Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

RESEARCH ON SPORT SCIENCE

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1032
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1032

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

RESEARCH ON SPORT SCIENCE

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2447
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2447

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1945
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: بررسی اثر مکمل کولین و کربوهیدرات بر عملکرد استقامتی (دو ساعت رکاب زنی با بار ثابت و rpm متغیر روی دوچرخه ثابت) و خستگی متابولیکی (کاهش گلوکز خون و افزایش لاکتات خون) در دوچرخه سواران ورزیده. روش: آزمودنی ها شامل 15 دوچرخه سوار ورزیده مرد، با میانگین سنی 5± 22سال، وزن 5±62.8 کیلوگرم، ضربان قلب استراحت 3±53 بار در دقیقه و حجم تمرین 8±157 کیلومتر در هفته بودند. آزمودنی ها به فاصله یک هفته، دو بار در آزمون دو ساعت رکاب زدن روی دوچرخه ثابت شرکت کردند. قبل از شرکت در آزمون اول، از دارونما (200 میلی لیتر آب میوه) و قبل از آزمون دوم از مکمل کولین (3 گرم کولین بیتارتارات/200 میلی لیتر آب میوه) استفاده کردند. هنگام فعالیت، هر آزمودنی 2 لیتر گلوکز 2% و الکترولیت مصرف کرد. یافته ها: 1. پس از فعالیت با دارونما، کاهش (غیر معنی دار) گلوکز خون، کاهش معنی دار تری گلیسرید و افزایش معنی دار لاکتات خون مشاهده شد (P<0/05). 2. پس از فعالیت با مکمل کولین، افزایش معنی دار گلوکز خون، افزایش غیر معنی دار تری گلیسرید و افزایش معنی دار لاکتات خون و افزایش معنی دار عملکرد استقامتی در مقایسه با مصرف دارونما مشاهده شد. 3. در آزمودنی ها پس از فعالیت با مکمل کولین در مقایسه با مصرف دارونما به طور معنی دار مقدار تری گلیسرید بیشتر و لاکتات خون کمتر بود. نتیجه گیری: مصرف بیش از تمرین مکمل کولین با نوشیدن محلول گلوکز هنگام فعالیت، بر مسیر تولید انرژی مورد نیاز فعالیت تاثیر گذار است، به گونه ای که منجر به کاهش خستگی متابولیک و در نتیجه بهبود عملکرد استقامتی (پیمودن مسافت بیشتر در حین دو ساعت رکاب زدن) می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1945

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میردار شادمهر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    17-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1047
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: با توجه به ارتباط بین نقش های هندسی انگشتان دست با ویژگی های ژنتیک که نقش تعیین کننده ای برای افراد در امور مختلف دارد. به نظر می رسد ورزش نیز از جمله عرصه هایی است که می توان این توانایی ها را از طریق شناسایی اثر انگشت افراد به عنوان یکی از عوامل بارز ژنتیک مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. هدف از این پژوهش، تعیین ویژگی های پوست شناختی انگشتان دست کشتی گیران و والیبالیست های نخبه کشور بود. روش: این پژوهش یک پژوهش پیمایشی و از نوع علی – تطبیقی است. برای تجزیه و تحلیل یافته های این پژوهش از نرم افزارهای Excel و Spss و روش آمار توصیفی، و مجذور کای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را 65 نفر از کشتی گیران و 25 نفر از والیبالیست های ملی پوش و نخبه کشور تشکیل دادند. یافته ها: نتایج این تحقیق نشان می دهد از مجموع آثار انگشت ثبت شده در والیبالیست های نخبه کشور 8/56 درصد به نقش گردبادی و 40 درصد به نقش کیسه ای و تنها 2/3 درصد به نقش کمانی اختصاص یافته است. در حالی که این آثار در کشتی گیران ملی پوش و نخبه کشور نشان می دهد که از مجموع نقش های ثبت شده به ترتیب 2/43، 9/53 و 9/2 درصد از هر یک از نقش های مذکور را به ترتیب به خود اختصاص داده اند. مقدار مجذور کای پژوهش در رشته والیبال برابر با 736/112 و در رشته کشتی برابر با 486/281 بود و در P<0/005 نشان می دهد که بین ویژگی های پوست شناختی انگشتان دست والیبالیست ها و کشتی گیران ملی پوش و نخبه کشور تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق، حاکی است که بر اساس فرمول ترکیبی، گروه (W+L) در والیبالیست ها بیشترین درصد و در کشتی گیران گروه (L+W) بیشترین نقش هندسی را در بر می گیرند. آنچه در اینجا حایز اهمیت است، تنها تفاوت های فرمول ترکیبی در ورزشکاران دو رشته نیست، بلکه تبعیت تغییرات در ورزشکاران دو رشته از یکدیگر است. بنابراین اگر چه تفاوت هایی بین ورزشکاران دو رشته در این زمینه وجود دارد، و این تغییرات چشمگیر نیز هست. ولی پیروی این دو الگو از یک فرمول نظام مند و مشابه می تواند موید وجود استعداد های ورزشی با زمینه های مشترک در ورزشکاران باشد، این موارد می تواند ضمن متمایز ساختن ورزشکاران از غیر ورزشکاران در مطالعات دیگر نیز بررسی شود.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1047

