Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    986
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 986

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    327-332
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    843
  • دانلود: 

    488
چکیده: 

اهداف: درد از علایم آزاردهنده ای است که بیماران قبل از آپاندکتومی تجربه می کنند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر طب فشاری گوش بر شدت درد بیماران کاندید آپاندکتومی انجام گرفته است.مواد و روش ها: این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی یک سوکور سه گروهی است که روی 72 بیمار کاندید آپاندکتومی بستری در بخش جراحی بیمارستان بیدخت شهرستان گناباد انجام شد. نمونه ها به روش در دسترس انتخاب شدند. سپس، به طور تصادفی به سه گروه مداخله، پلاسبو و کنترل تخصیص یافتند. هر سه گروه درمان های روتین بخش را دریافت می کردند. بیماران گروه مداخله طب فشاری را در نقاط صحیح (تالاموس) و گروه پلاسبو در نقاط دروغین، به مدت 15 دقیقه دریافت کردند. شدت درد با استفاده از معیار استاندارد دیداری شدت درد بلافاصله قبل، بعد و نیم ساعت بعد از مداخله در هر سه گروه اندازه گیری و مقایسه شد. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون های آماری توصیفی- تحلیلی انجام شد. مقادیر p در سطح کمتر از 0.05 معنادار لحاظ گردید.یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش، اعمال طب فشاری در نقاط صحیح به طور معناداری باعث کاهش میانگین شدت درد در دقیقه 30 ((p =0.02 بعد از مداخله در گروه مداخله نسبت به دو گروه کنترل و پلاسبو شد.نتیجه گیری به کارگیری طب فشاری در نقطه تالاموس گوش شدت درد بیماران کاندید عمل جراحی آپاندکتومی راکاهش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 843

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 488 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    347-352
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1031
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

اهداف: هوش هیجانی مجموعه ای از هیجان ها و توانمندی هایی است که قدرت مقابله و کنترل شخص را در رویارویی با مشکلات بالا می برد و سبب عملکرد مناسب در حیطه های مختلف از جمله موفقیت تحصیلی می شود. در این مطالعه هوش هیجانی دانشجویان استعداد درخشان و سایر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با هم مقایسه شد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی- تحلیلی بود که در آن به صورت نمونه گیری تصادفی، 30 نفر از دانشجویان استعداد درخشان و 30 نفر از دانشجویان غیر استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (ترم تحصیلی و رشته همسان) در سال 1393 بررسی شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه ای شامل دو قسمت اطلاعات فردی و اجتماعی و پرسشنامه ای 90 سوالی بار-آن بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 16 گردآوری شد.یافته ها: نتایج نشان داد میانگین هوش هیجانی دانشجویان استعداد درخشان 10.48±334.36 و دانشجویان غیر استعداد درخشان 734.94±311.407 بود و تفاوت دو گروه از نظر آماری معنادار نبود (0.072= p). مقایسه ابعاد مختلف هوش هیجانی دانشجویان در دو بعد استقلال (0.02= p) و کنترل تکانش (0.05 = p) تفاوت آماری معنا داری بود. علاوه بر آن، متغیرهای انعطاف پذیری، خودابرازی، عزت نفس، روابط بین فردی، فشار روانی، حل مساله و شادمانی نیز در دانشجویان استعداد درخشان کمی بالاتر بود، ولی ازنظر آماری این تفاوت ها معنادار نبود.نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان استعداد درخشان قدرت کنترل تکانش و استقلال بالاتری نسبت به دانشجویان غیر استعداد درخشان داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1031

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    333-338
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    721
  • دانلود: 

    579
چکیده: 

