هدف نوشته حاضر این است که نشان دهد حلقه کندوکاو، به عنوان عنصر بنیادی برنامه فلسفه برای کودک، بستر مناسبی برای درک ماهیت علم، به عنوان یکی از مقولات اصلی ای که رویکردهای نوین آموزش علم بر آن تاکید دارند، فراهم می آورد. به این منظور، پس از طرح رویکرد زمینه گرا به آموزش علوم و شرح انتظاراتی که از یک کلاس روزآمد علوم می رود، به معرفی چیستی ماهیت علم و مولفه های آن. پرداخته می شود. در ادامه، پس از معرفی دیدگاه «استاندارد» به ماهیت علم و مولفه های آن، نقدهای وارد بر این رویکرد و مزایای رویکردی بدیل، یعنی رویکرد مبتنی بر شباهت خانوادگی، بیان شده و سپس نشان داده خواهد شد که چگونه با یاری گرفتن از ویژگی های خاص حلقه کندوکاو علمی در چارچوب رویکرد شباهت خانوادگی دانش آموزان می توانند به درک صحیح تری از علم و ماهیت آن دست یابند.