Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (27)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    967
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    101-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3553
  • دانلود: 

    1880
چکیده: 

امروزه استفاده از دوچرخه سواری به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی، موضوعی است که در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است. نبود زیرساخت های مناسب و مطمئن در کشور، عاملی است که موجب شده تا استقبال چندانی از این شیوه حمل و نقل صورت نگیرد. ارایه یک مدل که بتواند شبکه مناسب حمل و نقل دوچرخه سواری را در شهرها تعیین کند و قابلیت اجرایی داشته باشد، کمک شایانی در جهت بهبود برنامه ریزی دوچرخه سواری خواهد کرد. در این مقاله مدلی ارایه می شود که بر اساس شاخص های امکان سنجی دوچرخه سواری شامل شاخص های دیویس، شاخص سازگاری دوچرخه و سطح سرویس دوچرخه، قادر به طراحی و تعیین مسیرهای شبکه دوچرخه سواری است. الگوی ارایه شده را می توان در مقیاس هر شهر با ابعاد واقعی پس از گردآوری اطلاعات مورد نیاز، اجرا و شبکه پیشنهادی را ارزیابی کرد. تابع هدف مدل، شامل کاهش هزینه های اجرایی، کاهش زمان سفر، افزایش میزان تناسب مسیر و کاهش تعداد تقاطعات واقع در مسیر دوچرخه است. مدل ارایه شده در قالب یک نمونه واقعی برای شهر قم پیاده سازی و شبکه دوچرخه سواری برای این شهر، طراحی و ارزیابی می شود. از خصوصیات مدل پیشنهادی این است که مسیرهای انتخابی به پارامترهای هندسی و مشخصات ترافیکی معابر وابسته است و مسیرهایی را انتخاب می کند که از لحاظ ایمنی، هندسی و امکان پذیری، مناسب دوچرخه سواری باشد و این مسیرها لزوما بر مسیرهای کوتاه مبدا - مقصد منطبق نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3553

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1880 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

بازداراردبیلی پریسا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    115-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    989
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

بخش حمل و نقل به عنوان پیش نیاز و زیربنای توسعه، دارای نقش اساسی و کارآمد در باروری امکانات و استعدادهای بالقوه جوامع می باشد. شناسایی عوامل موثر بر رشد این بخش، زمینه استفاده بهینه از ظرفیت های بخش حمل و نقل و تعیین سیاست هایی در جهت افزایش کارآیی را در پی خواهد داشت. هدف از این مقاله، تحلیل نقش تحقیق و توسعه در رشد بخش حمل و نقل است که با تکیه بر ادبیات رشد برونزا و درونزا و مطالعات تجربی انجام گرفته، متغیرهای مورد نیاز شناسایی می شوند و مدل اقتصادی نقش مخارج تحقیق و توسعه بر رشد بخش حمل و نقل کشور، با استفاده از الگوهای رشد درونزا و برونزا، ارایه و در نهایت مدل های نام برده با استفاده از تکنیک های مناسب اقتصادسنجی برآورد شده است. بر اساس هر دو مدل نیروی کار، نرخ سرمایه گذاری و نسبت سرمایه گذاری به موجودی سرمایه، تاثیر مثبت و معناداری روی رشد بخش حمل و نقل دارند. متغیرهای نسبت اعتبارات پژوهشی به ارزش افزوده بخش حمل و نقل، شاخص درجه بازبودن اقتصاد، تغییرات شاخص بهای کالا و خدمت بخش و اندازه دخالت دولت نیز نقش مثبت و معناداری روی رشد این بخش دارند. متغیرهای مجازی برای دوره جنگ و زمان انقلاب نیز اثر منفی دارد. با توجه به یافته های تحقیق اگر یک درصد به شاغلین مشاغل علمی، فنی و تخصصی (بخش تحقیق و توسعه) افزوده شود، دانش با نرخ 0.0276 درصد رشد خواهد کرد که در نهایت منجر به افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش حمل و نقل به میزان 0.031 درصد خواهد شد و در مدل دیگر، افزایش یک درصد در نرخ سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، منجر به افزایش نرخ رشد حمل و نقل به میزان 0.029 درصد خواهد شد. در ادامه تجزیه واریانس خطای پیش بینی نشان می دهد متغیر نیروی کار شاغل در مشاغل علمی، فنی و تخصصی نقش اندکی در توضیح تغییرات متغیر ارزش افزوده بخش حمل و نقل دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 989

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    133-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1221
  • دانلود: 