اهداف: تحقیقات اخیر نشان داده است که فرایند اکسایشی پیشرفته ای به نام فرایند پرسولفات/ اشعه فرابنفش در حذف آلاینده های آلی مقاوم به تجزیه بیولوژیکی راندمان قابل توجهی داشته است. با توجه به اینکه از مزایای این فرایند محدودبودن تولید محصولات جانبی مضر و نیز قوی بودن این فرایند در تجزیه مواد آلی ذکر شده است، به نظر می رسد این فرایند در گندزدایی فاضلاب های شهری نیز گزینه مناسبی باشد.مواد و روش ها: پس از جمع آوری و انتقال نمونه به آزمایشگاه، آزمایش گندزدایی در ظروف استریل 1 لیتری روی 0.05 لیتر نمونه انجام و دوزهای مورد نیاز از مواد شیمیایی به نمونه تزریق شد. از روش مستقیم آزمون مستقیم کلیفرم های گرماپای برای سنجش میکروبی استفاده شد.یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد پرسولفات و اشعه UV، هر کدام به تنهایی قادر به کاهش قابل قبول کلیفرم های گرماپای نیست. اما، استفاده توام از اشعه UV و پرسولفات (با غلظت کمتر از 30 میلی مولار) حدود 5 لگاریتم کاهش کلیفرم های گرماپای را نشان داد، این در حالی بود که پرسولفات حتی با دوز 300 میلی مولار تنها حدود 3 لگاریتم کاهش کلیفرم های گرماپای داشت.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد اشعه UV تاثیر تشدیدکنندگی شدیدی بر خاصیت گندزدایی پرسولفات دارد و با توجه به محدودیت استفاده از عوامل گوگرددار در تصفیه فاضلاب، به نظر می رسد استفاده از اشعه UV در کنار مقدار جزئی از پرسولفات این محدودیت را تا حدود زیادی بهبود می بخشد و آثار محیط زیستی و اقتصادی زیانبار گندزداهای متداول را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 579 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    299-304
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1133
  • دانلود: 

    934
چکیده: 

اهداف: اضطراب یکی از مشکلات عمده و بسیار شایع ناشی از جراحی است که به کاهش بهبود زخم و افزایش خطر عفونت می افزاید و با افزایش درد بعد از عمل، طولانی شدن مدت اقامت بیماران را در پی دارد. امروزه، روش های غیردارویی و کم هزینه و غیرتهاجمی برای کنترل اضطراب اهمیت یافته است. در این پژوهش تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب بیماران تحت جراحی هرنی اینگوینال بررسی شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور، 88 بیمار تحت جراحی هرنی اینگوینال بستری در بخش جراحی بیمارستان های شهر سبزوار در سال 1393 به صورت تخصیص تصادفی و با استفاده از روش بلوک های جای گشتی در دو گروه آزمون و کنترل قرارگرفتند. در گروه آزمون، طب فشاری با استفاده از دست بند دارای دکمه فشاری در نقطه نیگوآن به مدت 5 دقیقه اعمال و در گروه کنترل نیز دست بند بدون دکمه فشاری به صورت شل در همان نقطه به مدت 5 دقیقه بسته شد. میزان اضطراب بر اساس پرسشنامه اشپیل برگر قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازه گیری شد. برای تجزیه وتحلیل آماری از نرم افزار SPSS نسخه 20 و SAS 9.2 و آزمون های آماری مجذور کای، تست دقیق فیشر، ویلکاکسون و من ویتنی استفاده و سطح معناداری کمتر و مساوی 0.05در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین اضطراب آشکار و پنهان قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معناداری وجود نداشت. میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان قبل از مداخله در گروه آزمون به ترتیب 7.59±52.20 و 7.48±48.95 بود که بلافاصله بعد از انجام مداخله میانگین اضطراب آشکار 7.36±43.56 و پنهان 5.82±44.31 به صورت معناداری کاهش یافت (p<0001). همچنین، در گروه کنترل، اضطراب آشکار و پنهان قبل از مداخله به ترتیب 8.19±51.72 و 5.92±49.50 بود که بعد از مداخله کاهش معناداری در میانگین اضطراب آشکار 5.96±47.70 و پنهان 8.59±48.95 مشاهده شد (p<0001). اما، کاهش نمره اضطراب آشکار (p=0.002) و پنهان (p=0.003) در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل به شکل معناداری بیشتر بود.نتیجه گیری اعمال طب فشاری در نقطه نیگوآن اضطراب بیماران را قبل از عمل جراحی هرنی اینگوینال کاهش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1133

