Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

علی زاده توران

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    6-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1019
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

گسترش فناوری اطلاعات واقعیتی است که بر عرصه های گوناگون زندگی بشری به شدت تاثیر گذاشته است. تلاش مقاله حاضر بر این است که تغییرات عمده شهرها را در قالب جست و جوی الگوی بهینه طراحی شهری پی گیرد. در این مورد، با تکیه بر پایگاه نظری مشخص درباره مفهوم طراحی شهری، کوشش می شود امکان جدیدی که فناوری اطلاعات برای هر کدام از مولفه های کیفی طراحی شهری و به دنبال آن لایه های فرم شهری مطرح می کند، موشکافی می شود. نهایتا نفی بسیاری از ضرورت های مدرن و بازگشت به پاره ای از فرصت های شهر مقابل صنعت در عصر پساصنعت در حالی با معرفی مجموعه کار - زندگی به مثابه الگوی بهینه عصر اطلاعات معنا می گیرد که همچنان خطر شهرگریزی در حکم امکان بالقوه مطرح است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1019

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    20-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2055
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مرکز شهرها بخشی از سرمایه های فرهنگی کشور ما هستند و حکم اندوخته های متراکمی را دارند که گنجینه هایی از خاطرات جمعی و شیوه زندگی گذشتگان را در دل خود جای داده اند. این مراکز هنوز در بسیاری از شهرها، قلب اقتصادی شهر، محل معیشت و سکونت شهروندان اند.هدف این مقاله بیان ضرورت درک اهمیت مرکز شهر، علت توجه به آن و دلایل احیای مرکز شهر با توجه به اهمیت آن برای کل شهر است. اولین و شاید موثرترین اقدام و تصمیم در مواجهه با موضوع مرکز شهر، درک اهمیت و ضرورت احیای آن و بر همین مبنا اتخاذ رویکرد پایه ای و موثر برای هدایت تحولات آن در قالب ملاحظات کل سیستم شهر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2055

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    40-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1519
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

استقرار نهادهای اجتماعی نوین، در دهه اول قرن چهاردهم خورشیدی، زمینه ساز استقرار و تثبیت نیروهایی است که معتقد به سلطه نو آوری (مدرنیسم) هستند. این نیروها گسست از سنت های پیشین و نوپردازی (مدرنیزاسیون) از بالا در همه ابعاد را در دستور کار خود قرار می دهند. هنر، معماری و شهرسازی از مهم ترین عرصه های کاربرد تفکر نوآورانه است. رسوخ ارزش ها، تکنیک ها، الگوها و قالب های نوآورانه در هنر و معماری مشخصه تحولات نوپردازانه این دوران است. افزایش توان اقتصادی در حوزه شهر، امکان مداخله در شهر و اجرای طرح های عمرانی و شهری را با الگوهای نوآورانه فراهم می سازد. در این مقاله، ضمن مروری اجمالی بر تحولات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی دهه 1310 ه.ش.، تحولات کلی عرصه هنر در چارچوب نووارگی و دگرگونی های روی داده در این زمینه در عرصه معماری و شهرسازی بررسی و تحلیل خواهد شد. در این چارچوب، الگوهای پدید آمده در حوزه معماری و نمایندگان فکری و عملی آن، و الگوهای پدید آمده در حوزه شهرسازی و نحوه بروز و ظهور آن بررسی و تحلیل می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1519

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

ذوالفقارزاده حسن

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    50-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1967
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

مقاله حاضر به طور گذرا به تبیین تعامل انسان (طراح) و محیط می پردازد و با فرض اصالت شی محسوس (objective) در تعامل آغاز می شود و بعد از نقد اجمالی آن به بررسی اصالت ربط (relation) می پردازد. پس از بررسی نسبت، تناسب، نسبیت، تعلق (attachment) و در نهایت اصالت فاعلیت (subjectivity) در تعامل بین انسان و محیط، انسان (طراح) ولایت مدار مختار را در نظام فاعلیت محور تعامل معرفی می کند که هم توان تکامل و توسعه و هم توان تنزل و ضیق دارد.آدم اصطرلاب اوصاف علوست                                        وصف آدم مظهر آیات اوست                                                                                               مولوی

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    64-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2852
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

با ظهور دوران مدرن، حرفه معماری و آموزش معماری نیز، مانند دیگر شئون حیات انسان، دستخوش دگرگونی بنیادی شد. شناخت ماهیت آموزش معماری در دوران پیش از مدرن نه تنها در شناخت هویت ما بایسته است، بلکه لازمه شناخت آموزش مدرن معماری و نیز تلاش در ادای سهم مغفول مانده روح آدمی در روزگار ما نیز هست. دقیق ترین راه شناخت آموزش معماری دوران پیش از مدرن، مراجعه به اسناد معماری آن دوران، چه بناها و چه مکتوبات معماری است. مکتوبات معماری در دوران سنتی در همه جهان، از شرق و غرب، بسیار اندک است. رساله معماریه از جمله این متون معدود است. این رساله را یکی از معماران دوره عثمانی (هم زمان با دوره صفویه در ایران) درباره استاد خود محمد آقا نوشته است. در این مقاله برخی از ویژگی های آموزش معماری در جهان اسلام، در دوران پیش از مدرن، بر مبنای این رساله جست و جو و بررسی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2852