    758
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف بررسی امکان ارتقای خواص بتن های حاوی پوزولان طبیعی پومیس از طریق کاربرد توام آن با دوده سیلیسی (مخلوط سه جزیی) و توسعه بتن توانمند جهت رویارویی با شرایط محیطی مهاجم خلیج فارس انجام پذیرفته است. مخلوط های سه جزیی مورد مطالعه حاوی 15 و 30 درصد پومیس به همراه 2.5، 5 و 7.5 درصد دوده سیلیسی بوده اند. علاوه بر خواص مقاومتی، خواص دوام مخلوط ها از طریق آزمایش های تعیین مقاومت الکتریکی و جذب آب و آزمایش های تسریع شده تعیین مقاومت بتن در برابر نفوذ یون کلر شامل روش های RCPT و RCMT بررسی شده است. نتایج نشانگر این است که استفاده توام از پومیس و دوده سیلیسی در بهبود روند کسب مقاومت مخلوط های دوجزیی حاوی پومیس موثر می باشد. همچنین استفاده از مخلوط های سه جزیی باعث ارتقای قابل توجه دوام در مقایسه با مخلوط کنترل و مخلوط های دوجزیی حاوی پومیس در تمام سنین می گردد. با استفاده از ترکیب مناسب پومیس و دوده سیلیسی دست یابی به خواص مناسب مقاومت و دوام در سن 28 روز و ارتقای بسیار قابل توجه دوام دراز مدت، امکان پذیر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 758 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    145-155
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1195
  • دانلود: 

    745
چکیده: 

درز ریل به عنوان یکی از نقاط بسیار حساس ریل ها، نقش بسیار تعیین کننده ای در خطوط راه آهن ایفا می کند. بنابراین تجزیه و تحلیل تنش ضربه ای که در هنگام عبور چرخ قطار از درز ریل به وجود می آید، یکی از ملزومات بسیار اساسی است. از این رو در این مقاله به بررسی تنش و جابه جایی دو سر ریل در محل درز ریل و پارامترهای تاثیرگذار بر آن پرداخته شده است. به لحاظ وجود پیچیدگی های حل در تحلیل دینامیکی مساله عبور چرخ از روی ریل و اتصالات آن، در این تحقیق از نرم افزار LS DYNA استفاده شده است که قابلیت حل صریح را داراست. در این مقاله اثرات بار محوری و سرعت به عنوان دو پارامتر بسیار مهم در حمل و نقل ریلی مورد بررسی قرار گرفته اند. سپس نسبت نیروی تماسی در محل تماس به بار محوری در حالت دینامیکی محاسبه شده است. همچنین اثر فاصله درز ریل نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. این بررسی ها برای پرو فیل ریل مورد استفاده در صنعت ریلی ایران  (UIC60)انجام پذیرفته است. نتایج، حاکی از آن است که با افزایش بار محوری، تنش وارد شده به سر ریل در محل درز ریل افزایش می یابد، درحالی که با افزایش سرعت، تغییر محسوسی در تنش ایجاد شده احساس نمی شود. در راستای همین تحلیل، ضریبی تحت عنوان ضریب ضربه تنش، تعریف شده است که مقدار متوسط آن برابر 1.47 است و نشان دهنده نسبت تنش ضربه ای در محل درز ریل به تنش تماسی است. از طرف دیگر، اندازه نیروی تماسی بین چرخ و ریل حدود سه برابر بار محوری محاسبه شده است. بررسی فاصله درز ریل نیز نشان می دهد که با افزایش فاصله درز ریل، به مقدار تنش ضربه ای افزوده می شود، اما نرخ آن با افزایش بار کاهش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1195

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 745 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    157-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    990
  • دانلود: 

    635
چکیده: 

امروزه با گسترش صنعت حمل و نقل، نیاز به احداث تونل، امری اجتناب ناپذیر است و به تبع آن بررسی پایداری آن در کنار عوامل ساختاری مانند ناپیوستگی ها، در طراحی بسیار حائز اهمیت می باشد. آزمایش برش مستقیم یکی از پرکاربردترین آزمایش های ژئوتکنیکی در مطالعه رفتار عارضه های زمین مانند درزها می باشد. به وسیله این آزمایش می توان رفتار برشی و اتساع دو سطح لغزنده بر یکدیگر را بررسی کرد. در این مقاله، یک المان درز کرنش ثابت ارایه شده که در آن با ترکیبی از لغزنده و فنر، برخلاف مدل های پیشین رفتار برشی درز در قسمت پلاستیک هم، مدل شده است، در نهایت، یک آزمایش برش مستقیم با سختی برشی و عمودی ثابت بر اساس روش المان های محدود، برنامه نویسی شده و رفتار درز تحت تنش های عمودی فزاینده با سختی های برشی و زبری های مختلف، بررسی شده است. نتایج این تحلیل نشان می دهد که با افزایش سختی برشی درز، تغییر مکان های برشی، کاهش می یابد و به تبع آن اتساع کم می شود و با افزایش سطح تنش عمودی، با وجود اینکه درز، اتساع بیشتری را تجربه می کند، اما نرخ افزایش اتساع کاهش می یابد. همچنین، با افزایش زبری، تنش برشی نهایی افزایش می یابد ولی تاثیر تنش عمودی در افزایش مقاومت برشی بیشتر از زبری می باشد و به علاوه افزایش زبری اثر مستقیم در افزایش اتساع دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 990

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 635 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    169-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1326
  • دانلود: 

    775
چکیده: 