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 934 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    305-310
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1001
  • دانلود: 

    921
چکیده: 

اهداف: تروپونین قلبی شاخصی قلبی است که در تشخیص بیماری های قلبی نقش حیاتی دارد و نشان داده شده است که فعالیت ورزشی تاثیر به سزایی بر سطوح این پروتئین دارد. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه تاثیر چهار هفته تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) و تداومی بر سطوح تروپونین T بافت قلبی در موش های صحرایی نر سالم است.مواد و روش ها: در این پژوهش، 36 سرموش صحرایی نر دو ماهه از نژاد ویستار با میانگین وزن 20±180 گرم انتخاب و به روش تصادفی به سه گروه فعالیت هوازی (12 سر)، فعالیت تناوبی با شدت بالا (12 سر) و کنترل (12 سر) تقسیم شدند. گروه آزمایش پنج روز در هفته مطابق با برنامه تمرینی به مدت چهار هفته به فعالیت ورزشی پرداختند. پس از چهار هفته تمرین، برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون آماری آنوای یک طرفه استفاده شد. سطح معناداری تحقیق حاضر 0.05 است.یافته ها: بین میانگین تروپونین در گروه های کنترل، تمرین هوازی و تمرین تناوبی با شدت بالا تفاوت معناداری وجود نداشت.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این تحقیق، میزان تروپونین T در هیچ کدام از گروه ها تغییر معناداری نداشت. به نظر می رسد فعالیت ورزشی HIIT و تمرینات هوازی با مدت زمان چهار هفته منجر به آسیب بافت قلبی نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1001

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 921 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    311-318
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2110
  • دانلود: 

    1419
چکیده: 

اهداف: مدل طرحواره درمانی برای آسیب شناسی ارتباط والدین با کودک ارائه شده است و با تاکید بر روابط بین فردی از دوران کودکی تا زمان حال، سبب کاهش سطح طرحواره های ناسازگار اولیه می شود. مادران کودکان مبتلا به ناشنوایی مستعد افسردگی و اضطراب هستند. با بررسی ذهنیت های طرحواره ای و سبک های مقابله ای این افراد و با شناسایی نوع طرحواره های آنان و ارائه تکنیک های طرحواره درمانی می توان باعث کاهش افسردگی و اضطراب آن ها شد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی طرحواره درمانی بر بهزیستی روان شناختی مادران کودکان مبتلا به ناشنوایی انجام پذیرفت.مواد و روش ها: پژوهش حاضر، مطالعه تجربی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل مادرانی است که فرزندان آن ها در مراکز توان بخشی کودکان ناشنوا ثبت نام کرده بودند. نمونه آماری این پژوهش 30 نفر بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرارگرفتند. به منظور تعیین وضعیت بهزیستی روان شناختی، پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف را تکمیل کردند. سپس، طی دوازده جلسه 90 دقیقه ای، طرحواره درمانی مجددا با پرسشنامه یادشده ارزیابی شد.یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل آماری با آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که طرحواره درمانی به طور معناداری باعث افزایش بهزیستی روان شناختی می شود (p<0.05, Fdf(1, 27)=40.064).نتیجه گیری نتایج پژوهش جاری حاکی از موثربودن طرحواره درمانی بر بهزیستی روان شناختی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2110

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1419 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    319-325
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1876
  • دانلود: 

    1317
چکیده: 

