Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

تفکر و کودک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    535
  • دانلود: 

    231
چکیده: 

هدف نوشته حاضر این است که نشان دهد حلقه کندوکاو، به عنوان عنصر بنیادی برنامه فلسفه برای کودک، بستر مناسبی برای درک ماهیت علم، به عنوان یکی از مقولات اصلی ای که رویکردهای نوین آموزش علم بر آن تاکید دارند، فراهم می آورد. به این منظور، پس از طرح رویکرد زمینه گرا به آموزش علوم و شرح انتظاراتی که از یک کلاس روزآمد علوم می رود، به معرفی چیستی ماهیت علم و مولفه های آن. پرداخته می شود. در ادامه، پس از معرفی دیدگاه «استاندارد» به ماهیت علم و مولفه های آن، نقدهای وارد بر این رویکرد و مزایای رویکردی بدیل، یعنی رویکرد مبتنی بر شباهت خانوادگی، بیان شده و سپس نشان داده خواهد شد که چگونه با یاری گرفتن از ویژگی های خاص حلقه کندوکاو علمی در چارچوب رویکرد شباهت خانوادگی دانش آموزان می توانند به درک صحیح تری از علم و ماهیت آن دست یابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 535

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 231 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تفکر و کودک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    25-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1057
  • دانلود: 

    825
چکیده: 

به منظور بررسی نحوه عملکرد مرادی کرمانی در بازتاب مفهوم کودکی، به طرح تحقیقی زیر به شیوه تحلیل متن می پردازیم. دوازده داستان مورد بررسی را می توان به دو دسته طبقه بندی نمود: داستان هایی که در بازه زمانی دهه 20 تا 50 جریان دارد. مضمون اکثر آن ها، افکار، دغدغه ها، رنج ها و هیجانات خود نویسنده است. دسته دوم، داستان هایی هستند که ماجراهای آن در فضای زمانی دهه 60 تا80 اتفاق می افتد که در آن ها بدبختی ها، فلاکت ها و محرومیت ها پایان می یابد و کودک معنایی ویژه به خود می گیرد. یافته های پژوهش پیش رو نشان می دهد، در آثار مربوط به دهه 20 تا 50، کودک تحت تاثیر ایدئولوژی خاص خانواده یا جامعه رشد می یابد. اما در داستان های دهه 60 تا 80، کودک موجودی مستقل و برخوردار از آزادی عمل دانسته می شود. کودکان می توانند آزادانه افکار و ایده های خود را بیان کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1057

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 825 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تفکر و کودک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2714
  • دانلود: 

    801
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران، به منظور مشخص کردن میزان توجه آن به پرورش مهارت های سواد اطلاعاتی در دانش آموزان و ارائه پیشنهادات مناسب است. تحقیق حاضر از نوع مطالعات ارزشیابی است و به تحلیل محتوا که نوعی ویژه از مطالعات ارزشیابی است می پردازد و برای انجام آن از روش تحقیق توصیفی بهره گرفته شده است. جهت بررسی سوال های پژوهش، سیاهه ای از مولفه های سواد اطلاعاتی توسط محقق بر اساس مطالعه پیشینه موضوع و استفاده ازنظر متخصصان تهیه گردیده است که پنج مهارت اصلی سواد اطلاعاتی شامل: مهارت تشخیص نیاز به اطلاعات، جمع آوری اطلاعات، درک، درو نسازی و ثبت اطلاعات، کاربرد صحیح اطلاعات، درک مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات را توسط 29 نشانگر می سنجد. نتایج نشان داد که: از مجموع مضامین مرتبط با مهارت های سواد اطلاعاتی، مهارت تشخیص نیاز به اطلاعات با 30 فراوانی، 32.97 درصد را به خود اختصاص داده و در بالاترین رتبه قرارگرفته است و مهارت درک مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی با 1 فراوانی، 1.1 درصد را به خود اختصاص داده و در پایین ترین رتبه قرار دارد. دیگر مولفه های سواد اطلاعاتی شامل، مهارت جمع آوری اطلاعات، مهارت درک، درونسازی و ثبت اطلاعات و مهارت کاربرد صحیح اطلاعات به ترتیب 13.19، 23.07، 29.67 درصد را به خود اختصاص داده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2714

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 801 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تفکر و کودک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    83-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1686
  • دانلود: 

    484
چکیده: 

هدف از این مقاله بررسی تاثیر برنامه کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان بر مهارت های گفت وگویی دانش آموزان است. برای ارزیابی میزان تاثیر برنامه، نمونه کوچکی از دانش آموزان دختر دبستانی، در یک دوره 11 جلسه ای، تحت آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان قرار گرفتند. روش این تحقیق روش کیفی و ابزار گردآوری داده های پژوهش مشاهده مشارکتی و ثبت کلیه تغییرات مرتبط کودکان در طول هر یک از جلسات کلاس و مصاحبه عمیق با کودکان، والدین و معلمان در پایان دوره بود. یافته های حاصل از پژوهش حاکی از تغییرات چشمگیری در مهارت های گفت وگویی در کودکان از جمله گوش دادن دقیق به یکدیگر، بیان نظرات به صورت قابل فهم و ارائه دلایل قابل قبول، جایگزینی رفتارهای مشارکتی با رفتارهای رقابتی و توانایی ارزیابی و اصلاح نظرات و داوری ها بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1686

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 484 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0