گسترش حمل و نقل به عنوان یک بخش زیربنایی، با فراهم آوردن دسترسی بیشتر یا آسان تر به نهاده ها، منابع مالی و دیگر امکانات موجود در سایر مناطق، موجب توسعه اقتصادی شده و خود نیز از بهبود فن آوری و توسعه، متاثر می گردد. در راستای شناسایی عوامل موثر بر میزان تقاضای سفرهای هوایی (به عنوان یکی از زیربخش های مهم حمل و نقل مسافر)، یک الگوی جاذبه حمل و نقل با استفاده از روش داده های تابلویی 21 زوج استان یکسر تهران بین سال های 85-79 برآورد می شود. پس از بررسی، عواملی چون نرخ واقعی بلیت هواپیما، نرخ واقعی بلیت اتوبوس، درآمد سرانه واقعی، جمعیت و مسافت در الگو لحاظ و همه عوامل به جز نرخ بلیت اتوبوس در سطح 95 درصد، معنی دار شدند. یافته ها نشان می دهند که سفر هوایی، کالایی نرمال، تقاضا نسبت به قیمت و مسافت، بی کشش و نسبت به جمعیت، باکشش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1326

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 775 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    183-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1698
  • دانلود: 

    801
چکیده: 

مساله مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) یکی از مهم ترین مسایل بهینه سازی ترکیباتی است که بسیار مورد توجه دانشمندان و محققان قرار گرفته است. این مساله شامل مسیریابی برای یک ناوگان وسیله نقلیه است که در آن هر کدام از وسایل، مجموعه ای از مشتری ها را مورد ملاقات قرار می دهند، به شرط آن که هر مشتری فقط و تنها فقط به وسیله یک وسیله نقلیه ملاقات شود. هدف در این مساله کمینه سازی فاصله های پیموده شده توسط همه وسایل نقلیه است. مساله مسیریابی وسیله نقلیه همراه با دریافت و تحویل همزمان کالا (VRP_SPD) یک گسترش از مساله VRP که در آن وسایل نقلیه نه تنها کالاهایی را به مشتریان تحویل می دهند، بلکه همزمان کالاهایی را نیز از مشتریان تحویل می گیرند. روش بهینه سازی مورچگان (ACO) یک تکنیک احتمالی است که رفتار غذایابی مورچگان را شبیه سازی کرده و آن را برای حل مسایلی که تاکنون الگوریتم کارایی برای آن وجود ندارد، مورد استفاده قرار می دهد. الگوریتم جمعیت مورچگان (ACS) یکی از مشهورترین روش های فراابتکاری است که در قانون انتقال و بروزرسانی فرمون با سایر نسخه های ACO تفاوت دارد. این مقاله یک روش بهبود یافته روش ACS ترکیب شده با الگوریتم جستجوی محلی سه گانه را برای حل مساله VRP_SPD ارایه می کند که در اطلاعات ابتکاری و ضریب تبخیر فرمون الگوریتم ACS با روش معمولی تفاوت دارد. این عمل سبب جلوگیری از همگرایی زودرس، فرار از نقاط بهینه محلی و یافتن جواب های بهتر برای الگوریتم می شود. الگوریتم پیشنهادی روی 34 مثال استاندارد از ادبیات موضوع اجرا شده است. نتایج محاسباتی نشان می دهد که الگوریتم توانسته است که بهترین جوابی که تاکنون به دست آمده را در چهار مثال ارتقا دهد و رقابت نزدیکی را با دیگر الگوریتم های فراابتکاری برای حل مساله VRP_SPD داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1698

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 801 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    199-209
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1084
  • دانلود: 

    670
چکیده: 

با وجود پیشرفت های مهم در زمینه افزایش ایمنی در آزادراه ها، توجه به اهمیت تصادفات در آزادراه ها و هزینه های انسانی و اقتصادی ناشی از آنها، لزوم مطالعه و مدل سازی در زمینه تصادفات آزادراهی را برای شناخت عوامل موثر در شدت تصادفات اجتناب ناپذیر می نماید. در این تحقیق آزادراه تهران-کرج به عنوان مطالعه موردی در نظر گرفته شده است و اطلاعات مورد نیاز در خصوص تصادفات این آزادراه مربوط به سا ل های 1384 تا 1387 از سازمان ها و نهادهای ذیربط مختلف گردآوری شده است. با توجه به ماهیت رخداد حوادث رانندگی، پارامترهای متعددی در بروز این گونه حوادث و شدت آنها نقش دارند. در این تحقیق روش رگرسیون ترتیبی مورد استفاده قرار گرفته و نحوه تاثیر عوامل مختلف در شدت تصادفات با استفاده از معیارهای آماری توضیح داده شده است. برای انجام مدل سازی از نرم افزار SPSS استفاده شده است. بر اساس نتایج بررسی اثر متغیرهای مختلف بر شدت تصادف و نتایج حاصل از مدل های ارایه شده در این مطالعه، عواملی نظیر هوای صاف، حجم ترافیک کمتر از 4000 وسیله نقلیه در ساعت، رانندگان دارای کمتر از 35 سال و عدم رعایت فاصله طولی از جمله عواملی هستند که نقش عمده ای در افزایش شدت تصادفات داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1084

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button