اهداف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش از نوع کاربردی است. از نظر ماهیت گردآوری داده ها، روش تحقیق تمام آزمایشی طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بود که در کارگاه آموزش کارآفرینی ثبت نام کرده بودند. با استفاده از جدول کوهن و منابع موجود حجم هر گروه بیست نفر در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری روش تصادفی طبقه ای بود. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد قصد کارآفرینانه لینان و چن (2009) بود که قبلا روا و پایا شده بود. در روز برگزاری کارگاه، قبل از شروع پیش آزمون و پس از برگزاری کارگاه پس آزمون، از هر دو گروه کنترل و آزمایش گرفته شد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد.یافته ها: بر اساس نتایج آزمون تی مستقل برای نمرات تفاوت پس آزمون و پیش آزمون متغیرهای قصد کارآفرینانه، نگرش به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و تلقی از کنترل رفتاری، تنها متغیر تلقی از کنترل رفتاری بین دو گروه آزمایش و کنترل معنادار بود، یعنی، میانگین تلقی از کنترل رفتاری گروه آموزش دیده به طور معناداری بالاتر از میانگین تلقی از کنترل رفتاری گروه آموزش ندیده بود.نتیجه گیری: آموزش کارآفرینی در افزایش باور دانشجویان به کارآمدی خود در تبدیل شدن به کارآفرین تاثیر مثبتی داشته است. با درنظرگرفتن تاثیرات مثبت آموزش کارآفرینی و اهمیت این مقوله پیشنهاد می شود واحد درسی کارآفرینی در برنامه درسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گنجانده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1317 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    339-345
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1001
  • دانلود: 

    809
چکیده: 

اهداف: تحقیقات پیشین افزایش سایتوکاین های پیش التهابی و ضدالتهابی را متعاقب فعالیت شدید بدنی نشان داده اند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر تغییر نسبت مکمل یاری کربوهیدرات- پروتئین بر پاسخ سایتوکاین های IL-6 و IL-10 پس از فعالیت شدید در دختران جوان سالم بود.مواد و روش ها: تعداد 27 دختر جوان سالم با دامنه سنی 20-25 سال در گروه های دارونما، کربوهیدرات- پروتئین با نسبت 1:3 و کربوهیدرات- پروتئین با نسبت 1:4 تقسیم شدند. پس از ناشتایی شبانه، در ساعت 8 صبحانه ای استاندارد به آزمودنی ها داده شد. در ساعت 10، نمونه ها آزمون بی هوازی RAST را اجرا کردند. مکمل در سه نوبت پیش از آزمون، پس از آزمون و یک ساعت پس از آزمون مصرف شد. خون گیری پیش از آزمون، بلافاصله پس از آزمون و دو ساعت پس از آزمون انجام شد. آزمون های آنالیز واریانس چندگانه و آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر در بررسی داده ها استفاده شد. سطح معناداری p<0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: در هر سه گروه پس از فعالیت سایتوکاین های IL-10 و IL-6 به طور معناداری افزایش یافت. دو ساعت پس از فعالیت IL-6 کاهش یافت ولی IL-10 هنوز بالا باقی ماند. سایتوکاین های IL-6 و IL-10 در بین گروه ها تفاوت معناداری نداشت، هر چند در گروه مکمل کربوهیدرات- پروتئین با نسبت 4 به 1 تمایل به بالاماندن IL-10 و کاهش بیشتر IL-6 در دو ساعت بعد از فعالیت وجود داشت.نتیجه گیری: مکمل کربوهیدرات- پروتئین با نسبت 4 به 1 تا حدی موجب بهبود پاسخ سایتوکاینی در دو ساعت بعد از فعالیت با شدت بالا شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1001

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 809 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    353-358
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3039
  • دانلود: 

    2349
چکیده: 

