نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (40)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    10
  • بازدید: 

    1123
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1123

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (مسلسل 40)
  • صفحات: 

    5-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1641
  • دانلود: 

    775
چکیده: 

مقدمه: آموزش بالینی موثر نیازمند استفاده از روشهایی است که توانایی ایجاد دانش و مهارت لازم را در دانشجویان داشته باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بالینی به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان پرستاری می باشد.روش کار: یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد با شرکت 38 دانشجوی پرستاری اجرا گردید. دانشجویان با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (19 نفر) و کنترل (19 نفر) قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون دانشجویان گروه کنترل با روش معمولی و گروه آزمون با روش تدریس کاوشگری، به مدت 10 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پنج چک لیست بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی مستقل و تی زوجی استفاده گردید.یافته ها: آموزش بالینی با دو روش معمولی و کاوشگری در ارتقای مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری بطور کلی موثر است (P<0.001). در مقایسه مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان گروه کنترل با گروه آزمون در حیطه های بررسی بیمار (P=0.004)، تشخیص پرستاری (P<0.001)، اهداف و برنامه ریزی (P<0.001)، اجرای مراقبت پرستاری (P<0.001)، ارزشیابی (P<0.001) و کل فرآیند پرستاری (P<0.001) اختلاف معنی داری وجود داشت.نتیجه نهایی: آموزش بالینی به شیوه کاوشگری در مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان پرستاری نسبت به روش معمولی موثرتر است. بنابراین، پیشنهاد می شود که از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1641

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 775 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (مسلسل 40)
  • صفحات: 

    15-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1112
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

مقدمه: کودکان مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی بعد از عمل جراحی نیاز به برنامه های مراقبتی خاص ترخیص دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه ترخیص طراحی شده بر کیفیت زندگی این کودکان انجام شد.روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است با شرکت 60 نفر در دو گروه کنترل و آزمون همزمان با هم و در دو بخش جداگانه اطفال بیمارستان قلب شهید رجایی تهران انجام شد. انتخاب نمونه به صورت غیر تصادفی و شامل افراد در دسترس بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی کودک مبتلا به بیماری قلبی بود. در گروه آزمون برنامه ترخیص بر اساس الگوی فرآیند پرستاری در 5 جلسه در زمینه تعیین نیازهای آموزشی، ارائه حمایت های عاطفی، و پیگیری مراقبتی در بیمارستان اجرا شد. سپس به مدت 4 هفته در منزل پیگیری شد. کیفیت زندگی کودک در هر دو گروه، قبل از مداخله، یکماه و سه ماه پس از ترخیص از بیمارستان سنجیده شد.یافته ها: قبل از مداخله، میانگین نمرات کیفیت زندگی در دو گروه آزمون و کنترل همسان بودند (P>0.05) ولیکن بعد از اجرای برنامه ترخیص، بین میانگین نمرات کیفیت زندگی در دو گروه آزمون و کنترل اختلاف معنادار وجود دارد (P<0.05).نتیجه نهایی: برنامه ترخیص طراحی شده بر اساس نیازهای والدین و کودکان، می تواند کیفیت زندگی کودکان مبتلا به بیماریهای مادرزادی قلبی را ارتقا دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1112

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (مسلسل 40)
  • صفحات: 

    25-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    981
  • دانلود: 

    584
چکیده: 

مقدمه: یائسگی یک اتفاق مهم در زندگی زنان به شمار می رود. لذا سلامتی زنان در سالهای پس از یائسگی از اهمیت بسزائی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی نقش عوامل اقتصادی- اجتماعی بر یائسگی در زنان یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان انجام گرفت.روش کار: دراین مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 400 زن یائسه در محدوده سنی 65-40 سال، در شهر همدان در سال 1391-1390 از 5 مرکز بهداشتی درمانی انتخاب و بررسی شدند. از هر مرکز بر اساس سهمیه مورد نظر نمونه ها مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه ها به صورت تصادفی چند مرحله ای بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند و اطلاعات با استفاده از مصاحبه جمع آوری گردید. یافته ها با SPSS/16 و توسط آنالیز واریانس و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در این مطالعه میانگین سن یائسگی 4.02±49.60 و میانه سن یائسگی 50 سال بدست آمد. یافته های پژوهش ارتباط آماری معنی دار بین سن یائسگی و فعالیت فیزیکی، سطح درآمد، مصرف سیگار در خانواده و تحصیلات همسر و فرد نشان داد (P<0.01). بین شغل مادر و مصرف دخانیات توسط خود فرد با سن یائسگی ارتباط معنی داری مشاهده نشد (P>0.05).نتیجه نهائی: علاوه بر تاثیر ژنتیک و سایر عوامل تولیدمثلی، نقش فاکتورهای اقتصادی - اجتماعی را بر سن یائسگی نمی توان نادیده گرفت. با توجه به افزایش امید به زندگی و ارتباط آن با بیماری ها، یائسگی باید به عنوان یک مساله مهم و اپیدمیولوژیک مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 981