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    31-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    929
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر یک دوره فعالیت در آب گرم و آب معمولی بر الکترولیت های پلاسما (سدیم و پتاسیم) در مردان میانسال بود. روش: گروه تجربی (15 نفر با میانگین سنی 4±36.2 سال) و گروه گواه (10 نفر با میانگین سنی 7±35.4 سال) از میان مردان میانسال سالم 30 تا 45 ساله انتخاب شدند. گروه تجربی در آب گرم (41 درجه سانتیگراد) و گروه گواه در آب معمولی (29 درجه سانتیگراد) هر روز 30 دقیقه به مدت 17 روز متوالی فعالیت کردند (راه رفتن در آب). در روزهای اول، چهارم، یازدهم، و هجدهم از آزمودنی های دو گروه نمونه های خون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها در آزمون های چهار مرحله (روز اول، روز چهارم، روز یازدهم، روز هجدهم) در دو گروه از آزمون t وابسته و مستقل و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، استفاده شد. یافته ها: تغییرات سدیم و پتاسیم در طول روزهای آزمایش و بین دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود. نتیجه گیری: فعالیت در آب گرم در مقایسه با آب معمولی سبب ایجاد تغییرات معنی داری در سدیم و پتاسیم پلاسمای مردان میانسال نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 929

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    45-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2589
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین ویژگی های پیکر سنجی شناگران مرد زبده کشور با عملکرد سرعتی و استقامتی آن ها انجام شده است. روش: بدین منظور 72 شناگر مرد منتخب سراسر کشور (با میانگین سنی 4.4±12.75 سال، میانگین قد 2.12±159.95 سانتی متر و میانگین وزن 2.16±52.91 کیلو گرم) آزمایش شدند. در پژوهش توصیفی حاضر که از نوع همبستگی است، سازه های پیکر سنجی مورد سنجش عبارت بودند از: قد، وزن، سن، فاصله عرض دو دست، عرض شانه، طول کف دست، طول کف پا، عرض لگن، ضخامت چربی زیر پوستی پشت بازو، تحت کتفی و ساق پا. زمان 50 متر و 200 متر شنای کرال سینه به عنوان عملکرد سرعتی و استقامتی آنها منظور شد. یافته ها: به جز شاخص عرض لگن با عملکرد استقامتی (P=0/031)، شاخص ضخامت چربی زیر پوستی تحت کتفی با عملکرد سرعتی (P=0/041) و 200 متر (P=0/046)، سایر شاخص های پیکر سنجی با عملکرد سرعتی و استقامتی آن ها ارتباط معنی داری وجود نداشته است. نتیجه گیری: چنین به نظر می رسد هیچ یک از شناگران زبده کشور بر اساس شاخص های استعدادیابی به رشته ورزشی شنا هدایت نشده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2589

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    59-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1725
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: مقایسه تاثیر توجه درونی و توجه بیرونی بریادگیری حفظ تعادل پویا بر روی دستگاه تعادل سنج. روش: 30 دانش آموز با میانگین سنی 0.5±8.5 سال از مدارس ابتدایی پسرانه دولتی ناحیه 3 شهر اصفهان به صورت تصادفی انتخاب و این تعداد با آرایش تصادفی و به طور مساوی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه با روش آموزشی توجه درونی و گروه دیگر با روش آموزشی توجه بیرونی بر روی تعادل سنج قرار گرفتند. در روز اول، دانش آموزان هشت کوشش 30 ثانیه ای با فاصله استراحت مناسب را تمرین کردند و در روز بعد نیز هشت کوشش 30 ثانیه ای دیگر انجام دادند. میزان تعادل افراد بر روی تعادل سنج ثبت و داده ها توسط آزمون تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در سطح P≤0/049 اختلاف معنی داری بین دو روش آموزشی ذکر شده وجود دارد. نتیجه گیری: آموزش با روش توجه بیرونی روش نسبت به آموزش با روش توجه درونی بر یادگیری حفظ تعادل پویا بر روی دستگاه تعادل سنج موثرتر و بهتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1725

