هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه برون دادهای غیر آکادمیک آموزش مدرسه ای با مهارت های اجتماعی و مسیولیت پذیری دانش آموزان متوسطه شهرستان گمیشان است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر 5017 نفر از دانش آموزان متوسطه شهرستان گمیشان بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان برابر 357 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های برون دادهای غیر آکادمیک آموزش مدرسه ای (شیخی، 1388)، مهارت های اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) و مسئولیت پذیری گاف (1987) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد و داده ها با نرم افزار spss تحلیل شدند. نتایج نشان داد: بین برون دادهای غیر آکادمیک آموزش مدرسه ای (برنامه درسی پنهان) با مهارت های اجتماعی و مسیولیت پذیری دانش آموزان متوسطه رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون فرضیات فرعی نشان داد: بین مولفه های جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی، و ساختار مدارس با مهارت های اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهرستان گمیشان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ولی بین مولفه ساختار فیزیکی با مهارت های اجتماعی دانش آموزان متوسطه رابطه ای وجود ندارد. همچنین بین مولفه های جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی، و ساختار مدارس و ساختار فیزیکی با مسیولیت پذیری دانش آموزان متوسطه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. مولفه جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی با بالاترین بتا، قدرت بالاتری در پیش بینی مهارت های اجتماعی و مسیولیت پذیری دانش آموزان متوسطه دارد.