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 584 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (مسلسل 40)
  • صفحات: 

    32-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1060
  • دانلود: 

    820
چکیده: 

مقدمه: توجه به سلامت روانی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر در بهبود سلامت جامعه است. پرستاران به علت شرایط کاری خود بیشتر نیازمند تقویت در این حیطه می باشند. با توجه به اثرات مثبت آموزش مهارتهای زندگی، مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر آموزش این مهارتها بر کیفیت زندگی پرستاران انجام شد.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، مهارتهای زندگی در سه حیطه خود آگاهی، برقراری ارتباط و کنترل استرس به پرستاران آموزش داده شد. 64 نفر کارشناس پرستاری به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمون، هر کدام از گروهها 32 نفر، تقسیم شدند. آموزش شامل چهارده جلسه 1.5 ساعته، سه بار در هفته بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه SF-36 بود و داده ها با نرم افزار SPSS-18 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث بهبود معنی داری در ابعاد عملکرد جسمی، درد بدنی، سلامت عمومی، نشاط و سرزندگی، عملکرد اجتماعی، سلامت روانی ،سلامت جسمی و در کل افزایش کیفیت زندگی پرستاران (p<0.0001) می شود. ولی در دو حیطه نقش عاطفی (p=0.119) و نقش جسمی (p=0.666) تفاوتی معنی داری بین دو گروه کنترل و آزمون مشاهده نشد.نتیجه نهایی: آموزش مهارتهای زندگی می تواند تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی پرستاران داشته باشد و می توان ازآن به عنوان یک اقدام موثر در این زمینه استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1060

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 820 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (مسلسل 40)
  • صفحات: 

    41-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2151
  • دانلود: 

    1125
چکیده: 

مقدمه: اختلال عملکرد جنسی مشکل شایعی در زنان است که بر کیفیت زندگی اثر منفی می گذارد. فاکتورهای متعددی بر عملکرد جنسی اثر دارند. هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط بین افسردگی با شاخص عملکرد جنسی در زنان متاهل بود.روش کار: این یک مطالعه توصیفی – تحلیلی بود که بر روی 200 زن در درمانگاه زنان بیمارستان حضرت علی شهر کرج، در سال 1388 انجام شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. اطلاعات به روش مصاحبه جمع آوری شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش فرم مشخصات دموگرافیک، مقیاس افسردگی مربوط به مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک و شاخص عملکرد جنسی زنان بود. اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی، تی تست، آنالیز واریانس یکطرفه و رگرسیون لوجستیک تحلیل گردید.یافته ها: یافته ها نشان دادکه میانگین نمره شاخص عملکرد جنسی زنان 5.10±20.59 (دامنه 1.2تا 36) و میانگین نمره افسردگی11.63 ± 17.61( 0تا60 ) بود. 31.5% افسردگی خفیف تا متوسط و98.5 % زنان اختلال جنسی داشتند. بیشترین مشکلات جنسی اختلال در برانگیختگی جنسی (36%)، نارضایتی جنسی (20%) و اختلال در ارگاسم (16.5%) بود. افسردگی با میل جنسی (OR:1.4 %95, CI1.06-16.07) و ارگاسم (OR:1.96, %95, CI0.02-0.72) ارتباط آماری معناداری داشت.نتیجه نهایی: عملکرد جنسی با وضعیت روانی فرد رابطه دارد، بنابراین توجه به مشکلات جنسی بیماران افسرده و همچنین شناسایی و درمان افسردگی در بیماران مبتلا اختلالات جنسی توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2151

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1125 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (مسلسل 40)
  • صفحات: 

    49-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1813
  • دانلود: 

    1008
چکیده: 