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    73-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    976
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: هدف از این تحقیق بررسی تناسب تجهیزات مدارس با استانداردهای ارگونومیکی و ابعاد بدنی کاربران آن بود روش: 203 دانش آموز پسر مقطع راهنمایی با میانگین سنی1.9 ±13.6 سال، وزن14.40 ±48.87 کیلو گرم و قد9.87 ±155 سانتی متر به طور تصادفی از بین 32 کلاس از مدارس متفاوت پنجگانه جامعه شهری ارزیابی شدند. مختصات ارگونومیکی میز و نیمکت، شیب میز و نیمکت، ارتفاع تابلو، ابعاد کلاس با ابزارهای استاندارد اندازه گیری و ثبت گردید. مشخصات آنتروپومتریکی آزمودنی ها شامل طول قد ایستاده و نشسته، طول ساق، ران، ارتفاع رکبی و بازو، عرض نشستنگاه و عرض شانه و خط دید با ابزارهای استاندارد اندازه گیری و ثبت گردید. احساس رضایتمندی یا درد و خستگی موضعی و عمومی کاربران آن نیز از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. داده های تحقیق با استفاده از روش «مقیاس - نسبتی» و فرمول های مرجع آنتروپومتریکی و نیز آزمون t-student محاسبه و تجزیه و تحلیل شد (P≤0/05).  یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که ارتفاع میزها (6/73 سانتیمتر) از ارتفاع متناسب با ابعاد بدنی کاربران (25/54 سانتیمتر) بلند تر و ارتفاع نیمکت نیز (67/41 سانتیمتر) از ارتفاع متناسب با ابعاد کاربران آن (75/38 سانتیمتر) بلندتر است (P≤0/05). همچنین میز و نشستنگاه فاقد شیب استاندارد هستند. تابلوی کلاس نیز در ارتفاع بلندتر (15/178 سانتیمتر) و خارج از «دید راحت» کاربران (5/139 سانتیمتر) قرار داشت (P≤0/05). نتایج حاصل از پرسشنامه نیز نشان داد که 3/49 درصد از کاربران از وضعیت میز و نیمکت خود راضی نبودند و احساس خستگی می کردند. ابزار خستگی با توجه به مختصات ارگونومیکی مورد مطالعه 9/41 درصد در ران ها: 1/24 درصد در ساق ها؛ 2/51 درصد  در پشت ؛ 8/47 درصد در گردن و همچنین 6/24 درصد از بلندی تابلوی ابراز بوده است. نتیجه گیری: نتایج حاضر علاوه بر آنکه عدم تناسب تجهیزات مورد استفاده دانش آموزان با مشخصه های آنتروپومتریکی و استاندارد ارگونومیکی را به طور معنی داری نشان داد، به توصیف ابراز ناراحتی دانش آموزان از تجهیزات مذکور پرداخت و بر ضرورت رعایت استانداردهای لازم در ساخت و تجهیز مدارس تاکید نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 976

