با پیشرفت علوم در زمینه های مختلف و پیدایش سوالات نوظهور در مسائل حقوقی و فقهی بر اساس رفع شبهات احتمالی بر پایه نقش اجتهاد در زمان و مکان، استدلال و استنتاج در پاسخ به سوالات فقهی و حقوقی به نحو قابل قبول از وظایف محققین امر است. بیع اعضای بدن از آن دسته موضوعاتی است که بر پایه توسعه علوم پزشکی صورت گرفته است. توجیه یا رد پذیرش بیع اعضای بدن در حوزه سلامت انسان ها خصوصا در زمینه پیوند اعضا بسیار مهم و حائز اهمیت است. در مقاله حاضر بر اساس فقه پویا و مطابق نظر امام خمینی، که معتقد به تاثیر زمان و مکان در فقه بودند، به اثبات می رسد که بیع اعضای بدن مادامی که سبب «اضرار به نفس» نگردد، بلامانع است.