Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    6-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2209
  • دانلود: 

    1205
چکیده: 

هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی دانش آموزان دارای نشانه هایADHD بود. این پژوهش به شیوه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل: کلیه دانش آموزان پسر سال های اول، دوم و سوم مقطع راهنمایی شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 91-90 بودند. آزمودنی های پژوهش شامل: 40 دانش آموز پسر دارای ADHD بود که از میان دانش آموزان بعد از شناسایی و انجام مصاحبه بالینی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختاریافته، مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی/کم توجهی بزرگسالان، مقیاس روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی دانش آموزان دارای نشانه های ADHD موثر بوده است (P<0.001). یافته های این پژوهش نشان می دهند آموزش مهارت همدلی در مدارس، به ویژه در سنین نوجوانی، با فراهم کردن توانایی درک دیگران می تواند به کاهش رفتارهای تکانشی و بهبود روابط بین شخصی دانش آموزان دارای نشانه های نقص توجه/ بیش فعالی منجر شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2209

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1205 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 26
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    29-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2465
  • دانلود: 

    1354
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده بدنی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 91-1390 بودند. نمونه این تحقیق مشتمل بر 40 دانش آموز پسر (20 دانش آموز گروه آزمایش و 20 دانش آموز گروه کنترل)، از جامعه مذکور است که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. به این ترتیب که ابتدا تمام دبیرستان های پسرانه شهرستان کرمانشاه برای انتخاب نمونه مدنظر قرار گرفتند، سپس 20 نفر به عنوان گروه آزمایش و 20 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه روابط چندبعدی خود بدن، شاخص توده بدنی و پرسش نامه اضطراب اجتماعی استفاده شد. روش تحقیق پژوهش حاضر، آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. یعنی تمرین های ورزشی بر بهبود تصویر بدنی و کاهش توده بدنی و اضطراب اجتماعی تاثیر داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2465

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1354 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    44-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1407
  • دانلود: 

    320
چکیده: 

هدف مطالعه حاضر، تاثیرآموزش مهارت های زندگی بر سازگاری (اجتماعی، تحصیلی، عاطفی) فرزندان شاهد مقطع دبیرستانی شهر تهران بود. به همین منظور از جامعه آماری مورد نظر که شامل: کلیه دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان های شاهد و عادی بود نمونه ای به حجم 100 نفر (25 پسر و 25 دختر برای گروه کنترل و 25 پسر و 25 دختر برای گروه آزمایش) انتخاب شد. مهارت های زندگی شامل: مهارت های ارتباط بین فردی، مهارت های حل مساله و تصمیم گیری، مهارت های حفظ سلامت و تندرستی، مهارت های رشد هویت و هدف مندی در زندگی برای گروه آزمایش در 12 جلسه آموزش داده شد. ابزار پژوهش عبارت بود از: پرسش نامه سازگاری دانش آموزان. نتایج نشان دادکه آموزش مهارت های زندگی به تقویت سازگاری (تحصیلی، عاطفی و اجتماعی) دانش آموزان گروه آزمایش کمک کرده است. بر اساس یافته های مطالعه حاضر می توان نتیجه گرفت که روش آموزش مهارت های زندگی روشی مناسب برای سازگاری کودکان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 320 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    58-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1289
  • دانلود: 

    1384
چکیده: 

هدف این پژوهش، عبارت بود از: بررسی پیش بینی پذیری تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش از روی ویژگی های شخصیتی، عزت نفس و کیفیت زندگی. جامعه آماری پژوهش شامل: کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان قم بود. از این جامعه، نمونه ای با حجم 141 نفر به صورت تصادفی طبقه ای (بر حسب نوع استخدام) انتخاب شد. روش این تحقیق، توصیفی- همبستگی بود و برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های شخصیتی آیزنک (EPQ)، عزت نفس آیزنک (ESQ)، کیفیت زندگی SF-36 و تعهد سازمانی (OCQ) استفاده شد. داده های به دست آمده به کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج، رابطه معنی داری بین عزت نفس و تعهد سازمانی (P<0.01)، برون گرایی- درون گرایی و تعهد سازمانی (P<0.01)، کیفیت زندگی و تعهد سازمانی (P<0.05) نشان داد. هم چنین بین برون گرایی- درون گرایی و عزت نفس (P<0.01)؛ بین برون گرایی- درون گرایی و کیفیت زندگی (P<0.05) و بین کیفیت زندگی و عزت نفس (P<0.01) رابطه معناداری پیدا شد. سه بعد انرژی، سلامت روانی و عملکرد اجتماعی از ابعاد هشت گانه کیفیت زندگی نیز به خوبی توانستند تعهد سازمانی را پیش بینی کنند (Ps<0.05). بر اساس نتایج این تحقیق پیشنهاد می شود سازمان ها به منظور در خدمت گرفتن نیروهای متعهد و کارا، قبل از استخدام از آن ها آزمون های شخصیتی، عزت نفس و کیفیت زندگی بگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1289

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1384 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    75-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1586
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

