Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

فهیم منصور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3127
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

تحقیقات متعدد نشان می¬دهد که پیرامون فراگیری زبان مادری کودک در بسیاری از زبانهای زندة دنیا پژوهشهای گسترده¬ای انجام گرفته است، ولی متأسفانه در مورد زبان فارسی بجز چند کار محدود که آن هم در سالهای اخیر انجام شده تحقیقات قابل ملاحظه¬ای به عمل نیامده است. مقالة حاضر معرف یک مطالعة موردی (Case study) در فراگیری زبان مادری کودک فارسی زبان است که از هفت ماهگی تا سی و چهار ماهگی مراحل مختلف این فراگیری را به دقت پی¬گیر بوده است. هدف اصلی این تحقیق بوده است که روشن نماید آیا کودک فارسی زبان هم مثل سایر کودکان در زبانهای دیگر، زبان مادری خود را فرا می¬گیرد و همان جهانی¬های زبان در مورد او هم مصداق دارد؟ و نیز بررسی شود که در مراحل مختلف فراگیری زبان مادری، این کودک فارسی زبان چگونه آواهای زبانی را تولید می¬کند و سپس از ترکیب آنها به مرحلة واژگانی و سرانجام در مراحل بعدی به نحو زبانی مادریش می¬رسد. در تحقیق حاضر مسئله رشد شناختی کودک نیز از نظر دور نمانده است و همراه با مطالعة مراحل مختلف فراگیری زبان نکات مربوط به آگاهی¬ها و شناخت عمومی او از محیط و اطرافیانش به تدریج ثبت و مورد تحلیل قرار گرفته است. در ضمیمه مقاله " جدول نهایی" A و ادامة آن تحت عنوان "The Final Table" نشانگر تولیدات آوائی کودک از سن 7 الی 34 ماهگی است. جدول دیگری تحت عنوان ضمیمه B چهارچوب مراحل پنجگانه رشد زبانی کودک فارسی زبان را نشان می¬دهد. امید است تحقیقات موردی مشابهی با الهام از تحقیق حاضر از مراحل فراگیری زبان مادری کودکان فارسی زبان به عمل آید تا با مقایسة آنها نتایج ارزنده¬تری حاصل شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    21-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1193
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

در این مقاله، تجزیه و تحلیل نحوی یکپارچه¬ای از سه کاربرد متفاوت فعل "خواستن" در زبان فارسی ارایه می¬گردد. در این مقاله نشان می¬دهم که این تحلیل نحوی یکپارچه نشانگر " اصل اقتصاد در اشتقاق و تولید" جملات و همچنین " اقتصاد" در بخش واژگان زبان است بدینوسیله که پیشنهاد می¬کنم که فعل "خواستن" سه نوع متمم گروه اسمی (NP)، متمم بندی (CP)، و متمم گروه فعلی (VP) می¬گیرد. این سه نوع متمم نشانگر سه مرحله" دستوری شدن" این فعل در یک مسیر جهانی "دستوری شدن" است که در زبانهای دیگر جهان هم روی داده است. در مقاله نشان خواهم داد که فعل "خواستن در هر سه کاربردش یک فعل اصلی شبهه - وجهی است و نباید آنرا یک فعل کمکی در زبان فارسی محسوب نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
نویسندگان: 

خزایی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    37-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1263
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

نسخه¬های خطی قرآن کریم در سده¬های اولیه نقش بسیار مهمی در شناخت فنون کتاب آرائی دارا هستند. دانش ما از هنر این دوران عموماً بر اساس قرآن هایی است که از این ایام برجای مانده است. چون هیچ نسخه خطی مصور متعلق به قبل از قرن پنجم تاکنون یافت نشده است ولی در عوض نسخه¬هایی از قرآن با کیفیت خوب از این دوران در دست داریم. مهمترین دلیل آن علی رغم جنگ¬ها و آتش¬سوزی¬ها، صدمات طبیعی، آسیب حشرات و نیز استفاده¬های مکرر، مراقبت¬های ویژه¬ای است که در حفظ و نگهداری این کتاب مقدس به عمل می¬آمد. پس از فتح ایران خط عربی به دلیل آنکه زبان قرآن بود مورد توجه هنرمندان ایرانی قرار گرفت. خوشنویسان ایرانی نوع خاصی از خط کوفی بنام کوفی شرقی برای کتابت قرآن استفاده کردند. هنرمندان نیز به همراه خط کوفی نقوش زیبایی را برای تزیین قرآن¬ها خلق کردند که این نقوش نقش بسزایی در شکل¬گیری هنر اسلامی داشته¬اند. در این مقاله علاوه بر بررسی و معرفی نسخ قرآن¬های سده¬های چهارم تا هفتم هجری، بر بکارگیری و تأثیر انواع خطوط و تزئینات این قرآن¬ها در دیگر آثار هنری خصوصاً در تزئینات معماری نیز اشاره خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

مفتون پرویز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    49-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    725
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

در دو سه ماهه اخیر، آموزش زبان به روش ارتباطی در کشورهائی که زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در آنها تدریس می¬شود مورد تأکید قرار گرفته است. در عین حال برخی از کشورهائی که زبان انگلیسی در آنها به عنوان زبان خارجی است نیز به روش ارتباطی آموزش زبان روی آورده¬اند. علیرغم کوششهای مجدانه¬ای که این کشور برای بکارگیری روش ارتباطی در محیط¬های آموزشی خود مبذول داشته¬اند، تحقیقات نشان می¬دهد که دراستفاده از این روش، آنها با محدودیت¬های جدی روبرو بوده¬اند. هدف مقاله حاضر طرح این سوال است که آیا می¬توان از آموزش زبان به روش ارتباطی در محیط¬های آموزشی ایران سود جست. سعی نویسنده بر این بوده است که به موانعی که در بکاربستن این روش در دبیرستانهای ایران با آنها روبرو خواهیم بود بپردازد و در این رهگذر به بافت آموزشی زبان در محیط¬های آموزشی ایران، راهکارهای یادگیری زبان آموزان ایرانی، ماهیت محیط آموزش و یادگیری زبان انگلیسی اشاراتی داشته باشد. به علاوه در این مقاله تلویحاً و تصریحاً به این نکته مهم بارها اشاره شده است که هر تغییری در برنامه ریزی درسی باید با ارزشهای فرهنگی و باورهای آموزشی همخوانی داشته باشد، چون در غیر این صورت آن تغییر بر فرایند آموزش و یادگیری تأثیر منفی خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 725

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button