Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

تعلیم و تربیت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    4 (مسلسل 84)
  • صفحات: 

    11-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    489
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

در این پژوهش، نحوه استقرار شوراهای دانش آموزی در مدارس راهنمایی شهر اصفهان چگونگی تحقق ساز و کارهای لازم برای ایفای نقش شوراها در مدارس مذکور، ارزیابی شده است. روش پژوهش توصیفی بوده و در خلال آن از سه شیوه؛ تحلیل محتوا، زمینه یابی پرسشنامه ای و مشاهده استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل کلیه سوابق؛ اسناد و صورت جلسات شوراهای دانش آموزی 30 مدرسه راهنمایی مورد بررسی، 30 نفر نماینده مدیر در شوراها و 300 نفر از دانش آموزان مدارس راهنمایی مذکور بوده است. روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و تصادفی ساده بوده است، به علاوه کلیه اسناد، مدارک و صورت جلسات شوراهای دانش آموزی مدارس نیز، تحلیل محتوایی شده اند. چهار ابزار پژوهش شامل؛ فرم تحلیل محتوای سوابق، اسناد و صورت جلسات شورای دانش آموزی مدرسه، پرسشنامه نماینده مدیر در شورا، پرسشنامه دانش آموزان و فرم چک لیست مشاهده بوده است. داده های حاصل، به دو شیوه توصیفی و استنباطی تحلیل آماری شده اند. عمده ترین یافته های پژوهش شامل زمینه های ذیل بوده است: 1- در بیشتر مدارس؛ شورای دانش آموزی تشکیل شده باشد. 2- میانگین کل همکاری مدیریت مدارس راهنمایی با شوراهای دانش آموزی در حد زیاد و معنی دار (بالاتر از متوسط) بوده است، همچنین در میزان همکاری مدارس با شوراهای دانش آموزی بر حسب متغیرهای؛ جنس دانش آموزان (برتری دختران) و ناحیه (برتری دختران) و ناحیه (برتری ناحیه سه) تفاوت معنادار وجود داشته است. 3- میانگین کل چهار کارکرد برنامه ریزی، جذب و سازماندهی، هدایت و مدیریت اجرایی و ارزیابی شوراهای دانش آموزی مدارس در حد زیاد و معنادار (بالاتر از متوسط) بوده است؛ به علاوه، در میزان کارکردهای برنامه ریزی و جذب و سازماندهی بر حسب متغیرهای ناحیه (برتری ناحیه سه) و پایه تحصیلی دانش آموزان (برتری پایه اول) و در دو کارکرد هدایت و مدیریت اجرایی و ارزیابی شوراهای دانش آموزی بر حسب متغیرهای جنس (برتری دختران) و ناحیه مدارس (برتری ناحیه سه) تفاوت معنادار وجود داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 489

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تعلیم و تربیت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    4 (مسلسل 84)
  • صفحات: 

    87-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1897
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله در پی بررسی میزان تحقق اهداف شناختی درس علوم چهارم ابتدایی با دو روش تدریس سنتی و کاوشگری است. پژوهش بر اساس این دیدگاه انجام شده است که روش کاوشگری می تواند مشکلات شناختی ناشی از روش تدریس سنتی را حل کند و فراگیران را به مهارت های حل مساله و تفکر وادارد. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه میزان تحقق اهداف شناختی با روش های سنتی و کاوشگری پرداخته است تا میزان تاثیر روش کاوشگری را به طور دقیق مشخص کند. برای این کار، بازدهی شناختی روش سنتی در سی کلاس چهارم مناطق مختلف اصفهان بر نمونه ای 256 نفری از دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت و روش کاوشگری نیز به روش شبه آزمایشی در دو کلاس چهارم (دختر و پسر) اجرا گردید. ابزار پژوهش، آزمون پیشرفت تحصیلی با ضریب پایایی %82 و روایی قابل قبول کارشناسان بود. به دلیل عادی نبودن توزیع داده ها از آزمون های یومان ویتنی و خی در جهت تجزیه و تحلیل استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که تحقیق اهداف شناختی با روش سنتی 1.5 نمره کمتر از حد قابل قبول بود، در حالی که میزان تحقق اهداف شناختی با روش کاوشگری در حد قابل قبول بود.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1897

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تعلیم و تربیت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    4 (مسلسل 84)
  • صفحات: 