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
نویسندگان: 

میرریاحی سعید

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    86-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1391
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

این مقاله نگرشی تحلیلی است از وضعیت ساز و کارهای علمی ارزشیابی و داوری پروژه های طراحی معماری دانشجویی. داوری ممکن است از عواملی تاثیر پذیرد که پیامدهایی به دنبال داشته باشد.سنجش و ارزیابی، عوامل کلان تاثیرگذار بر داوری و فرایند آن در نظام آموزشی از موضوع هایی است که در این مقاله مد نظر قرار گرفته و درباره آن بحث شده است. طرز تلقی و ابراز نظر نسبت به مقررات و جایگاه آن در کار علمی و رشد روشنفکرانه و اصلاح مهارت های منجر به ارتقا، توسعه پذیری، فراگیری و رشد فکری دانشجو نیز از مسایل مورد بحث این مقاله است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1391

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علی الحسابی مهران

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    98-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    4996
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

گرچه نقاط روستایی، بویژه روستاهای ارزشمندی نظیر ابیانه و کندوان و میمند، همواره مورد توجه و نظر معماران و دانشجویان معماری بود، اما شناخت و بررسی ویژگی های روستاهای شاخص و آگاهی از فرهنگ و زندگی و معماری روستایی در قالب فرصت های علمی و تجربی دانشگاهی، قبل از تجدید نظر در برنامه های آموزشی معماری در دهه شصت جایگاه روشنی در دانشکده های معماری نداشت. دیدگاه عدالت طلبانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خواست عمومی در جهت رفع نابرابری ها و محرومیت های جامعه روستایی، به همراه موضع گیری در برابر شهرگرایی و روند سریع و افسار گسیخته توسعه شهری و مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر، آثار خود را در برنامه ریزی آموزشی معماری نیز آشکار کرد و به موزات توجه به روستاها، درس مستقلی برای آشنایی با معماری روستایی و شناخت ابعاد گوناگون زندگی روستاییان پیش بینی شد. اکنون سال هاست دانشجویان معماری از طریق این درس فرصت آشنایی با جامعه روستایی و ویژگی های آن را می یابند. اما مشخص نیست فرصت هایی که از این طریق برای تعمیق آموزش معماری نصیب موسسات آموزشی می شود و تاثیر آن در محتوای آموزش این رشته تا چه حد مثبت بوده و در جهت تحقق اهداف آموزش معماری مدد رسانیده است.از سوی دیگر، آموزش درس روستا در سال های اخیر با نقد و چالش هایی در محیط های علمی مواجه بوده و موجب شده است تا برخی از مدارس معماری نسبت به تجدید نظر در نحوه آموزش این درس و در مواردی حذف یا تعدیل آن قدم بردارند. حال آنکه روش ها و دستاوردهای آموزش «ویژگی های معماری روستا» در ساختار آموزش معماری هیچ گاه به صورتی عمیق و جدی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.مقاله حاضر بر آن است ضمن بررسی روند آموزش روستا در مدارس معماری، جایگاه این درس را در مجموعه دروس این رشته مورد توجه و بررسی قرار دهد و رویکردهایی نوین برای ارتقای کیفی و اثرگذاری بیشتر آن در فرآیند آموزش معماری مطرح کند. این نوشتار، ضمن معرفی سابقه و جایگاه روستا در آموزش معماری و بررسی اهمیت و نقش روستاها در نظام سکونتگاهی کشور، به طرح محتوای آموزشی و چگونگی آموزش درس روستا و همچنین نقش استادان و دیدگاه های آنان نسبت به مقوله روستا می پردازد و با تاکید بر ویژگی میان موضوعی و جامعیت درس روستا بر پیش بینی ها و راهکارهای تحقق اهداف آموزش این درس متمرکز خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4996

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مرتضوی سیدمحمدحسین

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    112-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    869
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

برخی سکونتگاه های روستایی بر اثر عوامل گوناگون جابه جا می شوند. ممکن است بتوان این عوامل را رفع یا از بروز آن ها پیشگیری کرد. با بررسی کلی روستاهای جابه جا شده در ایران و دیگر کشورهای جهان در می یابیم که اکثر سکونتگاه های جدید با مشکلات جدی زیادی روبه رو هستند. روستا پدیده ای است متعلق به مکانی خاص و با جابه جا کردن آن در حقیقت موثرترین عامل شکل دهنده به آن، یعنی مکان، تغییر می یابد. لذا این سوال مطرح می شود که آیا جابه جا کردن روستا کار درستی است یا نه؟ امروزه به رغم اینکه در ایران و برخی کشورهای دیگر کارشناسان بر این اعتقادند که باید حتی المقدور از جابه جایی روستاها پرهیز شود، هنوز روستاهایی وجود دارند که برای حل مشکلات یا بهبود وضعیت آنها چاره ای جز جابه جایی نیست پس بررسی این نکته لازم است که با رعایت چه نکاتی هنگام جابه جایی روستا می توان از مشکلات روستای جدید کاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 869

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button