانی آن ها محدود می شده است. ایده تعدیل متن از طریق تعامل که ابتدا در حوزه ارتباط شفاهی مطرح شد پیشرفت جدیدی است که می تواند بالقوه در سازماندهی آموزش خواندن مفید باشد. در تحقیق حاضر بین متون تعدیل شده از طریق تعامل شفاهی و متون ساده شده با استفاده از طرح تحقیق تکرار سنجش مقایسه ای به عمل آمد. نتایج کاربرد متون تحت شرایط آزمایشی فوق و شرایط کنترل استفاده از متون اصلی ساده نشده نشان داد که درک مطلب زبان آموزان در شرایط تعدیل از طریق تعامل شفاهی در بالاترین سطح و در شرایط کاربرد متون اصلی ساده نشده در پایین ترین سطح و در شرایط کاربرد متون ساده شده در بین دو حالت فوق قرار داشت. در مقاله حاضر نتایج پژوهش مورد بحث قرار گرفته و پیشنهاداتی برای بهبود آموزش خواندن ارایه شده است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 553

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1386
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • Pages: 

    197-244
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    509
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

این تحقیق به بررسی واحدهای درسی انگلیسی تخصصی در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است مجموع 309 پاسخ دهنده، متشکل از 275 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری، 18 مدرس درس انگلیسی تخصصی، و 16 مدیر گروه در دانشگاه علوم و تحقیقات در این تحقیق شرکت کردند. 4 روش گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت، که عبارتند از: پرسشنامه، مشاهده، و آزمون. پرسشنامه دانشجویان جهت بررسی نیازهای زبانی آنان تهیه و توزیع شد. پرسشنامه های دیگری جهت سنجش نظر مدرسان و مدیران گروه درباره نیازهای زبانی دانشجویان و ارزیابی واحدهای درسی انگلیسی تخصصی در میان آنان توزیع گردید. به منظور مشاهده روش های معمول تدریس، هر یک از کلاس های انگلیسی تخصصی در این تحقیق مورد مشاهده قرار گرفت. به منظور سنجش سطح دانش زبانی دانشجویان، یک آزمون انگلیسی عمومی که توسط محقق ساخته و اعتبارسنجی شد، در میان دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به اجرا گذاشته شد. نتایج این تحقیق نشان داد که میان نیازهای زبانی دانشجویان و آن چه عملا در کلاس های انگلیسی تخصصی انجام می شود عدم تطابق وجود دارد، که پیشنهاد می شود برای توفیق بیشتر در برنامه های درسی انگلیسی تخصصی نیازهای زبانی دانشجویان هدف آموزش قرار گیرند. علاوه بر آن، نشان داده شد که سطح دانش زبانی دانشجویان در هر دو مقطع ضعیف است که رفع این نقیصه مستلزم اتخاذ و اجرای تصمیماتی از سوی دانشگاه است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 509

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1386
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • Pages: 

    153-164
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    450
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

عبارت sein + zu + Infinitiv به دلیل مفهوم مبهم آن که هم به معنی امکان و هم به معنی الزام می باشد، به عنوان قسمت مهمی از مبحث «عبارات چندوجهی» در آلمانی محسوب می شود. به همین دلیل این ترکیب دستوری با افعال کمکی «توانستن» و «بایستن» از نظر معنایی در رقابت است، گرچه این عبارت در اکثر موارد به معنای «امکان» است. سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که چه عوامل زبانی و غیرزبانی در این مورد نقش ایفا می کنند که شنونده با توجه به آن ها تشخیص دهد که کدام معنای این ترکیب دستوری مد نظر گوینده می باشد. در این رابطه چهار عامل مهم مطرح اند که عبارتند از: زمینه گفتار، موقعیت گفتار، فحوای کلام، نوع متن و وجود بعضی از ادات جمله. با در نظر گرفتن و بررسی این موارد می توان به مفهوم واقعی Der modale Infinitiv mit "sein" پی برد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 450

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Title: 
Issue Info: 
  • Year: 

    1386
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • Pages: 

    165-172
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    556
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

رئوس مطالبی که در این مقاله مورد بحث و تدقیق قرار گرفته عبارتند از: بحث در مورد حصول (Actualisation)، تعریف (Détermination)، تخصیص (Caractéristation) و شناسه ها به طور اعم و سپس به طور اخص در مورد حرف تعریف (Articles)، شکل ها و ارزش های متفاوت آن ها یعنی: الف) حرف تعریف معرفه (Article défini) با ارزش های 1 ـ شهرت عام و منحصر به فرد بودن (Valeur de notoriété) 2 ـ ارزش تاکیدی (Valeur emphatique) 3 ـ ارزش ملکی (Valuer possessive) 4 ـ ارزش اشاره (Valeur démonstrative) 5 ـ ارزش توزیعی (Valeur distributive) و ارزش های خاص دیگر. ب) حرف تعریف نامعین (Article indéfini) با ارزش های 1 ـ تعمیم دهنده (Valeur généralisante) 2 ـ ارزش واحد و یگانه (Valeurd`unicité) 3 ـ ارزش تاکیدی (Valeur emphatique) 4 ـ ارزش معرفی (Valeur de présentation) و ارزش های خاص دیگر.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 556