    44-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    2732
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر، رابطه باورهای انگیزشی با راهبردهای یادگیری، جنسیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی، شامل 126 دختر و 135 پسر از شهرستانهای شمال استان آذربایجان غربی با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به طور تصادفی انتخاب شدند. به منظور سنجش باورهای انگیزشی مانند اضطراب امتحان، کارآمدی شخصی، اهداف پیشرفت (جهت گیری هدفی تسلطی، عملکردی و بیرونی) و نیز راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی مورد استفاده دانش آموزان مانند مرور ذهنی، بسط و گسترش معنایی، سازماندهی، برنامه ریزی و کنترل و نظارت از پرسشنامه های خود گزارش استفاده شد. به طور دقیق تر، ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375)، پرسشنامه جهت گیری هدفی (قدم پور، 1377)، پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375)، پرسشنامه جهت گیری هدفی (قدم پور، 1377)، پرسشنامه کارآمدی شخصی (پنتریچ و دی گروت، 1990 و دیگران)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری (کرمی، 1381) بودند. همچنین در این پژوهش میانگین کل نمرات دانش آموزی شاخص پیشرفت و عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری همبستگی، رگرسیون چند گانه و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVE) تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد فراشناختی کنترل و نظارت، بهترین عامل پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی است. متغیرهای کارآمدی شخصی، اهداف بیرونی، جنسیت و اضطراب امتحان به ترتیب در مراتب بعدی قرار دارند. اهداف بیرونی و اضطراب امتحان رابطه منفی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشتند و این متغیرها در حکم عوامل بازدارنده عمل می کردند. مقدار مجوز R تعدیل شده در این مدل 0.43 بود بدین معنا که در حدود 43 درصد واریانس در متغیر عملکرد تحصیلی با این مدل قابل پیش بینی است. در این پژوهش جهت گیری هدفی تسلطی تاثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی نداشت، اما این متغیر ارتباطی مثبت و معنادار با همه متغیرهای راهبردهای شناختی و فراشناختی داشت. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و آزمون های تعقیبی آن تفاوت های معناداری را در اکثر متغیرهای باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی و فراشناختی مورد استفاده دانش آموزان به نفع دختران نشان داد. در کل، نتایج این پژوهش با یافته های بیشتر پژوهش های مربوط پیشین هماهنگ و همخوان بودند و آن ها را تایید می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2732

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

SOBHANINEZHAD M. | SAKI R.

نشریه: 

JOURNAL OF EDUCATION

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2006
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    4 (84)
  • صفحات: 

    10-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    243
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Student Councils are to perform four functions: planning, recruitment and organization, guidance and executive administration, and evaluation.However the extent of performing these functions depends on the cooperation of both the school administrators and the students. In the research reported here the contents of all documents related to 30 school councils were analyzed, and the opinions of 30 principal representatives and 300 students were sought in order to evaluate the set-up mechanisms and performance outcomes of these councils. Results show that these councils are set-up in almost all schools and all principals are cooperating with them. Girls are cooperating more than the boys, and in the district 3 this cooperation is more than the other however, district 3 has out-performed other districts in terms of planning and recruitment, while the first graders exceeded other grades in these functions. In terms of the other two functions girls students and the district 3 were significantly better than the boys and other districts.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SEIF A.A. | REZAEI A.

نشریه: 

JOURNAL OF EDUCATION

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2006
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    4 (84)
  • صفحات: 

    43-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    234
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The relationship between school achievement on the one hand and motivation and learning strategies on the other, seems natural, but the relationship between gender and achievement is perhaps more controversial. Nevertheless, what is of more significance is the relative contribution of these factors to the academic achievement.In the research reported here, 261 eighth graders from western Azarbayejan were randomly selected and their test anxiety, self efficacy, achievement goals, and cognitive and meta-cognitive learning strategies were assessed using appropriate measures.Students' cumulative point average was also used as the dependent measure. Multiple regression analysis of the data revealed that the, meatcogmotive strategy of monitoring and control is the strongest predictor of academic achievement. Self efficacy, external goal orientation, gender, and test anxiety ranked there after. Together these factors account for 43% of the variance in academic achievement. The findings corroborate those reported by other researchers.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

NASRABADI H.B. | NORUZI R.A.