اهداف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر نقاشی درمانی بر اختلال نقص توجه– بیش فعالی دانش آموزان ابتدایی مدارس عادی ناحیه 5 تبریز، بر اساس ارزیابی معلمان صورت گرفت.مواد و روش ها: این پژوهش از نظر روش شبه تجربی است. جامعه آماری آن را 120 دانش آموز تشکیل داد. این تعداد، همه دانش آموزان دارای نقص توجه– بیش فعالی در مدارس ابتدایی عادی آموزش وپرورش ناحیه 5 تبریز بودند. اختلال این دانش آموزان را روان پزشکان تشخیص داده بودند و در پرونده سنجش سلامت آن ها درج شده بود. از این میان، 40 دانش آموز برای نمونه آماری به شیوه نمونه گیری در دسترس در دو گروه بیست نفره آزمایش و کنترل انتخاب شدند. طرح پژوهش عبارت بود از گروه آزمایش و کنترل با پیش آزمون و پس آزمون و انتساب تصادفی. بسته درمانی نقاشی به تعداد دوازده جلسه 45 دقیقه ای روی دانش آموزان گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه علایم مرضی کودکان (4 – CSI، 1984) با فرم ارزیابی معلمان استفاده شد.یافته ها داده ها به کمک شاخص های آمار توصیفی و آزمون استنباطی تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شد. نتایج حاکی از این است که بر اساس ارزیابی معلمان، نقاشی درمانی در کاهش نقص توجه– بیش فعالی دانش آموزان موثر است (p<0.05).نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معلمان و دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه– بیش فعالی (ADHD)، می توان با استفاده از مداخلات آموزشی، در کاهش شدت نشانگان بیش فعالی یا کم توجهی دانش آموزان مبتلا به این اختلال اقدامات قابل قبولی انجام داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3039

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    359-366
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    901
  • دانلود: 

    814
چکیده: 

اهداف: ارزشیابی آموزشی فرایندی است که میزان دسترسی به اهداف آموزشی را اندازه گیری می کند. آزمون کوتاه (quiz) نوعی ارزشیابی مستمر است که اجازه می دهد استاد و دانشجو از یادگیری و مبنایی علوم مطلع شوند. لذا، پژوهش حاضر برای مقایسه نظرات و نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارزشیابی مستمر و دادن بازخورد برای اصلاح فرایند یادگیری انجام گرفت.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، 27 نفر از اساتید و 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان ابزار مطالعه را تکمیل کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگرساخت با 43 سوالی بود، شامل سه بخش ویژگی های جمعیت شناختی (هفت سوال)، دیدگاه (25 سوال) و نگرش شرکت کنندگان به آزمون کوتاه (18 سوال). روایی صوری و محتوای ابزار با نظر استادان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (a=0.85) تایید شد. مقایسه نگرش و نظرات دانشجویان و استادان با هم با آزمون تی مستقل، مجذور کای و من ویتنی با نرم افزار SPSS-16 انجام شد.یافته ها اکثر اساتید (74.1 درصد) ترجیح می دهند تا سوال های تشریحی در آزمون کوتاه داده شود، در حالی که 56.1 درصد دانشجویان سوال های چند گزینه ای را برای آزمون مناسب دانستند. 37 درصد اساتید وقت گیربودن آزمون کوتاه را از مهم ترین موانع برگزاری آن دانسته بودند و این در حالی است که 37.1 درصد از دانشجویان عدم پوشش همه مطالب درسی را مهم ترین عامل ذکر کرده اند. نگرش اساتید (26.45±3.0) و دانشجویان (3.57±3.0) به آزمون کوتاه به طور مشابهی مثبت بود (p=0.59).نتیجه گیری: نتایج حاصل در زمینه برخی ویژگی های آزمون کوتاه مانند چگونگی برگزاری آزمون، زمان برگزاری آزمون، بازخورد برگزاری آزمون، و راهکارهای برگزاری بهتر آزمون در آزمون های کوتاه کلاسی کاربرد دارد. همچنین، با توجه به نگرش مثبت استادان و دانشجویان شرکت کننده می توان گفت که آزمون کوتاه کلاسی (quiz) روش ارزشیابی ساده و قابل انجامی در مسیر بهبود فرایند آموزش و کمک به فرایند پیشرفت تحصیلی محسوب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 901

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 814 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    367-374
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    746
  • دانلود: 

    848
چکیده: 

