پژوهش حاضر، روش تحقیق کیفی و مبتنی بر «نظریه داده بنیاد» است. منابع اطلاعاتی پژوهش چهار گروه شامل دبیران نمونه، دانش آموزان نمونه، والدین و متخصصان تعلیم و تربیت بوده اند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند با 11 دبیر نمونه، 15 دانش آموز نمونه، 10 نفر از والدین و 8 نفر از متخصصان، مصاحبه در حد اشباع انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه سازمان یافته بوده که به منظور پی بردن به معانی و مضامین نهفته در آن، از «رهیافت استقرایی اشتراوس-کوربین» استفاده شد. داده های حاصل از مصاحبه از طریق کدگذاری احصا شدند. برای بررسی اعتبار پژوهش از روش بازبینی اعضا، و برای افزایش پایایی از روش های اجرای فرایند نظام مند ثبت، ضبط و نوشتن داده ها در تمامی مصاحبه ها، استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، ابعاد و مولفه های الگوی بهسازی دبیران دوره متوسطه؛ شامل شش بعد به این شرح اند: روان شناختی (مولفه های س، مهارت تعامل بهینه و مدیریت موثر محیط جمعی)؛ ارتباط بین فردی و جمعی (مولفه های ارتباط موثر با دانش آموز، ارتباط موثر با والدین، ارتباط موثر با همکاران و ارتباط موثر اجتماعی)، پداگوژیکی (مولفه های مدیریت موثر یادگیری، تدریس اثربخش، مدیریت موثر کلاس درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اثربخش)، پژوهشی (مولفه های منبع پژوهی و پژوهش گری)، بازسازی مداوم فردی (مولفه های یادگیری مستمر و کفایت سازمانی) و ارزش مداری (مولفه های اخلاق مداری، روحیه جهادی، شهروندمداری و الگوی عملی بودن).