نشریه: 

JOURNAL OF EDUCATION

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2006
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    4 (84)
  • صفحات: 

    87-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    218
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Theoretically, the inquiry method of instruction helps students with the problem solving skills and makes them more rational. To show this premise in practice, the research reported here was undertaken wherein 256 fourth graders in different districts of Esfahan who were learning science with the traditional method, were compared with two groups of students who learned the same subject with the inquiry method in a semi-experimental setting. An achievement test in science, with the reliability of 0.082, was used to gather the data. Mann-Whitney and Chi squared tests revealed that the traditional method did not help with the minimal achievement of the cognitive objectives, whereas the inquiry method did so satisfactorily.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 218

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

درکی سیمین

نشریه: 

تعلیم و تربیت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    4 (مسلسل 84)
  • صفحات: 

    109-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    4400
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

در این مقاله کوشیده ایم وضعیت کنونی نظام تربیت معلم در ایران را بررسی و ویژگی های آن را با دو کشور آلمان و ژاپن بررسی تطبیقی و تحلیل کنیم. این مقاله حاصل پژوهشی بوده است که نگارنده در خرداد ماه 83 به انجام رسانده و شامل سه بخش است. در بخش نخست با دیدی انتقادی اجمالی به سیر تحولات نظام تربیت معلم پرداخته ایم و پس از آن به تشریح سیاست ها، اقدامات و اتخاذ تدابیری اشاره داشته ایم که در شکل گیری مراکز تربیت معلم کشورمان طی سه دهه اخیر نقس داشته اند سپس به طرح عمده ترین مسایل و دشواری هایی پرداخته ایم که این نهاد تربیتی با آن رو به روست، مانند گزینش معلم، تربیت و آماده سازی معلمان و سرانجام نحوه استخدام و جذب معلم. در بخش دوم به وضعیت نظام تربیت معلم در دو کشور آلمان و ژاپن اشار داشته ایم، با این هدف که امکان مقایسه وجوه تفاوت و تشابه فرایند تربیت معلم را در کشورهای ایران، آلمان و ژاپن فراهم سازیم. سرانجام، در بخش نهایی، پس از تحلیل اصول حاکم بر فرایند تربیت معلم در دو کشور آلمان و ژاپن، به ارایه پیشنهادات کاربردی و موجه ترین راهبردهایی پرداخته شده است که می تواند در حل و فصل رضایت بخش مسایل امروز نظام تربیت معلم کشورمان موثر باشند.امیدواریم با بهره گیری از این مجموعه مباحث که از بطن یافته های یک پژوهش تطبیقی استخراج شده است، یک نظام تربیت معلم کارآمد که اساس و محور هرگونه اصلاحات آموزشی است بنیان نهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4400

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

اسلامیه محمدمهدی

نشریه: 

تعلیم و تربیت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    4 (مسلسل 84)
  • صفحات: 

    154-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3007
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تشخیص اختلالات ویژه یادگیری و انواع آن پیچیده و نیازمند تهیه و استاندارد کردن انواع آزمون های پیشرفت تحصیلی و تشخیصی میزان شده و ملاکی است. هدف کلی این پژوهش ساخت و هنجاریابی آزمون سنجش زبان بیان نوشتاری است. آزمون سنجش زبان بیان نوشتاری دارای پنج مقوله: املای با کلمه؛ املای با جمله خوانی؛ دستور زبان فارسی؛ فصاحت یا سلاست جمله و داستان نویسی است. جامعه آماری پژوهش را 4850 از دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان های استان مرکزی در سال تحصیلی 1384-85 تشکیل می دهند. حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول مورگان برای دو جنس در مجموع 1000 نفر می باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری چند مرحله ای منظم برای انتخاب مناطق و مدارس نمونه و از روش نمونه گیری تصادفی برای انتخاب دانش آموزان نمونه استفاده شد. مشخصات روان سنجی فرم های آزمون با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و توافقی کندال؛ ضریب هماهنگی کرونباخ؛ و روش تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج داوری ها در مورد محتوای فرم های الف و ب آزمون چند گزینه ای و محتوای پاسخ های سوالات انشایی نشان داد که آن ها از روایی محتوایی بسیار بالا برخوردارند. همچنین نتایج حاصل از اجرای روش تحلیل عاملی نشان داد که فرم های آزمون سنجش زبان بیان نوشتاری از روایی سازه مناسبی برخوردار هستند. نتایج حاصل از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که ضرایب پایایی فرم الف پایه چهارم برابر با 0.86؛ فرم ب پایه چهارم برابر با 0.90؛ فرم الف پایه پنجم برابر با 0.91 و فرم ب پایه پنجم برابر با 0.91 است که نشان دهنده ثبات درونی فرم های آزمون هستند. پایایی قضاوت داوران در مورد پاسخ سوالات انشایی نیز به ترتیب برابر با 0.85 و 0.76 بود. نتایج آزمون t نیز نشان داد که تفاوت میانگین دانش آموزان دختر و پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی در آزمون سنجش زبان بیان نوشتاری از لحاظ آماری معنادار نیست.    

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3007

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button