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    91-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1774
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: ارزشیابی عملکرد کلی، ضرورت و نحوه استفاده از مربیان خارجی در فوتبال ملی و باشگاهی ایران. روش: از دو روش پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه به منظور جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. پایایی و روایی پرسشنامه به ترتیب با دو روش، آزمون آلفای کرونباخ (ضریب 83/0) و نظر خواهی از افراد متخصص و کارشناس مورد تایید قرار گرفت. 310 نفر از مربیان یا مدرسان فوتبال، بازیکنان ملی و باشگاهی، مدیران، مدرسان دانشگاه و داوران فوتبال در تحقیق (از طریق تکمیل پرسشنامه یا مصاحبه) شرکت نمودند. از روش های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار، درصد) و استنباطی (مجذور کای و آزمون کروسکال والیس) برای استخراج نتایج استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که عملکرد مربیان خارجی تیم های باشگاهی کشور در مجموع بهتر از مربیان خارجی تیم های ملی بوده است. در مقام مقایسه مربیان خارجی تیم های ملی، نتایج نشان داد که وجود مربیان خارجی برای تیم ملی امید و بزرگسالان مفید تر از سایر رده ها (جوانان و نوجوانان) بوده، ضمن آنکه در رده تیم های ملی جوانان و نوجوانان از کمترین مربیان خارجی استفاده شده و کمترین اثر بخشی به دست آمده است. در مورد ضرورت استخدام مربی خارجی برای فوتبال ایران، به ترتیب تیم های نوجوانان، جوانان، باشگاهی، امید و در نهایت تیم ملی بزرگسالان در اولویت قرار گرفت. معیارهای انتخاب مربیان خارجی از نظر شرکت کنندگان در تحقیق به ترتیب اولویت چنین بود: سابقه مربیگری، ملیت، فرهنگ و سنن، حقوق دریافتی، سابقه قهرمانی و زبان اصلی مربیان خارجی، ملیت مربیان خارجی نیز به عنوان یک معیار گزینش مهم تشخیص داده شد و به ترتیب مربیان کشورهای یوگسلاوی، انگلیس، برزیل، آلمان و کرواسی بهتر از سایرین قلمداد گردیدند. در خصوص نحوه استفاده از مربیان خارجی، نتایج نشان می دهد که به کارگیری آنان به ترتیب در نقش آموزش و یا تمرین دهنده تیم های فوتبال، نظریه پرداز، مشاور در برنامه ریزی، بدن ساز و سرمربی برای تیم های فوتبال کشور، موثرتر خواهد بود. نتیجه گیری: به طور کلی، در شرایط کنونی استفاده از مربیان خارجی توانا و کارامد برای توسعه و موفقیت فوتبال ایران امری اجتناب ناپذیر است. با این حال، به دلیل شرایط و عوامل خاص حاکم بر فوتبال کشور، قرار دادن مربیان داخلی شایسته در کادر مربیان و استفاده از تجارب آنان در هدایت تیم ها، به ویژه تیم ملی بزرگسالان، بسیار ضروری و کمک کننده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1774

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    109-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1521
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: انسان همواره با چالش ها، موقعیت ها و شرایط مختلفی مواجه می شود که هر لحظه نیاز به تصمیم گیری به موقع و سنجیده دارد. لزوم مواجهه درست اصولی با این مسایل برخورداری از تفکری خلاق و پویا است. یکی از روش های تفکر روش فلسفی آن است. اسمیت از این نوع تفکر تحت عنوان ذهنیت فلسفی نام می برد. وی معتقد است ذهنیت فلسفی الگویی از تفکر با سه بعد جامعیت، تعمق و انعطاف پذیری است. هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت ذهنیت فلسفی مدیران، مربیان و سرپرستان تیم های مختلف ورزشی دانشگاه های و موسسات آموزش عالی سراسر کشور است. روش: روش تحقیق توصیفی و همبستگی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه معتبر و استاندارد ذهنیت فلسفی (PMQ) که دارای 60 سوال، گویا با مقیاس ارزش لیکرت است که توسط ایرج سلطانی (1375) تدوین و اجرا و توسط محمد علی زکی (1377) مجددا در چهار سازمان برای مدیران اجرا شده بود. برای تعیین اعتبار این پرسشنامه از نظرات و پیشنهادات اساتید دانشگاهی و برای تعیین پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ که برآورد گردید استفاده شد. جامعه مورد نظر این پژوهش تمام مدیران، مربیان، سرپرستان تیم های مختلف ورزشی دانشگاه های سراسر کشور بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با تخصیص متناسب حجم نمونه آماری 250 نفر برآورد گردید. نرخ برگشتی پرسشنامه ها 94% بود. یافته ها: تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که مدیران، مربیان و سرپرستاران از نظر ذهنیت فلسفی در حد متوسط قرار دارند. با این حال در مقایسه این سه گروه مشخص شد که مدیران از ذهن فلسفی بالاتری برخوردارند. از طرف دیگر در مقایسه ابعاد سه گانه ذهنیت فلسفی نمونه تحت بررسی در بعد تعمق دارای میانگین بهتری نسبت به ابعاد دیگر ذهنیت فلسفی بودند.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1521

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button