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1386
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • Pages: 

    145-152
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1194
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

متون ادبی در کنار معنای ظاهری، مفهوم عمیقی را نیز در بردارند که باید توسط خواننده شناخته شود. از آنجا که متون ادبی یک نوعی لذت را در حین خواندن ایجاد می کنند و از طریق این شعف تاثیر عمیق خود را آشکار می سازند، به این ترتیب نقش مهمی را برای کاربرد در امر آموزش زبان ایفا می کنند و در نهایت موجب استقلال و علاقه در امر یادگیری می گردند. به علت چند جانبه بودن متون ادبی، نه تنها موجب بالا بردن توانایی افراد در درک و تحلیل متون می شوند بلکه راهی برای گسترش گنجینه لغات، آشنایی با قواعد دستوری، ایجاد موضوع جهت بحث و گفتگو و کمک به خواننده جهت آفرینش آثار خویش عمل می کنند. به این ترتیب کاربرد متون ادبی در آموزش زبان خارجی نه تنها موجب افزایش آگاهی دانش پژوهان شده بلکه به عنوان یک وسیله جهت آشنایی با کاربرد زبان و افزایش توانایی در برقراری ارتباط می باشد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1194

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

زاهدی کیوان

Issue Info: 
  • Year: 

    1386
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • Pages: 

    99-118
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    777
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

در این مقاله نگارنده قصد دارد به عواقب و نتایج رویکرد اخیر ارایه شده توسط چامسکی در دستور زایشی بپردازد که از آن به عنوان برنامه کمینه گرا یاد می گردد. این برنامه پژوهشی عرصه جدیدی در نظریه پردازی زایشی است که در آن پژوهشگران و نظریه پردازان به دنبال حذف عناصر زاید و مفاهیم غیر ضروری از مدل های ارایه شده درباره زبان، همت می باشند، خواه این عناصر و مفاهیم صوری باشند و خواه جوهری. در واقع، هدف نهایی این برنامه رسیدن به نظریه ای زبانی است که با حداقل امکانات بیشترین و بهینه ترین تبیین ها را ارایه نماید. در این مقاله نشان داده می شود در چارچوب این برنامه می توان گونه ای از دستور همگانی را ارایه نمود که در آن نیازی به مفروض دانستن اصول مطلق یا غیرمتغیر زبانی نباشد. به این ترتیب استدلال می گردد که نظریه زبانی در نهایت صرفا از پارامترهای تغییر زبانی تشکیل می گردند. همچنین نشان داده می شود امکان دارد چنین پارامترهایی که به صورت معیار تاکنون به هنگام تثبیت صرفا یکی از دو حالت ارزشی خود برخوردار بوده اند می توانند یا تثبیت نشده باقی بمانند و یا در هر دو ارزش خود تثبیت گردند. نگارنده پیشنهاد می نماید چنین نظریه ای را در صورت حصول، نظریه یکپارچه پارامتری و یا دستور همگانی بی اصول نامند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 777

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1386
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • Pages: 

    133-144
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    613
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

آموزش زبان های خارجی برای غنا بخشی به روش شناسی خود، نیازمند شناخت و بهرمندی از سایر رشته های علوم انسانی است. هنگامی که صحبت از آموزش زبان های خارجی به زبان آموزان بزرگسال می شود، نیاز به یک روش شناسی خاص و منطبق بر ویژگی های فراگیران بزرگسال احساس می شود. آندراگوژی، روش شناسی آموزش بزرگسالان را به ما ارایه می نماید؛ به همان طریق که پداگوژی به روش شناسی آموزش کودکان می پردازد. در این تحقیق، تلاش خواهیم نمود تا نظریه آندراگوژی و ابهام نظری میان آندراگوژی و پداگوژی تبین گردد. از این رهگذر، سعی خواهیم کرد تا ویژگی آموزش زبان های خارجی به بزرگسالان نیز مشخص گردد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 613

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1386
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • Pages: 

    173-182
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1348
  • Downloads: 

    34
Abstract: 

هدف از نگارش این مقاله بررسی مباحثی در ارتباط با پدیده دو زبانگی و آموزش زبان دوم می باشد. مقاله حاضر با تاکید بر این واقعیت که دو زبانگی پدیده ای عادی در جهان بوده آغاز گشته و این موضوع را در سطح فردی و اجتماعی بررسی می کند. سپس به بررسی دلایل این که چرا برخی جوامع دو زبانه می شوند می پردازد. پس از آن برنامه های متداول آموزش دو زبانه شدن در امریکای شمالی به همراه رهنمودهایی موثر در این زمینه را معرفی ساخته و در نهایـت گنجاندن درس جامعه شناسی زبان در برنامه های رایج تربیت معلم را مورد تاکید قرار می دهد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2008
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • Pages: 

