یکی از عوامل مهم در موفقیت آموزش انسانی تک به تک، توانایی آموزگار در شناسایی نشانه های عاطفی- احساسی دانش آموزان است. این توانمندی موجب برتری چشمگیر آموزگاران نسبت به ماشین های آموزش دهنده است. از طرفی سیستم های آموزش دهنده هوشمند پیشرفتی چشمگیر دردهه اخیر داشته اند و موفقیت هایی نیز در قیاس با مدل های پیشین حاصل شده است. با وجود این سیستم های آموزشی هوشمند فعلی تنها وضعیت شناختی دانش آموز را مورد توجه قرار می دهند و سایر پارامترها نظیر وضعیت عاطفی آن ها را در نظر نمی گیرند. در این مقاله، ما از تحلیل حالت چهره به وسیله ای رایانه برای تشخیص حالت درونی یا احساسی دانش آموز استفاده کرده ایم. این پژوهش بخشی از پروژه نسل جدید سیستم های آموزش دهنده هوشمند، در دانشگاه مسی زلاندنو است که در حال طراحی و پیاده سازی است. سیستم تحلیل حالت چهره مطرح شده در این مقاله، با استفاده از تحلیل به روش فازی انجام شده است و جزییات این روش و راهبردهای آتی آن در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند.