پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان دانش فرا شناخت اخلاقی با استدلال و رفتار اخلاقی در میان دانش آموزان سال سوم راهنمایی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، 140 دانش آموز پایه سوم مدارس راهنمایی شهر تهران هستند که به روش تصادفی انتخاب شدند. نتایج آشکار ساخت که میان فرا شناخت اخلاقی و استدلال و رفتار اخلاقی و میان استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی رابطه ای معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان طبقات فرا اخلاق، طبقه شخص بهترین پیش بینی کننده استدلال و رفتار اخلاقی دانش آموزان است.