    1-28
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1962
  • Downloads: 

    730
Abstract: 

Social, cultural, economic and political developments in recent years have put many local and minority languages in danger of extinction and Iranian vernaculars are not an exception to this general rule. Nowadays, in Mazandaran, we witness the increase of acquisition and usage of Persian in various domains and the persistence of current state can threaten the survival of Mazandarani. This research, using questionair and interview, is investigating the acquisition and usage of Mazandarani among three age groups in Amol. The findings of the research show that in some informal domains like family domain, Mazandarani is the dominant language but in formal domains such as school and office domains Persian is more common. In all domains, Persian is used by young people is more than by older age groups. Meanwhile, the usage of Mazandarani by women, urban and educated people more than that by men, rural and illiterate inhabitants. Attitudes towards Mazandarani are not so positive, especially among younger generations. Considering the above mentioned cases periencing a process of gradual erosion in the region.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 730 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 1
Issue Info: 
  • Year: 

    2008
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • Pages: 

    29-40
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    915
  • Downloads: 

    489
Abstract: 

This research has studied the effect of some factors like frequency, semantic priming, repetition priming in lexical access, using the semantic association experiment and lexical decision task. These tests are applied to help understand the competence through some evidences from the individual's performance. Scientists use this method in modeling mental processes of natural language, and try to explain the problematic cognitive mechanisms with which we are faced in order to understand and interpret these processes. Results show remarkable details illustrating the relations between words in our mental lexicon; also the findings give us some interesting points related to the mechanism and necessary information concerning lexical access.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 489 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 1
Author(s): 

SHAFIEI MOGHADAM N.

Issue Info: 
  • Year: 

    2008
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • Pages: 

    41-70
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    752
  • Downloads: 

    590
Abstract: 

This paper is devoted to study the semantic views of Muslim grammarians up to the mid 16th century A.D. (mid 10th century A.H.). After reviewing the literature concerning this field in Chapter 2, we refer to the primary sources written by those grammarians living in the aforesaid period (from Sibawayhi [778 - 796 A.D] to Al-Suyuti [1505 A.D.]), differentiating inflection [sarf] from syntax [nahw] so as to place emphasis on semantic points. We base our analysis on Ibn Usfur [1271 A.H.]’s division of inflectional problems. In chapter 5, we concluded that “meaning” had a central function both in inflectional argumentation and in inflectional description.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 752

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 590 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

LETAFATI R. | JAFARI FATEMEH

Issue Info: 
  • Year: 

    2008
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • Pages: 

    71-82
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1318
  • Downloads: 

    560
Abstract: 

Words, as transference of meaning elements, are the factors of communication and mutual understanding in teaching language. Dictionaries are instruments for comprehension of word denotations. But sometimes in intermediate and advance levels of learning language, students have difficulty in finding the exact synonym of a word or idiom. The reason is that some words and expressions have root in beliefs of language community, are only given with their denotations, without mentioning their connotations. This essay studies the role of words in culture transmission, and it's main. Question is how to teach meaning and cultural dimensions of words. In this essay, we study the cultural problems in teaching French and its words and idioms to native Persian students in Iran, in special sense. And finally some instructions for teaching concepts and cultural dimension of words are discussed.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

NAMVAR MOTLAGH B.

Issue Info: 
  • Year: 

    2008
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • Pages: 

    83-98
Measures: 
  • Citations: 

    10
  • Views: 

    7702
  • Downloads: 

    3767
Abstract: 

A text relation with other texts has been an important subject, which attracted the attention of researchers such as Kristeva, Barthes, Riffattere, Jeant, ete. within Structuralism and Post-Structuralism. In the 1960s, it was Julia Kristeva who used "Intertextualite" for the first time, indicating any relation between different texts. Thereafter, Gerard Jeant expanded the study domain of Kristeva, and called relation between a text with other texts or different from its own as "transtextualite" and subdivided this type into five categories where intertextualite was only one type. Other categories were called "arcitextualite", "paratextualite", "metatextualite" and "hypertextualite", each with their own subcategories. Of all these categories, Intertextualite and Hypertextualite study the relationship between two artistic texts, whereas Transtextualites is the study of the relation of a text to the related hypertext. On the other hand, Paratextualite probes into the relation of a text to other connected or separated texts. Metatextualite investigates the analytical elation of a text in respect to another one. And Arcitextualite deals with the relation between a text and a text of its kind. Here, we will elaborate on the Intertextualite from Jeant's point of view.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 7702