مقدمه: پرستاران به دلیل ماهیت شغلی در معرض خطرات ناشی از سبک زندگی ناسالم قرار دارند. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای ارتقاء سلامت، منابع استرس و مشکلات محیط کار پرستاران اجرا شده است.روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 232 نفر از پرستاران شاغل در پنج بیمارستان آموزشی شهرستان ارومیه، از اردیبهشت تا مرداد 90 به روش نمونه گیری طبقه ای انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر 5 بخش؛ مشخصات دموگرافیک، نیازهای ارتقاء سلامت، غربالگری سرطان، مشکلات محیط کار و منابع استرس محیط کار گردآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و رگرسیون لجستیک استفاده شد.یافته ها: پرستاران در زمینه مدیریت موثر استرس (62.8 درصد)، فعالیت فیزیکی (61.2 درصد)، رژیم غذائی (56.1 درصد)، ساعات خواب (53 درصد)، کنترل کمر درد (44.7 درصد)، برقراری ارتباط موثر بین فردی (42.7 درصد) و کاهش وزن (39.7 درصد) نیاز به ارتقاء سلامت داشتند. منابع عمده استرس محیط کار شامل؛ بار کاری زیاد (68.9 درصد)، خواب ناکافی (64.1 درصد)، رفتار نامناسب بیماران یا نزدیکان آنان (54.2 درصد) و رفتار مدیران (52.5 درصد) بود. فقط 5.2 درصد از پرستاران مرد خودآزمایی منظم بیضه و 26.3 درصد از پرستاران زن خودآزمایی منظم سینه و 15.5 درصد آنان سابقه انجام پاپ اسمیر را داشتند.نتیجه نهایی: نتایج مطالعه نشان داد که پرستاران در عمده موارد نیاز به ارتقاء سلامت داشته و در محیط کار با مشکلات سلامت و استرس مواجه هستند. همچنین نیاز به ارتقاء سلامت در زمینه کنترل استرس، ورزش، برقراری ارتباط موثر بین فردی و پیشگیری از بروز کمردرد پیشگویی کننده های اصلی استرس پرستاران بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1813

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1008 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (مسلسل 40)
  • صفحات: 

    59-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2053
  • دانلود: 

    879
چکیده: 

مقدمه: اختلالات رفتاری، اختلالات شایع و ناتوان کننده ای هستند که باعث اضمحلال شخصیت و مانع پیشرفت فرد می شود. هدف این مطالعه، تعیین اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی همدان و ارتباط آن با برخی عوامل است.روش کار: در این مطالعه مقطعی، 400 دانش آموز بصورت نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ترجمه شده وودورث و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش های آماری مانند آزمون کای-دو تحلیل شد.یافته ها: میانگین سنی 12.85 با انحراف معیار 0.94 سال بود. از افراد مورد مطالعه، 26% هیچیک از اختلالات را نداشتند، 43.7% یک الی 4 اختلال و بقیه بیش از 4 اختلال را نشان دادند. میزان شیوع اختلال هیجان پذیری 49.1%، وسواس 36.6%، گوشه گیری 30.5%، پارانوئیدی 34.2%، افسردگی 49.5%، پرخاشگری 18.6%، بی قراری 15.3% و تمایلات ضداجتماعی 2.4% برآورد شد. بین از دست دادن یک یا هر دو والدین و میزان اختلال هیجان پذیری در دانش آموزان ارتباط معناداری مشاهده شد (P=0.018). همچنین اغلب اختلالات رفتاری در دانش آموزانی که پدران بیکار یا بازنشسته و از کار افتاده داشتند و یا در افرادیکه فاقد مالکیت منزل مسکونی بودند، بیشتربود.نتیجه نهایی: نتایج این مطالعه حاکی از شیوع بالای اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان دختر جامعه مورد پژوهش است. با توجه به آثار سوء این اختلالات در روند یادگیری و ارتباطات اجتماعی دانش آموزان، توجه و تعامل بیشتر مسوولین، معلمین و والدین برای یافتن راهکارهایی به منظور پیشگیری از بروز این اختلالات را می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 879 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (مسلسل 40)
  • صفحات: 

    66-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1134
  • دانلود: 

    574
چکیده: 

مقدمه: ارزیابی فرایند سیستماتیک جمع آوری، آنالیز و تفسیر داده های حاصل از آن به منظور دستیابی به اهداف است. هدف از این مطالعه انجام و مقایسه ارزیابی درونی گروه های آموزشی رشته پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی است .روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1387 در گروه های آموزشی رشته پرستاری انجام شد. ابتدا داده ها توسط چک لیستهای مشاهده ای جمع آوری شده و وضعیت هر گروه در رابطه با استانداردهای نه گانه تعیین شد. نتایح با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 با تاکید بر آمارهای توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین امتیاز ارزیابی درونی گروه پرستاری بهداشت جامعه (87.16%)، گروه پرستاری داخلی جراحی (86.92%)، گروه پرستاری کودکان (84.59 %)، گروه روان پرستاری و مدیریت (89.21%) بود. بالاترین نمره در گروه پرستاری بهداشت جامعه (100%) مربوط به دوره های آموزشی و برنامه درسی و در گروه های پرستاری داخلی جراحی (97.6%)، پرستاری کودکان (95.8%) و پرستاری (98.4%) مربوط به وظایف عضو هیات علمی بود. کمترین امتیاز در هر چهار گروه مربوط به استانداردهای دانش آموختگان با میزان 70.6%- 66.53% بود.نتیجه نهایی: وضعیت گروه های پرستاری بهداشت جامعه ،پرستاری داخلی جراحی، پرستاری کودکان و پرستاری روانی و مدیریت برحسب امتیازات حاصل در ارزیابی درونی مطلوب بود. لیکن هر چهار گروه مورد بررسی باید به استانداردهای دانش آموختگان توجه بیشتری داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1134

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 574 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button