این موضوع که «چگونه می توان خودتنظیمی تحصیلی را سنجید» از جمله بحث های جدی و مورد توجه بسیاری از صاحب نظران است به طوری که برای اندازه گیری آن از پرسش نامه های متعددی استفاده کرده اند. هدف از تحقیق حاضر ساخت و تعیین ویژگی های روانسنجی (پایایی و روایی) و ساختار عاملی تاییدی پرسش نامه خودتنظیمی تحصیلی محقق ساخته است. دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اهواز جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده اند که از بین آنان 160 نفر (80 پسر و 80 دختر) به شیوه تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسش نامه خودتنظیمی تحصیلی محقق ساخته به دست آمد. تحلیل داده ها نشان دادکه پرسش نامه یاد شده از شش عامل و 30 ماده تشکیل شده است. ضمنا ابزاریاد شده از روایی، پایایی و برازندگی نسبتا خوبی برخوردار است. ساختار عاملی تاییدی نیز نشان داد پرسش نامه فوق الذکر از مدل شش عاملی برازنده تری برخوردار بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1586

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
نویسندگان: 

عبدی رضا | محمدی شهرزاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    93-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1019
  • دانلود: 

    270
چکیده: 

پژوهش حاضر، میزان تاثیر وجود راهبردهای فراگفتمان را در متون انگلیسی بر درک مطلب خواندن دانش آموزان دبیرستانی بررسی کرده است. در این مطالعه اثر آگاهی از وجود شاخص های فراگفتمان بر درک مطلب دانش آموزان نیز بررسی شده است. برای این منظور 150 دانش آموز مراکز پیش دانشگاهی شهرستان های اردبیل و نمین در آزمون مهارت زبان نلسون شرکت کردند. بر اساس نتیجه آزمون، تعداد 96 نفر از دانش آموزان با نمرات تا یک انحراف معیار بالای نمره میانگین و یک انحراف معیار زیر نمره میانگین جدا گردیده و سپس هر کدام به طور تصادفی به دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدند. گروه های اول و دوم، یعنی گروه آزمایش بالای میانگین و گروه آزمایش پایین میانگین متن عاری از فراگفتمان و گروه های سوم و چهارم متن دارای فراگفتمان دریافت کرده و پس از خواندن متن به سوالات درک مطلب خواندن پاسخ دادند. نتایج حاصل ازتحلیل واریانس نشانگر عملکرد بهتر دانش آموزان در متن دارای فراگفتمان بود. علاوه بر این، نتایج مقایسه گروه با آگاهی بالا و پایین از فراگفتمان، نشان داد: گروه دارای آگاهی بالا به طور معنی داری عملکرد بهتری در آزمون درک مطلب داشتند. موارد کاربرد این یافته ها در تولید محتوی و روش تدریس زبان انگلیسی مورد بحث قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1019

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 270 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    107-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1422
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

در تعامل بین شخص و محیط یکی از مهم ترین مولفه ها خودکارآمدی است. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باورهای خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. برای اجرای پژوهش حاضر نمونه ای به حجم 150 نفر از دانش آموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه شهر کرمانشاه (با میانگین سنی 18 سال) به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت بود از: پرسش نامه باورهای خودکارآمدی و پرسش نامه رضایت از زندگی. طرح پژوهش از نوع همبستگی انتخاب شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. و رضایت از زندگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی قویتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1422

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 28
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    124-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1152
  • دانلود: 

    210
چکیده: 

امروزه کاربران فارسی زبان اینترنت، رایانه و موبایل، به ویژه دانش آموزان، برای سهولت در نگارش، اقدام به نوشتن این زبان با حروف لاتین می کنند که خودشان به آن «فینگلیش» می گویند. هدف پژوهش حاضر بررسی این فرضیه است که خواندن متن فارسی نوشته شده با حروف انگلیسی، دارای اثر تنیدگی زایی و فعال کننده محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال است که سبب افزایش در ترشح کورتیزول بزاقی می شود. 40 داوطلب دختر دبیرستانی از منطقه 5 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین گردیدند. گروه آزمایش متن فینگلیش و گروه کنترل متن فارسی عادی را مطالعه کردند. نمونه بزاق آنان سه مرحله، قبل، بلافاصله بعد از خواندن و 15 دقیقه پس از خواندن متون گردآوری شد و میزان کورتیزول بزاقی در آزمایشگاه به روش الایزا تعیین گردید. میزان ترشح کورتیزول بزاقی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل مختلف، به طور معنادار افزایش یافته است (P<0.05). تحلیل نتایج نشان داد که خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف لاتین، دارای اثر تنیدگی زایی است که میزان ترشح کورتیزول بزاقی را در دانش آموزان دختر افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 210 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2 (پیاپی 6)
  • صفحات: 

    138-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1207
  • دانلود: 

    639
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، مقایسه سبک های فرزندپروری و اختلالات خوردن در میان دانش آموزان عادی و تیزهوش بود. طرح پژوهش، از نوع علّی- مقایسه ای (پس رویدادی) است. جامعه آماری پژوهش شامل: کلیه دانش آموزان دوره راهنمایی شهر اردبیل است که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری مشتمل بر 104 دانش آموز عادی که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و 104 دانش آموز تیزهوش بودند که به شیوه همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه سبک های تربیتی (فرزندپروری) بامریند و پرسش نامه عادات خوردن کوکر و راجر استفاده شد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده های به دست آمده از پرسش نامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS، تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) نشان داد که بین دانش آموزان عادی و تیزهوش در زیرمولفه های عادات خوردن، تفاوت معنی داری وجود ندارد و در زیرمولفه های سبک های فرزندپروری، تفاوت گروه های مورد مطالعه (دانش آموزان تیزهوش و عادی) در شیوه های تربیتی مستبدانه پدر و مستبدانه مادر، در سطح P<0.05 معنی دار است و در سایر زیرمولفه ها تفاوت معنی داری یافت نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button