اهداف: مواد ضدعفونی کننده و آنتی سپتیک ها از گذشته برای ضدعفونی کردن وسایل و سطوح استفاده می شده است. در برخی موارد این مواد به واسطه یک سری پروتئین های خاصی بی اثر می شوند که در باکتری ها حضور دارند. از مهم ترین ژن های به وجودآورنده این امر می توان به qacA/B و smr اشاره کرد که در برخی موارد در سویه های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین (MRSA) دیده می شود. هدف از این مطالعه، بررسی ژن های qacA/B و smr در سویه های MRSA است.مواد و روش ها: هشتادونه ایزوله از نمونه های بالینی مختلف (خون، ادرار، کاتاتر، زخم، ترشحات و سایر) به واسطه تست بیوشیمیایی اولیه جداسازی شد. غربالگری اولیه برای مقاومت به متی سیلین به روش دیسک دیفیوژن سفوکسیتین (30 میکروگرم) انجام شد. بعد از آن با واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) ردیابی ژن های 16sRNA، smr و qacA/B انجام گرفت. در نهایت، با استفاده از آزمون آماری کای دو نتایج به دست آمده بررسی شد.یافته ها از مجموع 89 ایزوله جداسازی شده، 59 ایزوله با آزمون های اولیه فنوتیپی مقاوم به متی سیلین شناخته شد. از این میان 50 ایزوله (84.74 درصد) دارای ژن mecA، 14 ایزوله (23.73 درصد) دارای ژن smr و 29 ایزوله (49.15 درصد) دارای ژن qacA/B بود. با استفاده از آزمون های آماری و با توجه به p value به دست آمده، ارتباط معناداری بین ژن های qacA/B و mecA به دست آمد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از شیوع ژن های مورد مطالعه در شهر زاهدان و بالابودن فراوانی سویه های MRSA، باید با دقت بیشتری به استفاده از مواد ضدعفونی کننده پرداخت. به دلیل حضور نمونه های مقاوم به آنتی سپتیک ها در ایزوله های بالینی جداشده، باید از غلظت موثر برای ضدعفونی سطوح و وسایل پزشکی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 746

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 848 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    375-380
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1648
  • دانلود: 

    942
چکیده: 

اهداف: شیف بازها به دلیل خواص آنتی اکسیدانتی، ضدویروسی و ضدباکتریایی در سال های اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. آنتی اکسیدان ها از واکنش رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و به کاهش بیماری های قلبی- عروقی، سرطان ها جز آن می انجامد. باکتری ها خود را به سیستم های دفاعی مختلفی مجهز کرده اند که بتوانند در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت کنند. از این رو، گسترش فاکتورهای آنتی میکروبی با سازوکارهایی که تاثیر بیشتری داشته باشد ضروری است. در این تحقیق به بررسی خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی میکروبی کمپلکس شیف باز N, Nˊ-dipyridoxyl (1, 2 diaminobenzene) Cu2+ پرداخته ایم.مواد و روش ها: پس از سنتز کمپلکس شیف باز، ارزیابی فعالیت آنتی رادیکالی این کمپلکس با انجام آزمون های 1، 1-دیفنیل-2-پیکریل- هیدرازیل ((DPPH، 2، 2-آزینو بیس (3-اتیل بنزوتیازولین 6- سلفونیک اسید) (ABTS) و هیدروکسیل و به منظور بررسی خواص آنتی میکروبی از دو باکتری به روش دیسک دیفیوژن استفاده شد.یافته ها: 1، 1-دیفنیل-2-پیکریل- هیدرازیل (=0.1mg/ml (DPPH)(IC50، 2، 2’-آزینو بیس (3-اتیل بنزوتیازولین 6-سلفونیک اسید) (IC50=0.11mg/ ml)(ABTS) و هیدروکسیلOHo) (IC50=1.4mg/ml) ) جذب کننده رادیکال عمل کرده است. در غلظت 250mg/ml باکتری خاصیت آنتی میکروبی از خود نشان داد.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشانگر این است که کمپلکس شیف باز مس دار دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است و در آزمون آنتی میکروبی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در مقایسه با اشرشیاکلی حساسیت بیشتری نسبت به شیف باز از خود نشان داد (حدود 1 میلی متر).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1648

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 942 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button