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 3767 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

ZAHEDI KEYVAN

Issue Info: 
  • Year: 

    2008
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • Pages: 

    118-99
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    309
  • Downloads: 

    119
Abstract: 

The present article intends to discuss the repercussions of a recent trend introduced by Chomsky within the generative enterprise known as the Minimalist Program. It has opened a new front which makes possible an attempt to eliminate redundant elements and concepts, either formal-i.e., methodological-or substantive, from the theory of language required to be succinctly, or elegantly, formalized. It will be demonstrated that a minimalist version of Universal Grammar is possible to be posited which dispenses with “principles” as linguistic invariants altogether. Within such a framework, a final theory of language constitutes parameters only. However, contrary to the standard assumptions, such parameters allow no/bi-valuation when being set besides the general possibilities of fixing one or the other valuation options postulated for a parameter; such a minimalist version is suggested to be called the Unified Theory of Parameters (UTP) or Un-Principled UG (UPUG).

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 119 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

PAYNE J.

Issue Info: 
  • Year: 

    2008
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • Pages: 

    132-119
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    302
  • Downloads: 

    138
Abstract: 

In this paper, we propose a flat analysis of English clause structure in which there is no syntactic VP constituent. Wherever in the derivation of any individual sentence, a unit appears, which looks superficially like a VP, we argue that it is either syntactically a subject less clause, as in “VP-preposing” and “VP-coordination”, or a unit which is constructed solely at the level of logical form, as in “VP-ellipsis” and “VP-anaphora”. The construction of logical forms is carried out in two stages. Firstly, each syntactic rule is accompanied by a translation rule which compositionally gives a corresponding logical form. This aspect of the proposal has affinities with ideas from Lexical Functional Grammar, in particular GLUE semantics (Dalrymple 2001), and Combinatory Categorial Grammar (Steedman 1996), although neither of these frameworks assumes a flat clause structure. The logical forms which are so constructed may then themselves be the input to a further stage of higher-order unification. This procedure manipulates them in a variety of ways. For example creating the partitions required by information structure (Pulman 1997). This aspect of the proposal has affinities with proposals for a flat structure for English clauses in Role and Reference Grammar (Van Valin 2005).

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 302

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 138 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

BALEGHIZADEH SASAN

Issue Info: 
  • Year: 

    2008
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • Pages: 

    182-173
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    364
  • Downloads: 

    294
Abstract: 

This paper aims to address a number of issues with respect to bilingualism and second language education. It starts with an emphasis on the fact that bilingualism is a common phenomenon in the world and that it can be studied both as an individual and a societal phenomenon. Next, it deals with reasons why some societies become bilingual. Afterwards, it introduces various bilingual education programs in North America followed by a number of guidelines for more effective teaching in these classes. Finally, it calls for incorporation of a course in sociolinguistics into the curriculum of teacher training programs.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 364

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 294 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2008
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • Pages: 

    196-183
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    514
  • Downloads: 

    359
Abstract: 

The present study aimed at investigating the role of input modification in text comprehension. Traditionally, modification of written input has been limited to linguistic modification or text simplification. The use of the idea of interactionally-modified input, originally studied in the area of oral interaction in text comprehension, is a new development which can potentially be useful in organizing reading instruction. A comparison was made in this study between linguistically-modified (LM) texts and interactionally-modified (IM) texts through repeated measure design. The result of using texts under the two afore-mentioned conditions and the control condition of using unmodified (U) texts showed that the learners’ comprehension was highest under the interactionally-modified text condition and lowest under the unmodified text condition with the linguistically-modified text condition in between. The results are discussed and suggestions are made for the improvement of reading pedagogy.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 514

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

MAL AMIRI B.

Issue Info: 
  • Year: 

    2008
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    56 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • Pages: 

    224-197
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    630
  • Downloads: 

    251
Abstract: 

This study was a program evaluation of ESP courses offered at MS/A and Ph.D. levels at 10 faculties of Science and Research Campus, Islamic Azad University. A total of 309 respondents comprising 275 students, 18 instructors and 16 heads of departments participated in this study, which incorporated four data gathering techniques, i.e. questionnaires, interviews, observations, and tests. A questionnaire was administered to 275 students to analyze their English language needs. Another questionnaire was administered among the instructors and heads of departments, and interviews were conducted with instructors, to seek their evaluations of the ESP courses and what they felt the students' English language needs were. In addition, the researcher observed different ESP classes to see closely the actual classroom practices, and a general English proficiency test, constructed and validated by the researcher, was also administered among the students to determine their approximate level of general English language knowledge. The results of the study demonstrated that there are mismatches between the students' perceived English language needs and the ESP courses they attend. Furthermore, both MS/A and Ph.D. students generally scored low on the English proficiency test, which requires the implementation of certain measures to address this deficiency.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 251 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0