انگلیسی برای اهداف دانشگاهی و یا به تعبیر رایج تر زبان انگلیسی تخصصی به مثابه شاخه ای از حوزه آموزش زبان انگلیسی، حداقل در دو دهه گذشته توجه بسیاری از فعالان عرصه زبان شناسی کاربردی را به خود جلب کرده است. نظر به اهمیت انکارناپذیر این شاخه در جامعه دانشگاهی ایران که بی تردید با کاستی هایی از حیث سیاست گذاری، برنامه ریزی، منابع درسی و تربیت مدرس روبه روست، بررسی ها مبین آن است که به طور مشخص در دهه گذشته، چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، شاهد افزایش توجه متخصصان به این حوزه بوده ایم. با توجه به اهمیت جایگاه زبان انگلیسی در ایران، به عنوان زبان خارجی و محدود شدن درونداد آن به کلاس های درس و به تبع آن کتاب های درسی، در این مقاله تلاش شده است با بهره گیری از یک الگوی ارزیابی کارآمد، تحولات تهیه و تدوین کتاب هایی که «سمت» مهم ترین مرجع تهیه و تدوین کتاب های انگلیسی برای اهداف دانشگاهی منتشر کرده است بررسی شود. یافته های حاصل از بررسی شماری از کتاب های انتشار یافته در سه دهه اخیر بیانگر آن است که این جریان متاثر از پیشرفت های نظری در حوزه زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی، به طور ملموس از حیث تغییر و تحولات دو دوره را تجربه کرده و در سال های اخیر در حال تجربه دوره ای جدید از نظر تغییرات در محتوا و ساختار است، تغییراتی دیرهنگام، اما نویدبخش و رو به پیشرفت که می تواند زمینه گذر از رویکردهای ناکارآمد سنتی به رویکردهای کارآمد نوین را فراهم کند و به تبع آن به برآورده ساختن اهداف برنامه آموزش زبان تخصصی در ایران یاری رساند.